Högfungerande Autism

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2008-11-16 17:53:20

Frågan är var karln jobbar nu för tiden. Det skulle absolut vara intressant att få klarhet i vad det var.

Fast nu har ju då läkaren som utfärdade intyget för trygghetsanställningen yttrat i det intyget att jag är diagnosticerad med PDD-NOS, men enligt hans professonella bedömning faktiskt har AS. :-)050

Han sade sig för övrigt vara god vän med Christopher Gillberg...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav weasley » 2008-11-16 19:30:18

Bror Duktig skrev:
weasley skrev:Jag har bägge! *wow*

Vaddå?
Har du fått diagnos autistiskt syndrom OCH AS? Av samma läkare?


I mina papper står det AS/HFA.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2008-11-16 19:34:04

Bror Duktig skrev:
alfapetsmamma skrev:Och ändå är det VI som skälls för att inte se skogen för bara trän, det är spännande!

LOL - första gången jag läste kriterierna för AS, så tänkte jag att det stämmer på de flesta vanliga.
Ingen förstod min humor, min ironi. De kunde (och kan) inte förstå mina instruktioner och verkade ha svårt i kommunikationen.
Och folk verkar fixerade vid att vissa saker måste vara på ett visst sätt (trender, mode, uppförande m.m. m.m.).

Beskrivningar om hur aspergare upplevs, speciellt skrivna av aspergare själva, eller aspergare som beskrev hur de tänkte, kände jag igen mig i, men just kriterierna och vissa NT:s beskrivningar av aspergare, lät som de passade bättre på NT-folk.


Ja!

Fixering vid mode, trender och årets gardiner, det är NORMALT. Likaså fixering vid ett hockey/fotbolls/bandy/handbollslag som eventuellt har någon inomsocknes med i laget.

Struntar man i mode, trender och hockeylag så är man ONORMAL. Särskilt om man dessutom inte skrattar när alla andra gör det.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav jonsch » 2008-11-16 20:20:02

Shwoooo. Och givetvis (notera min LÄTTSAMMA ton :wink: :wink: :wink: :wink: ) kan man inte ta upp sånt med entisar för då överdriver man ju sina försök att bevisa hur ickehandikappad man är. Då visar det ju tvärtom hur bitter man är över att man inte fungerar som alla andra, man visar ju nämligen det genom att projicera sina egna svagheter på omgivningen, läsa in negativa saker som inte finns.

Och försök för allt i världen inte att säga något sånt som jag skrivit i det här inlägget. Om någon lyckas hänga med i resonemanget (lyckas förstå att man kritiserar att folk kritiserar att man kritiserar att diagnosen kritiserar) så är de ändå knappast intresserade av att diskutera huruvida aspien kan ha rätt.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Nilale » 2008-11-16 20:26:12

Bror Duktig skrev:
Nilale skrev:Känns lite ibland som om en del får HFA-diagnos när kriterierna inte riktigt uppfylls för en AS-diagnos, men nästan, och att HFA alltså är lite högre upp på autismskalan.

Nu fattar jag inte.
Om kriterierna för AS inte riktigt uppfylls, så borde man väl inte få en diagnos som är högre upp (mer?) på autismskalan? Tvärtom väl?

Nu undrar jag inte om det är som du säger eller ej, utan om jag fattade vad du menade eller ej.


Mjo, mja, om man tänker att högre upp = mer så blir det fel som jag skrev. Jag tänkte att längre ner = djupare in. Högre upp = inte så "allvarligt". Nog jag som tänkte lite knas.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Glimma » 2008-11-16 20:39:51

alfapetsmamma skrev:
Nilale skrev:
Högfungerande autism skiljer sig från Asperger syndrom genom att de med HFA har försenad språkutveckling till skillnad från de med AS som inte har det.


Vilket ju inte stämmer, med tanke på min äldstas diagnos, som är HFA fast hon var tidig med språket och fast jättemånga ungar med AS-diagnos de facto hade sen språkutveckling...



Blev lite förvirrande. Tror Nilale har blandat ihop lite. De som får Asperger syndrom diagnosen brukar ju bl a karaktäriseras av att de har sen talutveckling. Står så i alla de böcker jag läst också samt att jag själv hade sen talutveckling och fick diagnosen Asperger syndrom flera år senare.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-16 20:53:12

alfapetsmamma skrev:
Nilale skrev:
Högfungerande autism skiljer sig från Asperger syndrom genom att de med HFA har försenad språkutveckling till skillnad från de med AS som inte har det.

Vilket ju inte stämmer, med tanke på min äldstas diagnos, som är HFA fast hon var tidig med språket och fast jättemånga ungar med AS-diagnos de facto hade sen språkutveckling...

Glimma skrev:Blev lite förvirrande. Tror Nilale har blandat ihop lite. De som får Asperger syndrom diagnosen brukar ju bl a karaktäriseras av att de har sen talutveckling. Står så i alla de böcker jag läst också samt att jag själv hade sen talutveckling och fick diagnosen Asperger syndrom flera år senare.


Nej, tvärtom brukar det vara, att skillnaden på AS och andra autistiska syndrom som HFA är att man INTE får ha varit sen med talet vid AS. Fast det blir lite kajko med diagnosgränserna, som vi nu pratat i spaltkilometrar om.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav JtK27 » 2008-11-16 21:43:38

Sam skrev:Personligen tycker jag att det är olyckligt att HFA använd eftersom det finns en risk att det blandas ihop med att man har "klassisk" autism och är högfungerande.


Helt ärligt så är det väl upp till "vanligt" folk att utbilda sig tillräckligt. Eller som nån frågar så säger man ju hur det egentligen ligger till och att HFA är mycket besläktat med diagnosen Aspergers syndrom (vilket de flesta kan relatera till bättre av okänd anledning. Men antagligen för att den diagnosen är "populärare" om jag fattat det rätt.)
Senast redigerad av JtK27 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Inläggav Nilale » 2008-11-16 21:55:52

alfapetsmamma skrev:
Nilale skrev:
Högfungerande autism skiljer sig från Asperger syndrom genom att de med HFA har försenad språkutveckling till skillnad från de med AS som inte har det.

Vilket ju inte stämmer, med tanke på min äldstas diagnos, som är HFA fast hon var tidig med språket och fast jättemånga ungar med AS-diagnos de facto hade sen språkutveckling...

Glimma skrev:Blev lite förvirrande. Tror Nilale har blandat ihop lite. De som får Asperger syndrom diagnosen brukar ju bl a karaktäriseras av att de har sen talutveckling. Står så i alla de böcker jag läst också samt att jag själv hade sen talutveckling och fick diagnosen Asperger syndrom flera år senare.


Nej, jag blandar inte ihop det. Citerat som det stod.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav HellviHumle » 2008-11-16 22:01:36

Bror Duktig skrev:
alfapetsmamma skrev:Och ändå är det VI som skälls för att inte se skogen för bara trän, det är spännande!

LOL - första gången jag läste kriterierna för AS, så tänkte jag att det stämmer på de flesta vanliga.
Ingen förstod min humor, min ironi. De kunde (och kan) inte förstå mina instruktioner och verkade ha svårt i kommunikationen.
Och folk verkar fixerade vid att vissa saker måste vara på ett visst sätt (trender, mode, uppförande m.m. m.m.).

Beskrivningar om hur aspergare upplevs, speciellt skrivna av aspergare själva, eller aspergare som beskrev hur de tänkte, kände jag igen mig i, men just kriterierna och vissa NT:s beskrivningar av aspergare, lät som de passade bättre på NT-folk.


Det beror nog på, på vilken sida om spegeln man står!
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav JtK27 » 2008-11-16 22:08:31

alfapetsmamma skrev:Jo, för man kan ju ha svårigheter som är tyngre än en aspies svårigheter, med t ex det sociala, men t ex inte ha specialintressen.


Man blir lite förvirrad av att dom skilljer på 'kommunikation' och 'socialt samspel'.

Med svårigheter i kommunikation enligt Wings triad menar de oftast detta: "Frånvaro av eller bristande utveckling av verbalt och ickeverbalt språk "

Och i socialt samspel står ofta detta: "Frånvaro av eller bristande socialt samspel, i synnerhet med jämnåriga"

Jag har ofta blandat ihop dessa och läst om aspiesar som verkar ha bristande verbalt och ickeverbalt språk ( som kanske egentligen bara har svårt med den sociala biten?).

Men som jag förstår det (från läkare bla) så har asperger personer lättare med talet/övrig kommunikation än folk som har fått en HFA diagnos. Som då givetvis fyller alla kriterier i Wings Triad medans aspergare fyller 2. Dvs " Frånvaro av eller bristande socialt samspel, i synnerhet med jämnåriga" och " Repetitiva och stereotypa aktiviteter av vilket slag som helst".

Om man inte läser in i det (vilket man borde göra btw) och bara ser på dessa tre kriterier så står det i alla fall inget om dålig språkutveckling innan 3 år. Sen finns det antagligen dom aspergare som har viss svårighet med kommunikation (verbal och icke-sådan) men kanske inte till sån grad som "bildat" folk och läkare/psykiatriker anser att folk med HFA diagnos har.

Nån som tycker att detta kan stämma?
Senast redigerad av JtK27 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Inläggav Bror Duktig » 2008-11-16 22:12:39

HellviHumle skrev:
Bror Duktig skrev:
alfapetsmamma skrev:Och ändå är det VI som skälls för att inte se skogen för bara trän, det är spännande!

LOL - första gången jag läste kriterierna för AS, så tänkte jag att det stämmer på de flesta vanliga.
Ingen förstod min humor, min ironi. De kunde (och kan) inte förstå mina instruktioner och verkade ha svårt i kommunikationen.
Och folk verkar fixerade vid att vissa saker måste vara på ett visst sätt (trender, mode, uppförande m.m. m.m.).

Beskrivningar om hur aspergare upplevs, speciellt skrivna av aspergare själva, eller aspergare som beskrev hur de tänkte, kände jag igen mig i, men just kriterierna och vissa NT:s beskrivningar av aspergare, lät som de passade bättre på NT-folk.


Det beror nog på, på vilken sida om spegeln man står!

Hur menar du?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav jonsch » 2008-11-16 22:19:39

alfapetsmamma skrev:
Nilale skrev:
Högfungerande autism skiljer sig från Asperger syndrom genom att de med HFA har försenad språkutveckling till skillnad från de med AS som inte har det.

Vilket ju inte stämmer, med tanke på min äldstas diagnos, som är HFA fast hon var tidig med språket och fast jättemånga ungar med AS-diagnos de facto hade sen språkutveckling...

Mycket intressant. Var läste du det, Nilale? Jag ber om ursäkt om jag har missat det men jag har inte sett det i tråden.

"Sen språkutveckling" (lyssna i evigheter och sen plötsligt börja tala hela meningar) stämmer på mig och på fler här, tror jag och på min teori om vad min typ av aspighet är. Ifall min teori skulle vara rätt så skulle alltså autism vara något helt annat än min typ av aspighet.

I vilket fall så har antingen författaren till Nilales källa skrivit fel eller så borde bl.a. jag omdiagnosticeras som HFA (och min teori byta ämne) eller så menar vi inte alla samma sak med "sen språkutveckling". Kanhända att jag missat några alternativ här, som har med forskningsmetoder och kriterieuppställande att göra.

8)
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav HellviHumle » 2008-11-16 22:21:56

HellviHumle skrev:
Bror Duktig skrev:
alfapetsmamma skrev:Och ändå är det VI som skälls för att inte se skogen för bara trän, det är spännande!

LOL - första gången jag läste kriterierna för AS, så tänkte jag att det stämmer på de flesta vanliga.
Ingen förstod min humor, min ironi. De kunde (och kan) inte förstå mina instruktioner och verkade ha svårt i kommunikationen.
Och folk verkar fixerade vid att vissa saker måste vara på ett visst sätt (trender, mode, uppförande m.m. m.m.).

Beskrivningar om hur aspergare upplevs, speciellt skrivna av aspergare själva, eller aspergare som beskrev hur de tänkte, kände jag igen mig i, men just kriterierna och vissa NT:s beskrivningar av aspergare, lät som de passade bättre på NT-folk.


Det beror nog på, på vilken sida om spegeln man står!

Bror Duktig skrev:Hur menar du?


Kanske lite långsökt.
Du ser ingen skillnad på personerna, oavsett AS eller NT. Vem som än läser kriterierna kan lätt applicera dem på " den andra sidan".
När du tittar på dig själv i spegeln så byter höger och vänster plats. Om du antar att du är spegelbilden så skulle du antagligen uppleva samma sak, dvs att höger och vänster byter plats. Alltså, spegelbilden är "annorlunda" oavsett på vilken sida om spegeln du står.
*undrar om nå'n fattat nå't*
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav jonsch » 2008-11-16 22:29:24

Jodå, HellviHumle, jag åtminstone tycker mig fatta. Du har nog rätt, dessutom. Jag bara önskar att entisar också kunde se det i så fall, att de också kunde se att deras positiva egenskaper kan ses som negativa precis som våra negativa kan ses som positiva (för att se det från deras vanliga synvinkel).
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-16 22:33:38

jonsch skrev: Jag bara önskar att entisar också kunde se det i så fall, att de också kunde se att deras positiva egenskaper kan ses som negativa precis som våra negativa kan ses som positiva (för att se det från deras vanliga synvinkel).


Ett slags accepterande eller resignation inför normaliteten...? ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav jonsch » 2008-11-16 22:49:14

alfapetsmamma skrev:
jonsch skrev: Jag bara önskar att entisar också kunde se det i så fall, att de också kunde se att deras positiva egenskaper kan ses som negativa precis som våra negativa kan ses som positiva (för att se det från deras vanliga synvinkel).


Ett slags accepterande eller resignation inför normaliteten...? ;)

Min eller deras? :-)047

(gör mig lustig nog att besvara en fråga jag är gärna undviker att försöka förstå rätt med en medvetet tvetydig motfråga)
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-16 22:51:31

jonsch skrev:
alfapetsmamma skrev:
jonsch skrev: Jag bara önskar att entisar också kunde se det i så fall, att de också kunde se att deras positiva egenskaper kan ses som negativa precis som våra negativa kan ses som positiva (för att se det från deras vanliga synvinkel).


Ett slags accepterande eller resignation inför normaliteten...? ;)

Min eller deras? :-)047

(gör mig lustig nog att besvara en fråga jag är gärna undviker att försöka förstå rätt med en medvetet tvetydig motfråga)


Vet inte om jag förstod din andra mening, men jag menade entisarnas normalitet. Alltså att det de ser som positivt, s.k social kompetens, av mig och många andra bokstavsberikade ses som slapphet, falskhet, feghet och så vidare.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav jonsch » 2008-11-16 23:07:18

Mm. Menar du då att man kan se det som att jag föreslog att entisarna borde inse att deras positiva sidor kan ses så?
Menar du att den insikten hos dem skulle kunna ses som en resignation inför normaliteten, från deras sida?

Kanske inte jätteviktig fråga att reda ut men nu är vi ju detaljfascinerade aspiesar och har dessutom möjligheten att göra saker tydliga i skrift! 8)

Nej, min andra mening var nog inte helt lyckad. Ska jag rätta till den? :-)047

/ J

PS "detaljfascinerade", förresten, vilken häftig bokstavsföljd! :D :oops:
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-16 23:12:04

jonsch skrev:Mm. Menar du då att man kan se det som att jag föreslog att entisarna borde inse att deras positiva sidor kan ses så?
Menar du att den insikten hos dem skulle kunna ses som en resignation inför normaliteten, från deras sida?

Kanske inte jätteviktig fråga att reda ut men nu är vi ju detaljfascinerade aspiesar och har dessutom möjligheten att göra saker tydliga i skrift! 8)

Nej, min andra mening var nog inte helt lyckad. Ska jag rätta till den? :-)047

/ J

PS "detaljfascinerade", förresten, vilken häftig bokstavsföljd! :D :oops:


Ja, jag menade- något skämtsamt, eller så var det iaf tänkt- att de borde kunna förstå det att det inte är så jädra svartvitt allting, och att likväl som man kan uppskatta sin aspighet, som många ser som uteslutande ett funktionhinder, likväl kan vi eller någon ogilla drag eller beteenden som ses som normala, och inte av avund och surt sa räven om rönnbären-ighet, utan helt genuint.

Sicken jädra mening det där blev då.

Och ja, jag tror du måste ändra din mening, för om inte ens jag som är van att dekonstruera meningar förstår så misstänker jag att andra inte förstår den.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav jonsch » 2008-11-16 23:27:44

Ja men se där - det lönar sig att plocka med detaljer för nu förstod vi ju varann! Visst är vi bra på att göra det på ett konstruktivt sätt? :)

Jag ska genast rätta till min mening i det nu mer än 15 minuter gamla inlägget:

jonsch skrev:
alfapetsmamma skrev:Ett slags accepterande eller resignation inför normaliteten...? ;)

Min eller deras? :-)047

(gör mig lustig nog att besvara en fråga jag är gärna undviker att försöka förstå rätt med en medvetet tvetydig motfråga)

Jag svarade med en motfråga när jag blev osäker på vad du egentligen frågade om. Nu visade det sig att jag gissade fel på vad du egentligen frågade om, jag trodde du undrade något i stil med om jag accepterat någon definition av normalitet (någon som definierar mig som onormal). Eftersom jag underkänner somliga av de definitionerna så ville jag inte gärna erkänna att jag kunde tolkas som att jag erkänt en sådan definition. Därför svarade jag med en lustighet. Lustigheten bestod i att själv vara medvetet tvetydig, som respons på att jag funnit din fråga tvetydig eller rentav otydlig.

Sådär! Klart som korvspad, eller hur?! :-)016

[EDIT] Bara tryckfelsnisse som pulade in en extra bokstav, betydelsen av förklaringen är densamma som den jag först postade, jag lovar!
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-16 23:47:12

Såna där fram och tillbaks- grejer med Jag menade si men du trodde jag menade att osv (han ba hon ba) är som matte för mig, jag blir helt matt, och bara släpper det hela. Numera.

Tror det handlar om vidbrändhet, jag var inte alls så undvikande för tankelabyrinter tidigare.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:56, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav jonsch » 2008-11-16 23:56:42

:) Jag tror att det är väldigt normalt att få huvudvärk av dylika labyrinter. Jag kan plita ner dem men det tar emot att ta sig igenom dem efteråt! :)

Så mycket enklare är väl då min första mening, inte sant! *svävar ut från scen graciöst som en flodhäst i baletttrikåer (med vilket jag menar att ... äh! 8) )*
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:36:56, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Nilale » 2008-11-17 1:09:05

alfapetsmamma skrev:
Nilale skrev:
Högfungerande autism skiljer sig från Asperger syndrom genom att de med HFA har försenad språkutveckling till skillnad från de med AS som inte har det.

Vilket ju inte stämmer, med tanke på min äldstas diagnos, som är HFA fast hon var tidig med språket och fast jättemånga ungar med AS-diagnos de facto hade sen språkutveckling...

jonsch skrev:Mycket intressant. Var läste du det, Nilale? Jag ber om ursäkt om jag har missat det men jag har inte sett det i tråden.

"Sen språkutveckling" (lyssna i evigheter och sen plötsligt börja tala hela meningar) stämmer på mig och på fler här, tror jag och på min teori om vad min typ av aspighet är. Ifall min teori skulle vara rätt så skulle alltså autism vara något helt annat än min typ av aspighet.

I vilket fall så har antingen författaren till Nilales källa skrivit fel eller så borde bl.a. jag omdiagnosticeras som HFA (och min teori byta ämne) eller så menar vi inte alla samma sak med "sen språkutveckling". Kanhända att jag missat några alternativ här, som har med forskningsmetoder och kriterieuppställande att göra.

8)


Tror det var på susning.nu som jag hämtade quotet, men jag har sett det på andra ställen också.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in