Hur hanterar ni sociala situationer?
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Befinner mig just nu i en främmande stad med en kompis. Han har gett mig en del kritik över hur jag hanterar sociala situationer. Han är inte "elak" i kritiken. Han poängterar mest att det är bättre att "göra saker och ångra dem" än att "inte göra saker och ångra att man inte gjort det". Han har särskilt kritiserat mig för att jag aldrig raggar på kvinnor när jag är berusad, och att jag liksom slösar bort mitt liv som en följd av att jag inte tar sociala iniativ.
Jag tror förslagen är "välmenande". Grejen är mest att jag redan känner mig väldigt obekväm kring att umgås med främlingar. Jag tycker det är jobbigt att kallprata med folk som jag inte alls känner (om vi inte råkar ha något gemensamt intresse).
På ett sätt kan jag uppskatta vad han säger. Jag förstår att det är viktigt att ta tag i sin situation och utmana sina begränsningar emellanåt. Men samtidigt är vi olika personer med väldigt olika problem. Han är väldigt socialt kompetent medan jag konstant känner ångest kring många sociala situationer.
Vad är er inställnibg kring socialt umgänge? Försöker ni "bryta gamla mönster" eller är ni nöjda som ni har det?
Jag tror förslagen är "välmenande". Grejen är mest att jag redan känner mig väldigt obekväm kring att umgås med främlingar. Jag tycker det är jobbigt att kallprata med folk som jag inte alls känner (om vi inte råkar ha något gemensamt intresse).
På ett sätt kan jag uppskatta vad han säger. Jag förstår att det är viktigt att ta tag i sin situation och utmana sina begränsningar emellanåt. Men samtidigt är vi olika personer med väldigt olika problem. Han är väldigt socialt kompetent medan jag konstant känner ångest kring många sociala situationer.
Vad är er inställnibg kring socialt umgänge? Försöker ni "bryta gamla mönster" eller är ni nöjda som ni har det?
Första frågan är om den miljön med alkohol verkligen är fylld med rätt typ av personer för dig som du kan potentiellt trivas med att umgås?
Försök att öva upp förmågan i lite mer inbjudande och ordnade former så att du kan ta lungna och små steg. Det kommer oavsett att kännas jobbigt men det är något som kan mästras med vana och insikt efterhand hur kroppsspråk faktiskt fungerar. Det paradoxala är förstås att den absoluta majoriteten av befolkningen är omedvetna om vad de gör och reagerar på så att de kan inte svara på vad som händer.
Några punkter:
* Rätt miljö?
* Typ av människor i denna miljö?
* Förväntningar som människor har i denna miljö?
Försök att öva upp förmågan i lite mer inbjudande och ordnade former så att du kan ta lungna och små steg. Det kommer oavsett att kännas jobbigt men det är något som kan mästras med vana och insikt efterhand hur kroppsspråk faktiskt fungerar. Det paradoxala är förstås att den absoluta majoriteten av befolkningen är omedvetna om vad de gör och reagerar på så att de kan inte svara på vad som händer.
Några punkter:
* Rätt miljö?
* Typ av människor i denna miljö?
* Förväntningar som människor har i denna miljö?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det är nog bra frågor. Kan vara en bra ide att hitta andra umgängeskretsar. Tyvärr kan det vara lite knepigt oxå.
Samtidigg så gillar jag generellt inte alkoholkulturen i sverige. Det kan vara kul om man blir lite salkngsberusad med ett par vänner/bekanta på en krog. Det är ffämst hetsdrickandet som stör mig. Det känns som att det handlar mer om bekräftelsebehov och grupptryck än att faktiskt ha kul. Särskilt nyårsfirande blir outhärdligt av dem anledningarna. Jag förstår inte riktigt varför folk utsätter sig för det så pass ofta.
Samtidigg så gillar jag generellt inte alkoholkulturen i sverige. Det kan vara kul om man blir lite salkngsberusad med ett par vänner/bekanta på en krog. Det är ffämst hetsdrickandet som stör mig. Det känns som att det handlar mer om bekräftelsebehov och grupptryck än att faktiskt ha kul. Särskilt nyårsfirande blir outhärdligt av dem anledningarna. Jag förstår inte riktigt varför folk utsätter sig för det så pass ofta.
Latmask skrev:Jag förstår inte riktigt varför folk utsätter sig för det så pass ofta.
Ibland förhåller sig saker bara på vissa sätt utan att det finns en vettig anledning till det. Omständigheternas nycker helt enkelt. Det lär vara mer effektivt att byta sällskap.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Latmask skrev: Jag tycker det är jobbigt att kallprata med folk som jag inte alls känner (om vi inte råkar ha något gemensamt intresse).........
Varför kan man inte bara ha sociala situationer som gemensamt intresse?
Nöjd? Nej du man måste nog utmana sig varje dag. jag måste det i alla fall (annars måste jag byta användarnamn). Måste se livet exakt som det är (vilket är mycket jobbigt).
- jesusiscool
- Anslöt: 2013-04-25
Återgå till Att leva som Aspergare