HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!
Kringelhora skrev:Han borde seriöst söka hjälp, men det kommer inte fungera, då för han finns bara dödshjälp
Snälla, låt bli sådana här utfall alla!
Forumledningen kan bli tvungen att ingripa, och det vore väl djävligt onödigt att få den mot sig i en tråd om något så här viktigt.
Det finns smileys och mer allmänna formuleringar för vad man känner.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:07:04, redigerad totalt 2 gånger.
Det står inget om några tvångsåtgärder i lagen i alla fall. Och personalen får definitivt inte göra något, det skulle vara polisen i så fall.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:07:04, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Sorry, ber om ursäkt för den. Jag har då inte blivit uppringd av någon från tidningen i Norrbotten, dom kanske inte var intresserad trots allt.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:04, redigerad totalt 1 gång.
- Kringelhora
- Anslöt: 2009-08-26
Den förfärlige snömannen skrev:Det står inget om några tvångsåtgärder i lagen i alla fall. Och personalen får definitivt inte göra något, det skulle vara polisen i så fall.
Både polis & personal har ju hämtat henne från rymningar, personalen är dom som håller kvar henne.
- Kringelhora
Ensamflickan skrev:Inger skrev:Om man har en LSS-placering så tror jag inte man får dra utan vidare. Kanske bäst att kolla upp det innan man gör något förhastat? Vem frågar man?
Fråga mig... Jag hade LSS-placering, och jag drog. Fick betala 2 månaders hyra för uppsägningstiden, det var allt...
Men... då måste alltså Kringelhoras kompis ha en inkomst hon också, om man betalar för att bo där!
Kringelhora, kan du ta reda på det?
Och Ensamflickan, kunde du ta med dig din inkomst, var den nu kom ifrån, när du drog? Om detsamma gäller den här tjejen så ska hon bara hitta någon egen stans att bo också *vågar hoppas litet*
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 21:07:04, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora skrev:Sorry, ber om ursäkt för den. Jag har då inte blivit uppringd av någon från tidningen i Norrbotten, dom kanske inte var intresserad trots allt.
Hur kontaktade du dem? Det bästa är att kontakta lokalareportrar. Dvs hitta telnr för personen som jobbar på orten.
Här i norrbotten är det mesta nyheter, man måste bara servera det kort och tydligt. Om du skickade ditt första inlägg så finns en risk att det tar längre tid.
Fast vid den här tiden lär de inte jobba.
Skicka ett mejl så kontaktar de dig imorgon bitti.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:07:04, redigerad totalt 3 gånger.
Dom pengar hon får är enbart ynka 1050 kronor, det är kommunen som betalar hennes vistelse där.
- Kringelhora
Jag ringde dom per telefon. Dom va jätteintresserade sa dom. Det var nyheter dom jobbade för att få in. Dom sa att en reporter skulle ringa upp. Men inget svar från nån sån ännu.
- Kringelhora
Kringelhora skrev:Den förfärlige snömannen skrev:Det står inget om några tvångsåtgärder i lagen i alla fall. Och personalen får definitivt inte göra något, det skulle vara polisen i så fall.
Både polis & personal har ju hämtat henne från rymningar, personalen är dom som håller kvar henne.
Jag tror helt och hållet på det, men det kan inte vara lagligt. Någon frågade om man fick avvika från LSS-boende... Det har hänt flera gånger att personal låtsas att de är någon slags myndighetspersoner för att de jobbar på LSS-boende. Det har uppmärksamamts av Uppdrag Granskning och av socialstyrelsen.
Socialstyrelsens Insatser och stöd till personer med funktionsnedsättning, lägesrapport 2008 säger att fem länsstyrelser har rapporterat kännedom om nedläggningar, nio om inlåsningar och åtta har kännedom om att det förekommit andra tvångsåtgärder. Alla dessa åtgärder är olagliga.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:07:04, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv
Vi vet om det, men vi har försökt göra oss hörda. Men ingen lyssnar juh, polisen bryr sig inte. Socialen skiter i det hela, LSS har inte granskat dom alls. Dom brister i allt.
- Kringelhora
Kringelhora skrev:Vi vet om det, men vi har försökt göra oss hörda. Men ingen lyssnar juh, polisen bryr sig inte. Socialen skiter i det hela, LSS har inte granskat dom alls. Dom brister i allt.
Bara att hoppas på tidningarna då. Annars får vi återuppta diskussionen om mer drastiska åtgärder.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:07:09, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv
Den förfärlige snömannen skrev:Socialstyrelsens Insatser och stöd till personer med funktionsnedsättning, lägesrapport 2008 säger att fem länsstyrelser har rapporterat kännedom om nedläggningar, nio om inlåsningar och åtta har kännedom om att det förekommit andra tvångsåtgärder. Alla dessa åtgärder är olagliga.
Utom i nödvärn, väl?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:09, redigerad totalt 2 gånger.
jonsch skrev:Och Ensamflickan, kunde du ta med dig din inkomst, var den nu kom ifrån, när du drog? Om detsamma gäller den här tjejen så ska hon bara hitta någon egen stans att bo också *vågar hoppas litet*
Jag hade redan sjukersättning när jag flyttade dit. Men jag är ju något äldre än TS vän... Misstänker att hon har åldern emot sig, trots att hon är 18 år och faktiskt myndig...
Det här liknar ju när man är inlagd frivilligt på psyket. Vill man plötsligt skriva ut sig, och de inte tycker det, så hotar de med LPT. Så mycket för den frivilligheten...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:07:09, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Ja nödvärnssituationer kanske är inblandade i några av fallen med nedläggning.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:07:09, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv
Ta kontakt med RFA:s jurist och hör efter vad som gäller.
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=18923
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=18923
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:07:09, redigerad totalt 1 gång.
AspC är ju både LSS-boende och behandlingshem blandat. Jag var ju placerad där som rent LSS-boende, även om jag fick ta del av deras behandling (psykologsamtal) också. Jag misstänker att TS vän måste vara placerad på deras behandlingshemsavdelning... Då kanske andra regler gäller...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:07:09, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Ensamflickan skrev:AspC är ju både LSS-boende och behandlingshem blandat. Jag var ju placerad där som rent LSS-boende, även om jag fick ta del av deras behandling (psykologsamtal) också. Jag misstänker att TS vän måste vara placerad på deras behandlingshemsavdelning... Då kanske andra regler gäller...
Hon är där för att LSS, enligt lag måste ge henne en sådann möjlighet. Hon har haft LSS sen hon inte ens var myndig, hennes föräldrar anser ASP som ett bra ställe. Hon är där "frivilligt" jag har frågat henne miljoner gånger, hon är där frivilligt, men hon blir tvingad till allt och hålls fången, hon får inte lämna ASP för personalen.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:09, redigerad totalt 1 gång.
- Kringelhora
Så uppfattar hon det i varje fall själv, uppenbarligen. Frågan är som sagt, har hon ställt dem mot väggen och ifrågasatt rent ut - "jag är ju här frivilligt, ni kan väl för sjutton inte hålla mig kvar här när jag inte vill"?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Så uppfattar hon det i varje fall själv, uppenbarligen. Frågan är som sagt, har hon ställt dem mot väggen och ifrågasatt rent ut - "jag är ju här frivilligt, ni kan väl för sjutton inte hålla mig kvar här när jag inte vill"?
Hon uppfattar det inte bara så, det är SÅ! Hon har ju dragit iväg, men hon hålls ju kvar. Dom hämtar ju henne och tvingar tillbaks henne, dom håller fast henne om dom ska gå ut. Hur sjutton ska det kunnas upplevas? AS personer är inte inbillnings-sjuka. Vissa kan man lura, men min kompis går inte att lura. Hon har redan sagt ifrån, flera gånger. Hon har sagt att hon ska därifrån att dom inte kan hindra henne, men det är det dom ändå gör.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:10, redigerad totalt 1 gång.
- Kringelhora
Pemer skrev:Så uppfattar hon det i varje fall själv, uppenbarligen. Frågan är som sagt, har hon ställt dem mot väggen och ifrågasatt rent ut - "jag är ju här frivilligt, ni kan väl för sjutton inte hålla mig kvar här när jag inte vill"?
Om de nu håller henne där olagligen (leker litet med språket idag) så torde hon inte få ett ärligt svar på den frågan.
Sams förslag kanske inte var så dumt - tänker jag som gärna i det längsta låter andra - men pålitliga människor - läsa i lagböckerna. RFA:s jurist torde väl vara både pålitlig och påläst.
/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 21:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare