Hjälp! Virus i hela datorn?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp! Virus i hela datorn?

Inläggav Kahlokatt » 2011-04-30 23:39:53

Nyligen när jag försökte ladda upp lite trevliga konstverk i AOT, fick min dator tuppjuck och skrek ut att den hade fått elva virus, bl.a. en massa trojaner. Jag (som inte kan ett skit om datorer) tryckte febrilt på alla rensningsprogram som kom fram. Jag fick flera meddelanden om att datorn nu var "frisk", men det blinkade fortfarande "Hårddisk 7 virus", "datorn är utsatt för risk", osv., hur många gånger jag än drog igenom "rensningsprogrammen". Till slut stängde jag av i alla fall och laddade om datorn. Enligt Telia Säker Surf skall det inte vara någon fara nu, men jag vet ingenting om sådant där. Kan min dator fortfarande vara full av virus!? :shock:
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Re: Hjälp! Virus i hela datorn?

Inläggav marxisten » 2011-05-01 2:11:57

Kahlokatt skrev:Nyligen när jag försökte ladda upp lite trevliga konstverk i AOT, fick min dator tuppjuck och skrek ut att den hade fått elva virus, bl.a. en massa trojaner. Jag (som inte kan ett skit om datorer) tryckte febrilt på alla rensningsprogram som kom fram. Jag fick flera meddelanden om att datorn nu var "frisk", men det blinkade fortfarande "Hårddisk 7 virus", "datorn är utsatt för risk", osv., hur många gånger jag än drog igenom "rensningsprogrammen". Till slut stängde jag av i alla fall och laddade om datorn. Enligt Telia Säker Surf skall det inte vara någon fara nu, men jag vet ingenting om sådant där. Kan min dator fortfarande vara full av virus!? :shock:

Såhär är det Khalo. Om din dator är en Windows dator likt majoriteten av alla världens datorer så kan du aldrig vara säker tyvärr på att den är virusfri, från det att du kopplat upp den på internet första gången. Vilket du har varit.

Däremot så kan du säkra den på olika sätt via. att alltid ha de nya uppdateringarna till ditt operativsystem vilket sker automatiskt och genom att ha brandväggar aktiverade och antivirusprogram.

Om din dator varit utsatt för virus och ditt antivirusprogram som är F-secure om du har Telia säger den är rensad från all skit så bör du vara säker faktiskt, det bör inte vara kvar några virus, dock förekommer det med säkerhet lite "skräp" i den, vilket det gör på alla när du varit uppkopplad.

Det enda sättet för dig att vara till 100% säker är genom en total formatering av hårddisken, men om du bara vill ha det lite lugnande så kan vi väl säga att om antivirusprogrammet ger grönt ljus så att säga så bör din dator vara virusfri.

Om du vill dubbelchecka så kan du prova med att köra Avast antivirus eller AVG Free på din dator. Båda antivirusprogrammen är gratis och du får via detta "ett andra utlåtande" så att säga.

Dock så är det enda sättet att vara 100% säker på att datorn är virusfri att formatera den och aldrig koppla upp den mot ett nätverk. Då är det omöjligt att få virus i den, men då har man ju ingen nytta av datorn.

Däremot så funderar jag på om du ska formatera om disken eller ej. Inte bara pga. den förmodade virusattacken som du varit utsatt för utan för att en formatering av datorn med några månaders intervall alltid är bra att göra, Man får bort all skräp som kommer in i den och dessutom så speedars systemet upp, speciellt om man inte formaterar särskilt ofta.

Så svaret på din fråga: Ja, det kan mycket väl finnas virus kvar i datorn. Speciellt om det är trojaner du fått in då de är som en trojansk häst. Ett program exploderar till flera små virusprogram... Men det är dock mindre troligt om ditt antivirusprogram säger det inte finns någon skit kvar i datorn. Om du vill vara 110% säker istället för 99.99% säker på att den är virusfri rekommenderar jag du "fimpar hårddisken" och installerar om rubbet.

Dessutom, hårddisk 7 full av virus? Hårddisk 7? Hos mig heter hårddiskarna C och D, aldrig sett enhetsbenämningar via siffror.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Inger » 2011-05-01 2:20:27

Det spelar också roll vilket program det är som säger att det finns virus. Om det är ditt eget antivirusprogram så är det antagligen allvar. Men det finns också en massa fejkvirusvarningar på vissa sidor som påstår att du har virus och trojaner bara för att skrämma dig att ladda ner deras skräpprogram (som antingen kostar pengar eller är fullt av deras virus och trojaner).

Jag råkade just idag ut för ett program som låtsades vara en varning från Windows att min "pc" behövde en omedelbar genomgång. Eftersom jag har mac var det ganska lätt att genomskåda bluffen. Men den vägrade ändå låta mig stänga av webläsaren utan att klicka på nedladdningsknappen, så jag fick klicka på Force quit och starta om datorn för att komma undan det. Hände två gånger ikväll medan jag googlade på helt oskyldiga bilder. :x icon
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2011-05-01 2:23:44

Äh, korsade visst Inger som sa samma sak. Nåja.

Vad jag undrar är om det kan ha varit ett bedragarprogram, sånt där som ljuger om att ens dator är full med virus och sedan säger att de kan tas bort med deras virusprogram — som laddar ner dem eller något annat elakt.

Men jag är också gravt okunnig, de rätta frågorna om det måste ställas av någon som kan mer.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav marxisten » 2011-05-01 2:49:42

Kom medlande upp som popup fönster på websidan? Då kan det mycket väl varit ett flasks spyware meddelande, om du klickade på de så kan du mycket väl fått in någon sorts skit i datorn.

Om du inte har något idiotviktigt på datorn som inte är sparat på andra ställen kanske de bästa vore att formatera disken i så fall. Men det får du fråga nån mer kunnig än mig om...

Jag formaterar min burk ofta, då jag har allt viktigt på en extern disk, efter formatering alltid gör datorn snabbare.
marxisten

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-01 3:49:47

Jävla PC_människor tycker att man ska formatera om datorn stup i kvarten! Det är mycket jobb om man har mycket att återställa.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Parvlon » 2011-05-01 11:04:22

Posta log filen från antivirusprogrammet.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Miche » 2011-05-01 13:14:04

Håller med Inger. Sannolikheten att det var fejk är rätt stor. Jag ser rätt ofta sånt skit där syftet är att lura folk på pengar samt peta in skit i datorer som används för illvilliga syften.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav segdeg » 2011-05-01 14:32:46

Min erfarenhet av Windows AV-hantering är att den kan vara lite godtycklig med bildfiler från nätet men även när jag laddat ur digitalkameran har Windowsprogramen levt sitt eget liv och dillat om skadade filer som skulle skada Dator'n , vet ej men jagar ständigt påstådda vrus på Windowspartitionen .

Men kör DualBoot och har Ubuntu som jag visserligen Scannar 1/24 men aldrig hittat skadlig programvara, samma bildfiler som Windows nobbat har utan problem kunnat öppnas av Ubuntu's bildprogram.

Av det har jag dragit slutsatsen att Windows digra AV-system ibland misstolkar/inte känner igen filer som kanske innehåller fraser av okänt ursprung och hanterar det därefter :?

Några av Windows AV-program går att använda innan nedladdning dvs genomsöka fil/mapp m.m
för att hindra eventuellt skadlig programvara att gömma sig i bildfiler,paket och Program.

Beträffande fejk skall alla obeställda program misstros och alltså ignoreras, eller anmälas till olika AV-aktörer som uppdaterar olika systembanker och arkiverar skadligt skräp för att öka säkerheten, men inte minska tillgängligheten.

Mvh segdeg
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Hundralappen » 2011-05-01 14:38:42

Det låter som du fått ett sånt där fejkprogram i datorn som varnar för massa virus fast det inte finns några, så ska man tanka deras antivirus och blablabla, så får man fler och fler typ..

Vilket AV kör du?
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav marxisten » 2011-05-01 14:51:38

Bjäbbmonstret skrev:Jävla PC_människor tycker att man ska formatera om datorn stup i kvarten! Det är mycket jobb om man har mycket att återställa.

Har det på externt slipper du all skitjobb. :D
marxisten

Inläggav marxisten » 2011-05-01 14:52:44

Hundralappen skrev:Det låter som du fått ett sånt där fejkprogram i datorn som varnar för massa virus fast det inte finns några, så ska man tanka deras antivirus och blablabla, så får man fler och fler typ..

Vilket AV kör du?

F-secure kör hon, det står ju "Telia säker surf", och telias är F-secure.
marxisten

Inläggav Kahlokatt » 2011-05-01 21:42:22

marxisten skrev:Dessutom, hårddisk 7 full av virus? Hårddisk 7? Hos mig heter hårddiskarna C och D, aldrig sett enhetsbenämningar via siffror.

Nej, den heter förstås C, det var antalet virus den räknade upp. :wink:
Kahlokatt

Inläggav Kahlokatt » 2011-05-01 21:44:34

Jag skall ta med skitlådan (datorn, menar jag, inte kattens toa... :wink: ) till jobbet och be en kille som kan allt att kolla på den. Själv vet jag knappt vad hårddisk är, jag är typ en sådan där som frågar varför sladden till datapedalen är så kort. :mrgreen:
Kahlokatt

Inläggav Parvlon » 2011-05-01 21:49:59

marxisten skrev:aldrig sett enhetsbenämningar via siffror.

INT_13H
00h = 1st diskdrive, 80h = 1st harddrive, 81h = second..
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav marxisten » 2011-05-02 18:10:42

Kahlokatt skrev:Jag skall ta med skitlådan (datorn, menar jag, inte kattens toa... :wink: ) till jobbet och be en kille som kan allt att kolla på den. Själv vet jag knappt vad hårddisk är, jag är typ en sådan där som frågar varför sladden till datapedalen är så kort. :mrgreen:

Datapedalen?
marxisten

Återgå till IT-forum

Logga in