Hur känner ni inför barn?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav antonius » 2015-09-25 19:20:20

debase skrev:Jag kan nästan tycka det jobbigaste med tanken på att få barn är hur jag ska kunna relatera till och vägleda honom/henne genom livet när jag själv haft en annorlunda uppväxt och länge saknade vissa fundamentala erfarenheter av att bli tonåring mm. Hur ska jag resonera exempelvis om min 14-åriga son ertappas berusad? Själv rörde jag inte alkohol förrän vid 18-19.

Inga problem nu mera beställer man bara droger på nätet, alkohol är mer och mer omodärnt hos the jung fellows :-)196
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav rdos » 2015-09-25 20:00:42

debase skrev:Jag kan nästan tycka det jobbigaste med tanken på att få barn är hur jag ska kunna relatera till och vägleda honom/henne genom livet när jag själv haft en annorlunda uppväxt och länge saknade vissa fundamentala erfarenheter av att bli tonåring mm. Hur ska jag resonera exempelvis om min 14-åriga son ertappas berusad? Själv rörde jag inte alkohol förrän vid 18-19.

Sådan far/mor sådan son. Varför tror folk att de ska få NT barn som neurodiversa?
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Huggorm » 2015-09-25 20:11:19

rdos skrev:Sådan far/mor sådan son. Varför tror folk att de ska få NT barn som neurodiversa?
Ärvde alla dina tre aspergern? Jag ärvde av min mor men mina syskon slapp så man kan absolut få NT barn även om man har AS själv
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav rdos » 2015-09-25 20:38:48

Huggorm skrev:
rdos skrev:Sådan far/mor sådan son. Varför tror folk att de ska få NT barn som neurodiversa?
Ärvde alla dina tre aspergern? Jag ärvde av min mor men mina syskon slapp så man kan absolut få NT barn även om man har AS själv

Inget av mina 3 barn är neurotypiskt. Det kan jag säga med 100% säkerhet. Två har diagnoser på autismspektrum, och en har dessutom ADHD.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav LilyFlower » 2015-10-30 4:52:03

Jag vill inte ha barn... tycker barn är jobbiga... är fullt nöjd med att få låna min lillasyster ibland som är ett ovanligt trevligt barn
LilyFlower

Anslöt: 2015-10-30

Inläggav Fenren » 2015-10-30 8:15:40

rdos skrev:

Sådan far/mor sådan son. Varför tror folk att de ska få NT barn som neurodiversa?

Det beror ju lite på hur den andra halvan av föräldraparet ser ut... I mitt fall är jag rätt så säker om att det är en till liten aspergare vi har skapat.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav numeraren » 2016-01-10 5:25:27

Jag ser att alla skolkamrater är föräldrar, alla runt om mig är föräldrar. här sitter jag och pratar med väggen kan man säga.
Meningen med livet är just att bli förälder, iallafall enligt mig.
numeraren
Inaktiv

Anslöt: 2016-01-09

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in