Hjälp med Excel formler.
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Hjälp med Excel formler.
Jag håller på och lägger in mina tävlingsresultat i Excel.
Det går rätt bra, även om jag inte riktigt är haj på allting och får göra en del saker manuellt.
Jag låter rita upp diagram över mina resultat, dels över mina placeringar i resultatlistan och sen även mina personliga reultat.
Bokstäverna står för kolumner där värdena kommer ifrån.
Formeln för mina resultat är K=SUMMA(I/J)
Exempel: Om jag fick 45 (I) av 48 (J) möjliga så presterade jag 94% (K) av det som är möjligt.
Detta funkar som det ska iallafall.
Nu till det som inte riktigt funkar som det ska, och alltså är det jag behöver hjälp med:
Formeln för min placering är H=SUMMA(1-(F/G))
Exempel: Om jag hamnar på 8'e plats (F) av 31 deltagare (G), så hamnade jag på 71% i resultatlistan (H).
Men detta är alltså inte rättvisande !!!
Jag upptäckte det när jag såg placering från en tidig tävling när jag kom på 1'a plats av 4 deltagare i en klass, då blev resultatet 75%.
Och här är alltså mitt problem, om jag vinner så ska det stå 100% förståss. Och om inte detta stämmer, så lär ju knappast övriga procentsatser stämma heller, vad gäller placering i listan.
Formeln för resultat funkar alltså, eftersom om jag presterar 48 av 48 möjliga så blir det 100%.
Nu vill jag ha motsvarande för placering också, så att det ska stå 100% om jag vinner min klass.
Hur får jag till detta?
Jag vet att det säkert är busenkelt för den som är lite haj på matte eller Excel.
Det går rätt bra, även om jag inte riktigt är haj på allting och får göra en del saker manuellt.
Jag låter rita upp diagram över mina resultat, dels över mina placeringar i resultatlistan och sen även mina personliga reultat.
Bokstäverna står för kolumner där värdena kommer ifrån.
Formeln för mina resultat är K=SUMMA(I/J)
Exempel: Om jag fick 45 (I) av 48 (J) möjliga så presterade jag 94% (K) av det som är möjligt.
Detta funkar som det ska iallafall.
Nu till det som inte riktigt funkar som det ska, och alltså är det jag behöver hjälp med:
Formeln för min placering är H=SUMMA(1-(F/G))
Exempel: Om jag hamnar på 8'e plats (F) av 31 deltagare (G), så hamnade jag på 71% i resultatlistan (H).
Men detta är alltså inte rättvisande !!!
Jag upptäckte det när jag såg placering från en tidig tävling när jag kom på 1'a plats av 4 deltagare i en klass, då blev resultatet 75%.
Och här är alltså mitt problem, om jag vinner så ska det stå 100% förståss. Och om inte detta stämmer, så lär ju knappast övriga procentsatser stämma heller, vad gäller placering i listan.
Formeln för resultat funkar alltså, eftersom om jag presterar 48 av 48 möjliga så blir det 100%.
Nu vill jag ha motsvarande för placering också, så att det ska stå 100% om jag vinner min klass.
Hur får jag till detta?
Jag vet att det säkert är busenkelt för den som är lite haj på matte eller Excel.
Vid en snabb test får jag det till
H=SUMMA(1+(1/G)-(F/G))
Inte snyggt kanske, men jag tycker att det funkar på dina exempel.
FWIW
H=SUMMA(1+(1/G)-(F/G))
Inte snyggt kanske, men jag tycker att det funkar på dina exempel.
FWIW
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Vid en snabb test får jag det till
H=SUMMA(1+(1/G)-(F/G))
Den funkar inte åt andra hållet istället.
Den gången jag kom på 28'e plats av 28 deltagare så blev det 4% med ovanstående formel.
Men min orginalformel så visade den 0% vilket är korrekt i det fallet.
Miche verkar vara inne på rätt spår, jag kan ju omöjligen bli bättre än 1'a, och det borde då vara 100%, samtidigt som sistaplatsen borde motsvara 0%.
Nu gäller det bara att få fram en formel som funkar till dom tankegångarna också.
Danne skrev:barracuber skrev:Vid en snabb test får jag det till
H=SUMMA(1+(1/G)-(F/G))
Den funkar inte åt andra hållet istället.
Den gången jag kom på 28'e plats av 28 deltagare så blev det 4% med ovanstående formel.
Men min orginalformel så visade den 0% vilket är korrekt i det fallet.
Fast 0% är väl om du gör walkover
Fast ok, att komma sist kanske inte ska ge 4%.....
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Hahaha, jag får väl försöka försvara mina prestationer med att man tävlar i olika klasser, och jag tävlar i högsta klassen.
Så kommer man sist i sin klass p.g.a. t.ex. problem med utrustningen, så har man ändå spöat majoriteten av deltagarna på tävlingen.
Men sist i klassen har jag bara lyckats hamna en enda gång hittills, men det är ju bara bra det, för det hjälper ju mig att hitta rätt formel åtminsone.
Vi får väl se om ni snillen lyckas komma fram till något vettigt som funkar.
För mig känns skolmatten väldigt avlägsen just nu.
Så kommer man sist i sin klass p.g.a. t.ex. problem med utrustningen, så har man ändå spöat majoriteten av deltagarna på tävlingen.
Men sist i klassen har jag bara lyckats hamna en enda gång hittills, men det är ju bara bra det, för det hjälper ju mig att hitta rätt formel åtminsone.
Vi får väl se om ni snillen lyckas komma fram till något vettigt som funkar.
För mig känns skolmatten väldigt avlägsen just nu.
Miche skrev:Du ska nog faktiskt även skriva om (F) till (F - 1)
H=SUMMA(1-(F/G))
ska skrivas om till
H=SUMMA(1-((F-1)/(G-1)))
Om F = 8 och G = 31 ger det 77% (du kom före 23 av de andra 30)
Om F = 1 och G = 31 ger det 100% (du kom före 30 av 30)
OM F = 31 och G = 31 ger det 0% (du kom före 0 av 30)
SåDÄÄÄÄRJA !!!!
Nu verkar det lira som det ska.
Tack så mycket allihopa, och speciellt Miche.
Jag kör på det, så får väl nån protestera om dom kommer på något i efterhand.