Hur länge gå hos arbetsförm. innan soc blir otåliga?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur länge gå hos arbetsförm. innan soc blir otåliga?

Inläggav LostInAForest » 2012-01-02 15:18:47

jag fick också mer över då jag gick över från soc till aktivitetsersättning (åas får man betala läkarbesök, mediciner, tandläkare etc. själv. men jag tror jag trots det har lite mer över nu. och jag slipper hålla på och krångla med ansökan för precis allt.)

om man inte har någon inkomst får man grundsersättning baserat på prisbasbeloppet. själva uträknandet är för mig dock omvälvt i mystik, tror ens ålder spelar in på nåt sätt (typ för att motsvara en förmodad löneökning om man hade jobbat) och säkert stjärnornas position och vindriktningen då de tar emot ansökan. :P

utöver aktivitetsersättningen är man också berättigad till bostadstillägg vilket innebär upp till 93% av boendekostnaden baserat på hushållets inkomster/tillgångar. det går att få även om man är inneboende och då är man "sitt eget hushåll", dvs inkomsten hos den man hyr in sig hos är irrelevant (även om det är en familjemedlem, förutsatt att man är myndig).

till skillnad från socialbidrag (/ekonomiskt bistånd) är också aktivitetsersättning något som de flesta bostadsbolag (åtminstone de kommunala, förmodligen övriga lite större och mer seriösa) godkänner som inkomst, vilket innebär att det finns en möjlighet att få ett eget kontrakt. det är svårt men det går - man får bara ligga i och inte tappa hoppet!

detta om detta. :-)Happy

ang. topic så borde inte soc kunna vägra dig bidraget sålänge det ni kommit överrens om efterföljs, i det här fallet mao att upprätta och följa handlingsplaner/åtgärder inom af.
kort och gott: så länge du inte har annan möjlighet till försörjning så ska de se till att du klarar dig, det är juh precis vad ekonomiskt bistånd är till för.
LostInAForest

Anslöt: 2011-07-15

Re: Hur länge gå hos arbetsförm. innan soc blir otåliga?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-01-03 5:04:47

aktivitetsersättning kan jag glömma eftersom jag inte har 25/75/100% nedsatt arbetsförmåga mot hela marknaden (där ingår också anställningar och åtgärder för personer med funktionsnedsättning, som t.ex. lönebidrag). Jag har kollat på FK's alla bidragssystem och det finns inget jag har rätt till i dagsläget. Men om jag skulle bli sjukskriven 100% pga depression (är fullt möjligt) så är jag bara berättigad grundbeloppet. Jag citerar:

"Om rätten till ersättning
1 § Rätt till inkomstrelaterad sjukersättning eller aktivitetsersättning har en försäkrad som avses i 7 kap. om det för honom eller henne har fastställts
pensionsgrundande inkomst enligt lagen (1998: 674) om inkomstgrundad ålderspension för minst ett år under en viss tidsperiod (ramtid) närmast före det
år då försäkringsfallet inträffat.
Lag 2001:489 "

...och jag har aldrig haft en pensionsgrundande inkomst så länge. Grundbeloppet skulle ge mig: 2.3x prisbasbelopp: 8400 per mån (1000 mer i månaden). Visst det är litemer än nu - men att gå igen hela den processen (på en lögn dessutom - för jag kan jobba) orkar jag inte...
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in