Hunden som kan 1.022 ord
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Hunden som kan 1.022 ord
I dagens DN står om Chaser, som lärt sig 1.022 ord. Att det blev just detta antal beror på att husse tröttnade då; hunden tröttnade inte.
Det är förstås inte så många som har tid och ork att ägna 4 timmar om dagen åt att träna sin hund. Men även husse behövde sysselsättning, han var pensionerad professor i psykologi.
Chaser tycktes också förstå skillnaden mellan substantivet "kanin" och olika verb:
Chaser visade sig även klara uteslutningsmetoden:
Chaser kan också skilja på olika kategorier:
Chaser är givetvis en border collie.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/hunden-som-lart-sig-fler-an-tusen-ordJohn Pilley satte i gång att lära Chaser namn på olika leksaker. Han hade läst i tidskriften Science om border collien Rico i Tyskland som hade lyckats lära sig över 300 ord. Det skulle Chaser snart bräcka.
John Pilley köpte allt fler begagnade leksaker i Frälsningsarméns affär. Han och Chaser tränade och tränade – varje dag i omkring fyra timmar.
Först visade Pilley leksaken för Chaser och upprepade dess namn flera gånger. Sedan gömde han leksaken och Chaser fick leta efter den, samtidigt som Pilley upprepade namnet, totalt mellan tjugo och fyrtio gånger per tillfälle. Varje dag repeterade de tidigare inlärda föremål och en gång i månaden fick Chaser göra ett större diagnostiskt prov.
Det är förstås inte så många som har tid och ork att ägna 4 timmar om dagen åt att träna sin hund. Men även husse behövde sysselsättning, han var pensionerad professor i psykologi.
Chaser tycktes också förstå skillnaden mellan substantivet "kanin" och olika verb:
Men Chaser hade inga problem att sortera mellan ”peka på kaninen med nosen”, ”peka på kaninen med tassen” och ”hämta kaninen”.Hon förstod helt uppenbart skillnaden på verb som ”peka” och ”hämta” respektive substantiv, som ”kanin”.
Chaser visade sig även klara uteslutningsmetoden:
Barn kan göra det, även när de är ganska små, men forskare har tidigare tvivlat på att hundar har så mycket slutledningsförmåga.Men Chaser lyckades i sju av tio fall hämta ett tidigare okänt föremål, när forskarna lade det bredvid två tidigare kända föremål.
Chaser kan också skilja på olika kategorier:
Hon har visat i experiment att hon kan skilja på ”leksak” och föremål som inte är leksaker. Inom kategorin ”leksaker” kan hon urskilja kategorierna ”boll” och ”frisbee”.
– Det och att hon kan använda uteslutningsmetoden är mest intressant ur en vetenskaplig synvinkel. Det hade varit imponerande även om hon bara hade kunnat 50 ord, säger Björk Forkman som är docent i etologi (läran om djurs beteende) på universitetet i Köpenhamn.
Chaser är givetvis en border collie.
Moggy skrev:Hur mycket den egentligen förstår och hur mycket som är inövat beteende.
Mycket av det som Rico klarar är sånt som inte går att öva på.
Och sjölejon har bra förmåga till logiskt tänkande.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Förvånar mig inte att hundar har kapacitet att lära sig mycket av vårt språk. Har själv haft (och har) schäfrar som plockar upp väldigt många ord, utan att jag aktivt lärt dem. Herrn jag har nu har på egen hand plockat upp en drös ord, som vilken som är vem i den närmaste familjen samt förmågan att skilja sina leksaker åt - bland mycket mer.
Han har en tendens att sitta och lyssna på människor när de pratar. Han kan sitta vid sidan av bordet väldigt länge, vända blicken mot den som pratar om bara... lyssna.
Hundar är fascinerande djur.
Han har en tendens att sitta och lyssna på människor när de pratar. Han kan sitta vid sidan av bordet väldigt länge, vända blicken mot den som pratar om bara... lyssna.
Hundar är fascinerande djur.
Hunden som kan 1.022 ord
Min hund är inte så intelligent men förstår allt som har med mat att göra (fika, dricka te, äta), eftersom hon brukar få en godbit då. (Det är givetvis husse som börjat med den fördärvliga vanan.)
Ofta när jag sagt, nu vänder vi och går hem, har hon verkat rätt enfaldig, inget tecken på att hon öht fattade vad "gå hem" betyder, hon bara fortsätter. Men en gång när det plötsligt hade blivit mörkt (vintertid) så var rätt motvillig på promenaden och jag sa "ska vi gå hem" så vände hon genast. Hon förstår nog, men hon vill inte lyda.
När husse talar i telefonen så förstår hon på hans tonfall mär samtalet ska avslutas och reser sig då upp, redan innan han sagt "Hejdå".
Hunden tolkar vårt kroppsspråk otroligt bra. Kanske människan som skapat hundens natur (med avel).
Ofta när jag sagt, nu vänder vi och går hem, har hon verkat rätt enfaldig, inget tecken på att hon öht fattade vad "gå hem" betyder, hon bara fortsätter. Men en gång när det plötsligt hade blivit mörkt (vintertid) så var rätt motvillig på promenaden och jag sa "ska vi gå hem" så vände hon genast. Hon förstår nog, men hon vill inte lyda.
När husse talar i telefonen så förstår hon på hans tonfall mär samtalet ska avslutas och reser sig då upp, redan innan han sagt "Hejdå".
Hunden tolkar vårt kroppsspråk otroligt bra. Kanske människan som skapat hundens natur (med avel).