Hur går jag till väga för att bli sjukskriven?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur går jag till väga för att bli sjukskriven?

Inläggav tottis1234 » 2011-11-25 16:57:38

Jag jobbar på en förskola och sedan 10 augusti har jag varit sjuk konstant förutom 5 veckor.
Idag bröt jag ihop totalt, har gråtit och gråtit hela dagen.
Min Lss-handläggare och AF-mannen säger att jag ska sjukskriva mig. Men vart vänder jag mig?
Ringde VC då säger dom "vaddå sjukskriva?"bara sådär.....
JAG MÅR DÅLIGT, jag orkar inte längre, ska jag behöva gör självmordsförsök för att få hjälp?
Nu är jag inte självmordsbenägen, funderade ett tag idag på att åka till psykakuten. Försökte ringa psykologen men icke svar.
allt känns bara så jävligt :-)Raging
tottis1234

Anslöt: 2010-12-12

Re: Hur går jag till väga för att bli sjukskriven?

Inläggav Hermione » 2011-11-25 17:24:52

Du kan sjukskriva dig själv i sju dagar, du ringer försäkringskassan och arbetsgivaren och gör detta.
Psykakuten är nog ingen dum idé, därifrån kan du få en kortare sjukskrivning (2-4 veckor)och så remitterar de dig vidare, till psykolog eller vårdcentralen till exempel.
Hermione

Anslöt: 2011-03-03

Re: Hur går jag till väga för att bli sjukskriven?

Inläggav Wine » 2011-11-25 18:11:16

Har du en anställning och rätt till sjuklön

Du som har en anställning som varar minst en månad eller har arbetat sammanhängande i 14 dagar har normalt rätt till sjuklön de första 14 dagarna i din sjukperiod. Sjuklönen betalas ut av din arbetsgivare.

Du ska sjukanmäla dig till din arbetsgivare den första dagen som du inte kan arbeta på grund av sjukdom.

Är du fortfarande sjuk efter 14 dagar sjukanmäler din arbetsgivare dig till Försäkringkassan. Vi utreder om din arbetsförmåga är nedsatt på grund av att du är sjuk och om du kan få sjukpenning.

http://www.forsakringskassan.se/privatp ... -_14_dagar
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården

Logga in