Hugger till när man andas in.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Arkimedes » 2011-01-15 19:59:25

Det händer mig också ibland. Obehagligt när man inte är säker på om det är i hjärtat det hugger till.
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav marxisten » 2011-01-18 1:26:03

Baevern skrev:Hehe, när händer och fötter är jättekalla för man varit utomhus, och man sedan går in och sköljer dom i varmt vatten gör det jätteont. Varför?

När de är jättekalla så är du på väg att få förfrysningsskador om du är tillräckligt länge ute, sk. kallbrand. När man bara känner de kalla och de börjar sticka är det ett tecken på det, när man värmer upp det sen så gör det ont. Det är helt naturligt. Har kunnat förklara det hela en gång men minns ej riktigt. Har för mig det är något med att blodomloppet kommer igång igen då det avstannar vid förfrysning, kan inte svära på det dock.

Men faktum är att om du förfryser dig på riktigt, och det vet du om du gjort, TRO MIG, ska du absolut inte VÄRMA DIG FÖR FORT, då riskerar man förstöra cellerna. Förfrusna människor på sjukhus lägger man i vatten med is i för att "tina upp de" långsamt så, annars så skadar man kroppen.

Detta gäller dock inte om du bara är kall i fingrarna. Men "smärtan" som du säger kommer av att du värmer början på en förfrysningsskada alldeles för fort. Det är dock inte så farligt, men obehagligt. Och det bästa du kan göra är egentligen att skölja under kallt/ljummet vatten. Då gör det inte ont när du värmer upp dina fingrar igen. Eller rent av skita i att skölja de i vatten utan låt de värma upp sig själva.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Återgå till Aspergare och vården

Logga in