Hunger och pigghet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Hunger och pigghet

Inläggav thefilosofer » 2013-03-28 20:22:49

Tja, under ett år har jag gått ner 15 kg (vägde 97, väger nu 82, är lång och har bredaxlad och grov manlig kropp). Bantningskost anser jag som trams, ät mindre av det du äter, kort och gott, jag lyckades iaf tappa 15 kilo.

En konstig biverkning jag fått av det hela är pigghet. När jag skippar lunch (typ tar en glass på ica bara) så blir jag sjukt mycket piggare än om jag äter ordentligt. Jag käkar mycket mindre och dricker mycket vassle-protein och jag skippar taktiskt måltider ibland för att bli piggare, t ex när jag bara åt frukost så orkade jag köra mycket hårdare och längre på gymmet vid 21-tiden, käkade först efter. Varför blir det så här? Är det någon annan som märkt det här?
thefilosofer

Anslöt: 2010-04-20

Hunger och pigghet

Inläggav kiddie » 2013-03-28 20:38:54

Lustigt nog har jag just märkt att jag orkar lite mer om jag faktist äter på dagen. Så nej sorry, raka motsatsen här! :P
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Hunger och pigghet

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-28 20:44:03

thefilosofer skrev:Varför blir det så här? Är det någon annan som märkt det här?

Jag har också märkt av det efter en tids fasta. Efter cirka en eller två dagar så kanske kroppen frisätter mer stresshormoner för att hålla kroppen pigg inför den "jakt" som uteblivit. Det lär ju vara en gammal respons. Jag vet dock inget säkert och har inte läst någonting om det men min egen gissning är att det är för att man ska lyckas fånga sitt villebråd.

kiddie skrev:Lustigt nog har jag just märkt att jag orkar lite mer om jag faktist äter på dagen. Så nej sorry, raka motsatsen här! :P

Ja för mig orkar jag också mer ifall jag kurerar kortvarig fasta med föda. Jag brukar som de flesta andra människor känna mig mer dysfunktionell vid hunger. Själva övergången till att känna sig piggare är dock en smygande historia som kommer som tidigare nämnt först efter ett par dagar för mig.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Hunger och pigghet

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-28 20:51:32

Vad lustigt, jag brukar inte bli piggare av att inte äta. Kanske kan det beror på att du dricker mkt proteindrinkar? Jag har märkt om jag byter ut måltider o tar en proteindrink ist så kan jag stå mig väldigt länge. Protein lär ju vara det som mättar bäst.

När jag var yngre fastade jag i 7 dagar några ggr. Men jag upplevde tyvärr inte nån vidare effekt av det, mer än att hungerkänslorna helt försvann typ andra dagen. Men särskilt piggare kände jag mig inte.
Pentti Varg

Anslöt: 2013-03-17

Hunger och pigghet

Inläggav Unib12 » 2013-03-28 21:01:35

Blir du inte hungrig?
Jag förstår inte, men det kanske är för att jag är som ett svart hål vad det gäller mat.
Unib12

Anslöt: 2012-03-29

Hunger och pigghet

Inläggav tahlia » 2013-03-28 21:27:46

Jag är helt klart piggare om jag ger fasen i att äta. Äter jag regelbundet är jag kroniskt trött. Äter jag sällan så är jag sällan trött. Och nej, ingen diabetes i sikte, det har kollats upp.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Hunger och pigghet

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-28 21:33:49

Pentti Varg skrev:När jag var yngre fastade jag i 7 dagar några ggr.

Det har jag också testat några gånger, vilket inte är att rekommendera.

Unib12 skrev:Blir du inte hungrig?

Nja när man fastar såpass länge ändras i vart fall för mig hungerkänslorna, precis som Pentti Varg skrev, efter ett par dagar. Man tänker inte lika mycket på det då. Dock får jag väl påpeka att jag vid dessa tillfällen haft väldigt mycket för mig och levt alltför stressigt så det kan ju också med stor sannolikhet ha spelat in på hur man kände av sin kropps behov.
Gripandekylig

Hunger och pigghet

Inläggav Ugglan » 2013-03-28 23:14:00

thefilosofer skrev:En konstig biverkning jag fått av det hela är pigghet. När jag skippar lunch (typ tar en glass på ica bara) så blir jag sjukt mycket piggare än om jag äter ordentligt.
Ja jag blir också mycket piggare av att inte äta lunch. Men inte ingenting då får jag blodsockerfall.
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Hunger och pigghet

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 12:13:33

Ugglan skrev:Ja jag blir också mycket piggare av att inte äta lunch.

På tal om detta med pigghet och fasta.

Vet någon här vad paltkoma beror på?
Gripandekylig

Hunger och pigghet

Inläggav barracuber » 2013-04-02 12:33:34

tahlia skrev:Jag är helt klart piggare om jag ger fasen i att äta. Äter jag regelbundet är jag kroniskt trött. Äter jag sällan så är jag sällan trött. ..

Samma här.

Min fru har extremt känsligt blodsocker, blir irriterad, svimfärdig och slår vilt omkring sig om inte hon fått varm lunch senast 11.30 varje dag, lite senare på helgerna. Hennes blodsocker har blivit något stabilare sedan hon gick över till LCHF (mild).

Ugglan skrev:
thefilosofer skrev:En konstig biverkning jag fått av det hela är pigghet. När jag skippar lunch (typ tar en glass på ica bara) så blir jag sjukt mycket piggare än om jag äter ordentligt.
Ja jag blir också mycket piggare av att inte äta lunch. Men inte ingenting då får jag blodsockerfall.

Samma här. Blodsockerfall får jag extremt sällan.

Glass äter jag sällan, även om det är gott. Däremot håller jag mig mätt av kaffe eller te. Kakor och sån skit äter jag i stort sett aldrig, utom på släktträffar osv. (Är däremat svag för chips o jordnötter, får se upp med det)

Jag har fastat två gånger under livet, båda gångerna i tre dagar. Jag levde på buljong, te och 11-vitaminsdryck. Det var inte det minsta jobbigt för mig att fasta. Min hunger sattes ur spel omgående. Jag var inte trött eller nedstämd. Jag trappade upp med knäckebröd men hade gärna fortsatta fasta om inte familjen hade bråkat så förbannat.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Hunger och pigghet

Inläggav Pentti Varg » 2013-04-02 12:56:50

Vi pratade om fasta i denna tråd:

minskat-energi-och-proteinintag-cellreparation-och-nerver-t32672.html

Och i det programmet, Vetenskapensvärld, så hävdade flera forskare att om vi fastar då och då så skulle stora hälsovinster kunna göras. Det skulle enligt forskarna räcka att man fastar 2 dar i veckan. Detta skulle minska risken för en mängd sjukdomar och bromsa åldrande.

Jag funderade då jag sett programmet i lördags om det kan vara därför TS upplever sig piggare när h*n inte äter? Att det faktiskt är nyttigt att hoppa över måltider ibland?

Jag tyckte programmet var väldigt intressant och tänker prova metoden med att fasta 2 dar i veckan.
Pentti Varg

Hunger och pigghet

Inläggav emmalind » 2013-04-02 16:44:22

Det där med korttidsfasta någon dag i veckan lät intressant - hittade också den http://www.svd.se/nyheter/inrikes/darfor-korttidsfastar-jag_7808440.svd artikeln från SvD i ämnet, som också ger en liten inblick i de vetenskapliga fördelarna.
emmalind

Anslöt: 2012-11-13

Hunger och pigghet

Inläggav Pentti Varg » 2013-04-02 17:03:40

@ emmalind

Tack för länken det var intressant...
Pentti Varg

Hunger och pigghet

Inläggav plåtmonster » 2013-04-02 17:11:46

barracuber skrev:gärna fortsatta fasta om inte familjen hade bråkat så förbannat
Vad var deras problem med det?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Hunger och pigghet

Inläggav barracuber » 2013-04-02 17:47:14

plåtmonster skrev:
barracuber skrev:gärna fortsatta fasta om inte familjen hade bråkat så förbannat
Vad var deras problem med det?

Familjen i praktiken lika med min fru. Hon vägrar inse att man är olika funtade. Hon körde som vanligt "du måste äta, måste måste måste...." (Hon använder ordet "måste" som jag använder ordet "och", lite överdrivet.) Bara för att hon svimmar om hon inte äter varmt prick halv tolv på dan betyder inte att samma sak gäller mig. :?
barracuber

Hunger och pigghet

Inläggav Trollmor » 2013-04-03 5:56:34

Paltkoma, är inte det när blodförsörjningen och därmed kroppens energi styrs över till matsmältningen, och det är meningen att man ska ägna sig åt den? I så fall skulle det vara naturligt att bli trött och dåsig en stund efter en rejäl måltid - men inte sedan! Energin får vi ju genom maten! Att inte äta och sen vara pigg och göra av med energin, måste vara som att elda med skrovet. Den person som har det så borde, logiskt sett, magra.
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Hunger och pigghet

Inläggav Parvlon » 2013-04-03 6:11:46

Att en frisk och vuxen människa känner sig pigg i tider då det varit brist på lätttillgänglig (bra) föda är bara naturligt. Fenomenet bör ju hjälpa oss rätt så kraftigt.

Trollmor skrev:Energin får vi ju genom maten! Att inte äta och sen vara pigg och göra av med energin, måste vara som att elda med skrovet.
Med den logiken så skulle tjockisarna vara de som är mest pigga.

Den person som har det så borde, logiskt sett, magra.
Självklart.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Hunger och pigghet

Inläggav Ugglan » 2013-04-03 7:03:28

Gripandekylig skrev:

Det där var under bältet.
Du säger dig ha svårt att förstå när du är taskig...skulle inte tro det.

Alla är inte som du, fatta det.
Ugglan

Hunger och pigghet

Inläggav plåtmonster » 2013-04-03 7:18:57

barracuber skrev:Bara för att hon svimmar om hon inte äter varmt prick halv tolv på dan betyder inte att samma sak gäller mig. :?

Börja äta riskakor så att det ser ut som att du äter rejält? de innehåller mest luft och ytterst lite av någonting egentligen. Men smakar jättegott med t.ex tartex och alfa-alfa groddar ;)

Om man blir pigg av maten beror ju på om man äter regelbundet, vad det är i maten osv. Matkoma beror på energiåtgång till matsmältning. Vill man hantera det kan man äta något lätt med lite socker i.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Hunger och pigghet

Inläggav barracuber » 2013-04-03 10:14:16

plåtmonster skrev:
barracuber skrev:Bara för att hon svimmar om hon inte äter varmt prick halv tolv på dan betyder inte att samma sak gäller mig. :?

Börja äta riskakor så att det ser ut som att du äter rejält? de innehåller mest luft och ytterst lite av någonting egentligen. Men smakar jättegott med t.ex tartex och alfa-alfa groddar ;)

Jag älskar riskakor men har slutat äta dem sedan jag lärde mig att de innehåller en massa kolhydrater.

När man lever i ett äktenskap, som är en väldigt tät relation, kan man inte luras, åtminstone inte i mitt fall, utan att det snabbt blir ohållbart. Det beror naturligtvis på hur stor frihet (eg oberoende) man har i relationen och "koll" som ens partner anser sig behöva ha. Om hon anser att det är fel att hoppa över lunchen då påpekar hon det för mig varje dag. Det låter som att jag är en toffel men det är jag inte, jag ger svar på tal. Det blir många högljudda diskussioner där ingen vill ge sig en tum.

plåtmonster skrev:Om man blir pigg av maten beror ju på om man äter regelbundet,

Det är väl inte säkert? Nu tycker jag du sammanfattar lite vårdslöst. Se bara på den här tråden.

plåtmonster skrev:vad det är i maten osv.

Självklart. Åtminstone för dig och mig. Men tyvärr inte för alla.

plåtmonster skrev:Matkoma beror på energiåtgång till matsmältning. Vill man hantera det kan man äta något lätt med lite socker i.

Håller inte med. Vi behöver inte tillföra socker. Det borde räcka med att äta lagom med exempelvis frukt och grönsaker för att få den mängd glukos som behövs. Levern producerar och lagrar allt det glukos som hjärnan bevisligen behöver. Har du följt debatten om sockersug?
barracuber

Hunger och pigghet

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-03 15:43:45

Ugglan skrev:
Gripandekylig skrev:

På vilket sätt är det taskigt att fråga ifall någon vet vad paltkoma beror på? Det är en i sammanhanget fullt befogad fråga. Du måste förklara varför du anser ett så oladdat inlägg vara ett slag under bältet. Jag har låtit flera personer titta på det här och ingen kan förklara på vilket sätt du anser att jag har varit taskig. Berätta nu. Förklara i detalj.

Jag har tidigare i tråden beskrivit att jag kan känna pigghet när jag fastat i några dagar. Du skriver att du blir piggare av att inte är lunch. Jag funderar över hur lunchätande går till i allmänhet. Jag kommer på att jag brukar bli trött efter att ha ätit lunch. Jag minns även att människor i min omgivning blir det. Jag får därför en lust att fråga ifall någon i denna tråden vet vad paltkoma beror på. Jag använder ditt inlägg för att hålla mig on topic och skriver i mitt inlägg en naturlig övergång ifrån det generella ämnet ned till min specifika fråga om paltkoma.

På vilket sätt är det taskigt?

För att även hålla mig on topic:
Jag brukar drabbas utav paltkoma cirka 20 minuter efter att jag har ätit färdigt. Det verkar ske mer frekvent under luncher än till middagar. Kanske kan det ha att göra med att man arbetar dagtid, och att tröttheten mer är kopplad till att man tagit en paus än att man har ätit under pausen?
Gripandekylig

Hunger och pigghet

Inläggav Ugglan » 2013-04-03 16:52:18

Gripandekylig skrev:
Ugglan skrev:
Gripandekylig skrev:

På vilket sätt är det taskigt att fråga ifall någon vet vad paltkoma beror på? Det är en i sammanhanget fullt befogad fråga. Du måste förklara varför du anser ett så oladdat inlägg vara ett slag under bältet. Jag har låtit flera personer titta på det här och ingen kan förklara på vilket sätt du anser att jag har varit taskig. Berätta nu. Förklara i detalj.

Jag har tidigare i tråden beskrivit att jag kan känna pigghet när jag fastat i några dagar. Du skriver att du blir piggare av att inte är lunch. Jag funderar över hur lunchätande går till i allmänhet. Jag kommer på att jag brukar bli trött efter att ha ätit lunch. Jag minns även att människor i min omgivning blir det. Jag får därför en lust att fråga ifall någon i denna tråden vet vad paltkoma beror på. Jag använder ditt inlägg för att hålla mig on topic och skriver i mitt inlägg en naturlig övergång ifrån det generella ämnet ned till min specifika fråga om paltkoma.

På vilket sätt är det taskigt?

För att även hålla mig on topic:
Jag brukar drabbas utav paltkoma cirka 20 minuter efter att jag har ätit färdigt. Det verkar ske mer frekvent under luncher än till middagar. Kanske kan det ha att göra med att man arbetar dagtid, och att tröttheten mer är kopplad till att man tagit en paus än att man har ätit under pausen?

Ja ok, om det inte var för att pika mig för att jag är norrlänning och blir trött efter maten (och trögtänkt), så är det naturligtvis ingen fara :wink: . (Tänkte du var sur för att vi haft olika uppfattningar tidigare.) Sorry!
Ugglan

Hunger och pigghet

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-03 16:59:14

Ugglan skrev:Ja ok, om det inte var för att pika mig för att jag är norrlänning och blir trött efter maten (och trögtänkt), så är det naturligtvis ingen fara :wink: . (Tänkte du var sur för att vi haft olika uppfattningar tidigare.) Sorry!

Jaha ah nej det visste jag inte. Tack för förklaringen. Det var bra att vi kunde förstå varandra =)
Gripandekylig

Hunger och pigghet

Inläggav Ugglan » 2013-04-03 17:03:29

Gripandekylig skrev:
Ugglan skrev:Ja ok, om det inte var för att pika mig för att jag är norrlänning och blir trött efter maten (och trögtänkt), så är det naturligtvis ingen fara :wink: . (Tänkte du var sur för att vi haft olika uppfattningar tidigare.) Sorry!

Jaha ah nej det visste jag inte. Tack för förklaringen. Det var bra att vi kunde förstå varandra =)

Japp! Skönt! =)
Ugglan

Återgå till Aspergare och vården

Logga in