HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2009-08-28 22:12:43

Kringelhora

Okej, jag var nog otydlig. Dessutom är jag trött, så jag kan nog inte förklara bättre just nu. Men jag menade inte att slå ner på något eller få dig att känna dig misstänkliggjord igen.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:07:55, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-28 22:12:44

Pemer skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:Det låter väl inte otroligt att föräldrarna har konstiga synpunkter och vill bli av med henne oavsett om det är nåt fel på henne eller inte. Men det kan ju vara intressant att veta om föräldrarna kan tänkas gå att påverka eller inte.

Och varför de inte tycker bättre om sin egen dotter... :roll:


Tycka mycket om, eller älska, behöver inte per automatik betyda att man kan bo under samma tak. Det gäller alla barn och föräldrar men det gäller i ännu högre grad ungar med svårt utagerande problematik, raseriutbrott och fixeringar, vägran att gå upp, gå och lägga sig, klä på sig, gå till skolan, äta och vad du vill.

Till dem som har åsikter om hur det är att vara förälder och allra helst till särskilt krävande barn skulle jag vilja säga att Prova det en dag och se vad du säger sen. Tippar att inte många som lättvindigt slänger ur sig sånt skulle palla det somliga får leva med... trots att det handlar om ungar de älskar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav carl » 2009-08-28 22:12:47

Pemer skrev:Nu får jag också höra att personal har motiverat bristen med uppvisade handlingar med att de tror sig veta att "papper anses stressande för folk med as".

:shock:


Den stressen kan även ge obstipation. ;)
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:07:55, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Lilla Gumman » 2009-08-28 22:17:51

Hej!

Jag vill bara säga att jag har läst allt. Hängde inte med från början av tråden, har läst igår kväll och nu i kväll.

Jag tycker att det är förskräckligt, det som Kringelhorans kompis har varit utsatt för. Så gör man bara inte.

För övrigt, även om man är tvångsplacerad, har man vissa rättigheter. De kan t.ex. inte låta henne sova på en madrass på golvet eller strunta i att ge henne mat/ge henne för lite mat. Likaså är det fel att vara bevakad dygnet runt och knappt få lämna rummet, eftersom det inte är ett fängelse. Är hon rymningsbenägen kan jag förstå personalens bevakning. Men om man tror att man är där frivilligt och kan ge sig av när som helst, är man ju inte rymningsbenägen utan har bara fått fel information.

Hur läget än är, bör Kringelhoras kompis få alla fakta på bordet, berättade av personal eller soc eller annan myndighet. Hon bör få veta behandlingsplanen och tanken med att hon är där, samt vad som krävs för att hon ska få en chans att lämna stället. Det är det som vi borde rikta in oss på. Och att hon får en möjlighet att lämna stället fortast möjligt, givetvis. Och att det finns en plan för vad hon ska göra när hon lämnat ASPCenter.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:07:56, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kringelhora » 2009-08-28 22:23:04

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag vill bara säga att jag har läst allt. Hängde inte med från början av tråden, har läst igår kväll och nu i kväll.

Jag tycker att det är förskräckligt, det som Kringelhorans kompis har varit utsatt för. Så gör man bara inte.

För övrigt, även om man är tvångsplacerad, har man vissa rättigheter. De kan t.ex. inte låta henne sova på en madrass på golvet eller strunta i att ge henne mat/ge henne för lite mat. Likaså är det fel att vara bevakad dygnet runt och knappt få lämna rummet, eftersom det inte är ett fängelse. Är hon rymningsbenägen kan jag förstå personalens bevakning. Men om man tror att man är där frivilligt och kan ge sig av när som helst, är man ju inte rymningsbenägen utan har bara fått fel information.

Hur läget än är, bör Kringelhoras kompis få alla fakta på bordet, berättade av personal eller soc eller annan myndighet. Hon bör få veta behandlingsplanen och tanken med att hon är där, samt vad som krävs för att hon ska få en chans att lämna stället. Det är det som vi borde rikta in oss på. Och att hon får en möjlighet att lämna stället fortast möjligt, givetvis. Och att det finns en plan för vad hon ska göra när hon lämnat ASPCenter.

Hälsningar

Lilla Gumman


Vi jobbar på att få en fullmakt och utredning om ASP. Hon säger såhär om en fråga om vad vill göra då hon kommer ut från ASP "försöka skaffa lägenhet och sen antingen söka praktik eller börja gymnasiet igen"

Det tycker jag låter jättebra! :)
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav TK » 2009-08-28 22:33:29

weasley skrev:
TK skrev:weasley
Hur vore det om du läste följande inlägg:
post281561.html#281561

Alltså i stället för att mästra!


Erhm. Varför mästrar du mej sådär?


Jag medger att det blev litet väl skarpt formulerat. För sent kom jag på att jag nog borde låtit bli att skicka i väg mitt inlägg.

weasley skrev:För att veta om ett inlägg tillhör tråden eller inte måste jag läsa det. Jag försöker bemöda mej om att göra ett så bra arbete som möjligt och försöker därför läsa ALLA inlägg och bedöma vilket som bör höra var.


Någon slags genomläsning kräver det nog för att kunna bedöma sådant, ja.

weasley skrev:Som jag skrev till Kringelhoran hade jag alltså precis redan läst igenom hela tråden, eller åtminstone var det vad jag trodde. Eftersom det är lätt att missa något påtalade jag denna möjlighet för Kringelhoran. Jag sade även som det var: Efter delandet av tråden var jag utmattad och ORKADE inte läsa igenom den en gång till för att hitta inlägget. Alltså skrev jag dit en mängd "snälla du" för att understryka att jag vore henne tacksam om hon kunde upprepa sej.


Jag såg att du kände dig trött och vädjade. Men jag upplevde att du gott kunde trott på Kringelhora, eller använt den utmärkta sökfunktionen på forumet. Det tog mig inte många sekunder att finna inlägget i fråga. Jag tror att det kan vara så att många kan känna sig rätt trampade av att inte bli trodda på sitt ord. Det är inget vidare att behöva upprepa sig, även om det naturligtvis är lättare när någon inte begär utan i stället vädjar om att svaret ska upprepas. Jag är rädd för att sådant av en del kan uppfattas som just mästrande, även om man själv inte avsett det.

weasley skrev:Det finns alltså ingen som helst anledning för dej att vara dryg mot mej. Sanningen att säga är jag upprörd över att det inlägg jag citerat. Du är alldeles onödigt översittaraktig när du på ett mästrande sätt skriver att jag ska sluta mästra.

Jag känner mej ouppskattad eftersom jag lagt ner massor av tid på att rensa tråden från inlägg och försöker att hålla ordning. Att jag då missade att läsa ett inlägg och bad om en repris i min trötthet tycker jag verkligen inte borde föranleda sådana här spydigheter.


Mitt syfte var ingalunda att vara spydig eller misskreditera dina insatser i tråden och för saken. Det är inte lätt att åstadkomma en separation av det slaget som du nu lyckades med ganska hyggligt, som jag ser det. I själva verket var det så att det förhållandet gjorde att jag blev överraskad av det du skrev till Kringelhora. Det hade ju varit så lätt att använda sökfunktionen.

Nu blev det väl så att du fick klä skott för den irritation jag känt i denna tråd och i en del andra över de svårigheter som det verkar vara för forumdeltagarna att läsa innantill. Jag har i och för sig själv lyft fram förmildrande omständigheter - som att tråden är lång, att engagemanget man känt för fallet har föranlett otålighet och känslosvall etc.

Likväl har jag inte kunnat hålla tillbaka en växande irritation över att läsvilligheten, läsorken eller vad det nu är uppvisar sådana brister att det krävs det slags upprepningar som förekommit i denna tråd. I vart fall har jag inte haft några problem att uppleva det som att TS har känt det generande att behöva ge vissa upplysningar flera gånger. Men visst, jag kanske är överkänslig för sådana signaler och hoppas givetvis att Kringelhora har haft förståelse för situationen.

Jag hoppas att du genom denna min förklaring - och trots min blamage - kan förstå varför jag reagerade som jag gjorde. Jag hoppas att du tror mig om att jag inte velat vara taskig mot dig. Vi behöver nog lite till mans reflektera över hur vi i samtal möter varandra på ett sätt att vi inte i onödan ifrågasätter varandra, med respekt för olika personlighet.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Pemer » 2009-08-28 22:45:05

Och nyss stod den tjänstgörande i personalen och lurpassade, och gav vår lilla väninna en örfil när hon kom ut från toaletten. Det är pågående vanvård av SINNESSJUK art och grad!!! :shock:

Men fortfarande önskar hon så klart inte något storlarm, så att de får klart för sig att hon sitter och har kontakt med omvärlden som de här #!¤%$£@§%.... kompetenta underbara vårdomsorgsmänniskorna råkar vara väldigt emot att hon har...

Fy i helvete vad förbannad jag blir på detta, det ska bli mig ett sant nöje att se dem få förklara sig jävligt noga efteråt. Helst om man kan få stå som Guillou med det jävla Solbacka... se asen få slå igen...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-28 22:48:59

Nu har det gått jävligt långt. :-)178
Fram med vederbörande personalens namn och titel!

Har några media hört av sig än?
Kan OA skicka ut pressmeddelande?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kringelhora » 2009-08-28 22:52:24

KrigarSjäl skrev:Nu har det gått jävligt långt. :-)178
Fram med vederbörande personalens namn och titel!

Har några media hört av sig än?
Kan OA skicka ut pressmeddelande?


Ingen har hört av sig till mig iallafall. Vi vill inte att tjejen skadas mer, får dom reda på något så straffas hon. Vi har tänkt att anmäla alltihopa. Bara vi får bort henne från det där! Mister hon den sista kontakten hon har med oss. Då kan jag inte ens veta om hon är vid liv :shock:
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-28 23:00:12

Ja, situationen är knepig. Men så här kan det bara inte fortsätta.
Om hennes föräldrar får reda på att hon fått örfilar, vad säger de då?
Kommer de dra öronen åt sig inför det också eller kan det gå upp ett ljus för dem?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2009-08-29 0:01:11

alfapetsmamma skrev:
Pemer skrev:Kanske man skulle skicka en kopia av brevet till Länsstyrelsen till Miss X:s föräldrar. Eller i varje fall något liknande. Ett brev kanske är bättre än att ringa dem, som jag ju var inne på. Kanske jag ska skriva ett brev, på OA-brevpapper och nämna det jag vet om stället via Ensamflickan också... kan ju nämna att jag har pratat med enhetschefen på handikappomsorgen också...

*funderar*

Jag skulle återigen ta kontakt, eller försöka ta kontakt med dem, och förvarna åtminstone. De kan gå helt i baklås annars och bara bli mer obstinata. Det är dessutom trevligare att åtminstone berätta att man tagit del av en version av dotterns öden och äventyr och har för avsikt att ta det vidare. Dessutom kanske man får reda på nåt väsentligt då, nåt som kanske ändrar din eller andras bild?

Om de inte tror på vare sig dotterns vädjan om hjälp eller på kompisen, varför skulle de tro på en vilt främmande människas brev som citerar dottern och kompisen som de redan inte tror på?

Jag tänker inte skicka någon kopia till föräldrarna eftersom de redan visat sig tro mer på Centret än på dottern själv. Att då ge dem brevet och riskera att de skickar en kopia av till centret kan slå hårt mot dottern, förutom att de kanske hinner snygga upp situationen så att den ser bättre ut om någon skulle kolla. Ev kan de få en kopia efteråt när hon kommit därifrån om flickan själv skulle tycka det var ok.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2009-08-29 0:03:04

Helt sant! Klart kloka ord!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2009-08-29 0:04:36

KrigarSjäl skrev:Nu har det gått jävligt långt. :-)178
Fram med vederbörande personalens namn och titel!

Har några media hört av sig än?
Kan OA skicka ut pressmeddelande?

Kan ni vara snälla och vänta med kavalleriet tills vi givit myndigheterna en chans att göra sitt jobb? Mycket bättre att vänta tills vi har bättre underlag och gå ut sen, annars riskerar vi bara att flickan råkar ännu mer illa ut under tiden.

Antar att den där lokala journalisten inte hört av sig än?

Uppdrag Granskning som jag lite förhastat skrev till har inte hört av sig och jag tvivlar starkt på att detta är något de prioriterar nu, de vill nog gärna ha sprillans nya skandaler inom helt nya områden och inte bara mer av samma som förut.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2009-08-29 0:25:18

TK skrev: Jag hoppas att du tror mig om att jag inte velat vara taskig mot dig.


Tack. Jag förstår.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2009-08-29 1:57:20

Pemer skrev:Okej, då fick jag kontakt med handikappomsorgens enhetschef i Åsele och har fått ett tydligt besked att vår unga vän inte bor där frivilligt enligt LSS, utan enligt ett SoL-beslut om HVB.

Frågetecken som då kvarstår är varför hon inte själv känner till detta, vad bakgrunden är till att man tar ett sådant beslut och tydligen mörkar det inför den det gäller, eller hur det annars kommer sig att hon själv uppriktigt har trott att hon är där på en helt frivillig boendeplacering.

Det måste ju finnas skäl till allt, tycker man. I alla avseenden begås stora fel, och den här enhetschefen lät inte alltför glad över en hel del av det jag berättade om hur hon behandlas just nu.


Nu har du nog missförstått. Om det är beviljat enligt SoL så är det inte en tvångsplacering, utan en frivillig placering. SoL handlar om hjälpande insatser och tvång får inte förekomma.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialtj%C3%A4nstlagen
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2009-08-29 1:59:24

Bra att få veta. Jag tycker fortfarande det är svårt att få grepp om vad alla dessa olika bokstäver betyder och innebär i praktiken.

Sen kan det väl vara så att även vid frivilliga placeringar har personalen ansvar för de boende så att de inte går och ställer till nåt eller råkar illa ut? Om man då försöker rymma utan att ha meddelat dem så kanske de faktiskt måste hämta tillbaka en enligt sina egna regler och sitt avtal med soc?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2009-08-29 2:04:38

Åh, vad luddigt allt verkar... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2009-08-29 2:06:54

Förresten, Pemer, har du lyckats få en fullmakt och jag har missat det? Annars måste väl den där enhetschefen rimligen ha begått tjänstefel genom att ens kommentera fallet?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2009-08-29 2:20:59

Ja, sant... hon sade säkert mer än hon egentligen hade rätt till, genom att över huvud taget säga något alls, ja. Men hon gick aldrig in på mer detaljer än något i stil med "nej, det är inte något LSS-beslut" och jag tror hon bet sig lite i tungan redan då.

Jag lyckades väl för bra med min inledning om vad som var mitt ärende när jag började lägga fram läget med "en tjej som sitter och blir behandlad som tvångsvårdad, men såvitt hon själv vet inte alls sitter med något tvång, utan har trott hon är LSS-placerad..."

Men hon sade själv också såpass mycket rent ut som att det tvärtom var enligt Socialtjänstlagen. Och lagen om vård av unga är ju de facto en helt annan lag, så är det enligt SoL kan det ju inte gärna också "samtidigt" vara LVU.

Det var då jag frågade vidare "Jaha, som något HVB?" och jag tror hon svarade ungefär att "ja, det kan man säga"... :? :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2009-08-29 2:27:35

Pemer, är du alldeles säker på hon sade att det var enligt "Socialtjänstlagen" och inte något annat om Socialtjänsten? Det är ju en oerhörd viktig distinktion här.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Meppe » 2009-08-29 9:12:19

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag vill bara säga att jag har läst allt. Hängde inte med från början av tråden, har läst igår kväll och nu i kväll.

Jag tycker att det är förskräckligt, det som Kringelhorans kompis har varit utsatt för. Så gör man bara inte.

För övrigt, även om man är tvångsplacerad, har man vissa rättigheter. De kan t.ex. inte låta henne sova på en madrass på golvet eller strunta i att ge henne mat/ge henne för lite mat. Likaså är det fel att vara bevakad dygnet runt och knappt få lämna rummet, eftersom det inte är ett fängelse. Är hon rymningsbenägen kan jag förstå personalens bevakning. Men om man tror att man är där frivilligt och kan ge sig av när som helst, är man ju inte rymningsbenägen utan har bara fått fel information.

Hur läget än är, bör Kringelhoras kompis få alla fakta på bordet, berättade av personal eller soc eller annan myndighet. Hon bör få veta behandlingsplanen och tanken med att hon är där, samt vad som krävs för att hon ska få en chans att lämna stället. Det är det som vi borde rikta in oss på. Och att hon får en möjlighet att lämna stället fortast möjligt, givetvis. Och att det finns en plan för vad hon ska göra när hon lämnat ASPCenter.

Hälsningar

Lilla Gumman


Om jag minns rätt har hon fått höra att hon ska vara där 7 år till.

Kanske någon borde kontakta SiS (jag tror att det är rätt förkortning, de som weasley skrev att är högst upp. ovanför länsstyrelsen)
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Lilla Gumman » 2009-08-29 10:03:58

Hej!

Om hon sitter där i 7 år kommer de att knäcka henne totalt. Det är orimligt att en person som inte har gjort något brottsligt, inte är självskadande etc. ska sitta inlåst på ett sånt ställe.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav nano » 2009-08-29 10:29:16

Måste vi inte ta o tänka på bevisning här?
En variant är ju att använda deraas egna inspelningar, där torde ju även örfilen finnas med.
Kan tänkas att de raderar regelbundet iofs.
Kanske man kunde få reda på hur länge de sparar saker.

Beroende på deras svar så får man smida planer för att bevisa saker i en ev rättegång.
Personligen tror jag på instrumentet stämning, det finns en del bra tricks jag kan i samanhanget som inte ens kostar så mycket men sätter rejäl press på den som vet med sig att den gjort något man icke får.

Jag skulle rekomendera att exakta tider då olika saker har hänt noteras så blir det lätt o se i efterhand ifall de raderar sådant som de gjort fel.
I det fallet blir avsaknaden av inspelningar ett problem för dem.
De kan iofs radera allt, i det fallet är det ju bra om man har den bästa bevisningen, egen inspelning, det finns saker att använda i det fallet.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Kringelhora » 2009-08-29 10:34:21

KrigarSjäl skrev:Ja, situationen är knepig. Men så här kan det bara inte fortsätta.
Om hennes föräldrar får reda på att hon fått örfilar, vad säger de då?
Kommer de dra öronen åt sig inför det också eller kan det gå upp ett ljus för dem?


Hon har ju berättat om detta för sina föräldrar, hon fick bara svaret att det bara var ett påhitt.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in