Hur kan nån inte använda Google Chrome? (Om webbläsare)
120 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?
Jag ska f.ö. hjälpa en granne att byta ut Safari på Macen mot Chrome då Farmville hänger sig titt som tätt (så jag hoppas det löser problemet).
En fråga till: finns det något sätt att påverka placeringen av de få ikoner som google lämnat kvar i listen? Jag skulle så gärna vilja ha uppdateringsikonen till höger om sökfältet men hittar inget sätt att flytta den. (Det gillar jag med Safari, att man får välja själv vad man vill ha och var.)
EDIT: Äsch, du svarade på trådfrågan och inte på min fråga?
Iridia skrev:En fråga till: finns det något sätt att påverka placeringen av de få ikoner som google lämnat kvar i listen? Jag skulle så gärna vilja ha uppdateringsikonen till höger om sökfältet men hittar inget sätt att flytta den. (Det gillar jag med Safari, att man får välja själv vad man vill ha och var.)
Det verkar inte gå och heller verkar det inte finnas nåt tillägg för det.
Två andra sätt att ladda om sidan är
F5 - om man vill använda tangentbordet
Högerklick på sidan > Hämta igen - om man vill använda musen
Båda sätten finns f.ö. även i Firefox som även har reloadknappen till höger om sökfältet.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jaha, ok. Tack!
Synd att Google blivit så självsvåldig och oflexibel när det gäller layouten. Dom är som jag skulle vara om det var jag som bestämde. "Jamen jag tycker den knappen passar bäst här så det måste alla andra tycka."
Synd att Google blivit så självsvåldig och oflexibel när det gäller layouten. Dom är som jag skulle vara om det var jag som bestämde. "Jamen jag tycker den knappen passar bäst här så det måste alla andra tycka."
Miche skrev:Chrome är betydligt mycket snabbare än Firefox på de datorer jag kört på!
jag förstår inte hur ni kan mäta hastigheten på en webbläsare... på min startar alla jag har testat i princip momentant och att öppna nya sidor går även det i princip direkt (om inte internetuppkopplingen är slö eller sidan stor...)
Fenren skrev:jag förstår inte hur ni kan mäta hastigheten på en webbläsare...
Kanske för att vi inte har (råd med) lika snabba datorer som dig.
Jag har en bekant som har en förbaskat snabb dator sen ett tag tillbaka, där är t.o.m. Explorer snabb!
Kimmelie skrev:atoms skrev:Jag kan!
Frågan är ju hur...
Kanske för att han inte vet att han inte kan använda Chrome...
Jag kan också "inte använda Google Chrome". Det är hur lätt som helst, bara att låta bli. Men frågan är ju förstås då om man "inte använder Google Chrome" då, eller om man bara gör nåt annat...
Största anledningen till att jag inte använder Google Chrome är ju faktiskt att jag för tillfället gör något annat, tittar på film, programmerar eller har lämnat datorn...
Men 99,9% av tiden jag sitter vid datorn och är ute på nätet så är det Chrome som gäller (gör något test med eldräven ibland, någon gång ibland är det något illvilligt program som startar brännvinet med).
Men 99,9% av tiden jag sitter vid datorn och är ute på nätet så är det Chrome som gäller (gör något test med eldräven ibland, någon gång ibland är det något illvilligt program som startar brännvinet med).
Chrome för Android (beta) släppt - men bara för Android 4.0 (Ice Cream Sandwich).
Chrome beta now available for Android — Ice Cream Sandwich only
Enbart 4.0 innebär väl för tillfället enbart Galaxy Nexus och möjligen någon mer modell (såvida man inte hackar in den men då lär det lagga rejält och mycket inte fungera....)
Men det står att den kommer för alla tidigare versioner också. Den kommer att bli den nya standardbrowsern och ersätta den gamla standardbrowsern (stock Android browser).
Chrome beta now available for Android — Ice Cream Sandwich only
Enbart 4.0 innebär väl för tillfället enbart Galaxy Nexus och möjligen någon mer modell (såvida man inte hackar in den men då lär det lagga rejält och mycket inte fungera....)
Men det står att den kommer för alla tidigare versioner också. Den kommer att bli den nya standardbrowsern och ersätta den gamla standardbrowsern (stock Android browser).
- barracuber
Det vore väldigt skönt. Standardbrowsern är ärligt talat rätt usel ur användarsynpunkt (själv kör jag Dolphin-browser som jag tycker är rätt ok).
Jag undrade just varför inte Chrome är standardwebbläsare, när det är Google som står bakom Android...
Själv kör jag Firefox även i mobilen. Underbart med Adblock!
Själv kör jag Firefox även i mobilen. Underbart med Adblock!
Kimmelie skrev:Jag undrade just varför inte Chrome är standardwebbläsare, när det är Google som står bakom Android...
Det är tydligen på gång. Man kan väl gissa att det kommer att vara standardwebbläsare i Jellybean (4.1)?
http://www.swedroid.se/mer-information- ... ebblasare/
För övrigt tycker jag att Firefox har blivit dålig och långsam. Det har blivit allmänt seg att använda, tar märkbar tid att skifta mellan flikar. Sen kommer det massa uppdateringar där jag inte märker nån skillnad, har egentligen inte märkt av nåt bättre sen v4.
Blir nog till att lägga in Chrome snart då FF verkar vara på väg utför.
Blir nog till att lägga in Chrome snart då FF verkar vara på väg utför.
Kimmelie skrev:Jag undrade just varför inte Chrome är standardwebbläsare, när det är Google som står bakom Android...
Troligen för att det tagit tid att porta webbkit!
Moggy skrev:För övrigt tycker jag att Firefox har blivit dålig och långsam. Det har blivit allmänt seg att använda, tar märkbar tid att skifta mellan flikar. Sen kommer det massa uppdateringar där jag inte märker nån skillnad, har egentligen inte märkt av nåt bättre sen v4.
Pratar du smartphone eller dator? Bara allmänt nyfiken, har inga planer på att testa mobil-FF då min smartphone är alldeles för gammal för en 12-15 MB app. Hoppas att Chrome for Droid är mindre
- barracuber
barracuber skrev:Moggy skrev:För övrigt tycker jag att Firefox har blivit dålig och långsam. Det har blivit allmänt seg att använda, tar märkbar tid att skifta mellan flikar. Sen kommer det massa uppdateringar där jag inte märker nån skillnad, har egentligen inte märkt av nåt bättre sen v4.
Pratar du smartphone eller dator? Bara allmänt nyfiken, har inga planer på att testa mobil-FF då min smartphone är alldeles för gammal för en 12-15 MB app. Hoppas att Chrome for Droid är mindre
Dator. Windows. PC.
Sen trubblar FF för mig med. Minnesanvändandet skjuter i höjden och den där jäkla MediaPluginContainter kan ta flera hundra MB oc göra så att hela FF stannar upp.
Det är nåt som blivit väldigt fel på FF och när det händer en applikation så brukar det inte vända.
Fast min säger "han är död, jonas" när den kraschar, vilket den har gjort säkert 20 gånger idag, jag skojar inte. Fast man reloadar bara sidan..
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Moggy skrev:barracuber skrev:Moggy skrev:För övrigt tycker jag att Firefox har blivit dålig och långsam. Det har blivit allmänt seg att använda, tar märkbar tid att skifta mellan flikar. Sen kommer det massa uppdateringar där jag inte märker nån skillnad, har egentligen inte märkt av nåt bättre sen v4.
Dator. Windows. PC.
Sen trubblar FF för mig med. Minnesanvändandet skjuter i höjden och den där jäkla MediaPluginContainter kan ta flera hundra MB oc göra så att hela FF stannar upp.
Det är nåt som blivit väldigt fel på FF och när det händer en applikation så brukar det inte vända.
Det är många browsers som dragits och dras med minnesproblem. Safari och FF är bara två exempel. Efterhand fixas de mest akuta buggarna men vissa fel tycker man aldrig de får bukt med. Jag har samma erfarenhet som du av FF:s minnesslukande; det var det som fick mig att sluta använda FF och gå över till Chrome.
Är helnöjd med Chrome speciellt sedan jag skaffade 8 GB till min Intelmac. I Chrome är vdet älkänt att varje flik är sin egen minnesprocess vilket kan bli rätt mycket sammantaget vilket gör att man aldrig kan ha för mycket RAM-minne. Dessutom är varje tillägg (add-on, plugin) också sin egen minnesprocess vilket bygger på det hela ytterligare. Jag har inte analyserat i detalj men min känsla är att Chrome totalt sett tar ännu mer minne än FF. Samtidigt är Chrome aningens snabbare även om FF också är snabb med få flikar.
Nyligen hittade jag en inställning i Chrome som sparade en hel del minne för mig. Jag märkte att när jag stängde ned hela Chromebrowsern så låg det ändå kvar ett antal Chrome *32 processor och körde. Jag tog reda på att detta var tilläggen. Slutligen hittade jag en inställning under "Under the hood" som stänger av detta beteende så att tilläggsprocesserna ska stängas samtidigt med resten av Chrome. Lite nördigt att jaga minne på det här sättet när man egentligen inte behöver men men that's just me och det blev ju iaf inte sämre av det!
- barracuber
Ja, det är väl bara bra om ett program tar mycket minne om det används bra och släpps vid behov. Det är därför man sätter i mer minne än vad som krävs. Men med FF verkar som minnet inte används korrekt, det bara skenar iväg och så får man gå in i taskman och stänga ned Mediacontainer.