HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-29 10:45:39

Inger skrev:Sen kan det väl vara så att även vid frivilliga placeringar har personalen ansvar för de boende så att de inte går och ställer till nåt eller råkar illa ut? Om man då försöker rymma utan att ha meddelat dem så kanske de faktiskt måste hämta tillbaka en enligt sina egna regler och sitt avtal med soc?


De bör göra det, eftersom de har ansvar för personen ja, men det är där de ofta säger att de inget kan göra utan LVU (och jag antar att man där kan infoga valfri tvingande lag). De kan bara försöka övertyga med ord, och så handlar det mycket om resurser på stället, om det finns personal inne, om det finns bil, om det finns ork osv.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-29 10:48:10

Inger skrev:Om de inte tror på vare sig dotterns vädjan om hjälp eller på kompisen, varför skulle de tro på en vilt främmande människas brev som citerar dottern och kompisen som de redan inte tror på?


Helt enkelt för att det är en vuxen som tar kontakt, och en utomstående vuxen, som man kan anta är mindre bortkollrad än en kompis. Ingen avancerad psykologi, enligt mig.

Vidare menade jag inte att man skulle outa allt man tänkt och skrivit, bara försöka få med sig dem.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Sam » 2009-08-29 11:05:03

Pemer skrev:Ja, sant... hon sade säkert mer än hon egentligen hade rätt till, genom att över huvud taget säga något alls, ja. Men hon gick aldrig in på mer detaljer än något i stil med "nej, det är inte något LSS-beslut" och jag tror hon bet sig lite i tungan redan då.

Jag lyckades väl för bra med min inledning om vad som var mitt ärende när jag började lägga fram läget med "en tjej som sitter och blir behandlad som tvångsvårdad, men såvitt hon själv vet inte alls sitter med något tvång, utan har trott hon är LSS-placerad..."

Men hon sade själv också såpass mycket rent ut som att det tvärtom var enligt Socialtjänstlagen. Och lagen om vård av unga är ju de facto en helt annan lag, så är det enligt SoL kan det ju inte gärna också "samtidigt" vara LVU.

Det var då jag frågade vidare "Jaha, som något HVB?" och jag tror hon svarade ungefär att "ja, det kan man säga"... :? :roll:




HVB bygger på att man har samtyckt och ingått ett "avtal/kontrakt " i någon form för att få ett HVB boende. Placeringen sker med hjälp av Sol.
Dock är det en "placering" som bygger på att man frivilligt gått med på placeringen enligt ett bindande avtal/kontrakt villket kan gälla både tid och vårdform.

Beroende på varför/orsaken till att man har ett HVB boende, så kan det dock leda vidare till ett bli ett LVU om det vill sig riktigt illa, även om jag inte tror att det tillhör vanligheten

Jag tycker att det finns två "problem" i den här historien att jobba med:

1. Att hjälpa tjejen att få en klarhet i orsaken till att hon befinner sig på ASP. och att hjälpa henne vidare i någon form till en bättre lösning.

2. Att ASP behöver bli granskade med lupp. Deras metoder tycks iaf inte överensstämma med det dom utger sig att tillhandahålla och kunna.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Kringelhora » 2009-08-29 11:36:11

Jag är rädd att någon skvallrat till ASP eller så, tror inte att dom lyckats läsa här.

Dom har satt in en säng nu igen, fast i ett rum som hon inte har tillgång till. Dom tog bort den först då hon sa att den var hård så hon får sova på golvet. Hon får bara sitta i en skrubb nu. Där dom låser när dom går ut. :S
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Meppe » 2009-08-29 12:13:09

Har begärt att tråden ska flyttas till ett mera skyddat forum.

Får hon någon mat? Frågan är om situationen kan bli värre, jag börjar tvivla på att kontakta diverse myndigheter som säger att det kan vara värt att undersöka närmare...
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Kringelhora » 2009-08-29 12:20:43

Meppe skrev:Har begärt att tråden ska flyttas till ett mera skyddat forum.

Får hon någon mat? Frågan är om situationen kan bli värre, jag börjar tvivla på att kontakta diverse myndigheter som säger att det kan vara värt att undersöka närmare...


Bara oätliga saker, bränt och hårt.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Meppe » 2009-08-29 12:34:23

Hur lång tid brukar det ta när en svensk myndighet överväger att kolla något?

Enligt vad jag vet från Finland hamnar infon i något arkiv utan att det görs något. Sedan får de väldigt bråttom om det kommer ut i media.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Inger » 2009-08-29 12:40:41

Risken finns alltid men det lät inte så när jag ringde. Vi får ge dem en chans och se vad de kan göra. Annars får man tjata. Jag är rätt bra på att tjata. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Meppe » 2009-08-29 12:46:12

Sa de något om hur lång tid det skulle ta?
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Titti » 2009-08-29 12:46:49

Meppe skrev:Har begärt att tråden ska flyttas till ett mera skyddat forum.

Får hon någon mat? Frågan är om situationen kan bli värre, jag börjar tvivla på att kontakta diverse myndigheter som säger att det kan vara värt att undersöka närmare...


Admin:

Vi flyttar inga trådar till Aspergare Off-topic. För övrigt föreslår jag att samtliga deltagare i den här tråden noga granskar vad som skrivs och själv funderar över vad som förefaller rimligt och trovärdigt innan ni själva bildar er en åsikt och skriver i tråden. Jag vill påminna om att det fortfarande inte är någon som inte direkt är inblandad som vet vad som är fakta i detta.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Meppe » 2009-08-29 12:51:39

Ingen är direkt inblandad?! Kringelhora har pratat i mobilen med sin kompis, och HÖRT saker där! Pemer och OA är enligt vad jag förstått inblandade. Inger har varit i kontakt med diverse myndigheter om fallet.

Varför litar folk inte på vad nya medlemmar skriver?! Enligt mig låter det inte rimligt att Kringelhora skulle ha registrerat sig här med anledningen att en kompis har AS, väntat i MÅNADER tills medlemmarna litar på henne och SEN bett om hjälp.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Kvasir » 2009-08-29 13:00:25

Notera att Kringelhora själv har sagt i tråden att hon inte tror på allt kompisen berättar, så även om vi godtar Kringelhora själv som pålitlig så vet vi inte vad som är sant och inte.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav nano » 2009-08-29 13:04:43

Jo men det är ändå bra att kunna verifiera fakta.
Att det finns undeliga ställen med människor som inte borde jobba där de jobbar finns nog helt klart.
För att inte hoppa i galen tunna så är det bra om man har bevis själv också.
Blir iaf lättare då, att någon skulle gen bränd mat verkar undeligt men för den skulle kan det ju ha hänt men jag vill kunna verifiera detta innan jag agerar allt för mycket.

noterade en gång att det finns iaf en som tyckte det var kul att få andra att slåss om henne och sade olika saker till de båda sidorna för att de skulle såss med varandra.
Nu tror jag det är väldigt ovanligt beteende men det är ytterligare en orsak att ha konkreta bevis förutom att det är vettigt att göra så.
Helst inga ögonblicksverk utan långa sammanhängande bevis.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Kringelhora » 2009-08-29 13:09:33

Dom lagar helt enkelt bra mat till sig själva och oätlig mat åt henne.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Meppe » 2009-08-29 13:17:14

Bara misstankar om att någon blir vanvårdad så här är tillräckligt enligt mig. Om ni misstänkte att någon i er näromgivning for illa (misshandel, mobbning etc), skulle ni bara vänta på att de/den som gör att personen far illa skulle lämna uppenbara bevis innan ni gjorde något?!

Det är bara att välja: Försöka befria henne med risk för att det inte är så illa eller vara medskyldig om det som hon skriver/säger till Kringelhora är sant. Jag tänker inte ignorera situationen pga brist på bevis.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav opteron » 2009-08-29 13:45:43

Jag misstror inte denna historian, det finns massor av hem med dåliga sängar, och där de ger folk äcklig mat med flit.

Det enda jag misstror är att man inte kan få gå därifrån utan att polisen kommer, hon har varken LVU eller LPT och kan således gå när hon vill.

Det bästa är att undvika behandlingshem oavsett vilken problem man har, det bästa är att kämpa i sitt vanliga hem så vidare man inte är hemlös.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Kringelhora » 2009-08-29 14:07:07

opteron skrev:Jag misstror inte denna historian, det finns massor av hem med dåliga sängar, och där de ger folk äcklig mat med flit.

Det enda jag misstror är att man inte kan få gå därifrån utan att polisen kommer, hon har varken LVU eller LPT och kan således gå när hon vill.

Det bästa är att undvika behandlingshem oavsett vilken problem man har, det bästa är att kämpa i sitt vanliga hem så vidare man inte är hemlös.


Hon har inte fått gå därifrån för att personalen håller kvar henne, dom håller fast henne. Nu hålls hon inlåst i en liten skrubb för att hon inte ska kunna fara därifrån. Så hon har inte kunnat gå, när hon har gått så har dom stoppat henne. Personal eller polis har hämtat henne vid olika tillfällen, det är polisen som bestämmer om dom ska hämta en person, det kan vara en vanlig civilperson. Polisen fattar dom besluten. Man behöver inte LVU eller LPT för att bli hämtad av polis.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Meppe » 2009-08-29 14:14:01

Är inte säker nu, men ifall det är många tvångsplacerade som flyr dit som hon flytt kanske polisen inte tänker sig för innan de uttrycker. Det är inte direkt en hemlighet att man ofta gör det man är van att göra i en situation som ser bekant ut om man tidigare gjort rätt/tror att man tidigare gjort rätt.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav opteron » 2009-08-29 14:16:07

Kringelhora skrev:Hon har inte fått gå därifrån för att personalen håller kvar henne, dom håller fast henne. Nu hålls hon inlåst i en liten skrubb för att hon inte ska kunna fara därifrån. Så hon har inte kunnat gå, när hon har gått så har dom stoppat henne. Personal eller polis har hämtat henne vid olika tillfällen, det är polisen som bestämmer om dom ska hämta en person, det kan vara en vanlig civilperson. Polisen fattar dom besluten. Man behöver inte LVU eller LPT för att bli hämtad av polis.


Be några manliga släktingar/kompisar åka dit, slå upp dörren och ta ut henne därifrån.

Gå därifrån och yrka ett saftigt skadestånd för grov misshandel.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Kringelhora » 2009-08-29 14:17:47

Meppe skrev:Är inte säker nu, men ifall det är många tvångsplacerade som flyr dit som hon flytt kanske polisen inte tänker sig för innan de uttrycker. Det är inte direkt en hemlighet att man ofta gör det man är van att göra i en situation som ser bekant ut om man tidigare gjort rätt/tror att man tidigare gjort rätt.


Hon har flytt till olika ställen varje gång. :?
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Meppe » 2009-08-29 14:21:19

ok :?

Iallafall anser jag att det varit fel av polisen att hämta henne. Det är inte heller en hemlighet att det begås fel av myndigheter. Kanske de som hämtat henne senare vetat att hon blivit hämtad förut och bara gått med strömmen. (bara i den meningen att de inte brytt sig om att tänka själva).
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Lilla Gumman » 2009-08-29 15:19:36

Hej!

Sam skrev:
Pemer skrev:Ja, sant... hon sade säkert mer än hon egentligen hade rätt till, genom att över huvud taget säga något alls, ja. Men hon gick aldrig in på mer detaljer än något i stil med "nej, det är inte något LSS-beslut" och jag tror hon bet sig lite i tungan redan då.

Jag lyckades väl för bra med min inledning om vad som var mitt ärende när jag började lägga fram läget med "en tjej som sitter och blir behandlad som tvångsvårdad, men såvitt hon själv vet inte alls sitter med något tvång, utan har trott hon är LSS-placerad..."

Men hon sade själv också såpass mycket rent ut som att det tvärtom var enligt Socialtjänstlagen. Och lagen om vård av unga är ju de facto en helt annan lag, så är det enligt SoL kan det ju inte gärna också "samtidigt" vara LVU.

Det var då jag frågade vidare "Jaha, som något HVB?" och jag tror hon svarade ungefär att "ja, det kan man säga"... :? :roll:




HVB bygger på att man har samtyckt och ingått ett "avtal/kontrakt " i någon form för att få ett HVB boende. Placeringen sker med hjälp av Sol.
Dock är det en "placering" som bygger på att man frivilligt gått med på placeringen enligt ett bindande avtal/kontrakt villket kan gälla både tid och vårdform.

Beroende på varför/orsaken till att man har ett HVB boende, så kan det dock leda vidare till ett bli ett LVU om det vill sig riktigt illa, även om jag inte tror att det tillhör vanligheten

Jag tycker att det finns två "problem" i den här historien att jobba med:

1. Att hjälpa tjejen att få en klarhet i orsaken till att hon befinner sig på ASP. och att hjälpa henne vidare i någon form till en bättre lösning.

2. Att ASP behöver bli granskade med lupp. Deras metoder tycks iaf inte överensstämma med det dom utger sig att tillhandahålla och kunna.


En tanke jag fick var att om det skrivits ett avtal om HVB, borde ju tjejen ha skrivit under det eftersom hon är myndig. På det papperet ska det väl stå anledning till HVB och vad som är tänkt med vistelsen på ASP Center? Om hon inte har skrivit på något papper, eller har skrivit på ett papper där det inte klart framgick att det var en SoL-placering och vad HVB innebär i hennes fall, kan jag inte tro att HVB är giltigt. Men kanske har hon skrivit under nåt som hon inte har läst ordentligt, alternativt inte fattat vad konsekvenserna blir när hon skriver under.

Jag försöker bara komma på varför hon inte visste om HVB, trots att man måste skriva under/gå med på det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kringelhora » 2009-08-29 15:24:58

Hon har inte skrivit under någonting. Hon har inte sett några papper, hon har heller aldrig varit på soc eller haft kontakt med dom. Det är bara föräldrarna.

"har inte skrivit under eller sett ett avtal"
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav opteron » 2009-08-29 15:52:16

Kringelhora skrev:Hon har inte skrivit under någonting. Hon har inte sett några papper, hon har heller aldrig varit på soc eller haft kontakt med dom. Det är bara föräldrarna.

"har inte skrivit under eller sett ett avtal"


Ring till polisen och be dem besöka stället på direkten eller följ det jag skrev ovan.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in