Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Iridia » 2012-09-24 2:06:26

I så fall kanske det är lika bra att gå tillbaka till Telia ADSL som jag hade från början? De är i alla fall pålitliga även om det inte går särskilt snabbt. Eller finns det någon som är bättre?

Med Tele2 får man ett trådlöst modem på köpet.
http://www.tele2.se/bredband/via-telejacket.html
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Miche » 2012-09-24 2:15:20

Iridia skrev:Det var inte vad den hurtiga reklamnissen sa som ringde från Bredbandsbolaget...

Tror du verkligen på det som sägs när det gäller trådlös uppkoppling? Det är nog inte alla som dessutom är så lätta att slippa ifrån avtalet med som Telia...
Iridia skrev:Fast med Tele2 får man ett trådlöst modem på köpet.

Kan ju vara värt ett försök, då är du lite friare jämfört med enbart fast uppkoppling.

Själv kommer jag inte ens upp i 7 MBit (trots att jag bor väldigt mycket bättre till än dig ur bredbandssynpunkt), det är dock ett fibernät på G här men det lär knappast bli billigt att ansluta sig (vet grannar som har fått offert på rätt många tusenlappar för anslutning...)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Iridia » 2012-09-24 2:29:38

Miche skrev:
Iridia skrev:Det var inte vad den hurtiga reklamnissen sa som ringde från Bredbandsbolaget...

Tror du verkligen på det som sägs när det gäller trådlös uppkoppling? Det är nog inte alla som dessutom är så lätta att slippa ifrån avtalet med som Telia...

De skulle väl inte ljuga? :o

Iofs lät ju även Telia påskina att jag skulle kunna få 4G. Sedan visade sig att jag i alla fall bara kunde få 3G... :-)004

Iridia skrev:Fast med Tele2 får man ett trådlöst modem på köpet.

Kan ju vara värt ett försök, då är du lite friare jämfört med enbart fast uppkoppling.

Själv kommer jag inte ens upp i 7 MBit (trots att jag bor väldigt mycket bättre till än dig ur bredbandssynpunkt), det är dock ett fibernät på G här men det lär knappast bli billigt att ansluta sig (vet grannar som har fått offert på rätt många tusenlappar för anslutning...)

99% av Sverige ska kunna få 4G inom ett år tyckte jag att jag läste på någon av bredbandssidorna. Det stod ingenting om extra kostnader... :roll:
Iridia

Inläggav Miche » 2012-09-24 2:53:29

Iridia skrev:
Miche skrev:[...] det är dock ett fibernät på G här men det lär knappast bli billigt att ansluta sig

99% av Sverige ska kunna få 4G inom ett år tyckte jag att jag läste på någon av bredbandssidorna.

Vänta med att skaffa 4G-anslutning tills att du vet att du kan få det att fungera (dessutom brukar aldrig utbyggnadsplanerna hålla, det kan ta mycket längre tid än så innan det funkar och jag tror knappast du någonsin kommer upp i 80 MBit, tyvärr).
Iridia skrev:
Miche skrev:(vet grannar som har fått offert på rätt många tusenlappar för anslutning...)[]/quote]
Det stod ingenting om extra kostnader... :roll:

Skilj på fiber och 4G.

Fick möblera om lite i citaten för att det skulle bli rätt.
Miche

Inläggav kullan » 2012-09-24 7:53:31

Iridia skrev:Bredbandsbolaget har kampanj nu och slänger med en router på köpet. http://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbr ... and4g.html
Är det jättekorkat att nappa på det? Är 349:-/mån dyrt för 4G, 80 Mbit/s?

Med bredbandbolaget så kommer det mest strul. Du vet inte om uppkopplingen funkar från ena dagen till den andra. Ska man ha ett mobilt bredbandsmodem är nog Telia bäst trots allt. det har jag och det har aldrig krånglat på den dator jag använder det på.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Flia » 2012-09-24 17:20:27

Har du tittat på Telenor?
Här i norra Uppland har de byggt ut rejält och har bättre täckning än Tele2.
Bra priser men otrevlig kundtjänst.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Iridia » 2012-09-24 17:25:52

Jag gillar inte telenor p g a deras offensiva säljare i gallerior. Och jag bor inte i Uppland.

Tack kullan för feedback! Jag funderar fortfarande. Har en vecka på mig.
Iridia

Inläggav Flia » 2012-09-24 17:30:40

Iridia skrev:Jag gillar inte telenor p g a deras offensiva säljare i gallerior. Och jag bor inte i Uppland.

Tack kullan för feedback! Jag funderar fortfarande. Har en vecka på mig.

Håller med om aggressiva säljare. Kundtjänst har samma attityd.
Jag vet att du inte bor i Uppland. Min tanke var att de kanske gjort samma i Sörmland.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav kullan » 2012-09-24 19:08:40

Iridia skrev:Tack kullan för feedback! Jag funderar fortfarande. Har en vecka på mig.

Varsågod! Lycka till!
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Mellanvärld » 2012-09-26 17:06:12

Iridia skrev:Med Tele2 får man ett trådlöst modem på köpet.
Det får man väl även med telia? (trådlöst modem = trådlös router med inbyggt adsl-modem: ej att förväxla med mobilt bredband)
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav Iridia » 2012-09-26 19:35:22

Får man? Just nu lutar jag åt mobilt bredband med telenor trots allt eftersom de var bäst i test.
Iridia

Inläggav Kimmelie » 2012-09-26 21:33:02

Med mobilt bredband är det viktigt att kolla upp vilken operatör som har bäst täckning just där du bor. Täckningskartor är inte att lita på. Det bästa är om du har möjlighet att bjuda hem nån som har mobilt bredband eller mobiltelefon + surf, (där surfen är det intressanta, inte hur bra det funkar att ringa, eftersom surf på mobilen använder samma nät som mobilt bredband.) med den operatör du funderar på, så att du kan se hur det funkar hos dig.

Försök få möjlighet att prova hemma, och ångra dig om det inte funkar bra. Jag vet av egen erfarenhet att Telenor är omöjliga att kompromissa med om det inte funkar, man måste betala under hela bindningstiden ändå. Så försök att prova det innan du skriver på...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Iridia » 2012-09-30 5:00:43

Man har två veckors ångerrätt om man inte får den täckning som utlovats.
Iridia

Inläggav rdos » 2012-10-05 20:47:53

Iridia skrev:Jasså? Det var inte vad den hurtiga reklamnissen sa som ringde från Bredbandsbolaget...

Tillbaka till ruta ett alltså? Ville ju slippa ADSL... :(

Välj ADSL. Det är det enda som är stabilt utanför tätorter. Mobilt bredband är rena skräpet om inte masten står i närheten. Så fort det blir olämpligt väder så har man ingen signal, eller för låg signal. Vet då jag råkade ut för detta förra hösten-vintern.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav rdos » 2012-10-05 20:48:57

Iridia skrev:Man har två veckors ångerrätt om man inte får den täckning som utlovats.

Det skulle jag inte litat på. Mitt mobila bredband fungerade ett antal månader innan det klappade ihop.
rdos

Inläggav Alien » 2012-10-05 21:49:06

Någon som vet om Comhem är bra? Eller gäller det bara paketlösningar, telefoni, TV och bredband = Alla ägg i samma korg.

"Du bor i ett ComHemhus", vad nu det betyder.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kimmelie » 2012-10-05 22:01:42

Alien skrev:Någon som vet om Comhem är bra? Eller gäller det bara paketlösningar, telefoni, TV och bredband = Alla ägg i samma korg.

"Du bor i ett ComHemhus", vad nu det betyder.

Jag har ingen egen erfarenhet, men av alla jag känner som har Comhem så är det ingen som är nöjd, enda anledningen till att de valt Comhem är för att det är det minst dåliga alternativet för dem, dvs det är bättre än ADSL och mobilt bredband...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav nallen » 2012-10-05 22:11:40

Jag hade Comhem kabel-TV-bredband förut. Det funkade men lämnade en hel del i övrigt att önska avseende hastighet, öppenhet och flexibilitet - de hade låst nästan alla intressanta inställningar i DOCSIS-modem/router/accesspunkt-kombon :-(
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Miche » 2012-10-05 22:28:55

Alien skrev:Någon som vet om Comhem är bra?

Nej, ComHem är inget vidare. De bästa med ComHem är reklamen som är riktigt bra ibland, i övrigt verkar de lida av samma Hybris som grunden av ComHem led av (dvs Telia kabel-TV), de tror att de är bra men i själva verket är de betydligt mycket sämre än konkurrenterna.

Syrran hamnade efter sin flytt i ett ComHem-hus och trodde hon skulle kunna använda dom, efter två veckor tröttnade hon och kastade ut deras TV-box och har skaffat Canal Digital istället. ComHems hastighet på bredbandet håller inte heller vad det lovar, dock är det snabbare (än så länge) än ADSL/mobilt bredband men jag tror inte att leveranssäkerheten är högre.
Miche

Inläggav barracuber » 2012-10-06 0:32:14

Jag bor i ett Comhemhus.

Var aldrig nöjd med någon ADSL-lösning (ffa inte Tele2) eftersom jag bara kan få max 8 MBit/s (bor för långt från telestationen).

Comhem sålde på mig ett erbjudande: testa på 100 (hundra!) MBit/s under ett år för 100 i månaden. Därefter kunde jag genom att ringa i tid kunna få FORTSÄTTA med 100 i månaden även efter det året. (Det är snart dags att ringa kom jag just på :shock: )

Hur är det då? Ja knappast 100 MB, snarare 10-30 i bästa fall, nån enstaka gång uppåt 60-80. Nu kör vi ju trådlöst på våra datorer, har inte orkat mäta så mycket, framförallt inte med sladd. Upplevelsen varierar en del mellan de olika datorerna - min macbook har alltid bra fart och stabilitet medan windowslådorna varierar kraftigt. Sonen spelar mycket onlinespel, modemet står där nere,, vi bor i två våningar med mycket betongväggar (vilket är det första alla företag skyller på :evil: :evil: ).

Det lilla jag kan är att servrarnas uploadhastighet är flaskhalsen för hur fort jag kan ladda ner. Funderar på att skaffa nån form av repeater eller annan form av signalförstärkning inom huset ifall det är möjligt. Vi vet tack vare Wifiappar att det finns signalskuggor här o där.

Frågade Tele2 av ren nyfikenhet om att be dom installera ADSL igen. Bastards skulle ha en tusenlapp för jobbet - jojo. Skulle egentligen vilja byta till Telia eller BBB. Det bästa med Comhem är priset.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav plåtmonster » 2012-10-06 3:36:10

Bahnhof - Verkar kompetenta och verkar iaf bry sig om integritet
Bixia
Bredband2 - Bra bolag i början med Ethernet till lägenheter. Sedan gick det utför när grundaren lämnade och Wallenberg tog över och ADSL tillkom.
T3
Tyfon
Tele2 - Billigt skit som inte ens kan stava till kvalitetssäkring och sannolikt säljer dina kunduppgifter.
Universal Telecom - Priset är nog det enda som du blir nöjd med.

Fiber är att föredra över ADSL. Men om villkoren är dåliga så är ADSL inte fel. Se upp med alla erbjudanden där du inte äger fibern till fastigheten.
Sedan är det överkomligt att bygga eget fibernät om man vill. Det är mest en kostnad att gräva och komma överens med några grannar så att man kan få ett bra avtal med en leverantör..

Trådlös förbindelse tillför alltid en osäkerhet om tillgänglighet och prestanda. Det gäller både WLAN inom hemmet och fjärrförbindelse med 3G/4G osv. Det blir ofta problem med latenstid och videolänkar.

Åska kan man lösa genom att sätta ADSL modemets nätadapter via en rejäl transformator och nätverksförbindelsen via två fiber-"modem". Eftersom problemet är att ADSL-modemet får skillnaden i spänning mellan telenät och elnät (ofta).

Vad ska man säga om Kombort (Comhem) slogan "Du bor i ett ComHemhus". Det är mer att din fastighetsägare har ingått ett avtal så att du blir tvungen att använda de för TV eller internet osv.. Möjligheten till internet via fiber, ADSL, eller TV på annat sätt med annan leverantör har beskurits.

Ett tips är att testa supporten genom att se hur lång tid det tar att komma fram, och fråga dem t.ex vilken IP address deras DNS server har. Vet de inte ens vad du pratar om så är den supporten inte mycket att ha om det går snett. Helst ska det bara fungera så man aldrig behöver ringa.

Blev långt inlägg, men tänkte att det kanske är användbart för andra för att hitta rätt.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Karlstad » 2012-10-06 3:44:08

Bahnhof ska du ta tycker jag. klart det bästa alternativet av dom där. snabt går det okså. kolla mail kolla forum utan prob streama film på datorn utan att det hackar. Sen är det ju klart beroende på vad du vill göra på nätet okså då.
Karlstad

Anslöt: 2012-09-29

Inläggav Miche » 2012-10-06 9:47:10

Karlstad skrev:Bahnhof ska du ta tycker jag.

Hastighetsmässigt är det knappast någon skillnad jämfört med de andra som levererar via ADSL eftersom Iridia inte har tillgång till fiber där hon bor rätt långt ifrån närmaste stad med fiberanslutning...

Det som skiljer sig när man har ADSL är väl primärt support mellan de olika leverantörerna.
Miche

Inläggav rdos » 2012-10-06 10:00:47

plåtmonster skrev:Åska kan man lösa genom att sätta ADSL modemets nätadapter via en rejäl transformator och nätverksförbindelsen via två fiber-"modem". Eftersom problemet är att ADSL-modemet får skillnaden i spänning mellan telenät och elnät (ofta).

Jo. Jag har haft ett antal kraschade (vanliga) modem och ett ADSL-modem som åskan knäckt. Dock så har inget hänt sedan jag kopplat in ett åskskydd. Numera matar jag dessutom Telias ADSL-modem via batteribackup (det var lite knivigt då det inte går direkt på 24v batteri) så att Internet och telefoner fungerar även vid strömavbrott. Genom att det går via batteri, som är jordat, så finns ingen direkt anslutning till elnätet längre. Däremot så kan det fortfarande komma in åskspänningar via telejacket, men de ska åskskyddet ta.
rdos

Återgå till IT-forum

Logga in