Hjälp med skrivare *akut*
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Miche skrev:Det finns två sätt att göra det på.Lilla Gumman skrev:Kvasir skrev:Nu vet jag inte vad Windows använder för protokoll men ett vanligt problem med nätverksskrivare är att den får ny IP-adress av routern varje gång skrivaren eller routern varit avstängd. Prova att ställa in en fast IP-adress för skrivaren i routern.
Jag har kollat i routern men hittar inte den inställningen.
- Lägg in IP-adressen i skrivaren, görs troligen från skrivarens panel. Se dock till att den adressen inte kan krocka med DHCP.
- I routern knyter man skrivarens MAC-adress till en IP-adress.
Jag har glömt vad DHCP är.
Zirre skrev:Om det fungerar med sladd borde det ju vara en idé att om man vill skriva ut så kopplar man helt enkelt in sladen i datorn.
Inte så jättebökigt.
Minns att jag hade en skrivare inkoplad till datorn och sedan delade ut den i nätverket. Funkade rätt bra.
Det är bara jag som kan använda sladd, geocache kan inte skriva ut ens med sladd. Givetvis kan vi dela skrivaren från min dator, och det kan vi göra temporärt fram till dess vi fått igång wifi igen. Det går alldeles utmärkt att använda wifi, det är bara jag som inte begriper mig på det, och jag vill jättegärna lära mig varför det inte fungerar.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
DHCP är en funktion i routern som gör att datorer får sina IP-adresser i det intervall som är angivet i routern för just DHCP. Ofta finns det inlagt standardgränser som gör att man kan ha statiska adresser utanför det intervallet, det är inte lyckat att lägga en statisk adress inom DHCP-intervallet även om det kan fungera.Lilla Gumman skrev:Jag har glömt vad DHCP är.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Miche, ja, vi har samma router. Det står så här:
DHCP Server: [*]Enable [ ]Disable
Starting IP Address: 192.168.1.[100]
Maximum Number of DHCP Users: [50]
Client Lease Time: [0] minutes (0 means one day)
Static DNS 1: [0]. [0]. [0]. [0]
Static DNS 2: [0]. [0]. [0]. [0]
Static DNS 3: [0]. [0]. [0]. [0]
WINS: [0]. [0]. [0]. [0]
Alltså, DCHP Server är Enable, och sen kan man ändra dom andra värdena inom hakparenteserna.
DHCP Server: [*]Enable [ ]Disable
Starting IP Address: 192.168.1.[100]
Maximum Number of DHCP Users: [50]
Client Lease Time: [0] minutes (0 means one day)
Static DNS 1: [0]. [0]. [0]. [0]
Static DNS 2: [0]. [0]. [0]. [0]
Static DNS 3: [0]. [0]. [0]. [0]
WINS: [0]. [0]. [0]. [0]
Alltså, DCHP Server är Enable, och sen kan man ändra dom andra värdena inom hakparenteserna.
- Lilla Gumman
Skrivaren har IP-adressen 192.168.1.100. Ska den ändras till nåt annat? 192.168.1.99 kanske?
- Lilla Gumman
Ja, sätt den till .99 som fast adress så krockar den inte med DHCP. Sen kan du kolla skrivaregenskaperna på respektive dator så att IP-adressen till skrivaren blir samma (dvs 192.168.1.99), då borde det funka. Så här ser sidan ut där du ställer in det, klicka på konfigurera port så kan du lägga in IP-adressen.Lilla Gumman skrev:Skrivaren har IP-adressen 192.168.1.100. Ska den ändras till nåt annat? 192.168.1.99 kanske?
Strunta i portnamnet, det är inte det viktiga, det är IP-adressen (som jag här har fejkat för din skull) som är det viktiga: