Hur backupar ni?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur backupar ni?

Inläggav lillmupp » 2012-11-13 1:07:06

plåtmonster skrev:RAID-0 är alltså flera diskar som ger högre hastighet till priset av ökad osäkerhet. Medan RAID-1 ger ökad säkerhet med spegling.

Asch då, minnesslip :( Borde minnas det bättre, grejade ju med det för typ två veckor sedan..
Har min hårddisk kraschat månne? :)

RAID 5 börjar bli litet dyrt bara.. för många iaf.
ZFS på Windows?
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Hur backupar ni?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-13 1:34:01

Varför skulle RAID-5 blivit dyrare?, diskutrymme har blivit allt billigare sedan de började säljas.

lillmupp skrev:ZFS på Windows?

Frågan borde snarare vara om produkter från Microsoft är vettiga övh till något som har med säkerhet att göra..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur backupar ni?

Inläggav nallen » 2012-11-13 12:55:52

plåtmonster skrev:Varför skulle RAID-5 blivit dyrare?

För att du behöver minst 3 diskar.
nallen
 
Inlägg: 19631
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur backupar ni?

Inläggav Kvasir » 2012-11-13 13:03:27

Diskspegling, som vid RAID, är inte heller någon bra backupmetod annat än för att få omedelbar korttidsbackup av allt. Man har vanligen alla diskarna i samma dator, så det finns en risk att samtliga diskar stryker med, speciellt vid yttre orsaker som brand och åska. Viktiga saker ska man ha på en backup som man inte ens förvara hemma, om man vill vara någorlunda säker.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Sv: Hur backupar ni?

Inläggav marxisten » 2012-11-29 11:12:34

Eftersom jag mest har spel på datorn gör jag sällan backupen, då dessa är inga problem att installera om vid eventuell diskkrasch.

De bilder jag har och annan personligt viktiga filer köp jag backup på dock. SD-kort/USB-sticka och DVD-skiva, så dubbla backups.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Några ihopkomna råd om backup

Inläggav notwoodstock » 2013-12-30 15:23:37

Från min FaceBook, på höstkanten:
======================


Godmorgon!

Ville fira helgen lite, som datajobbare, med att tipsa er om två bra prylar. För att inte ert Life, Universe och ALLA filer, bilder, m.m skall försvinna i en hårddisk-krasch, det får man inte riskera!

Även om ni "bara" kör på Internet, så sparas ju bokmärken någonstans, t.ex.

Har man en iPad, så finns ju numera iCloud, men man kan ändå t.ex vilja göra Backup av den på sin dator. För att då är problemet, mest datorns egen backup:

1) Jag tänkte då rekommendera er att BUMS köpa en 400-800:- hårddisk, bra kvalitet skadar inte, själv har jag ju en som är bra på Mac. Norton backup gör ingen nytta om man inte kopierar till extern hårddisk. Och annars, så skall jag försöka kolla efter någon gratis- eller billig lösning för automatisk backup på PC.

2) Har man inte lust eller innehar bärbar dator, så postar jag som julklapp till de närmaste och systrar och bröder, och till supportern Ralf, ett 4GB USB-minne, bara 5 mm utstickande! Som man då jämnt kan ha sittande i datorn. För automaiskt backup eller en gång i veckan dra och släpp, 2 GB filer - nya och förra versionen. (Jag köpte en drös sådana USB-minnen, billigt.)

Annars, så kanske det finns 32 GB, sådana små att köpa. Som inte kan vara så dyra. Duger säkert i stället för hårddisk, billig och bärbar. Om man kör bärbart.

Men en dator som kraschar kostar ju kanske skjortan att fixa igång igen, så jag rekommenderar verkligen en numera oförskämt billig extern hårddisk för heldatorbackup. Kan inte PC men fick göra tillbakaläsning av hela min hårddisk häromdagen, råkade ställa till det med nya Mac OS X Maverick (10.9).

Snälla, lyssna till en varnande välvillig FaceBook'are! Förstör inte alla årens datafilskapande, eller hela semesterbildarkivet.

Tänk åtminstone igenom vad som ligger på era datorer, om ni VÅGAR låta det tyvärr ofrånkomliga hända - dom krschar förr eller senare.

Och "Be Careful Out There"! Tappa inte datorn, heller...

==================================

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in