Hur hantera trots?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur hantera trots?

Inläggav vallesmamma » 2012-01-11 14:39:19

Vår son trotsar mig mest och det är jobbigt på grund av mitt AS. Ett exempel. Sonen är ute och leker. Plötsligt tappar han sin ena vante. Han kommer till oss och min man sätter på honom vanten igen. Men det händer igen och då blir sonen jättesur. Sitter i snön och surar, vägrar komma till oss. Då börjar vi gå därifrån. Han kommer efter men helt plötsligt vänder han om och går åt andra hållet. Vet ej hur det slutat om jag varit ensam med honom.

Jag kan inte läsa av nästa steg. Har svårigheter i att uttrycka mig, glömmer att förklara. Jag tål ingen som helst stress. Min man blev arg på sonen. De hade ett långt samtal om varför man inte får springa iväg hur som helst.Min man är NT.
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Re: Hur hantera trots?

Inläggav Sammelsurium » 2012-01-11 15:21:04

Min son gör försök till att trotsa ganska ofta, t.ex när det gäller att gå till skolan, sätta på sig kläder, gå utanför huset etc.

Jag tror inte att det finns en enskild lösning som fungerar utan man får hitta många olika vapen att lägga till sin arsenal och sedan försöka välja rätt beroende på situation.

Just nu fungerar humor väldigt bra. Att busa till saker så att det blir en lek istället för ett jobbigt moment. Ska vi t.ex gå och handla och han måste sätta på sig kläderna kan jag busa om att han måste ta på sig kattbyxorna innan vi går ut, annars blir han biten i svansen av en hund (han är väldigt förtjust i att leka katt för tillfället).
Då glömmer han bort att han har som princip att inte vilja gå ut, eller släpper i alla fall på prestigen att han ska ha rätt.

Att muta kan fungera bra. När vi skjutsar storasystern till hennes aktivitet vet han att vi har mys med lite godis när vi kommer hem igen.

Ibland får man lov att bara ignorera trotsen. Välja sina strider. Ibland kan också trotsen bero på att barnet tycker att en situation är direkt obehaglig, trots (haha) att man som förälder inte förstår detta.

Jag försöker att inte tjata eller bli småarg. Jag försöker ta till "arga pappan" och ryta till så sällan jag kan, vilket gör det mer effektivt när det väl behövs.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav vallesmamma » 2012-01-11 15:39:38

Tack för svaret! Okej, ska testa detta med humor. Vår son älskar bilar. Några tips om bilar för att motverka trotsutbrott? Jag blir alltid så ställd då han trotsar.
vallesmamma

Inläggav Miche » 2012-01-11 16:03:26

Man kan även vända på det, min systerson slängde sig ner på golvet i en affär en gång för att han ville ha godis, då gjorde hans mamma (dvs min syster) likadant varvid han kom av sig och insåg hur värdelös metoden var...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Sammelsurium » 2012-01-12 10:12:15

vallesmamma skrev:Tack för svaret! Okej, ska testa detta med humor. Vår son älskar bilar. Några tips om bilar för att motverka trotsutbrott? Jag blir alltid så ställd då han trotsar.

Det är svårt att säga eftersom jag inte vet hur din son fungerar. Jag tänker att man väver in lekar som barnet gillar i den problematiska aktiviteten, så det beror ju helt på vad han tycker är roligt i övrigt.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav vallesmamma » 2012-01-12 16:03:30

Tack för tipsen :) Han tycker om klädrace. Jag har bristande fantasi vilket ställer till det.
vallesmamma

Inläggav supernova » 2012-01-12 19:16:31

Ja trots är inte kul men jag har använt mig utav tex
- motivera med belöning efteråt, gör du detta så får du en glass sedan tex, jag hade inte klarat en del situationer utan det, effektivt och för mej OK då mitt mål är näst intill nolltolerans mot framprovocerade utbrott.
- aldrig använda mig utav barnets namn när man ska tillrättavisa utan säga att göra på detta sätter är inte bra osv, så de inte tror att det är dom det är fel på utan själva beteendet.
- klargöra vad som gäller, detta är inte OK för då kan du råka illa ut så att de förstår att de alltid vinner på att följa dina råd och att man vill dem väl och absolut inte höja rösten eller låta arg för då hör de inte vad man säger.
- förklara att ALLA barn har gjort så här och att det går att träna bort, inte begära att de omedelbart slutar med det för det är ett överkrav som de inte kommer att klara av, då ger de upp direkt och tappar modet. Gör upp en plan tillsammans.
- uppmuntra och styrka dem, aldrig säga att du är sån eller sån utan bara se framåt, detta kommer du säkert att lära dig, osv......

Vi har haft "stjärnsamling" på kylskåpet. De har fått en stjärna när de har varit duktiga och gjort bra ifrån sig. Klarat en svårighet eller sammarbetat.
Sen efter 3 eller 5 stjärnor har de fått välja en leksak på BR.
Har börjat i 2 års åldern tills att de börja förhandla om stjärnorna själva, då funkar det inte längre. De får så bra självförtroende utav detta, de blir så nöjda med sig själva, de lär sig att kämpar man på får man fördelar.
supernova

Anslöt: 2011-12-26

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in