HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-27 15:53:01

weasley skrev:
Är man på ett hem på frivillig basis ska man inte behöva hämtas med polis.

Är man däremot under tvångsvård kan man hämtas med polis.

Dessutom gäller olika saker för vanlig personal beroende på om man är där och har LVU, LPT osv eller om man är där frivilligt. Det är iaf vad som upprepade gånger sagts mig gällande ungdomar som är placerade och har LVU. LVU kan alltså också sättas för att möjliggöra eller underlätta vissa delar av arbetet, och inte vara en sak som varit med från början.

Nu kanske jag bara förvirrade eller var helt OT, men jag ville säga det ändå, för att jag så många gånger hört Vi kan inget göra, så länge det är en SoL-placering och det inte finns LVU. Sagt om saker som rimligtvis borde ingå i jobbet ändå. Baaah, vad svårt och drygt, och nu ska jag inte prata om det här mer, jag får ångest bara av att tänka på det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Meppe » 2009-08-27 16:05:10

Fullmakt kan kanske vara ett bra sätt att få information. Är det något formulär eller räcker det med papper och penna? Om man inte behöver något annat än papper och penna kanske hon kan skriva den och posta den åt dig.

Jag vet att hon är övervakad utomhus, men om hon kan gömma den kan de inte göra något när den är i postlådan. Tyvärr kan det få konsekvenser för din kompis. Men, freedom begins with an act of defiance.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:07:23, redigerad totalt 1 gång.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 16:12:11

Meppe skrev:Fullmakt kan kanske vara ett bra sätt att få information. Är det något formulär eller räcker det med papper och penna? Om man inte behöver något annat än papper och penna kanske hon kan skriva den och posta den åt dig.

Jag vet att hon är övervakad utomhus, men om hon kan gömma den kan de inte göra något när den är i postlådan. Tyvärr kan det få konsekvenser för din kompis. Men, freedom begins with an act of defiance.

Jag har lyckats klura ut vem hennes föräldrar haft kontakt med på soc. Jag känner henne väl, vet exakt vem hon är. Oavsett om det krävs formulär eller något så går det att fixa fram och posta åt kompisen, sedan kan hon posta tillbaks det. Så länge det inte måste vara några konstigheter som att hon måste ha ett vittne som sett att hon skrivit på eller ngt så kan det fungera. Det är värt att testa.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:23, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora

Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Meppe » 2009-08-27 16:21:24

Håller tummarna för att det lyckas.

Går det inte att fuska med vittnen genom att skriva på efter att hon skickat? Kan inte se varför det inte skulle gå.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:07:23, redigerad totalt 1 gång.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 16:32:30

Meppe skrev:Håller tummarna för att det lyckas.

Går det inte att fuska med vittnen genom att skriva på efter att hon skickat? Kan inte se varför det inte skulle gå.

Jag har pratat med henne och hon säger att hon inte ens kommer utanför dörren, för att dom ser till att inte går utanför. Men jag påpekade för henne att hon måste ju kunna komma ut på något sätt, för att kunna posta det. Men tydligen inte. Jag föreslog en rymning på kvällen men det kommer inte fungera då dom kollar henne 24/7

Jag vet inte hur jag ska göra längre.

Utan fullmakt kan jag bara påpeka för socialen, men den hon har kommer inte att lyssna. Men gör hon inte det så är det bara länsstyrelsen kvar iof. Får testa att ringa igen imorgon då kontoret är stängt nu.

Att bara ringa och polisanmäla kanske inte leder någonstans heller, då det inte fungerat innan. Om det kan göra att hon hamnar i större knipa så vet jag inte vad.
Kringelhora

Inläggav Inger » 2009-08-27 16:34:57

Hon måste ju ha rätt att posta brev! Om hon inte själv får gå ut så ska personalen posta det åt henne - självklart utan att läsa det först, hon är inte någon brottsling på anstalt. Vägrar de posta brevet så är det i sig tecken på att det är något allvarligt fel.

Undrar om fullmakt per sms kan gälla i nödfall? Går det att fråga soc? Bäst är om hon kan messa det direkt till dem i så fall.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 16:41:37

Inger skrev:Hon måste ju ha rätt att posta brev! Om hon inte själv får gå ut så ska personalen posta det åt henne.

Ja, jag tycker ju det också. Men hon säger bara att dom kommer vägra. Jag vet inte vad, men sa åt henne att skriva någonting och lägga i ett brev. Ge dom de och be dom posta det. Men hon säger bara att dom säger "sånt gör inte vi" Nu säger hon att dom tagit hennes mobil.

Hon ville inte att jag skulle ringa hennes föräldrar för då skulle dom ta henne mobil. Vilket dom gjort nu, så nu tänker jag ringa till dom. Hennes föräldrar och se vad dom säger.
Kringelhora

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-27 16:43:09

Inger skrev:Hon måste ju ha rätt att posta brev! Om hon inte själv får gå ut så ska personalen posta det åt henne - självklart utan att läsa det först, hon är inte någon brottsling på anstalt. Vägrar de posta brevet så är det i sig tecken på att det är något allvarligt fel.

Undrar om fullmakt per sms kan gälla i nödfall? Går det att fråga soc? Bäst är om hon kan messa det direkt till dem i så fall.

Tror inte man ska fråga socialsekreterare i så fall, utan gå på grupp- eller enhetschefen eller ringa Socialstyrelsen eller Länstyrelsen, beroende på vad saken gäller. Folk "på golvet" kan dra till med nåt som de tycker låter bra, eller låter avskräckande, eller som gällde för ett år sen. Eller iaf är det min bild. Bättre att gå på högst tänkbara höns.
alfapetsmamma

Inläggav jonsch » 2009-08-27 16:43:15

Inger skrev:Hon måste ju ha rätt att posta brev! Om hon inte själv får gå ut så ska personalen posta det åt henne. Får hon inte det så är det något allvarligt fel!

Annars är det enda som återstår att ställa frågor till polisen, så som många har skrivit. Det är ju en god idé i vilket fall.

Sen kan du förstås teoretiskt sett hälsa på henne och ta med dig brevet när du går men det är ju litet avstånd däruppe.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 21:07:23, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 16:52:17

Jag försökte prata med föräldrarna, dom sa bara "hur vet du att hon inte hittar på, vi fattar egna beslut om våran dotter, det har du inget med att göra. Jag behöver inte prata med dig"

jag frågade dom om dom vet vad som händer på boendet. Dom konstaterade att hon bara hittat på, jag sa hur jag vet att det är sant, för att jag suttit med henne i luren, jag frågade om hon hade LVU? Dom kan ju svara på frågan om dom vet vad som försigår, dom sa bara att jag inte skulle lägga mej i. Sedan la hon på.
Kringelhora

Inläggav Inger » 2009-08-27 16:54:51

Pemer skulle ringa men han jobbar idag och kan inte ringa från jobbet.

Vad ska polisen kunna göra egentligen? Bekräfta rymningarna? Tala om ifall de vet om att personen inte tillhör LVU-gänget? Det blir mer för att tillfredsställa skeptikerna i så fall snarare än något som hjälper flickan eftersom polisen troligen inte gör något utan papper från soc som visar att hon faktiskt inte är tvångsomhändertagen.

Därför lutar jag just nu åt att det mest konstruktiva är att satsa på fullmakten då det är soc som så att säga har makten i ärendet.

Det är också möjligt att rymningarna i sig givit vårdhemmet faktisk befogenhet till strängare bevakning, även om placeringen är frivillig. Att det kanske t o m är deras ansvar enligt kontraktet med soc att se till att de boende inte avviker och hamnar i trubbel som de kanske får skulden för sen (ser tidningsrubrikerna framför mig).

Allt detta bör man kunna få klarhet i med en fullmakt till soc.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:23, redigerad totalt 4 gånger.
Inger
Inaktiv

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-27 16:55:45

Har DU försökt polisanmäla asp-center hos polisen i Åsele? I första inlägget skriver du att din kompis har försökt göra det i Boden.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:07:23, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 17:00:35

Den förfärlige snömannen skrev:Har DU försökt polisanmäla asp-center hos polisen i Åsele? I första inlägget skriver du att din kompis har försökt göra det i Boden.

jag ringde 114 14 nu, dom trodde INTE på mej. Dom sa bara "inte tro vi att dom håller på så där, vi har mycket att göra, vi har inte tid med sånt där"
Kringelhora

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-27 17:02:36

Inger skrev:
Det är också möjligt att rymningarna i sig givit vårdhemmet faktisk befogenhet till strängare bevakning, även om placeringen är frivillig. Att det kanske t o m är deras ansvar enligt kontraktet med soc att se till att de boende inte avviker och hamnar i trubbel som de kanske får skulden för sen (ser tidningsrubrikerna framför mig).

Det var sånt jag tänkte på när jag skrev att man kan få ett LVU på sig genom att rymma, för att kunna "säkerställa vården", som de säger...

Man får nog inte ut nåt hos polisen, det är väl sekretess på sånt.
alfapetsmamma

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 17:03:23

Den förfärlige snömannen skrev:Har DU försökt polisanmäla asp-center hos polisen i Åsele? I första inlägget skriver du att din kompis har försökt göra det i Boden.

Jag bor ju i Umeå, i Åsele finns det ingen polis som kan ta sig an saker och ting. Det är Vilhemina polisen som kommer.
Kringelhora

Inläggav Inger » 2009-08-27 17:07:28

Kringelhora skrev:
Inger skrev:Hon måste ju ha rätt att posta brev! Om hon inte själv får gå ut så ska personalen posta det åt henne.

Ja, jag tycker ju det också. Men hon säger bara att dom kommer vägra. Jag vet inte vad, men sa åt henne att skriva någonting och lägga i ett brev. Ge dom de och be dom posta det. Men hon säger bara att som säger "sånt gör inte vi"

Detta är ju riktigt allvarligt om det stämmer. De får inte hindra folk att skicka brev, det måste säkerligen vara olagligt! Om du har kontakt med henne, påpeka att hon har rätt att posta brev. De får väl följa med henne till brevlådan då om de är rädda att hon ska rymma. Det var en bra idé att börja med något fejkat bara för att testa och se så att de inte läser det eller vägrar. Har hon fått iväg ett brev så bör hon få posta ett till, det är en grundläggande mänsklig rättighet om man inte är grovt kriminell eller så.

Nu säger hon att dom tagit hennes mobil.

Hur kommunicerar ni då?

Hon ville inte att jag skulle ringa hennes föräldrar för då skulle dom ta henne mobil. Vilket dom gjort nu, så nu tänker jag ringa till dom. Hennes föräldrar och se vad dom säger.

Då kan hon inte messa någon fullmakt heller. :(

Detta verkar väldigt suspekt, varför är de så rädda att hon ska ha kontakt med yttervärlden om de inte har något att dölja?

Tillägg: Om det visar sig att hon faktiskt inte får posta brev på vare sig det ena eller det andra sättet så kanske någon av forumets medlemmar som bor närmare skulle kunna åka dit med en fullmakt som hon kan skriva på på plats? Eller du själv?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:23, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv

Inläggav jonsch » 2009-08-27 17:11:07

Verkar klokt alltsammans, Inger. Möjligen kan det vara lättare att få klara besked från polisen än från soc. och om man redan vet något när man kommer till soc så kanske det blir lättare att få veta, och att kräva att få veta, resten.

Såvitt det inte är som Pemer skrev igår att det skulle kunna vara, att polisen har tystnadsplikt i den typ av ärenden det nu är.

Inger skrev:...
Därför lutar jag just nu åt att det mest konstruktiva är att satsa på fullmakten då det är soc som så att säga har makten i ärendet.
...
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 21:07:23, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 17:16:19

Inger skrev:
Kringelhora skrev:

Ja, jag tycker ju det också. Men hon säger bara att dom kommer vägra. Jag vet inte vad, men sa åt henne att skriva någonting och lägga i ett brev. Ge dom de och be dom posta det. Men hon säger bara att som säger "sånt gör inte vi"

Detta är ju riktigt allvarligt om det stämmer. De får inte hindra folk att skicka brev, det måste säkerligen vara olagligt! Om du har kontakt med henne, påpeka att hon har rätt att posta brev. De får väl följa med henne till brevlådan då om de är rädda att hon ska rymma. Det var en bra idé att börja med något fejkat bara för att testa och se så att de inte läser det eller vägrar. Har hon fått iväg ett brev så bör hon få posta ett till, det är en grundläggande mänsklig rättighet om man inte är grovt kriminell eller så.

Nu säger hon att dom tagit hennes mobil.

Hur kommunicerar ni då?

Då kan hon inte messa någon fullmakt heller. :(

Detta verkar väldigt suspekt, varför är de så rädda att hon ska ha kontakt med yttervärlden om de inte har något att dölja?

Tillägg: Om det visar sig att hon faktiskt inte får posta brev på vare sig det ena eller det andra sättet så kanske någon av forumets medlemmar som bor närmare skulle kunna åka dit med en fullmakt som hon kan skriva på på plats? Eller du själv?

Hon har inte kunnat posta någonting, hon skriver mejl via dator.
Jag bor för långt bort, 30mil. Jag har ingen möjlighet att ta mig dit heller då jag har "kennel" så jag kan inte lämna huset hur länge som helst, sedan har jag inte sådär bra om pengar. Dom har tagit hennes mobil och den har vi inte kunnat kommunicera genom mer så hon har plankat in på ett trådlöst nätverk, det är så hon kan kommunicera med mig, men nu bröts det och nu vet jag inget mera. Snälla Pemer, kan du prata med hennes föräldrar? Inte för att jag tror det hjälper. Men dom kanske får lite funderingar.
Kringelhora

Inläggav Inger » 2009-08-27 17:18:15

Föräldrarna verkar ju vara en "dead end".

Ska jag prata med polisen i Vilhelmina?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 17:20:13

Inger skrev:Föräldrarna verkar ju vara en "dead end".

Ska jag prata med polisen i Vilhelmina?

Om du kan och vill. Skulle vara snällt! Bara man får veta vad dom säger :(
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora

Inläggav jonsch » 2009-08-27 17:26:16

Inger skrev:
Kringelhora skrev:Nu säger hon att dom tagit hennes mobil.

Hur kommunicerar ni då?

Via inernet, säger mig uteslutningsmetoden och Pemers rapport att de chattade igår. Vilket innebär att tjejen kan mejla till soc-handläggaren och be denna att skicka en fullmakt som tjejen kan skriva på och skicka tillbaka. Det behöver inte nämnas att personalen förbjuder henne att posta brev - handläggaren kanske skulle ha svårt att tro på det.

Om tjejen inte har fått fullmaktspapperet inom ett par dagar efter att handläggaren skriver att den skickat det, så är det bara att mejla till handläggaren och tala om det. Handläggaren måste då se till att papperet kommer fram, genom postverkets och boendepersonalens hantering. Likadant måste väl handläggaren se till att den påskrivna fullmakten kommer iväg dit den ska också? Annars skulle det väl vara ett väldigt solklart ärende att gå till polisen med.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 2 gånger.
jonsch

Inläggav Inger » 2009-08-27 17:26:59

Jag fick kontakt med polisen nu. Kom bara till samordningscentralen för västerbotten och hon i växeln visste förstås inget men var väldigt trevlig och föreslog att jag skulle tala med socialjouren som skulle ringa tillbaka strax.

Utmärkt förslag från Jonch om inte mitt samtal leder nån vart.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 17:30:35

Vi får försöka iallafall.
Kringelhora

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 17:33:41

Min kompis säger "jag har ju redan försökt å fick svaret att det bestämmer inte jag. det är mina föräldrars uppgift" "dom bryr sig inte att jag är myndig"

Hon säger att hon mejlat handläggaren som hennes föräldrar pratat med.
Kringelhora

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in