Hjärnan sorterar inte bort!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hjärnan sorterar inte bort!

Inläggav Tonzon » 2008-01-15 14:16:30

Jag såg ett program om savanter på BBC häromdagen. Där kom det fram att Savanter antagligen inte har någon bortsortering av alla intryck som hjärnan tar in. Vilket leder till att de blir överösta med intryck och har svårt att hantera omvärlden.

Jag var hos doktern som varit med vid diagnosteamet i måndags. Då pratade vi lite om detta. Många Aspies har vissa problem, som ljud- och ljuskänslighet, beröringsproblem och problem med vissa sorters plagg mm. Detta kan bero på att hjärnan inte sorterar bort, inom dessa problem, som det gör hos Nter.

Kanske är det så att vi inte sorterar bort information, som gör att vi fastnar i vissa intressen. Som NTer tycker är tradiga för att deras hjärna sorterar bort det mesta.

Det har varit en del snack om att vilja vara normala. Det som vad roligt i dokumentären var att ett forskarlag ville försöka bli som savanterna. De skulle stänga av främre panloben under en tid för att se om de kunde få savantförmågor. Vem vet det kanske finns Nter som vill bli aspergare?
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon

Anslöt: 2007-09-25

Inläggav weasley » 2008-01-15 14:20:43

Jag strävar inte efter att vara normal.

Men jag skulle gärna se att jag var accepterad för DEN JAG ÄR. Vilket inte är så lätt i en värld av enter.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-15 15:26:02

weasley skrev:Jag strävar inte efter att vara normal.

Men jag skulle gärna se att jag var accepterad för DEN JAG ÄR. Vilket inte är så lätt i en värld av enter.

Livet är ett slagfält som kräver sina strategier. Alla aspergare borde läsa Sun Tzus "The art of War".
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sssssm » 2008-01-15 15:28:29

KrigarSjäl skrev:
weasley skrev:Jag strävar inte efter att vara normal.

Livet är ett slagfält som kräver sina strategier. Alla aspergare borde läsa Sun Tzus "The art of War".

Brukligare torde vara att rekomendera krigskonsten eller 孫子兵法 på orginalspråk, varför blanda in engelska i det hela?
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
sssssm

Anslöt: 2007-07-05

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-15 15:35:02

Det är i och för sig en poäng. Gick efter mitt eget ex som är engelspråkigt. Den svenskspråkiga är rätt svår att få tag på.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav jonsch » 2008-01-15 15:45:21

Jovisst, bortsortering är nog huvet på en av spikarna, om det finns flera i bygget av aspergerligheten (ett uttryck att missbruka, varsågod alla separatister :wink: ).

Jag har skrivit det förut, så kort denna gång: Att min hjärna inte sorterar bort så lättvindligt är det enda som gör mig aspig. Den gör väldigt många av alla associationer den kan göra, särskilt när det gäller intryck som ska tolkas direkt, som rörelser och språkljud. Därför använder jag hellre logiska slutsatser och därför behöver jag veta hur saker verkligen förhåller sig till varandra (positiva följdeffekter).

En av de inressantaste gåtorna för mig är hur sorteringen fungerar, när den fungerar. Den kan inte alltid funka, då skulle man inte kunna hitta på något nytt men den måste funka ibland, annars blir man stående på ett ben resten av livet. Vad är det som får hjärnan att bestämma sig för sina associationer; vad grundar den sina beslut på, hur?

Jag är rädd att den som kan besvara den frågan har tumme med svenska akademin.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Ganesh » 2008-01-15 15:56:50

En av fördelarna månniskor har över datorer när det gäller att spela schack är att vi kan sortera bort allt det uppenbart orimliga. Datorn måste gå igenom alla möjliga drag. Men vår förmåga till bortsortering har vi uppenbarligen i olika grad. Desto sämre den är desto mer släpper den igenom. Och desto mer nya fräscha tanker och idéer kommer man på. Men då får man betala med att sorteingsapparaten släpper igenom ett och annat men inte vill ha.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav Kvasir » 2008-01-15 16:01:52

Oförmågan att sortera och prioritera verkar antas vara anledningen att många av oss med AS är överkänsliga mot ljud och även andra sensoriska intryck. Vår hjärna klara inte av att filtrera bort irrelevanta ljud utan allt går vidare för att tolkning i hjärnan. AS lär även kunna resultera i underkänslighet för stimuli, och det kan ju låta paradoxalt, men autister är ju ofta sådana, och där finns teorin att de är så känsliga för ljud och andra stimuli att de helt enkelt stänger av för att slippa dem. En tolkning av det hela är då att vi med AS är överkänsliga men det varierar mellan individer om vi tar in alla intryck och mår dåligt av det eller om vi försöker stänga av för att slippa intrycken.

Som jag har nämnt i någon tidigare tråd så provade jag för några år sedan en ljudterapimetod, i första hand pga. min ljudkänslighet. Där pratar man just om detta med sortering och prioritering av ljud, men menar att den funktionen egentligen är en allmän funktion i hjärnan som inte är specifik för hörseln. Ljudterapin använder då helt enkelt hörseln som en kanal in till hjärnan för att trimma om denna funktion i allmänhet vilket skulle förklara varför man även uppnår förbättringar i koncentration etc., vilket jag också upplevde på kort sikt. Jag har aldrig känt mig så koncentrerad och fokuserad som timmarna efter ett ljudterapipass.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav jonsch » 2008-01-15 16:03:11

Väldigt sant, Ganesh. Jag är mycket riktigt dålig p att automatisera även spel som Schack och Go. Den skicklighet jag har bygger rätt mycket på analys.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Ganesh » 2008-01-15 18:06:50

Hänger sortera och prioritera ihop/är samma sak?
Priritera hänger väl ihop med att välja. Som hänger ihop med preferensordningar (dvs att kunna rangordna). Jag föredrar detta i första hand, det i andra och det i tredje osv. Om man skall äta lunch ute med kompisar eller kolleger har jag svårt att välja från lunchmenyn. Jag föreställer mig att det beror på att det inte finns några uppenbara eller självklara skäl att välja det ena före det andra, och då blir det svårt. Och det spelar inte nån roll hur mycket man analyserar, det blir inte uppenbart vilken alternativ som är bäst i alla fall.

Och även om man kan sortera bort vissa saker (blodpudding och palt tex) så blir det svårt.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Inläggav Kvasir » 2008-01-15 18:13:46

Ganesh skrev:Hänger sortera och prioritera ihop/är samma sak?
Priritera hänger väl ihop med att välja. Som hänger ihop med preferensordningar (dvs att kunna rangordna).

Jag återgav egentligen bara vad andra har sagt och man ska kanske inte ta orden för benhårt bokstavligt. Men visst hänger det ihop om man betraktar det lite mera matematiskt, som du gjorde. En prioriteringsordning är ju en sorteringsordning. Att prioritera innebär ju i någon mening att sortera utifrån en prioriteringsordning (och sedan välja).

Sedan fungerar ju säkerligen hjärnan lite annorlunda och jobbar inte riktigt på ett strikt matematiskt sätt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Ganesh » 2008-01-15 18:17:07

Kvasir skrev:
Ganesh skrev:Hänger sortera och prioritera ihop/är samma sak?
Priritera hänger väl ihop med att välja. Som hänger ihop med preferensordningar (dvs att kunna rangordna).

Jag återgav egentligen bara vad andra har sagt och man ska kanske inte ta orden för benhårt bokstavligt. Men visst hänger det ihop om man betraktar det lite mera matematiskt, som du gjorde. En prioriteringsordning är ju en sorteringsordning. Att prioritera innebär ju i någon mening att sortera utifrån en prioriteringsordning (och sedan välja).

Sedan fungerar ju säkerligen hjärnan lite annorlunda och jobbar inte riktigt på ett strikt matematiskt sätt.

Good point! 8) 8) 8)
Ganesh

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in