Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?
Snälla du, jag skulle inte sticka ut hakan med sådant här om jag hade så litet på fötterna. Det här har alltså gällt sådant som att nämna utmärkande detaljer på någon medicinsk grunka som var en fullständig gåta för en och som stod ovanpå ett skåp väl skymt från ens kropp. (Och nej, jag har bara läst och hört om det.)
Senast redigerad av Zombie 2011-03-26 21:28:43, redigerad totalt 1 gång.
Men någon annan som personen pratat med visste det?Zombie skrev:Snälla du, jag skulle inte sticka ut hakan med sådant här om jag hade så litet på fötterna. Det här har alltså gällt sådant som att nämna utmärkande detaljer på medicinsk apparatur stående ovanpå ett skåp väl skymt från kroppen på en uturkroppare som inte hade en aning om vad det var för grunka.
Bättre kontrollerat än så överhuvudtaget. Skulle inte sticka ut hakan annars.
Kan tillägga att en sådan sak inte behöver bevisa att man faktiskt var utanför sin kropp. Man kan till exempel ha hämtat information från andra "telepatiskt" (fast just den hypotesen framstår som krångligare).
Kan tillägga att en sådan sak inte behöver bevisa att man faktiskt var utanför sin kropp. Man kan till exempel ha hämtat information från andra "telepatiskt" (fast just den hypotesen framstår som krångligare).
Senast redigerad av Zombie 2011-03-26 21:32:46, redigerad totalt 1 gång.
Var det en "allmän upplevelse" om du förstår vad jag menar?Zombie skrev:Bättre kontrollerat än så överhuvudtaget. Skulle inte sticka ut hakan annars.
Alltså var det någon som verkligen var nära döden. Låter isf inhumant att genomföra testet men jag tvivlar inte på att det har gjorts ändå. Vill bara veta vilket århundrade vi pratar om.
edit, tog bort.. läste fel
Senast redigerad av Parvlon 2011-03-26 21:40:07, redigerad totalt 3 gånger.
Inget test, det jag minns, men något enstaka sådant kanske också. "Vanliga" oförberedda upplevelser, men av, eller granskade av, intelligenta och vetenskapligt skolade eller kritiskt vakna människor. Situationer som i en säng där man var gäst, medvetslös efter en bilolycka, vid vilkensomhelst operation med sövning, för något livshotande eller trivialt. Nittonhundratal det jag är säker på.
Det finns en svensk förkortning, UKU.
Det finns en svensk förkortning, UKU.
Hur många var de?Zombie skrev:Inget test, det jag minns, men något enstaka sådant kanske också. "Vanliga" oförberedda upplevelser, men av, eller granskade av, intelligenta och vetenskapligt skolade människor. Situationer som i en säng där man var gäst, medvetslös efter en bilolycka, vid vilkensomhelst operation med sövning, för något livshotande eller trivialt. Nittonhundratal det jag är säker på.
Det blir nog svårt att veta om dessa personer var förutsättningslösa och utan vinstintresse allihop. Sen ska vi oxå vara säkra på att minnet inte har spelat dem ett spratt, vilket känns som en omöjlighet. Särskilt svårt är det att tro att de var förutsättningslösa när de efteråt blir säkra imo. Och man kan väl anta att minst ett par stycken i den gruppen har varit sjuksköterskor. Jag kan tänka mig att de får se en hel del som de inte kan förklara under sitt arbete, behöver inte bero på okunskap snarare att de oftare är med vid sådana situationer som när folk verkar få sitt liv tillbaka när instrumenten säger att de ska vara döda. Visst kan man lita på människor när de återberättar historier och allt är väldigt trovärdigt men jag brukar hålla mig på den skeptiska sidan ändå. Jag trivs ganska bra med min överlevnadsteori.
Det största problemet är nog att återskapa sådana livshotande situationer i en kontrollerad miljö. Vi kanske kan använda alla buggverktyg som sätts ut i samhället till detta någon gång. Någon nytta ska de väl ha och varför inte flytta in dem till operationssalen och fikarummet??
Parvlon skrev:Hur många var de?Zombie skrev:Inget test, det jag minns, men något enstaka sådant kanske också. "Vanliga" oförberedda upplevelser, men av, eller granskade av, intelligenta och vetenskapligt skolade människor. Situationer som i en säng där man var gäst, medvetslös efter en bilolycka, vid vilkensomhelst operation med sövning, för något livshotande eller trivialt. Nittonhundratal det jag är säker på.
Herregud, det är inte någon begränsad epidemi och det är inte på ett ställe vartdera jag har läst och hört om sådant. Det framstår som normala mänskliga upplevelser som droppar in hela tiden.
Parvlon skrev:Det blir nog svårt att veta om dessa personer var förutsättningslösa och utan vinstintresse allihop.
Det är mycket enklare och vardagligare än så. Och där brukar så sannerligen inte finnas några pengar att hämta, oftare nesa och vanrykte om en sådan upplevelse kommer ut. Men det är också en självklar sak att kolla för.
Parvlon skrev:Sen ska vi oxå vara säkra på att minnet inte har spelat dem ett spratt, vilket känns som en omöjlighet. Särskilt svårt är det att tro att de var förutsättningslösa när de efteråt blir säkra imo.
Självklar sak att kolla för. Det är inga ovanliga upplevelser, jämfört med vad folk brukar tro, och tillräckligt många har dokumenterats kort efteråt.
Parvlon skrev:Och man kan väl anta att minst ett par stycken i den gruppen har varit sjuksköterskor.
Säkert. Och läkare, rörmokare, forskare, bondmoror, skolbarn, hemmafruar, andra att förtiga.
Parvlon skrev:Jag kan tänka mig att de får se en hel del som de inte kan förklara under sitt arbete, behöver inte bero på okunskap snarare att de oftare är med vid sådana situationer som när folk verkar få sitt liv tillbaka när instrumenten säger att de ska vara döda.
Nu blandar du ihop ut-ur-kroppen-upplevelse med nära-döden-upplevelse. Det är två saker och diskussioner, även om de kan förekomma ihop.
Parvlon skrev: Visst kan man lita på människor när de återberättar historier och allt är väldigt trovärdigt men jag brukar hålla mig på den skeptiska sidan ändå. Jag trivs ganska bra med min överlevnadsteori.
Än en gång, och tro't den som vill, det är inte frågan om att vara godtrogen. Det är frågan om hur mycket man kan höra innan öronen trillar av — eller man drar dem åt sig och känner sig tvungen att börja undra.
Parvlon skrev:Det största problemet är nog att återskapa sådana livshotande situationer i en kontrollerad miljö. Vi kanske kan använda alla buggverktyg som sätts ut i samhället till detta någon gång. Någon nytta ska de väl ha och varför inte flytta in dem till operationssalen och fikarummet??
Allt kräver inte laboratorier. Allt kan inte ens beforskas där. Det finns även i övrigt en stor verktygslåda metoder, även om jag inte har tänkt ut vad som kan passa här. Det är också möjligt att vi har en del teoretiska insikter att hämta in innan vi vet hur vi ska göra eventuella praktiska experiment. "Livshotande" som förutsättning är återigen ditt ord, inte mitt.
Med vinstintresse så menade jag inte bara pengar. Jag kan säkert lista upp hundra saker som en vanlig människa i sin vardaglighet ser som en vinst. Allt som är en förlust går att härledas till en annan vinst. Man kan förlora allt och ändå ha något kvar. (inte minst materiellt)Zombie skrev:Det är mycket enklare och vardagligare än så. Och där brukar så sannerligen inte finnas några pengar att hämta, oftare nesa och vanrykte om en sådan upplevelse kommer ut. Men det är också en självklar sak att kolla för.
Kvalitet framför kvantitet, tack.Zombie skrev:Självklar sak att kolla för. Det är inga ovanliga upplevelser, jämfört med vad folk brukar tro, och tillräckligt många har dokumenterats kort efteråt.
Tror inte att jag blandar ihop dem. Vi har orsak och verkan.Zombie skrev:Nu blandar du ihop ut-ur-kroppen-upplevelse med nära-döden-upplevelse. Det är två saker och varsin diskussion, även om de kan förekomma ihop.
Jag tror att om OBE/hallucinationer har något syfte så är det för överlevnad. Visst, saker som hade ett annat syfte kan användas till något helt annat med eller utan mänsklig påverkan. Vi har bögar och lesbianer t.ex som går mot det naturliga i att reproducera sig. Kärleken som vi kallar den uppstår mellan samkönade och vi kallar det sexuell läggning.
Det var aldrig tal om några laboratorier. Det kanske räcker med ett par kameror som händelsvis stått på precis de relevanta ställena. Då har vi dessutom nytta av det stora antalet fall. Att övervaka allt i en operationssal, uppe och nere, känns onödigt men om vi börjar att sätta upp kameror där kommer vi säkerligen till slut kunna ha användning av dem för att kunna dra några slutsatser iaf. i de fallen. Människors återberättelse ger jag inte mycket för när det kommer till deras jakt på förklaringar och bevisen saknas. Att folk minns det som inte är korrekt är bevisat om och om igen, särskilt när det gäller så händelserika saker som att någon är på väg att dö. Klockan stannar och tiden går, klockan är onaturlig men deras återberättelser är inte det. En del kanske inte ens förstod att de var nära att trilla av pinnen, någon annan fick i sig en drog med- eller omedvetet.Zombie skrev:Allt kräver inte laboratorier. Allt kan inte ens beforskas där. Det finns även i övrigt en stor verktygslåda metoder. "Livshotande" som förutsättning är återigen ditt ord, inte mitt.
Parvlon skrev:Med vinstintresse så menade jag inte bara pengar. Jag kan säkert lista upp hundra saker som en vanlig människa i sin vardaglighet ser som en vinst. Allt som är en förlust går att härledas till en annan vinst. Man kan förlora allt och ändå ha något kvar.Zombie skrev:Det är mycket enklare och vardagligare än så. Och där brukar så sannerligen inte finnas några pengar att hämta, oftare nesa och vanrykte om en sådan upplevelse kommer ut. Men det är också en självklar sak att kolla för.
Pengar eller vad i helvete som helst. Att sagespersonerna upplever någon sorts nettovinst av att berätta är självklart, annars skulle de inte berätta. Sådant kan man inte använda för att misstänkliggöra folk. Men jag har känslan av att du inte kommer att ge upp att leta invändningar mot det här vad jag än säger.
Parvlon skrev:Kvalitet framför kvantitet, tack.Zombie skrev:Självklar sak att kolla för. Det är inga ovanliga upplevelser, jämfört med vad folk brukar tro, och tillräckligt många har dokumenterats kort efteråt.
Som om det ena skulle förskjuta det andra. Och nej, kvantitet är också viktig där man kan få den. Hört talas om statistisk sannolikhet och sådant?
Parvlon skrev:Tror inte att jag blandar ihop dem. Det ena är orsak det andra verkan.Zombie skrev:Nu blandar du ihop ut-ur-kroppen-upplevelse med nära-döden-upplevelse. Det är två saker och varsin diskussion, även om de kan förekomma ihop.
Vet jag inte hur du får ihop. Man kan alltså, nu beskriver jag bara upplevelserna, flyga ur sin kropp helt utan känt livshot. En eller annan kanske gör det varje kväll vid sänggåendet (anekdot i Göran Grip: Allting finns). Man kan fara iväg genom tunnel till vad man upplever som ljusgestalt och "andra sidan" utan att flyga ur sin kropp i den här världen.
Parvlon skrev:Jag tror att om OBE/hallucinationer har något syfte så är det för överlevnad. Visst, saker som hade ett annat syfte kan användas till något helt annat med eller utan mänsklig påverkan. Vi har bögar och lesbianer t.ex som går mot det naturliga i att reproducera sig. Kärleken som vi kallar den uppstår mellan samkönade och vi kallar det sexuell läggning.
Visst, man kan spekulera i syfte. Men nu är det du som ritar på fri hand.
Parvlon skrev:Det var aldrig tal om några laboratorier. Det kanske räcker med ett par kameror som händelsvis stått på precis de relevanta ställena. Då har vi dessutom nytta av det stora antalet fall. Att övervaka allt i en operationssal, uppe och nere, känns onödigt men om vi börjar att sätta upp kameror där kommer vi säkerligen till slut kunna ha användning av dem för att kunna dra några slutsatser iaf. i de fallen.Zombie skrev:Allt kräver inte laboratorier. Allt kan inte ens beforskas där. Det finns även i övrigt en stor verktygslåda metoder. "Livshotande" som förutsättning är återigen ditt ord, inte mitt.
Du nämnde "kontrollerad miljö", och det brukar i sådana här sammanhang betyda laboratorier eller liknande. Sedan nämnde du buggning, men det förbigick jag dels som oetiskt, dels för att undvika alltför långt inlägg.
Parvlon skrev:Människors återberättelse ger jag inte mycket för när det kommer till deras jakt på förklaringar och bevisen saknas. Att folk minns det som inte är korrekt är bevisat om och om igen, särskilt när det gäller så händelserika saker som att någon är på väg att dö. Klockan stannar och tiden går, klockan är onaturlig men deras återberättelser är inte det.
Din invändning om att inte "minnas korrekt" är typisk, men irrelevant. Jag har överhuvudtaget inte talat om vad som är "korrekt", bara resonerat utifrån hållningen att vad såhär pass många människor upplever kan inte avfärdas. Att minnet är förrädiskt är också en grundläggande självklarhet för alla som är seriöst involverade i sådant här, det har jag redan sagt. Men som sagt, jag tror helt enkelt du kommer att leta invändningar vad jag än säger.
Dito. Det är liksom grunden för våran kommunikation. Du är skeptisk mot skeptikerna.Zombie skrev: Men som sagt, jag tror helt enkelt du kommer att leta invändningar vad jag än säger.
Med vinstintresse så behöver det heller inte vara något helt medvetet eller djävulsaktigt. Det kan vara något så simpelt som att man är blåögd och att det skulle bli för komplicerat annars eller att en sjuksköterska inte har tid/orkar/vill/har möjlighet att grubbla på sånt som inte är hennes arbete.
Skrev fel såg jag, menade att vi har orsak och verkan. OBE är hallucinationer.Zombie skrev:Vet jag inte hur du får ihop. Man kan alltså, nu beskriver jag bara upplevelserna, flyga ur sin kropp helt utan känt livshot. En eller annan kanske kan göra det varje kväll vid sänggåendet (anekdot i Göran Grip: Allting finns). Man kan fara iväg genom tunnel till vad man upplever som ljusgestalt och "andra sidan" utan att flyga ur sin kropp i den här världen.
Visst kan man uppleva det du skriver men det finns grader. Oftast är man medveten om vad man gör. OBE tillhör de grövre varianterna av hallucinationer som man tror är verklighet och som hör till överlevnad. Det är inte alls konstigt att folk även i efterhand är helt 100% säkra på det de upplevde just då var det som faktiskt hände, förstår inte ens varför det tagits upp i denna tråden. Inget annat än vissa historier har bevisat sig vara onaturliga. Men du gillade ju inte bevis? Har för mig du skrev i en annan tråd att vetenskap inte har med bevis att göra.
Parvlon skrev:Dito. Det är liksom grunden för våran kommunikation. Du är skeptisk mot skeptikerna.
Nej. Jag är skeptiker, låt vara mer öppen än tvivlande bara för att tvivla. Jag är för nyfiken för att vilja bedra mig. Du verkar troende, av den sort som felaktigt kallar sig skeptiker:
Parvlon skrev:OBE är hallucinationer.
Det där är en trossats såvida du inte har entydiga fullgoda forskningsresultat på det.
Parvlon skrev:Med vinstintresse så behöver det heller inte vara något helt medvetet eller djävulsaktigt. Det kan vara något så simpelt som att man är blåögd och att det skulle bli för komplicerat annars
Elementärt. Du håller till på för låg nivå i det här.
Parvlon skrev: eller att en sjuksköterska inte har tid/orkar/vill/har möjlighet att grubbla på sånt som inte är hennes arbete.
Vad har sjuksköterskor överhuvudtaget med det här att göra?
Var det inte det jag skrev?Zombie skrev:Nej. Jag är skeptiker
De flesta av dina dokumenterade fall rör sig inte om operationssalar? Det brukar nämligen springa runt massor av sjuksköterskor på såna ställen.Zombie skrev:Vad har sjuksköterskor överhuvudtaget med det här att göra?
I vilket fall som helst kanske du ska ta och hänvisa till vilka fall det rör sig om. Vi vet att du är troende så du anser antagligen att du är vetande. Det är en förutsättning för troende som vill sprida sin religion, ditt syfte vet jag iofs inte, möjligen är du bara förvirrad. Själv har jag personlig erfarenhet av nära-döden- upplevelser och att det inte skulle ha med överlevnad att göra är för mig absurt. Jag går dock inte och inbillar mig saker (som jag upplevde då) som inte kan bevisas. Annars hade jag trott att jag har tillgång till en tidsmaskin.. Än mindre tror jag på andra som mött jesus i taxin. De är inte misstänkliggjorda från början, snarare är de ett offer för det mänskligt sköra psyket och deras historier är inte värda mer än att förstå detta. Definitivt inte om man inte känner personerna.
Borde du ha förstått för länge sen.Zombie skrev:Elementärt. Du håller till på för låg nivå i det här.
Senast redigerad av Parvlon 2011-03-26 23:38:34, redigerad totalt 3 gånger.
Parvlon skrev:Var det inte det jag skrev?Zombie skrev:Nej. Jag är skeptiker
Nej. "Skeptisk mot skeptikerna" är inte detsamma som "skeptisk i ämnet".
Parvlon skrev:De flesta av dina dokumenterade fall rör sig inte om operationssalar?Zombie skrev:Vad har sjuksköterskor överhuvudtaget med det här att göra?
Nej. Det har du läst in. Jag gav operationssalar som ett exempel, senare nämnde jag fler miljöer — som exempel.
Parvlon skrev:I vilket fall som helst kanske du ska ta och hänvisa till vilka fall det rör sig om.
Har jag redan sagt att jag inte tänker göra. Vill du fortsätta utanför de ramar de ger får du invänta någon annan eller leta källor själv.
Resten av ditt inlägg kan jag inte ta på allvar. Jo, din personliga erfarenhet, men vad jag skulle ha sagt mot den övergår också mitt förstånd. Du, däremot, kan inte generalisera den eller dina tolkningar av den till hela mänskligheten.
Edit efter dina editar: delvis talar vi förbi varandra, men det orkar jag inte reda ut för att sedan bli angripen igen utan att diskussionen kommer någon vart. Och det du säger om mig som troende är ju helt gripet ur luften. Det jag har sagt om dig i den vägen har jag gett skäl till, jag ser inte att du gör något sådant.
Senast redigerad av Zombie 2011-03-26 23:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Same shit. Du har intagit en skeptisk inställning och den smittar av sig. Vill du få andra att tro så måste du föregå med gott exempel.Zombie skrev:Parvlon skrev:Var det inte det jag skrev?Zombie skrev:Nej. Jag är skeptiker
Nej. "Skeptisk mot skeptikerna" är inte detsamma som "skeptisk i ämnet".
Jag letar inga källor på sånt som motbevisar det jag tror på (idag iaf). Vill du ändra min uppfattning i ämnet så är det du som ska lägga fram bevis. Det går att säga en sak men göra något annat.Zombie skrev:Har jag redan sagt att jag inte tänker göra. Vill du fortsätta utanför de ramar de ger får du invänta någon annan eller leta källor själv.
Jo, jag kan applicera mig själv på hela mänskligheten.Zombie skrev:Resten av ditt inlägg kan jag inte ta på allvar. Jo, din personliga erfarenhet, men vad jag skulle ha sagt mot den övergår också mitt förstånd. Du, däremot, kan inte generalisera den eller dina tolkningar av den till hela mänskligheten.
Personligen tror jag om hela fenomenet med övernaturliga saker kan förklaras av en rad olika faktorer. Som tex att det är ljus eller ljudfenomen så börjar folk att inbilla sej en massa saker att hjärnan spelar ett spratt.
Att folk påverkas utav varandra att de förstorar upp en sak de kan ha trott eller uppfattat något som de förstorar upp i sin fantasi.
Tror att många kan få dom här upplevelserna när de är trötta eller påverkade så att inte alla sinnen är på helspänn och börjar drömma fast i vaket tillstånd eller hur jag ska förklara det. Så kan säkert en massa människor uppleva saker när de är under stark stress.
Och sen har vi gamla hederliga psykoser.
Att folk påverkas utav varandra att de förstorar upp en sak de kan ha trott eller uppfattat något som de förstorar upp i sin fantasi.
Tror att många kan få dom här upplevelserna när de är trötta eller påverkade så att inte alla sinnen är på helspänn och börjar drömma fast i vaket tillstånd eller hur jag ska förklara det. Så kan säkert en massa människor uppleva saker när de är under stark stress.
Och sen har vi gamla hederliga psykoser.
Parvlon skrev:Jag är faktiskt ett spöke. Min kropp dog för över tio år sedan och all kontakt med mig är "övernaturligt". Det är inte alla som förstår detta men jag är ett levande bevis på att man kan vara död och ändå befinna sig på internet.
Varför är alla Aspisar så jäkla tråkiga och har så svårt att förstå oss cybermenchen. Mina liv har varit ganska omväxlande, men jag har aldrig haft oturen att bli spöke, eller någon annan form av övernaturligt väsen.
Först var jag nog bakterie i ursoppan, sen var jag diverse insekter, kvastfening, mussla och ett tag var jag en jäkligt långlivad sköldpadda. sen blev jag en tyranosauriusrex. Senare blev jag narval i sydatlanten, simmade omkring där i omkring 60 år. dog som gammal och uppäten av diverse havets asätare. Har varit fluga, råtta, babian, räka, struts, en gång var jag faktiskt Kinesisk bonde, men det var ett jäkla slit, ganska risigt faktiskt, därefter blev ja mask ett tag många flera generationer. Har varit papegoja ett flertal gånger, är nog därför jag kan vara så tjatig ibland, Men senaste livet måste jag ha uppfört mig otroligt illa. Senast var jag tvungen att sitta och rita massa korkade mekaniska grejer på en datamaskin. Men numerahar jag övergått till att bara vara ett elakt datavirus, men elak har jag nog varit i alla mina liv. Min FD hustru sade altid att jag är den elakaste människa som över huvud taget existerat i universum, så jag passar nog som datavirus. Nu ska jag nog ta mig en bamse virus whisky. Hoppas du har nåt gott att inta Pavlon.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Fiskpinnar och potäter blev det, plus vatten att dricka. Relativt gott för ett spöke som mig, lasseivägen. Kärringen låter som en riktig häxa. Påminner om ett X som när hon tröttnade på mig sa att jag hade förstört hennes liv och hennes syn på andra killar. Sånt mår man bra av. Men problemet är mest hennes egentligen, även om det inte är sant.
Tack för livsberättelserna.
Jag har försökt att skämta i den här tråden men det verkar inte alltid gå hem. I mitt förra liv fanns det nog inte många riktiga kommunikationer så möjligen är mina autism/AS -relaterade problem kopplade till det.
Till Zombies anklagelse-anklagelser kan jag bara kontra med detta (den senare delen av inlägget). Ta det inte för allvarligt.
Jag har försökt att skämta i den här tråden men det verkar inte alltid gå hem. I mitt förra liv fanns det nog inte många riktiga kommunikationer så möjligen är mina autism/AS -relaterade problem kopplade till det.
Till Zombies anklagelse-anklagelser kan jag bara kontra med detta (den senare delen av inlägget). Ta det inte för allvarligt.
Parvlon skrev:Till Zombies anklagelse-anklagelser kan jag bara kontra med detta (den senare delen av inlägget). Ta det inte för allvarligt.
Och hur fan ska man veta vad som är skämt och allvar när det inte är uppenbart, som att du är ett spöke? I övrigt har du kört med ungefär samma argumentation som troende materialister brukar. Kanske du inte vet det, men den har verkat trovärdig på mig. Har delar av det varit lögn och skämt kan man väl också kalla det manipulation.
Är det själva ämnet och folk som tar det på allvar som du bara inte kan ta på allvar så håll dig borta bara. Du har inte rätt att köra med folk för dina fördomars skull.
Man kan inte veta allt. Det trodde jag du visste. Jag kan inte hållas ansvarig för att du inte förstår mig, eller?Zombie skrev:Parvlon skrev:Till Zombies anklagelse-anklagelser kan jag bara kontra med detta (den senare delen av inlägget). Ta det inte för allvarligt.
Och hur fan ska man veta vad som är skämt och allvar när det inte är uppenbart, som att du är ett spöke? I övrigt har du kört med ungefär samma argumentation som troende materialister brukar. Kanske du inte vet det, men den har verkat trovärdig på mig. Har delar av det varit lögn och skämt kan man väl också kalla det manipulation.
Är det själva ämnet och folk som tar det på allvar som du bara inte kan ta på allvar så håll dig borta bara. Du har inte rätt att göra narr av folk för dina fördomars skull.
Troende materialister, är det såna som erövrat Amerika t.ex? Jag kan lova dig att jag inte är en sån människa. Jag bor i Sverige och har knappt varit utanför landsgränserna. (detta var ett skämt men samtidigt nästan sant)
Jag har faktiskt fått en uppfattning om att du är troende (kristen) men vilken relevans det har för tråden och vad du vill dela med dig av din tro kan vi inte veta. Hoppades att du skulle förneka eller bekräfta anklagelserna men istället gör du en fuling och anklagar mig..
Parvlon skrev:Jag kan inte hållas ansvarig för att du inte förstår mig, eller?
Du kan hållas ansvarig för att du driver med folk eller idéer utan att markera det, och fortsätter med det sedan du har märkt att det blir taget på allvar så att du tar upp någon annans tid på falska premisser.
Parvlon skrev:Troende materialister, är det såna som erövrat Amerika t.ex? Jag kan lova dig att jag inte är en sån människa. Jag bor i Sverige och har knappt varit utanför landsgränserna. (detta var ett skämt men samtidigt sant)
Troende materialist = troende på materialismen, på att det vi ser för det mesta i vardagsmedvetandet, och så vidare, är allt som finns, och vanligen avvisande till alternativ. Till skillnad från å ena sidan troende på någon annan religiös eller sekulär världs"förklaring", å andra sidan otroende, förutsättningslös, agnostiker.
Parvlon skrev:Jag har faktiskt fått en uppfattning om att du är troende (kristen)
Det är jag inte.
Parvlon skrev:men vilken relevans det har för tråden och vad du vill dela med dig av din tro kan vi inte veta. Hoppades att du skulle förneka eller bekräfta anklagelserna men istället gör du en fuling och anklagar mig..
Vilken fuling? För vad?
Parvlon skrev:Fiskpinnar och potäter blev det, plus vatten att dricka. Relativt gott för et
Ett av problemen i alla trådar som behandlar paranormala frågor, tro och annat övernaturligt är att man hoppar grundfrågan, snöar oftast in på några kvasiintellektuella navelskådande diskussioner, istället för att först gå igenom grundfakta. Hur fungerar och har människan fungerat tidigare. Kan man dra slutsatser av tidigare misstag. Kanske dom börja bränna häxor igen , där fins mycket oklokskap att hämta.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Vet inte vilken lögn eller skämt du syftar på, så jag kan tyvärr inte ta på mig dem f.t. Sen missar man iofs själva grejjen med att skämta med någon om man senare tar tillbaka det.Zombie skrev:Parvlon skrev:Jag kan inte hållas ansvarig för att du inte förstår mig, eller?
Du kan hållas ansvarig för att du skämtar och förställer dig utan att markera det, och fortsätter med det sedan du har märkt att det blir taget på allvar så att du tar upp någon annans tid på falska premisser.
Jo en sån är jag. Det jag ser - det finns och det som jag inte kan se, med en hyffsad enkel ansträngning - det är oftast inte särskilt relevant för min vardag. Men ska jag tänka på något så tänker jag gärna på det som inte syns, om det krävs bara en liten ansträngning för att göra det synligt är det enklare att tänka på saken -jag är en lat människa. Det är inte du? Om inte så undrar jag var saknaden av källor och specifika fall i den här tråden kommer ifrån.Zombie skrev:Parvlon skrev:Troende materialister, är det såna som erövrat Amerika t.ex? Jag kan lova dig att jag inte är en sån människa. Jag bor i Sverige och har knappt varit utanför landsgränserna. (detta var ett skämt men samtidigt sant)
Troende materialist = troende på materialismen, på att det vi ser för det mesta i vardagsmedvetandet, och så vidare, är allt som finns, och vanligen avvisande till alternativ. Till skillnad från troende på någon annan religiös eller sekulär världs"förklaring" eller otroende, förutsättningslös, agnostiker.
Du anklagade mig för att ha anklagat dig för något. Jag gissar att det var när jag skrev att du är en vetande troende. Du kan se det som ett svar på när du skrev att jag är en troende icke-vetande skeptiker. Jag tog inte åt mig särskilt och även om du var allvarlig så kan jag bara beklaga att du tar mig på allvar tillbaka, men det är ganska väntat. Du borde gå en sån där humor-kurs eller nått.Zombie skrev:Parvlon skrev:men vilken relevans det har för tråden och vad du vill dela med dig av din tro kan vi inte veta. Hoppades att du skulle förneka eller bekräfta anklagelserna men istället gör du en fuling och anklagar mig..
Vilken fuling? För vad?
Låter rimligt. Jag brukar inte diskutera sånt här med folk. Men de som gör det vet jag inte om man ska lita på direkt. Uppenbarligen har de något att vinna på om jag börjar tro på dem, annars skulle de inte börja prata med mig. Är det någon som har erfarenhet av att blåsa folk är det personerna som har det som hobby, men jag föredrar att se det som att det är hjärnan som lurat dem ett spratt och vetenskapen håller med mig. Vi har fler verifierade fall av lurade hjärnor än verifierade onaturliga upplevelser. Statistisk sannolikhet,som Zombie var inne på förut, hjälper mig att välja sida.lasseivägen skrev:Parvlon skrev:Fiskpinnar och potäter blev det, plus vatten att dricka. Relativt gott för et
Ett av problemen i alla trådar som behandlar paranormala frågor, tro och annat övernaturligt är att man hoppar grundfrågan, snöar oftast in på några kvasiintellektuella navelskådande diskussioner, istället för att först gå igenom grundfakta. Hur fungerar och har människan fungerat tidigare. Kan man dra slutsatser av tidigare misstag. Kanske dom börja bränna häxor igen , där fins mycket oklokskap att hämta.
Häxor är intressanta. Pinnarna som det sades att de flög runt med var egentligen kvistar med fittslem.
Senast redigerad av Parvlon 2011-03-27 2:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Vet inte vilken lögn eller skämt
Vad menar du? Gå till den länk du själv gav, jag citerade den till exempel överst på den här sidan. Skämt nämnde du också själv, någonstans på förra sidan.
Parvlon skrev:Om inte så undrar jag var saknaden av källor och specifika fall i den här tråden kommer ifrån.
Det är en fuling. Det här är ingen vetenskaplig sajt, du har hängt här tillräckligt länge för att veta hur andra som hänger här kan ha det även om du själv sprudlar av energi, jag redovisade min förutsättning tidigt i diskussionen och du har när som helst kunnat säga "nej, nu lägger jag av om jag inte får belägg".
I övrigt tar jag dig på orden och tar dig inte på allvar i det här ämnet.
Senast redigerad av Zombie 2011-03-27 2:41:34, redigerad totalt 2 gånger.
Återgå till Att leva som Aspergare