Hur formaterar jag om min dator?
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur formaterar jag om min dator?
Min dator är 3 år gammal och jag har windows vista som operativsystem men det går inte att formatera om den genom att trycka på F11 när den startar upp (det alternativet finns inte på min dator). Jag fick inte med någon skiva som heter "recovery". Skivorna som jag fick med är: drivers and utilities, drivers and user documetation och operativsystem.
Kan någon förklara hur man gör? Fattar verkligen ingenting...
Kan någon förklara hur man gör? Fattar verkligen ingenting...
Du får starta datorn med Windows-skivan, den som det står Operativsystem på.
Eventuellt bootar datorn av sig själv på den om det sitter i när du startar datorn. I annat fall kan du få trycka på F12 för att boota på CD/DVD. Det kan vara så att det står nåt när du startar datorn "Press F12 to boot on CD/DVD", eller nåt liknande.
Eventuellt bootar datorn av sig själv på den om det sitter i när du startar datorn. I annat fall kan du få trycka på F12 för att boota på CD/DVD. Det kan vara så att det står nåt när du startar datorn "Press F12 to boot on CD/DVD", eller nåt liknande.
Moggy skrev:Du får starta datorn med Windows-skivan, den som det står Operativsystem på.
Tack för ett mycket bra svar! Jag har inte formaterat om datorn ännu men hittade F12 och sedan boot CD/DVD som du skrev om. Vet du hur man installerar de andra två skivorna jag fick med? Testade att köra ena skivan och den innehåller en hel del mappar..verkar krångligt.
På driversskivan så brukar det vara nån form av installationsprogram som kommer upp automatiskt. Alternativt så finns det en fil som heter SETUP eller INSTALL direkt i i rooten på CDn. Alltså att den inte ligger i nån undermapp.
Det allra bästa är ju att du installera nyare drivare direkt från nätet efter en ominstallation. Åtminstone för grafikkortet...
Det allra bästa är ju att du installera nyare drivare direkt från nätet efter en ominstallation. Åtminstone för grafikkortet...
Moggy skrev:På driversskivan så brukar det vara nån form av installationsprogram som kommer upp automatiskt. Alternativt så finns det en fil som heter SETUP eller INSTALL direkt i i rooten på CDn. Alltså att den inte ligger i nån undermapp.
ok det ska jag testa, tack så mycket för hjälpen