Hur "frågar man ut" någon?
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Det har börjat en ny tjej på mitt jobb som jag är lite "tänd" på. Det är väldigt sällan som jag brukar känna något speciellt för tjejer (därmed inte sagt att jag inte gillar att titta på tjejer ) men jag antar att rött hår + glasögon tilltalade mig. Jag har gjort en större social ansträngning än vad jag normalt brukar göra och faktiskt pratat lite med henne och hon verkar trevlig. Jag har t.om funderat på att fråga henne om hon skulle ha lust att ta en fika med mig någon dag. Jag är bara inte riktigt säker på hur jag i så fall skulle göra det på ett smidigt sätt, min erfarenhet av dating är nästan lika med noll (nej, jag har aldrig haft något förhållande om ni undrar) och jag vet ju inte säkert om hon är "ledig", dessutom känns det lite vanskligt att fråga ut en arbetskompis.
Jag skulle vara tacksam om någon kunde ge mig råd på hur jag ska göra.
Jag skulle vara tacksam om någon kunde ge mig råd på hur jag ska göra.
Re: Hur "frågar man ut" någon?
Jag skulle föreslå att du i samband med att du pratar med henne om något på jobbet skulle kunna passa på att höra vad hon ska göra efter jobbet och om hon exempelvis svarar: inget speciellt
skulle du ju kunna fråga henne om hon skulle vilja ta en fika någonstans.
skulle du ju kunna fråga henne om hon skulle vilja ta en fika någonstans.
Raggande skrivs det ju hela böcker om men för att inte bli för överhopad av idéer och tankar om vad man "måste göra" så kan det i alla fall vara trevligt om förhållandestatusen är avklarad innan man frågar om att träffas för att det inte ska bli jobbigt för någon av er. Säg t.ex. "Vad gör du när du inte jobbar då" Bygg sedan på vad hon svarar för att få veta mer. Framkommer det inget matnyttigt om hennes privatliv är hon kanske inte intresserad eller så får du helt enkelt fråga "Singel?" I övrigt kan vad hon pratat om funka som ledtrådar angående vad ni kan göra på en date. Man behöver ju inte vara traditionell om man inte känner sig sådan.
Fråga bara rakt ut "har du lust att ta en promenad nån dag" eller "har du lust att ta en fika". Jag har gjort det några gånger om jag känt att jag t ex fått ett leende tillbaka om jag log till henne och så. Funkar fint, finns inget att förlora.
AUDERE EST FACERE!
AUDERE EST FACERE!
På arbetet? Nej. Det kan lätt tolkas till (sexuella) trakasserier.
Rent generellt, samla mod, överanalysera inte - utan efter ni haft ett samtal lite längre, fråga om hon vill hitta på något efter arbetet.
Rent generellt, samla mod, överanalysera inte - utan efter ni haft ett samtal lite längre, fråga om hon vill hitta på något efter arbetet.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Enligt principen alla gillar kladdkaka?bittin skrev:Har du lust att haka på å käka kladdkaka nån dag efter jobbet ?
ratpizza skrev:Det har börjat en ny tjej på mitt jobb som jag är lite "tänd" på.
Om det verkligen är ett jobb som du har,
så rekommenderar jag att du avstår att stöta på henne,
för anställningar kan lätt riskeras av klumpiga försök.
Håll sådant utanför jobbet, om du inte är bra på det.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
424stil skrev:Fråga bara rakt ut "har du lust att ta en promenad nån dag" eller "har du lust att ta en fika". Jag har gjort det några gånger om jag känt att jag t ex fått ett leende tillbaka om jag log till henne och så. Funkar fint, finns inget att förlora.
AUDERE EST FACERE!
eh, om man vågar, så kan man försöka?
- Issa Jesus
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2012-01-06
Issa Jesus skrev:424stil skrev:Fråga bara rakt ut "har du lust att ta en promenad nån dag" eller "har du lust att ta en fika". Jag har gjort det några gånger om jag känt att jag t ex fått ett leende tillbaka om jag log till henne och så. Funkar fint, finns inget att förlora.
AUDERE EST FACERE!
eh, om man vågar, så kan man försöka?
Nästan. Att våga är att göra.
Det är det enda jag kan på latin.
DIProgan skrev:Enligt principen alla gillar kladdkaka?bittin skrev:Har du lust att haka på å käka kladdkaka nån dag efter jobbet ?
exakt
Jag har under veckan insett att jag verkligen gillar den nya tjejen och jag är nu säker på att jag skulle vilja lära känna henne bättre. Jag känner mig faktiskt ganska omtumlad för det är som sagt extremt ovanligt (kanske rentav första gången!) att jag blir kär. (ja, jag är ganska säker på att det är det jag är)
Men jag känner mig också ganska nojig över att jag kanske aldrig kommer att få något bra tillfälle att fråga ut henne. (jag jobbar på en butik där det ofta är mycket folk vilket knappast gör saken lättare för en som redan är väldigt ovan) Hon ska nämligen bara jobba där några veckor och det är sällan som jag får tillfälle att prata med henne. Jag planerar att fråga ut henne sista veckan som hon ska jobba eftersom jag då kan undvika att försätta mig i en besvärlig sits om hon skulle säga nej. Ett nej kan jag ta men jag är som sagt orolig över att jag aldrig kommer att få veta om jag hade en chans eller inte.
Ber om ursäkt om det här blev rörigt men jag kände att jag behövde få skriva av mig, har man inga vänner att snacka med om sånt här så blir det istället vilt främmande människor som får ta del av ens kärleks-bekymmer.
Men jag känner mig också ganska nojig över att jag kanske aldrig kommer att få något bra tillfälle att fråga ut henne. (jag jobbar på en butik där det ofta är mycket folk vilket knappast gör saken lättare för en som redan är väldigt ovan) Hon ska nämligen bara jobba där några veckor och det är sällan som jag får tillfälle att prata med henne. Jag planerar att fråga ut henne sista veckan som hon ska jobba eftersom jag då kan undvika att försätta mig i en besvärlig sits om hon skulle säga nej. Ett nej kan jag ta men jag är som sagt orolig över att jag aldrig kommer att få veta om jag hade en chans eller inte.
Ber om ursäkt om det här blev rörigt men jag kände att jag behövde få skriva av mig, har man inga vänner att snacka med om sånt här så blir det istället vilt främmande människor som får ta del av ens kärleks-bekymmer.
DIProgans förslag är det bästa och det enda vettiga om det var så att hon ska stanna länge. Din variant om att ta det sista veckan är också möjligt. Få se jag har faktiskt bett en manlig arbetskamrat ut på fika en gång, men då jobbade vi inte så nära varandra som i en butik utan på olika "avdelningar" sas och då är det lättare.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Annars kan du anmäla dig till Rix FM där de har något som kallas Chans till romans...
Återgå till Att leva som Aspergare