Hur aktiverar man lösenord på bildskärmen?
19 inlägg
• Sida 1 av 1
jag vill ha lösenord på min bild skärm hur aktiverar man det.?
har problem med att olika personer går in på min dator och snokar..
Blir paranoid av det..
Admin: ändrade stavningen i rubriken.
har problem med att olika personer går in på min dator och snokar..
Blir paranoid av det..
Admin: ändrade stavningen i rubriken.
Re: Hur aktiverar man lösenord på bildskärmen?
Det brukar gå att fixa i inställningarna för skärmsläckaren.
sätt först ett lösenord:
RunDll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL nusrmgr.cpl
sen låser du skärmen med
RunDll32.exe user32.dll,LockWorkStation
bättre än att sätta lösenord på skärmsläckaren tycker jag
rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL desk.cpl,,1
sen låser du skärmen med
Parvlon skrev:sätt först ett lösenord:
sen låser du skärmen med
MEN hur gör jag med inställningarna då.
för man kan väl göra det med inställningarna okcså.
Bättre sätta lösenord på användaren.
Håll inne windowsknappen på tangentbordet medans du trycker på L så kommer inloggningsrutan upp igen.
Tror du att det är nån som lånat datorn som stängt av din brandvägg?
Spoiler: visa
Håll inne windowsknappen på tangentbordet medans du trycker på L så kommer inloggningsrutan upp igen.
Tror du att det är nån som lånat datorn som stängt av din brandvägg?
Senast redigerad av Parvlon 2014-01-26 0:57:46, redigerad totalt 1 gång.
Re: Sv: Hur aktiverar man lösenord på bildskärmen?
Parvlon skrev:Bättre sätta lösenord på användaren.
Tänkte också på den varianten. Men man kan ju råka glömma att låsa när man går, sas.
Bägge två är nog inte fel om man är paranoid.
Tycker dock att man ska se innehållet i ens dator som redan avläst om det är nån som har fysisk tillgång till den.
Tycker dock att man ska se innehållet i ens dator som redan avläst om det är nån som har fysisk tillgång till den.
Parvlon skrev:Bägge två är nog inte fel om man är paranoid.
MEN jag har igen skärmsläkare så vilken skummis som helst kan gå in här och hålla på med min dator.
manne skrev:Parvlon skrev:Bägge två är nog inte fel om man är paranoid.
MEN jag har igen skärmsläkare så vilken skummis som helst kan gå in här och hålla på med min dator.
Varför inte aktivera skärmsläckaren och tilldela den ett lösenord(?)
Zirre skrev:manne skrev:Parvlon skrev:Bägge två är nog inte fel om man är paranoid.
Varför inte aktivera skärmsläckaren och tilldela den ett lösenord(?)
JA det vill jag göra för tusan för vem som helst kan gå in hära och hålla på med min dator.!
jag litar inte längre på dem som jobbar här heller..
Zirre skrev:Skärmsläckarens inställningar som sagt
tack för jag har haft min dator på och vem som helst kan gå in här när jag ligger och sover och använda den..finns en del som är skumma här som jobbar hära..
Zirre skrev:Hopas du kan känna dig lugn nu
jag skall försöka att fixa det nu..!
Men se för allt i världen till att du inte glömmer lösenordet!
Det låter kanske självklart, men kan leda till en väldig soppa...
/notwoodstock
Det låter kanske självklart, men kan leda till en väldig soppa...
/notwoodstock
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Det är inte så värst svårt att knäcka lösenord på windowsburkar om man bara kan komma åt att boota dom på externt media.
Miche skrev:Det är inte så värst svårt att knäcka lösenord på windowsburkar om man bara kan komma åt att boota dom på externt media.
Mäh, nu kanske han tror att ett lösenord, som han vill ha, inte kommer funka iaf. Hur tänkte du nu?
Lösenord enbart för skärmsläckaren räcker inte, då är det bara att boota om datorn så kommer man in (och man har ingen chans att detektera att det har hänt), har man lösenord för användarna så kan man knäcka det genom att boota på externt media, det kommer dock att märkas eftersom lösenordet plötsligt är borta eller inte längre fungerar.
Det säkraste är att se till att ingen kommer åt datorn alls (och nu när det verkar ha hänt kan de installerat spionprogram och komma åt den utan att vara i närheten, därav min rekommendation att installera om operativet), om det inte är möjligt ska man dels lösenordsskydda användarna och sätta lösenord i BIOS och förhindra möjligheten att boota på externt media (så som CD, USB och diskett om sådan finns). Glömmer man då lösenordet på BIOS blir det tuffare eftersom man då måste avlägsna batteriet på moderkortet (och alltså skruva isär datorn).
Det säkraste är att se till att ingen kommer åt datorn alls (och nu när det verkar ha hänt kan de installerat spionprogram och komma åt den utan att vara i närheten, därav min rekommendation att installera om operativet), om det inte är möjligt ska man dels lösenordsskydda användarna och sätta lösenord i BIOS och förhindra möjligheten att boota på externt media (så som CD, USB och diskett om sådan finns). Glömmer man då lösenordet på BIOS blir det tuffare eftersom man då måste avlägsna batteriet på moderkortet (och alltså skruva isär datorn).