Hur funkar en dator?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur funkar en dator?

Inläggav gadas » 2012-11-28 12:35:40

Kul rubrik va? :-)Happy

Det jag undrar och som jag aldrig hört någon förklara är hur en vanlig dator rent fysiskt och tekniskt fungerar. Jag vet att den räknar ettor/spänning och nollor/låg spänning osv. Själva principen bakom, logiken och uppbyggnaden med processor, minne, disk osv tror jag också jag förstår. Men... faan, jag kan ju inte ens förklara vad jag inte fått förklarat för mig! :wink:

Gör i alla fall ett försök att förklara, många känner sig säkert kallade, få kommer att visa sig utvalda...
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Hur funkar en dator?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-28 14:07:00

Wikipedia? ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Hur funkar en dator?

Inläggav Vildsvin » 2012-11-28 14:56:25

Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Hur funkar en dator?

Inläggav gadas » 2012-11-28 22:45:23

Utmärkt! :D Tack Vildsvin ( :wink: och tack för att ni inte bökat upp min trädgård på ett tag :wink: !)

Nu tror jag att jag fattar till ungefär 50 % hur det fysiska funkar - låter kanske inte mycket men jämfört med 0 % innan så... och vad gäller binära talsystemet och den logiken så är det väl 150% för det var jag väl förtrogen med innan. :-)Happy

Nu nästa steg, jag tog inte lagringen som exempel på det jag inte fattar, men det är nog precis det jag fortfarande inte fattar. (Mycket snack och lite verkstad här, ännu :wink: )

Hur en vanlig hårddisk lagrar tror jag att jag fattat i princip - men hur lagrar ett internminne och en USB-sticka? En skillnad är ju att USB-stickan behåller minnet när strömmen stängs av - eller finns det fortfarande någon liten ström i själva minnet och hur upprätthålls den i så fall, en liten kondensator eller en liten ackumulator...?

Men framför allt - hur lagras data fysiskt i dessa icke-magnetiska(?) media ?

Tack, plåtmonster också, ska leta på Wikipedia. Och för att göra mig lustig även över ditt nick så påminner det mig om min nya skallrande burk som jag desperat försöker få tyst på...
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Hur funkar en dator?

Inläggav ThatGuy » 2012-11-28 23:15:56

Det här kanske är till någon nytta?
http://www.howstuffworks.com/hard-disk.htm
ThatGuy

Anslöt: 2012-10-12

Hur funkar en dator?

Inläggav Vildsvin » 2012-11-29 1:41:59

Magnetiskt minne:

CMOS:

Flashminne:

En lång föreläsningsserie som går från grunden förklarar hur elektroniska komponenter fungerar:
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Återgå till IT-forum

Logga in