Hjälp! Utredning lever sitt eget liv!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp! Utredning lever sitt eget liv!

Inläggav Fantasy » 2009-07-02 11:19:59

Hej.
Nu är jag frustrerad på allvar och undrar verkligen vad det var jag begärde när jag ville utredas.

Har träffat utredaren för att få vissa klargöranden då det helt plötsligt kommit in epitet som inte stämmer i sjukskrivningsintyg. Det har visat sig att läkaren har missförstått en mening i utredningen, eller snarare hårddragit den. Detta har hamnat hos försäkringskassan....ytterst olyckligt. Dessutom, när jag börjat titta på resultaten och mer ingående läst testerna har jag blivit misstänksam. Enligt dessa har jag problem med att se sammanhang-något jag just fått beröm för att jag är duktig på i samband med uppsatsskrivning på högskolenivå,bara som exempel. Dessutom tittade vi lite närmare på mina resultat på performancedelen (pussel,bygga med klossar, rita komplex bild,lägga bildserier osv). KOmplex bild säger jag inte något om. Det visade en klar svårighet jag har som jag var bekant med sedan tidigare.

Dock på de andra som krävde viss motorik hade jag klart sämre under tidspress än normalt. Men utan tidstagning var resultaten i det närmaste snittliga och alltså inom normalitetens gräns! jag har en cp-skada som ger problem med motorik. Denna hade också ställt till det vid datortest då jag dubbelklickat ofrivilligt eftersom jag har intentionstremor (darrningar vid snabba rörelser). Vad gäller bildserier fanns brister som tyder på autismstörning. MEN svårigheter att se sammanhang har inte varit synligt i dagliga livet. Endast då att jag har svårt att fullfölja (avbryter ofta för att ta annan aktivitet för att sen gå tillbaka och slutföra-för slutför gör jag dock oftast!) och att byta strategier vilket främst gett problem i arbete(något jag dock vill ha hjälp med),endast då har problemen varit synliga.I viss mån också att jag är överdrivet noggrann av mig. Nu har det alltså kommit in grejer som feltolkats samt att jag förstått att utredaren missförstått en hel del,till och med vänt på vad både jag och min mor sagt(!)-vad jag kan se har det inte skrivits något direkt felaktígt i utredningen utifrån de kliniska testresultaten samt frågeformulär,där dock svaren har tolkats generellt när både jag och min mor påpekat att frågorna besvarats positivt utifrån enbart vissa specifika aspekter.Kliniska testresultat och den praktiska verkligheten kan i viss mån skilja sig och det verkar det ha gjort rejält här. Detta riskerar nu att bli fel vid en arbetslivsinriktad habilitering! Det är redan uppenbart att formuleringarna i utredningen ger upphov till missförstånd vilket varken jag eller utredaren uppfattat när vi gick igenom texten tillsammans efter utredningen.Vad gör jag??? Jag uppfattas som medel till svårt skadad i utredningen när skadan endast är lindrig.

Vill inte riskera att hamna på en för låg nivå arbetsmässigt då jag faktiskt haft kvalificerade arbeten hela vuxna livet när jag inte studerat. Vill inte riskera hamna på någon dagcenter eller ren förvaringsplats till följd av missförstånd och okunskap.Utredaren påpekade att risken fanns att felaktigheterna skulle få eget liv ochatt mina svårigheter skulle fokuseras för mycket.Vilket inte var avsikten med diagnos...
Vad gör jag?
Fantasy

Anslöt: 2009-05-19

Återgå till Aspergare och vården

Logga in