Holistisk vs atomistisk approach

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Holistisk vs atomistisk approach

Inläggav marcus1979 » 2011-05-13 21:24:14

Vad bestämmer hur vi lär?
Misstänker jag har ett atomistiskt synsätt som gör det jobbigt när jag lär.
Svårt lagra saker i minnet, blandar lätt ihop saker, svårt med helheten. När jag skriver uppsats blir det osammanhängande, svårt slutföra rapporter mm. Beror nog på att så många små delar blir stora o övermäktiga samtidigt som externa faktorer som obligatoriska uppgifter typ besiktning, (skriverier i media om ens jobb blir kvar eller inte) påverkar ens tankar och energi.

Man hamnar i ett status quo läge där inget betyder något, man finns men orkar inte tänka, bry sig. Energin sinar, man är jämt trött.

Vad för approach är ni programmerade med?
Holistiskt eller atomistiskt?
marcus1979

Anslöt: 2009-02-20

Re: Holistisk vs atomistisk approach

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-14 1:40:33

Hej, har du provat med att innan du börjat skriva hela texten, sätta upp några punkter om vad det hela ska handla om?
Sigvard Lingh

Anslöt: 2011-04-23

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-14 1:54:52

Det är inte konstigt om du har ett atomistiskt förhållningssätt när du samtidigt är pressad av osäker arbetssituation, utmattning och yttre krav. Sådant skapar ett atomistiskt förhållningssätt. Det innebär inte att du nödvändigtvis är sådan av naturen, åtminstone inte jämt.

Lagom stora utmaningar och sådant som skapar intresse främjar ett holistiskt förhållningssätt.

Jag orkar inte svara mer just nu, kanske återkommer.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav marcus1979 » 2011-05-14 10:32:44

Sigvard Lingh skrev:Hej, har du provat med att innan du börjat skriva hela texten, sätta upp några punkter om vad det hela ska handla om?

nja,den ska handla om konsekvenser i nätverkssamhället, när Internet och mobiltelefonin stängdes av i Egypten. Känns svårt när man inte har någon prata med när man skriver sitt arbete,bolla idéer med etc. Känner att tidningsanalys ensamt är fel metod men fungerar bättre i kombination med intervjuer på plats i Egypten. Samtidigt känns det då svårt när diktaturen fortfarande styr och är opålitliga. Vad för visum skulle behövas för att få intervjua andra i ett annat land?

Tintomara Ariadne skrev:Det är inte konstigt om du har ett atomistiskt förhållningssätt när du samtidigt är pressad av osäker arbetssituation, utmattning och yttre krav. Sådant skapar ett atomistiskt förhållningssätt. Det innebär inte att du nödvändigtvis är sådan av naturen, åtminstone inte jämt.

Lagom stora utmaningar och sådant som skapar intresse främjar ett holistiskt förhållningssätt.

Jag orkar inte svara mer just nu, kanske återkommer.

Tack Tintomara. De yttre kraven påverkar mig, att skriva en bra D uppsats samtidigt som tröttheten sätts in och allt känns grumligt. Ovissheten om man får någon inkomst alls i sommar.
marcus1979

Anslöt: 2009-02-20

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in