HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Miche » 2011-06-08 20:40:14

Jodå, visst förekommer det LVU-placeringar som är räddning för barnen, men soc skiter högaktningsfullt i barnen i samband med att de begär LVU-placering, om det skulle vara bättre för barnen att få bo kvar hos sina föräldrar som istället får ett visst stöd är totalt ointressant alternativ för soc.

Däremot händer det lite då och då att soc ger blanka fan i att ens begära LVU då det verkligen behövs, då barnen far illa utav bara helvete hos sina föräldrar!

Här är en artikel om ett LVU-placerat barn som det gått käpprätt åt helvete för pga LVU-placering, så vitt jag förstår blir det ett program på P1 i Barnen i morgon om henne.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav nano » 2011-06-10 19:05:19

Jag minns det där när någon socialförvaltning hade gjort någon mycket märklig placering och så hade de fått förklara sig och de pratade bara om principiella sätt de gör o sedan drog reportern fram deras egen utredning som gick tvärt emot vad de just satt o då sade de mest att de litat på den enskilde tjänstemannen och inte ens träffat barnen.
De satt tillslut tysta länge o sade att intervjun var slut, men sedan hände det iaf saker illa kvickt.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav FaZeLuls » 2011-06-11 22:58:19

Kunde man DDoS:a IRL skulle din kompis vara fri nu. :(
sorgligt. Dom jävlarna borde få sitta inne, inte en svenskt straff, fan 3 livstider american style.
FaZeLuls
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-06-11

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav BunnyzeDoktor » 2011-06-20 13:09:49

Jag minns så väl några händelser från Asp Center med just denna unga kvunna som inlägget handlar om.

Jag bodde samtiditgt på Asp Center som kvinnan i foruminlägget handlar om och jag måste erkänna att jag är mycket förvånad.
Jag vet ingenting om hennes bakgrund, men jag minns väl att hon rymde en del.

Vad det gäller avlyssning, I varje hus fins det en liten sak som ser ut som en dosa som blinkar. Denna lilla dosa har nånting med larm att göra (har jag för mig) alltså det är nån form av inbrottslarm. Jag frågade nämligen också om samma lilla dosa.

Angående att personal måste följa med när man hälsar på andra boenden, så är det riktigt, personalen följer med så att det inte blir något bråk. Men för den sakens skull betyder det inte att det är just kvinnan i inlägget som ev. börjar bråka, det kan lika gärna röra sig om att den boende man är på besök hoss börjar bråka, få ett utbrott eller må dåligt.

Angående att Asp Center skulle vara det enda boendet för människor med Asperger så är det naturligtvis fel.
Däremot, vad jag fått veta (från andra utan anknytning till Asp Center) så är Asp Center det enda stället för människor med NPF och psykiska och psykosociala problem. (kan tex innebära drogbroblematik, kriminalitet, självskadebetende)

När det gäller att rymma, varenda gång jag har funderat på det har jag alltid fått svaret, "där är dörren, det är bara att åka."

Det står även om att alla som bor där är nöjda med AspCenter, vilket inte stämmer alls.
Personligen förstod jag inte alls vad jag gjorde där och deras konstiga regler och varför dom gjorde som dom gjorde.
Men jag gav det en chans och jag har utvecklats och idag bor jag i egen lägenhet.

Jag Hoppas verkligen att det gått bra för kvinnan som inlägget handlar om, och om nån träffar henne så hälsa jättegärna från mig. Jag tänker på dig lite då och då.

från en som var på Asp Center samtidigt som detta utspelade sig.
BunnyzeDoktor
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2011-06-20
Ort: Jorden

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-20 13:23:20

BunnyzeDoktor skrev:[...]


Mystiskt. Låter som någon vill återupprätta Aspcenters status. Allra helst som det här bara är inlägg nummer 2 från skribenten.

Moderator: Gjorde om citatet så att det skulle bli lite tydligare vad det rörde sig om.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Chrilleb » 2011-06-20 15:55:57

Hej ! Länge sen jag skrev i nån tråd nu.


Kan man bo på Asperger-center ? det hade jag ingen aning om. Trodde det bara var en "instution" för folk med Asperger, som kunde vara där på dagarna, som en daglig verksamhet.



Mvh
Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6446
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-20 16:39:29

Asp-center, inte Asperger-center.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Kimmelie » 2011-06-20 19:21:29

Angelic Fruitcake skrev:Mystiskt. Låter som någon vill återupprätta Aspcenters status. Allra helst som det här bara är inlägg nummer 2 från skribenten.

+1

Jag vill egentligen bara glömma allt som har med det stället att göra... Det tog lång tid att återhämta mig efter alla trauman jag fick där.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Joakoni » 2011-06-21 1:22:24

Jag har precis läst (nästan) allt... Som en deckare, för att jag måste se hur det gick för flickan... Vill knappt tro att det verkligen hände... Herregud!... kan jag bara säga.
Inger och alla ni som engagerade er i fallet, ni är HELT UNDERBARA!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Chrilleb » 2011-06-21 18:11:53

Bror Duktig , aha okey Asp-center är nåt annat, då vet jag :)



Mvh
Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6446
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav BunnyzeDoktor » 2011-06-23 15:40:49

Allt jag har skrivit är hur jag har upplevt situvationen, inget annat.
Sen hur många inlägg jag har gjort, har det verkligt med saken att göra?

Jag kan inte svara för vad nån annan har tykt, tänkt eller uppfattat en situation.
Det som gör mig lite konfenderad är hur olika man kan uppfatta en och samma sitvation.
Men alla är vi olika.
BunnyzeDoktor
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2011-06-20
Ort: Jorden

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Zombie » 2012-01-30 17:33:00

ASP Center på tapeten igen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-30 19:58:40

Hmm. Ett litet önskemål från mig.. som skulle underlätta för mig, för journalister som undersöker saken, och för framtida kunder hos aspcenter - Kan inte nån göra en ny tråd med en sammanfattning av vad som har hänt, så man slipper bläddra igenom 48 sidor för att inte riskera att missa nåt?

Please?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Kringelhora » 2012-01-31 4:45:35

Hej, allihop TS här. Jag har denna tråd på bevakning så jag ser alla nya inlägg som görs i den och visst kan jag :-)003 hålla med om att alla dessa sidor är mycket att gå igenom. Men för er som inte orkar läsa så kan jag meddela er att personen som tråden handlar om är fri. Sedan lång tid tillbaka. Och vi har många här på forumet att vara tacksamma för all stöd och hjälp och att de valde att inte avfärda oss. En jättestor bukett till er.

Sedan vill jag bara säga att jag kommer inte att lägga ner en massa energi på att svara på alla inlägg, för tråden är mer än 2år gammal. Men jag kommer att läsa vad som sägs och svara på relevanta saker. Som tex de där med journalister. När vi tog kontakt med alla lokala och ävebde stora tidningarna så ville ingen av dem beblanda sig i de. Men absolut att verksamheten skulle säkert vara något för uppdrag granskning. Trots allt är de väldigt bra på att gräva upp hemligheter och uppdaga sanningen.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav plåtmonster » 2012-02-04 19:40:44

Såg denna artikel: http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel ... Id=6537452

"Sedan Carema care köpte upp Asp center i Boden har socialstyrelsen gjort tre inspektioner på ett halvår. De får kritik för att ha nekat en av ungdomarna att ta del av handlingar i personakten."

Det som enligt denna diskussionstråd utspelat sig där verkar förfärligt!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Iridia » 2012-02-04 21:09:18

Tack för det, plåtmonster. Bra att de i alla fall gjort inspektioner även om de verkar titta mer på teknikaliteter än på hur de boende faktiskt mår. himla typiskt byråkrat-Sverige!

Känslor och mående räknas aldrig, inte ens övergrepp, så länge rätt papper är ifyllda. Kringelhoras kompis hade väl suttit där fortfarande, eller gått samma väg Dynahs dotter, om det inte var för att det blev uppdagat att Asp Center hade missat att göra en behandlingsplan.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav plåtmonster » 2012-02-04 21:59:21

Byråkrater följer regler inget annat. Ska man vara lite elak så har dom lika mycket eller lite empati som en datormaskin och som dom flesta nog vet nu är det möjligt att hacka dom senare iaf.

Om jag tillåter mig att spekulera lite. Så är en gissning att det finns miljonbelopp att tjäna på att ordna mottagningar för individer som det offentliga anser behöva hjälp. Observera anser, inte detsamma som har behov! Verksamheten har sedan drivits av personer som antingen saknar adekvat kompetens eller insikt. Alltför ofta cirkulerar det dåligt underbyggda och dåligt använda metoder inom psykiatri och psykologi. Sådan som i andra ämnen där man tillämpar experimentell bevisföring mer strikt skulle ges en enkelresa till sopnedkastet. I tillägg så är Boden en kommun som drivits av den militära verksamheten vilken i praktiken har lagts ner. I kombination med små sociala avstånd uppstår då lätt oheliga allianser.

Ska man placera någon på ett "ställe" så bör man iaf alltid kolla upp vad fd anställda och klienter säger. Kompetenser hos chefer och anställda. Hurvida det ekonomiska läget är gott så undermånliga kompromisser undviks. Vilka metoder som används samt hur pass välunderbyggda dom anses av dom med engagemang och kompetens inom området osv..

Får intrycket att hurvida socialens inverkan är rätt slumpvis, en del har tur andra otur. Men det är bäst att hålla sig borta från dom.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Iridia » 2012-02-04 22:13:06

Mycket tänkvärda spekulationer. Tror inte du gissar helt fel där.

När det gäller tveksamma metoder så är det ju redan väl dokumenterat att sådana används lite här och där i landet, och att många undersökta LVU-hem fått anmärkning för brister, enligt den där artikelserien som jag inte orkar leta efter länkarna till nu.

Men just Asp Center har på något vis lyckats klara sig med de här få anmärkningarna trots vittnesmål om värre saker än så.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Miche » 2012-02-04 22:54:31

LVU är en väldigt praktisk lag för socialförvaltningar att ta till när de inte har lust/ork/tid/ansvarskänsla att reda ut det egentliga problemet, en sån där lag som gör att de kan gratta sig själva med att de gjort något bra, fast det i själva verket är åt helvete fel och ett otroligt slöseri med offentliga medel.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav slackern » 2012-02-04 22:58:14

Miche skrev:LVU är en väldigt praktisk lag för socialförvaltningar att ta till när de inte har lust/ork/tid/ansvarskänsla att reda ut det egentliga problemet, en sån där lag som gör att de kan gratta sig själva med att de gjort något bra, fast det i själva verket är åt helvete fel och ett otroligt slöseri med offentliga medel.


Fast dom måste väll göra en grundlig utredning innan dom skickar iväg någon på LVU?
För dom vill ju att barnen ska vara kvar hos föräldrarna i möjliga största mån. Dels utav familjesjäl att dom vet om att barn mår bäst hos sina biologiska föräldrar. dels så kostar det väldigt mycket att skicka iväg ungar på LVU.
slackern
 
Inlägg: 44033
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Miche » 2012-02-04 23:05:19

slackern skrev:Fast dom måste väll göra en grundlig utredning innan dom skickar iväg någon på LVU?

Ärligt talat så är deras "grundliga utredningar" väldigt ofta baserade på lösa rykten, jag har sett det med egna ögon och har en vän som fått LVU på sin dotter pga just lösa rykten.

Hur jävla grundligt är det, men det har kostat skattebetalarna hundratusentals kronor och kommer troligen att hamna på en slutnota på ett antal miljoner pga advokatkostnader mm, för ett enda ärende!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav slackern » 2012-02-04 23:11:54

Miche skrev:
slackern skrev:Fast dom måste väll göra en grundlig utredning innan dom skickar iväg någon på LVU?

Ärligt talat så är deras "grundliga utredningar" väldigt ofta baserade på lösa rykten, jag har sett det med egna ögon och har en vän som fått LVU på sin dotter pga just lösa rykten.

Hur jävla grundligt är det, men det har kostat skattebetalarna hundratusentals kronor och kommer troligen att hamna på en slutnota på ett antal miljoner pga advokatkostnader mm, för ett enda ärende!


Jag tvivlar inte på ditt ord. Men ser du det med objektiva ögon om det är en vän? Har inte du bara sett hans eller hennes version utav det hela? Han eller hon kanske inte har sagt hela sanningen? Eller utelämnat vissa pusselbitar. Men det kanske går att läsa någon rapport kanske är en offentlighandling?
slackern
 
Inlägg: 44033
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Miche » 2012-02-04 23:27:30

Även vår familj har sett hur det går till, det finns inget seriöst med socialförvaltningarnas utredningar, de är skyldiga att erbjuda familjen hjälp men de skiter i det för det verkar vara för krångligt och kräver för mycket engagemang från deras sida, det finns fler vittnesbörder inom forumet på samma sak inom andra kommuner.

Så här kan det gå till:
Någon anmäler familjen för något till soc, socialen anser att anmälaren känns som etablerad i samhället och väljer att tro på dennes ord, utredningen kan då skötas internt inom kommunhusets väggar där ryktena staplas på hög utan att verifiera med personer som faktiskt träffar barnen dagligen.

När väl LVU beslutats så flyttas barnen, ibland med polisens hjälp till ett boende där de mår skit, men tror du man undersöker barnen hur de mår, nej, man frågar de som tar hand om barnen hur barnen mår och väljer alla positiva saker i deras berättelse för den fortsatta rapporteringen. Allt negativt som kan tänkas komma fram tiger man ihjäl.

Det är så man använder skattebetalarnas pengar till att misshandla barn.

Är det f.ö. någon som är förvånad över denna artikel?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav slackern » 2012-02-04 23:35:35

Miche skrev:Även vår familj har sett hur det går till, det finns inget seriöst med socialförvaltningarnas utredningar, de är skyldiga att erbjuda familjen hjälp men de skiter i det för det verkar vara för krångligt och kräver för mycket engagemang från deras sida, det finns fler vittnesbörder inom forumet på samma sak inom andra kommuner.

Så här kan det gå till:
Någon anmäler familjen för något till soc, socialen anser att anmälaren känns som etablerad i samhället och väljer att tro på dennes ord, utredningen kan då skötas internt inom kommunhusets väggar där ryktena staplas på hög utan att verifiera med personer som faktiskt träffar barnen dagligen.

När väl LVU beslutats så flyttas barnen, ibland med polisens hjälp till ett boende där de mår skit, men tror du man undersöker barnen hur de mår, nej, man frågar de som tar hand om barnen hur barnen mår och väljer alla positiva saker i deras berättelse för den fortsatta rapporteringen. Allt negativt som kan tänkas komma fram tiger man ihjäl.

Det är så man använder skattebetalarnas pengar till att misshandla barn.

Är det f.ö. någon som är förvånad över denna artikel?


Jag har själv erfarenhet utav soc. Hade en vårdnadstvist med mitt ex men både familjerätten och soc gjorde allt för att vi skulle ha gemensam vårdnad och fick mitt ex att dra tillbaks sin anmälan utav ensamvårdnad. Jag har fått hjälpen utav soc med boendestöd.

Men nu kan ju inte jag bara ta mej som ett exempel att det fungerar. Men personligen måste jag säga att i vårt fall så tycker jag att de ansträngde sej för att min son skulle ha bägge föräldrarna.
slackern
 
Inlägg: 44033
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in