Hur demokratiska är de östeuropeiska länderna? [avdelat]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2016-01-27 14:00:35

elle skrev:
slackern skrev:Jag hoppas verkligen att dom lämnar EU jag håller tummarna för det, dom kostar bara en massa pengar dom för multum utav EU-stöd, så blir det även jobbigt för dom ekonomiska flyktingarna från öststaterna att få jobb i EU.

Det ser bra ut för Östeuropa. Rekommenderar att läsa artikeln i sin helhet och inte bara bitar för att skaffa sig en djupare uppfattning om saken .
slackern skrev:Men ni kan säkert be någon gammal Habsburgare att bli er kejsare igen, dom blir säkert glada och hedrade och ställer upp.

Försök att hålla dig till trådens ämne. Det här är inte Avreageringstråd. :P

Det var du själv som tog upp dom gamla Habsburgarna och sa att Östeuropa skulle må bra utav att styras utav dom istället för det odemokratiska EU. :)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Fenren » 2016-01-27 14:24:21

slackern skrev:
elle skrev:
slackern skrev:Jag hoppas verkligen att dom lämnar EU jag håller tummarna för det, dom kostar bara en massa pengar dom för multum utav EU-stöd, så blir det även jobbigt för dom ekonomiska flyktingarna från öststaterna att få jobb i EU.

Det ser bra ut för Östeuropa. Rekommenderar att läsa artikeln i sin helhet och inte bara bitar för att skaffa sig en djupare uppfattning om saken .
slackern skrev:Men ni kan säkert be någon gammal Habsburgare att bli er kejsare igen, dom blir säkert glada och hedrade och ställer upp.

Försök att hålla dig till trådens ämne. Det här är inte Avreageringstråd. :P

Det var du själv som tog upp dom gamla Habsburgarna och sa att Östeuropa skulle må bra utav att styras utav dom istället för det odemokratiska EU. :)

Jag har för mig att de är förbjudna enligt lag att syssla med politik i många länder.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav elle » 2016-01-27 18:26:27

slackern skrev:Det var du själv som tog upp dom gamla Habsburgarna och sa att Östeuropa skulle må bra utav att styras utav dom istället för det odemokratiska EU.

Jag måste säga för att avsluta den här " diskussionen " att jag uppfattar dina åsikter om Östeuropa och om människor från Östeuropa som xenofobiska.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav slackern » 2016-01-27 22:18:26

elle skrev:
slackern skrev:Det var du själv som tog upp dom gamla Habsburgarna och sa att Östeuropa skulle må bra utav att styras utav dom istället för det odemokratiska EU.

Jag måste säga för att avsluta den här " diskussionen " att jag uppfattar dina åsikter om Östeuropa och om människor från Östeuropa som xenofobiska.

Hur kan dom vara det när jag inte har något emot utlänningar?
slackern

Inläggav Alien » 2016-01-28 3:19:55

elle skrev:Kommer vi att få uppleva på nytt Habsburgsmonarkins återkomst inom EU ? Jag syftar på östeuropeiska länder som kritiseras av EU diktatur . Ungern har blivit Polens bästa vän .

" Trots alltså olika grupptillhörighet i Europaparlamentet förenas PiS i Polen och Fidesz i Ungern av viljan att begränsa EU:s makt samt i en gemensam kritik av den sekulära, liberala och vänsterinriktade utvecklingen i Västeuropa, bland annat i familje- och äktenskapsfrågan."

I Ungern har i sin författning skriven en kristen syn i familjefrågor .
"Tillsammans vill de båda att den kristna synen på familj, etik och kultur ska vara vägledande igen, något som till och med skrivits in i den nya ungerska författningen. Vidare är de rädda för att en växande muslimsk befolkning i Europa, förstärkt genom den kraftiga ökningen av asylsökande, ökar de inre spänningarna och skapar grogrund för jihadistiska terrorgrupper."

Både Slovakien och Tjeckien håller med.

"Slovakiens regering, ledd av socialdemokratiske statsminister Robert Fico, instämmer och har därför uttalat sin vilja att ta emot uteslutande kristna asylsökande för att undvika framväxten av muslimska församlingar i sina länder. Även ledande tjeckiska politiker av olika politisk färg har uttalat sig i samma riktning."

Verkar som Östeuropa växer och blir allt starkare vilket säkert retar många och ogillas av EU :s vänster diktatur.

Är EU en "Vänsterdiktatur"? Vad är det för dumheter, det är Polen och Ungern som är på väg mot diktatur.

SR skrev:Men det är också många polacker som önskar att EU ska bryta in i den snabba utveckling som pågår.

– Jag hoppas att europeiska unionen inför sanktioner mot regeringen. Med tanke på lagarna de nu stiftar för medierna och våra tidigare oberoende domstolar, så kunde vi lika gärna vara på väg mot diktatur, säger juristen Zofia Domanska.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6344641

En modern demokrati kännetecknas av yttrandefrihet (regeringen detaljstyr inte public service) och att den dömande makten står fri från den verkställande (regeringen) makten.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Fenren » 2016-01-28 6:21:03

Alien skrev:Är EU en "Vänsterdiktatur"? Vad är det för dumheter, det är Polen och Ungern som är på väg mot diktatur.

Hur EU kan tolkas vänster förstår jag inte. Hela idén handlar ju om marknadsliberal frihandel och överstatligt påtvingad konkurens inom lågkvalitativa tjänstesektorn för att sänka kostnadstryck samt en konstig variant av protektionistisk stordriftsfördelninsdriven marknadsstyrning.
Fenren

Inläggav elle » 2016-01-28 11:16:18

slackern skrev:Hur kan dom vara det när jag inte har något emot utlänningar?

Du förstår väl att det inte går att diskutera med en person som ljuger , förnekar och manipulerar .
En sådan " diskussion " blir bara ett spel för galleriet.
elle

Inläggav slackern » 2016-01-28 11:32:43

elle skrev:
slackern skrev:Hur kan dom vara det när jag inte har något emot utlänningar?

Du förstår väl att det inte går att diskutera med en person som ljuger , förnekar och manipulerar .
En sådan " diskussion " blir bara ett spel för galleriet.

Det är väl en stor skillnad på att hata eller ogilla öststatsmänniskor till att tycka att dom bara kostar en massa pengar från EU och lever på allmosor från EU och att tycka att att det kommer en massa ekonomiska flyktingar från dom länderna som flyttar till andra länder i EU och jobbar, skrivs massor om det i Storbritannien och i Schweiz har dom ändrat lagarna för gästarbetare från EU pga Öststaterna. Så vad jag menade med mitt tidigare inlägg är att dom har allt att förlora om Öststaterna går ur EU och EU har allt att vinna ekonomiskt.

Three in four migrants from Eastern Europe filling low-skill jobs: Third are in roles such as fruit picking as evidence mounts cheap labour is forcing down British workers' pay

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... z3yWuOdiUF
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

Eastern Europeans in the UK 'earn less and claim more' than those born in Britain - but migrants from Western Europe, Australia and North America do better

Report: Eastern Europeans claim more benefits than people born in Britain
Study also found they earn lower wages than the UK-born population
Pakistan, Bangladeshi & African migrants also more likely to claim benefits
Figures come from the Office for National Statistics’ Labour Force Survey

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... z3yWushznN
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook
slackern

Inläggav Alien » 2016-01-28 16:43:17

plåtmonster skrev:Polen gör fel men kanske även media gör detsamma. Men det urskuldar förstås inte regeringen. Låter som allvarligt på sikt. Finns ju dock privat media.

Privata media är inte tillräckligt. Se bara på Ryssland:
1) De flesta ryssar ser bara på statstelevisionen och hjärntvättas av deras propaganda
2) Putin gör allt för att krossa de privata media som inte gör som han vill:

Medievärlden 2014-03-14 skrev:I stort sett alla ryska tv-kanaler kontrolleras av makten liksom de flesta tidningar med några få undantag. Men även undantagen är på väg att försvinna. Igår kväll (torsdag) blockerade nämligen ryska internetleverantörer flera oppositionssidor, som kasparov.ru, grani.ru och ej.ru, och anti-korruptionsledaren Alexei Navalnys LiveJournal blog. Detta efter ett beslut från federala åklagarmyndigheten.
http://www.medievarlden.se/nyheter/2014 ... hard-press

Putin utnyttjar också religionen i sin propaganda mot västliga värderingar (som mänskliga rättigheter). Så jag är mycket misstänksam mot alla regimer som lierar sig med religiösa organisationer.
Alien
Moderator

Inläggav Fenren » 2016-01-28 19:14:19

Alien skrev:Privata media är inte tillräckligt. Se bara på Ryssland:1) De flesta ryssar ser bara på statstelevisionen och hjärntvättas av deras propaganda2) Putin gör allt för att krossa de privata media som inte gör som han vill:

Det beror på.

Statskontrollerad media behöver inte vara dominerande. Det beror mycket på kultur och medielandskapet, inte bara på lagar och regler.

Edit: I sverige finns det ingen nyhets- eller granskningsmedia som inte är kraftigt bidragsberoende, så vi är väldigt utsatta för klåfingriga politiker med "goda intentioner".
Fenren

Inläggav Alien » 2016-01-28 19:35:14

Fenren skrev:I sverige finns det ingen nyhets- eller granskningsmedia som inte är kraftigt bidragsberoende, så vi är väldigt utsatta för klåfingriga politiker med "goda intentioner".

Men politikerna ska inte lägga sig i detaljer som hur SVT sköts. Du tror alltså inte på detta?

DN Ledare skrev:Tvärtom har brandväggen mellan regeringen och public service-bolagen på sistone stärkts. SVT:s och SR:s styrelser, som tillsätter och avsätter vd, har ytterligare professionaliserats. Förvaltningsstiftelsen, som utnämner programföretagens styrelseledamöter, har fått den respekterade förra Aktuelltchefen Helena Stålnert som ordförande. Avståndet mellan nyhetsredaktionerna och regeringen har ökat.
http://www.dn.se/ledare/peter-wolodarsk ... emokratin/

Om man anser att alla demokratier är lika goda kålsupare, så tycker man förstås inte att det som nu sker i Polen är något att bry sig om.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2016-01-28 20:12:24

Jag håller med Liberalernas Birgitta Ohlsson (vad ovant det känns med Liberalerna istf Folkpartiet) i det hon skriver här:

Birgitta Ohlsson på UNT Debatt 2015-12-31 skrev:Den Europeiska Unionen genomlider en dubbel solidaritetskris, dels ett svek mot världens utsatta flyktingar som lämnat krig och förtryck, dels ett svek mot varandra att både bryta ingångna löften och lämna europeiskt ansvarstagande nationer som Sverige och Tyskland i sticket.
---
Men medan Sverige och några få EU-länder har gjort stora insatser för att ta emot asylsökande, så har desto fler medlemsländer svikit. När det nu står klart att en majoritet av EU-länderna struntat i Sveriges vädjan om ansvar är det hög tid att regeringen börjar tala maktspråk i Bryssel och på allvar blir en nagel i ögat på resten av EU.

Om inte fler länder ökar sin flyktingmottagning och följer ingångna löften bör regeringen kräva att de EU-länder som vägrar ta ansvar bättre delar på notan.

Sverige är i dag det land inom EU som tar emot flest asylsökande per capita och i absoluta tal är det bara i Tyskland som fler söker asyl. Skevheten i EU:s flyktingmottagning är oacceptabel.
http://www.unt.se/asikt/debatt/krav-sol ... 38061.aspx

Ja, det blir mycket citerande, men jag kan inte skriva det bättre själv och jag håller med vartenda ord. Och så här skriver hon om Polen.
Ta ett land som Polen som med sina 38 miljoner invånare nu med en ny regering vill bryta löftet om att ta emot ett par tusen flyktingar.

Samma Polen hänvisade flitigt till europeisk solidaritet när de för ett par år sedan krävde och fick 640 miljarder kronor i strukturfondsstöd för åren 2014–2020 från EU-budgeten.

I Östeuropa har man under kommunismen lärt sig misstro utlänningar. Antisemitismen är ännu äldre.
DN Ledare 2015-09-19 skrev:Under mer än 40 år utmålade regimerna utlänningar som något farligt, de var spioner eller kontrarevolutionärer som ingen tilläts lita på. Invandringen var minimal. De få främlingarna var diktaturernas privilegierade skyddslingar.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/ost ... ktingarna/

I Västtyskland var man van vid gästarbetere, inte i Östtyskland:

I väst kom turkiska gästarbetare på 60-talet, och samhället fick en vana vid olika religioner och kulturer. I det gamla DDR lever misstänksamheten kvar, och det är ingen slump att den islamfientliga Pegidarörelsen föddes i  Dresden.
Alien
Moderator

Inläggav elle » 2016-01-29 9:27:29

Klart att EU är desperat. Det behövs en förändring för det händer ingenting i väst och om det händer är det bara oroliga saker. Alla vet det.

Det finns en anledning att påven Franciskus kallade EU " en gammal tant " när han talade i EU parlamentet förra året.

" Europa är en trött mormor som inte längre är fertil."

EU beter sig hysteriskt och klarar inte av de verkliga problem.

"● EU behandlar inte Polen orättvist. Det säger EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker, efter det att flera ledande EU-politiker uttalat sin oro över Polens nya regerings agerande."
"Låt oss inte överdramatisera, säger Juncker, enligt AFP.
– Det är en viktig fråga, men vi måste ha vänskapliga och goda relationer med Polen. Vår inställning är väldigt konstruktiv – vi hackar inte på Polen."

http://omni.se/topic/394ebe73-a1f0-4cbe ... c6b338ca6f
elle

Inläggav slackern » 2016-02-20 18:00:29

Fyfan det här tycker jag är riktigt skrämmande och den mannen har fått Nobelsfredspris. OK jag kan väl förstå att säkerhetspolisen satte press på dom men jag undrar hur många människors liv han har förstört genom att vara en spion.

Lech Walesa bekräftad spion åt kommunisterna

Nobelpristagaren, facklegendaren och Polens förre president Lech Walesa var spion för den kommunistiska säkerhetspolisen på 1970-talet, enligt dokument i Polens nationalarkiv.

http://www.di.se/artiklar/2016/2/20/lec ... unisterna/
slackern

Inläggav slackern » 2016-04-15 20:06:56

Vi borde verkligen straffa Polen och stoppa alla bidrag från EU och förbjuda dom att ha inflytande i EU. Jag vill då inte att dom röstar i EU parlamentet och hotar min frihet.

Händelserna kring författningsdomstolen i Polen ”utgör en fara för demokrati, mänskliga rättigheter och rättsstaten”, säger EU-parlamentet i en resolution som antogs med bred majoritet av ledamöterna i Strasbourg på onsdagen.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-pa ... erar-polen
slackern

Inläggav Moggy » 2016-04-15 20:34:46

slackern skrev:Vi borde verkligen straffa Polen och stoppa alla bidrag från EU och förbjuda dom att ha inflytande i EU. Jag vill då inte att dom röstar i EU parlamentet och hotar min frihet.

Vi kan ockupera Polen och dela upp landet till grannländerna.

Allvarligt talat, varför ska inte länder själva få besätmma över abortlagstiftning utan att Sveriges marxister ska sticka sina röda näsor i blött?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Julianus » 2016-04-15 21:14:17

Det finns ingen "såkallad demokrati" i Östeuropa. Där lever de efter sina egna spelregler och struntar fullständigt i EUs regler trots medlemskap.

Jag tycker det är anmärkningsvärt hur man böjer sig för maffian och kommunister som styr Östeuropa.
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav slackern » 2016-04-15 21:45:32

Moggy skrev:Händelserna kring författningsdomstolen i Polen ”utgör en fara för demokrati, mänskliga rättigheter och rättsstaten”, säger EU-parlamentet i en resolution som antogs med bred majoritet av ledamöterna i Strasbourg på onsdagen.

Men läs artikeln ordentligt, det där handlar om grundlagen och inte abort.

Händelserna kring författningsdomstolen i Polen ”utgör en fara för demokrati, mänskliga rättigheter och rättsstaten”, säger EU-parlamentet i en resolution som antogs med bred majoritet av ledamöterna i Strasbourg på onsdagen.
slackern

Inläggav slackern » 2016-04-15 22:28:02

Moggy skrev:
slackern skrev:Vi borde verkligen straffa Polen och stoppa alla bidrag från EU och förbjuda dom att ha inflytande i EU. Jag vill då inte att dom röstar i EU parlamentet och hotar min frihet.

Dom delarna utav landet som hörde till det Habsburskariket fungerade ju och kulturen blomstrade.
slackern

Inläggav nallen » 2016-04-17 20:34:59

Moggy skrev:Allvarligt talat, varför ska inte länder själva få besätmma över abortlagstiftning utan att Sveriges marxister ska sticka sina röda näsor i blött?

Det vet du väl, att vänstern alltid vet vad som är bäst för folk oavsett vad folket själva anser.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Huggorm » 2016-04-17 20:45:21

Julianus skrev:Det finns ingen "såkallad demokrati" i Östeuropa. Där lever de efter sina egna spelregler och struntar fullständigt i EUs regler trots medlemskap.

Jag tycker det är anmärkningsvärt hur man böjer sig för maffian och kommunister som styr Östeuropa.
Vilka kommunister? Du tycks ha missat att Sovjet inte finns längre, sedan cirka 25 år. Förutom Vitryssland är hela Östeuropa demokratiskt, vilket man inte kan säga om ditt kära Saudiarabien, Somalia och de andra länderna i den regionen.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2016-04-18 14:01:15

Huggorm skrev:
Julianus skrev:Det finns ingen "såkallad demokrati" i Östeuropa. Där lever de efter sina egna spelregler och struntar fullständigt i EUs regler trots medlemskap.

Vilka kommunister? Du tycks ha missat att Sovjet inte finns längre, sedan cirka 25 år. Förutom Vitryssland är hela Östeuropa demokratiskt, vilket man inte kan säga om ditt kära Saudiarabien, Somalia och de andra länderna i den regionen.

En känd L politiker verkar inte hålla med dig om det. Jag håller tummarna på att dom utesluts eller att vi stoppar att ösa in pengar i deras länder att allt EU-stöd stoppas till dom.

Länder som Ungern och Polen skulle knappast kunnat bli medlemmar i dag om man tittar på hur de beter sig när det gäller respekten för mänskliga rättigheter.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/polit ... at-eu-stod
slackern

Inläggav slackern » 2016-04-18 14:30:12

Moggy skrev:

Det håller tydligen på att hända enligt vissa politiker. :lol: Inte så konstigt när landet har varit en del utav det Ryska inflytandet under så pass lång tid.

On January 10 Schulz was quoted as describing the situation in Poland as a "Putinisation" of European politics and he was backed by Viviane Reding who complained about "attacks" on the public and private media in line with "the Putin-Orbán-Kaczynski-Logic".[36]

https://en.wikipedia.org/wiki/Polish_Co ... isis,_2015
slackern

Inläggav Huggorm » 2016-04-18 17:46:47

slackern skrev:
Huggorm skrev:

En känd L politiker verkar inte hålla med dig om det. Jag håller tummarna på att dom utesluts eller att vi stoppar att ösa in pengar i deras länder att allt EU-stöd stoppas till dom.

Länder som Ungern och Polen skulle knappast kunnat bli medlemmar i dag om man tittar på hur de beter sig när det gäller respekten för mänskliga rättigheter.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/polit ... at-eu-stod
Men nu pratar vi om demokrati och inte mänskliga rättigheter.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Återgå till Intressanta intressen

Logga in