Hur går man ner i vikt o vilka mediciner kan man ersätta?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kathrine87 » 2013-11-26 19:21:11

Hur kan jag gå ner i vikt o vilka mediciner kan jag ersätta risperidon med? Risperidon e samma som zyprexa men zyprexa e inte heller någon lösning för båda dessa gör att man går upp i vikt o de vill jag inte. Jag har gått upp 6 kilo nu, de räcker så.
Kathrine87

Anslöt: 2013-09-05

Inläggav Parvlon » 2013-11-26 19:24:04

Abilify sägs inte orsaka nån viktuppgång. Blev ordinerad dessa när jag nämnde att min kropp är mitt tempel inne på psyket och nu har jag över 50 st över. Svindyra. Men såna här frågor bör en ta med sin läkare.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav MsTibbs » 2013-11-26 21:52:34

Kathrine87 skrev:Hur kan jag gå ner i vikt o vilka mediciner kan jag ersätta risperidon med? Risperidon e samma som zyprexa men zyprexa e inte heller någon lösning för båda dessa gör att man går upp i vikt o de vill jag inte. Jag har gått upp 6 kilo nu, de räcker så.

Jag kanske är övertydlig när jag påpekar detta, men Risperdal är INTE samma (sak) som Zyprexa. Och Zyprexa är den stora boven i dramat med att gå upp i vikt, Risperdal är inte i närheten, snarare tvärtom.

Jag har gått upp ca 25kg på Zyprexa (minns ej exakt när jag fick den). Läkaren sa jag måste gå ner i vikt och jag fick välja på Haldol och Risperdal. Jag sa hon fick välja efter en massa googlande och hon valde Haldol. Nu går jag ner i vikt...

Zyprexa = viktuppgång
Risperdal = bröstmjölk och brösttillväxt hos män
Haldol = tardiva dyskinesier

Abilify och Zeldox tycks mig ha minst biverkningar, men de har också minst antipsykotisk effekt! OBS!
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Kathrine87 » 2013-11-26 22:39:01

Jag tror jag väljer att sluta ta medicinerna för jag lider ändå inte av några psykoser längre. Sen ska jag börja träna o äta rätt så löser det sig :)
Kathrine87

Anslöt: 2013-09-05

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in