Hitta pianonoter på nätet?
48 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
geocache skrev:Är det förresten någon mer som tycker det är lite "spökigt" med självspelande pianon?
Förlåt Kahlokatt om jag "hade sönder" din tråd .
Det är helt OK.
Jo, självspelande pianon är lite ruskiga, jag har t.o.m. haft mardrömmar om att mitt har börjat spela av sig självt. I Phantom of the Opera (scenversionen) förekommer ett självspelande piano som jag minns att jag blev fascinerad av när jag såg föreställningen som barn. Jag visste inte att man kunde göra sådant med pianon, men nu har de ju t.o.m. fått ett piano att "tala"!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=muCPjK4nGY4[/youtube]
hitta pianonoter på nätet
@Kahlokatt.
Ber om ursäkt för att min fråga @Zombie. Var helt OT.
Fick bara så svårt att låta bli när en av mina favoriter bland instrument nämndes.
Roligt att du spelar efter noter, då har du många skatter på din lyra.
Mvh segdeg
Ber om ursäkt för att min fråga @Zombie. Var helt OT.
Fick bara så svårt att låta bli när en av mina favoriter bland instrument nämndes.
Roligt att du spelar efter noter, då har du många skatter på din lyra.
Mvh segdeg
@Kahlokatt.
Bra att du frågar, vet ej , känner inte till så mycket om Musikernas värld, vet endast att det
är väldigt många som spelar,sjunger, eller skriver.
Av dem jag frågat, beträffande noter, har svaret oftast varit,- Nää noter är för svårt.
?Till och med av dem som skriver musik?
För att inte bli för närgången har jag då inte ställt frågan, hur sjutton bär dem sig åt då då.
Vilket har blivit en del funderingar kring olika tekniska lösningar tillsammans med gehör
och takt, rytmen, improvisiering arbetsminne . Musikalitet ?
Många kommer långt med lyssnande.
Min tanke är att den som kan noter har ett ytterliggare medie att tillgå.
Är som sagt omusikalisk själv, men lyssnar gärna , Bildmässigt.
Mvh segdeg
Bra att du frågar, vet ej , känner inte till så mycket om Musikernas värld, vet endast att det
är väldigt många som spelar,sjunger, eller skriver.
Av dem jag frågat, beträffande noter, har svaret oftast varit,- Nää noter är för svårt.
För att inte bli för närgången har jag då inte ställt frågan, hur sjutton bär dem sig åt då då.
Vilket har blivit en del funderingar kring olika tekniska lösningar tillsammans med gehör
och takt, rytmen, improvisiering arbetsminne . Musikalitet ?
Många kommer långt med lyssnande.
Min tanke är att den som kan noter har ett ytterliggare medie att tillgå.
Är som sagt omusikalisk själv, men lyssnar gärna , Bildmässigt.
Mvh segdeg
Re: hitta pianonoter på nätet
segdeg skrev:är väldigt många som spelar,sjunger, eller skriver.
Tidigare fanns det de som spelade eller sjöng och lät andra skriva ner noterna, numera är det vanligt att man har instrument med MIDI så att en dator kan lagra musiken och generera noter.
Mm, det är så Benny Andersson gör. Han kan tydligen inte läsa noter.
Att läsa notskrift är ganska svårt, tycker jag. Det är som ett helt eget språk med konstiga undantag. Dessutom läser vänster- och högerhanden för det mesta olika "alfabet" (egentligen klaver) och i vissa stycken kan det växla. Sedan gäller det att hålla reda på vilka toner som skall höjas och sänkas (jag föredrar stycken i C-dur eller A-moll, för då behöver man normalt bara spela på de vita tangenterna). Och slutligen skall du kunna få "språket" att flöda vackert och tonaliskt i stället för att hacka dig fram.
Att läsa notskrift är ganska svårt, tycker jag. Det är som ett helt eget språk med konstiga undantag. Dessutom läser vänster- och högerhanden för det mesta olika "alfabet" (egentligen klaver) och i vissa stycken kan det växla. Sedan gäller det att hålla reda på vilka toner som skall höjas och sänkas (jag föredrar stycken i C-dur eller A-moll, för då behöver man normalt bara spela på de vita tangenterna). Och slutligen skall du kunna få "språket" att flöda vackert och tonaliskt i stället för att hacka dig fram.
Hej Kahlokatt och tack så mycket!
Ett talande piano... hu...
Jag har sett "Fantomen på Operan" på Oscarsteatern i Stockholm. Nu minns jag inte riktigt att det var ett självspelande piano med i föreställningen (förträngning?), men det kan ju mycket väl vara därifrån jag fått det med att självspelande pianon känns "spökiga", läskiga... kanske det dessutom funnits i "Familjen Addams", som ju också är en "spökig" tv-serie? "Morticia Addams" spelar på ett sådant där självspelande piano, om jag inte minns fel. Det är många år sedan jag tittade på den serien i tv...
"Lurch" spelar i alla fall cembalo i denna scenen (eller är det en spinett?):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Jw-uHvDfWSc&feature=related[/youtube]
Ett talande piano... hu...
Jag har sett "Fantomen på Operan" på Oscarsteatern i Stockholm. Nu minns jag inte riktigt att det var ett självspelande piano med i föreställningen (förträngning?), men det kan ju mycket väl vara därifrån jag fått det med att självspelande pianon känns "spökiga", läskiga... kanske det dessutom funnits i "Familjen Addams", som ju också är en "spökig" tv-serie? "Morticia Addams" spelar på ett sådant där självspelande piano, om jag inte minns fel. Det är många år sedan jag tittade på den serien i tv...
"Lurch" spelar i alla fall cembalo i denna scenen (eller är det en spinett?):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Jw-uHvDfWSc&feature=related[/youtube]
segdeg skrev:@ Zombie.
Tack för dina utförligt och trevligt skrivna inlägg i ett ämne som jag finner svårt.
segdeg skrev:Det vore roligt om jag kunde få veta mer om Cembalons övertoner kontra andra
instrument.
barracuber skrev:Zombie
När du skriver att moderna pianon är övertonsfattiga antar jag att betoningen ligger på "moderna"?
För är pianot generellt sett ett övertonsfattigt instrument eller beror det på typ/tillverkare/årsmodell/kvalité? För det borde ju rimligen vara viss skillnad på ett massproducerat lågprismärke och en 12-fots Steinwayflygel?
[...]
Sorry om dumma frågor, mina kunskaper är inte helt up-to-date.
Som Kvasir var inne på i nån tråd häromdan, det finns väldigt få dumma frågor. Men det var länge sedan för mig med, jag har svårt att svara på så här allmänna frågor, och akustikexpert var jag aldrig.
Fast nog är väl cembalon grundtonssvagare och övertonsstarkare än redan [WikiSve]hackbräde[/WikiSve]t och de äldsta pianona av Cristofori och [WikiSve]Silbermann[/WikiSve]? Även om strängspänningen då ännu var rätt lika, är det också skillnad mellan en tagg som hakar i strängen och drar den med sig en bit tills den glider av igen och en hammare som slår på den. Fast visst har pianot blivit på alla sätt tyngre och dovare sedan dess, med mycket högre strängspänning, större hammarkraft och tyngre ramar, som har gjort klangen allt rundare och stummare, mindre genomskinlig och grötigare i basen.
barracuber skrev:Hur är det med övertoner på digitalpianob/syntar? Spelar det någon roll om sounden är "äkta" (samplade från verkliga instrument) eller syntetiska?
Pianosurr vet i ännu högre grad andra mer om än jag, men för min del har jag alltid känt enorma skillnader mellan riktiga pianon, samplade och helt syntetiska. Kan ju vara svårt att isolera vad som är klangen, men även i den. Så väldigt många parametrar att efterlikna, redan innan vi alls har börjat tala om omöjligheten att få med det riktiga pianots reaktion på alla olika personliga anslag och sådant inklusive ens egna (i flertal).
Jag skulle tro man gör klokt i att inse att akustiska instrument och deras elektroniska efterbildningar är bra respektive dåliga längs varsin egen axel, där även ett dåligt original kan tänkas ha kvaliteter som inte den bästa efterbildning lyckas med, även om den sistnämnda som helhet är tacksammare att göra musik på. Dock har ju skillnaderna blivit subtilare, så även jag skulle säkert kunna ta fel i stressiga testsituationer.
Jag vet att ett piano har hammare som slår på strängarna, medan en cembalo har någon sorts pigg som knäpper på strängarna, men vad är skillnaden mellan spinett, cembalo, virginal och taffel?
Jag har spelat på en gammal virginal när jag läste musikvetenskap - det var häftigt! Sedan hade en lärare på gymnasiet en cembalo som hennes man hade byggt och som jag spelade ett stycke på när klassen var hembjuden till henne. Jag tycker mycket om cembali (?) och liknande instrument, men jag föredrar ändå pianon, inte bara för att man kan ändra styrkan på ett piano, utan också för att jag får ont i huvudet av att lyssna på cembalomusik mer än någon skiva åt gången. Fast numera lyssnar jag nästan aldrig på klassisk musik, det var mer när jag pluggade och behövde ha lugn musik i bakgrunden.
Vilka fördelar har en flygel framför ett piano?
Det här borde kanske egentligen ha hamnat i stora pianotråden...?
Jag har spelat på en gammal virginal när jag läste musikvetenskap - det var häftigt! Sedan hade en lärare på gymnasiet en cembalo som hennes man hade byggt och som jag spelade ett stycke på när klassen var hembjuden till henne. Jag tycker mycket om cembali (?) och liknande instrument, men jag föredrar ändå pianon, inte bara för att man kan ändra styrkan på ett piano, utan också för att jag får ont i huvudet av att lyssna på cembalomusik mer än någon skiva åt gången. Fast numera lyssnar jag nästan aldrig på klassisk musik, det var mer när jag pluggade och behövde ha lugn musik i bakgrunden.
Vilka fördelar har en flygel framför ett piano?
Det här borde kanske egentligen ha hamnat i stora pianotråden...?
Har bett inläggen flyttade dit. Och ja, man brukar säga cembali.
För en gångs skull är väl skillnaderna rätt klara, tror jag: en [WikiSve]virginal[/WikiSve] är en liten cembalo med strängarna längs med klaviaturen; en [WikiSve]spinett[/WikiSve] har dem snett framåt åt (från spelaren räknat) åt diskanten; en stor [WikiSve]cembalo[/WikiSve] (eller klavicymbal, som vi sade förr, när vi inte bara sade klaver) har dem i tangenternas riktning som i en modern flygel. Den har också i regel två registrerbara strängkörer och ofta (särskilt utanför Italien samt numera) även en andra manual.
Men det vanliga hemklaveret då det begav sig, åtminstone fram på sjuttonhundratalet, var [WikiSve]klavikord[/WikiSve]et, där strängarna slås an av en metalltunga monterad på varje tangent och där man förutom andra artikulationsfinesser kan nyansera tonen litet genom att slå an den olika hårt och få ett vibrato genom att "väga" på tangenten. Vanligen en tonsvag liten låda med strängarna på virginalvis, men i det gustavianska Sverige byggdes cembalostora klavikord som gav pianot en hårdare match än på andra håll.
Små (i regel) enmanualiga orglar var också vanligare heminstrument än vad man brukar tro idag. Mest hos herrskap, men bondevarianter fanns. Riktiga piporglar alltså, harmoniet uppfanns först på artonhundratalet men trängde inte undan hemorgeln helt.
En [WikiSve]taffel[/WikiSve] är ett virginalsträngat [WikiSve]piano[/WikiSve], byggt likt ett bord, därav namnet. Var populärt under förra hälften av artonhundratalet ungefär, men trängdes undan av det upprättstående pianinot, där mekaniken kunde konstrueras bättre. Fördelarna med en [WikiSve]flygel[/WikiSve] framför ett pianino, utom den vanligen större ljudlådan och stränglängden, är väl framför allt att mekaniken blir så mycket direktare och att hamrarna faller tillbaka av sin egen vikt utan att behöva fjädrar; alla tre sakerna ger helt andra nyanseringsmöjligheter.
För en gångs skull är väl skillnaderna rätt klara, tror jag: en [WikiSve]virginal[/WikiSve] är en liten cembalo med strängarna längs med klaviaturen; en [WikiSve]spinett[/WikiSve] har dem snett framåt åt (från spelaren räknat) åt diskanten; en stor [WikiSve]cembalo[/WikiSve] (eller klavicymbal, som vi sade förr, när vi inte bara sade klaver) har dem i tangenternas riktning som i en modern flygel. Den har också i regel två registrerbara strängkörer och ofta (särskilt utanför Italien samt numera) även en andra manual.
Men det vanliga hemklaveret då det begav sig, åtminstone fram på sjuttonhundratalet, var [WikiSve]klavikord[/WikiSve]et, där strängarna slås an av en metalltunga monterad på varje tangent och där man förutom andra artikulationsfinesser kan nyansera tonen litet genom att slå an den olika hårt och få ett vibrato genom att "väga" på tangenten. Vanligen en tonsvag liten låda med strängarna på virginalvis, men i det gustavianska Sverige byggdes cembalostora klavikord som gav pianot en hårdare match än på andra håll.
Små (i regel) enmanualiga orglar var också vanligare heminstrument än vad man brukar tro idag. Mest hos herrskap, men bondevarianter fanns. Riktiga piporglar alltså, harmoniet uppfanns först på artonhundratalet men trängde inte undan hemorgeln helt.
En [WikiSve]taffel[/WikiSve] är ett virginalsträngat [WikiSve]piano[/WikiSve], byggt likt ett bord, därav namnet. Var populärt under förra hälften av artonhundratalet ungefär, men trängdes undan av det upprättstående pianinot, där mekaniken kunde konstrueras bättre. Fördelarna med en [WikiSve]flygel[/WikiSve] framför ett pianino, utom den vanligen större ljudlådan och stränglängden, är väl framför allt att mekaniken blir så mycket direktare och att hamrarna faller tillbaka av sin egen vikt utan att behöva fjädrar; alla tre sakerna ger helt andra nyanseringsmöjligheter.
Kahlokatt skrev:Vilka fördelar har en flygel framför ett piano?
Jag förutsätter att piano=upprätstående piano, eftersom en flygel egentligen också är ett piano (detta mest för att undvika att förvirra andra läsare, eftersom jag förmodar att du vet vad du menar).
De uppenbara fördelarna torde väl vara att det går att ha längre strängar i en flygel, eftersom takhöjd tenderar att vara mera begränsad än de andra rumsdimensionerna.
Flygeln har ju dessutom en mycket större öppning som exponerar strängarna i hela deras längd, samt ett stort lock som går att vinkla för att rikta ljudet (på mitt digitalpiano kan man välja vinkel på locket).
Det är nog svårt att få ett upprättstående piano att låta lika bra, speciellt i en stor konsertsal.
Dessutom blir det per automatik så att hamrarna i en flygel kommer slå an strängarna i ena änden, medan de vanligen slår någonstans mitt på strängarna i ett upprättstående piano. Fast vilket som är bäst där är kanske inte uppenbart.
Att en flygel sedan oftast är större och har en kraftigare ram bidrar förmodligen också till ljudkaraktären. En Steinway brukar väl som mest ligga uppåt ett halvt ton, medan den största Bösendorfern lär väga in på 750 kg.
Därmed inte sagt att flygel är det enda som duger för att få bra ljud. En kompis som var duktig amatörpianist fick ett begagnat upprättstående Steinway till vrakpriset 25 000 :-. Behöver jag säga att det lät väldigt, väldigt bra?
@Segdeg
Noter är inte svårt att spela efter så länge det bara är en stämma att hålla reda på tycker jag.
Det är svårare med piano eftersom man läser flera noter på en gång. Noterna bör läsas nerifrån och upp när man spelar piano vilket blir detsamma som från vänster till höger på tangenterna. Det finns nog flera skäl - både musikaliska och praktiska till detta men
då stämmer läsriktningen också med läsriktningen för eventuell text i anslutning till noterna.
Att skriva ner dem kan vara väldigt tidskrävande men det underlättar med midi som det har sagt.
Noter är inte svårt att spela efter så länge det bara är en stämma att hålla reda på tycker jag.
Det är svårare med piano eftersom man läser flera noter på en gång. Noterna bör läsas nerifrån och upp när man spelar piano vilket blir detsamma som från vänster till höger på tangenterna. Det finns nog flera skäl - både musikaliska och praktiska till detta men
då stämmer läsriktningen också med läsriktningen för eventuell text i anslutning till noterna.
Att skriva ner dem kan vara väldigt tidskrävande men det underlättar med midi som det har sagt.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Undrar hur det är med notläsning egentligen. Rent teoretiskt kan man lära sig det oavsett ålder, och kanske ofta bättre och lättare när man är äldre. Däremot, att få den där direkta kopplingen mellan noterna och fingrarna, utan att hjärnan lägger sig i, den är inte lika lätt. Där misstänker jag att man har mycket att vinna på at lära in det tidigt, redan som barn.
Kvasir skrev:Zombie, kan man alltså säga att både spinett och taffel alltså egentligen är varianter på cembalo, som mest skiljer i vissa tekniska detaljer?
Spinett och virginal hoppas jag du menar. I så fall ja.
Kunna noter verkar nästan ha någon sorts mystisk nimbus ungefär som kanske bokstavsläsning hade en gång. Men lär man sig det någorlunda tidigt tror jag inte det är sådär väldigt mycket svårare än bokstäver, utom att motivationen finns mindre allmänt eftersom fördelarna med notläsning är mer intressespecifika. Tyvärr har ju inte skolväsendet satsat ordentligt på notläsning, och inte särskilt bra på ödmjukt erfarenhetsbaserad pedagogik heller, så den har till större delen förblivit ett privilegium för barn från vad man förr kallade "bildade" hem och en klassmarkör.
Rent mekaniskt har jag svårt att inse varför det skulle vara svårare att lära sig noter än att exempelvis skriva på ett tangentbord med rätt fingersättning...
Och detta har ju många lärt sig i vuxen ålder.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Ser att jag uttryckte mig så att jag kan missförstås:
Den andra manualen brukar i så fall ha (minst) en egen strängkör, och gärna en extra uppsättning dockor (som de små träramarna med strängknäpparstiften kallas) som ger extra dämpad eller lutartad klang.
Zombie skrev:[Cembalon] har också i regel två registrerbara strängkörer och ofta (särskilt utanför Italien samt numera) även en andra manual.
Den andra manualen brukar i så fall ha (minst) en egen strängkör, och gärna en extra uppsättning dockor (som de små träramarna med strängknäpparstiften kallas) som ger extra dämpad eller lutartad klang.
Tack till Zombie och TS , även moddarna som inte hunnit flytta inläggen.
Självklart skall jag söka upp den stora pianotråden.
Men för mig var det den slumpvist fördelade turen, att jag fortfarande är, så nyfiken på vad,
man kan ha för nytta av datorteknik, så även i musiksammanhang...
Zombie's med fleras kunniga svar på Kahlokatt's fråga om legala nedladdningar av noter,
fick mig att fundera på hur min känslighet för ljud kan variera i olika sammanhang och,
över tid.
Har så sakteliga börjat vänja mig vid det digitaliserande bits pixlandet, och finner det
intressant då teknikforskningen gör framsteg med skapandet av autentiska ljudbilder.
För mig fortfarande en stor magi, jag googlar uppslagsord, wiki,s och siter.
Omusikalisk ja, musikintresserad ja, och nyfiken på vad i pianot som får mig att
gå i gång på cembalon's övertoner.
För mig kan det vara ett nostalgiskt musikminne som Familjen Addam's(tack geocache)
eller mitt intresse för historia som är mer brett än kungligt.
Så snälla "moddar" flytta det här inlägget till lämplig tråd...
Tack.
Mvh segdeg
Självklart skall jag söka upp den stora pianotråden.
Men för mig var det den slumpvist fördelade turen, att jag fortfarande är, så nyfiken på vad,
man kan ha för nytta av datorteknik, så även i musiksammanhang...
Zombie's med fleras kunniga svar på Kahlokatt's fråga om legala nedladdningar av noter,
fick mig att fundera på hur min känslighet för ljud kan variera i olika sammanhang och,
över tid.
Har så sakteliga börjat vänja mig vid det digitaliserande bits pixlandet, och finner det
intressant då teknikforskningen gör framsteg med skapandet av autentiska ljudbilder.
För mig fortfarande en stor magi, jag googlar uppslagsord, wiki,s och siter.
Omusikalisk ja, musikintresserad ja, och nyfiken på vad i pianot som får mig att
gå i gång på cembalon's övertoner.
För mig kan det vara ett nostalgiskt musikminne som Familjen Addam's(tack geocache)
eller mitt intresse för historia som är mer brett än kungligt.
Så snälla "moddar" flytta det här inlägget till lämplig tråd...
Tack.
Mvh segdeg
Bjäbbmonstret skrev:Rent mekaniskt har jag svårt att inse varför det skulle vara svårare att lära sig noter än att exempelvis skriva på ett tangentbord med rätt fingersättning...
Nej, om man satsade lika mycket på att lära barn läsa noter som att läsa text så skulle det förmodligen inte vara så svårt. Det är nog det det hänger på snarare än att det skulle vara något fundamentalt svårare med notläsning. Kvastår dock att barn förmodligen har mycket lättare för att lära sig den automatiska kopplingen mellan noterna och fingrarna. Å andra sidan kan barn ha svårare att förstå hur noterna ska tolkas.
Tack till alla som går OT vad det gäller notsökandet på nätet.
Det skulle vara bra om det blev en tråd för dem, som vill lära sig mer om noter eller,
rent av lära sig notskrift, som Kvasir skriver eller bjäbbmonstret tillägger.
Och vidare tror jag att intresset för ett instrument som Cembalo kan innehålla hur
mycket sidospår som helst.
Förslag på trådnamn och trådplats? Innan Kahlokatt's notsökande spammas sönder.
Är någon Modd vaken?
Mvh segdeg
Det skulle vara bra om det blev en tråd för dem, som vill lära sig mer om noter eller,
rent av lära sig notskrift, som Kvasir skriver eller bjäbbmonstret tillägger.
Och vidare tror jag att intresset för ett instrument som Cembalo kan innehålla hur
mycket sidospår som helst.
Förslag på trådnamn och trådplats? Innan Kahlokatt's notsökande spammas sönder.
Är någon Modd vaken?
Mvh segdeg
Kanske Den Stora Cembalotråden i Intressanta intressen, där redan pianotråden finns? Eller Tråden för äldre klaverinstrument?
Och kanske en nottråd kunde få plats i samma avdelning?
Bara ett par förslag...
Bara ett par förslag...
Zombie skrev:Kanske Den Stora Cembalotråden i Intressanta intressen, där redan pianotråden finns? Eller Tråden för äldre klaverinstrument?
Bara ett par förslag...
Mycket bra.
Mvh segdeg
Kvasir skrev:Undrar hur det är med notläsning egentligen. Rent teoretiskt kan man lära sig det oavsett ålder, och kanske ofta bättre och lättare när man är äldre. Däremot, att få den där direkta kopplingen mellan noterna och fingrarna, utan att hjärnan lägger sig i, den är inte lika lätt. Där misstänker jag att man har mycket att vinna på at lära in det tidigt, redan som barn.
Jag är glad att jag började lära mig läsa noter redan som nioåring (dvs för över 20 år sedan...gammal tant....), för i dag skulle jag nog aldrig kunna lära mig...
Jag kommer inte från någon "fin" familj, men det spelades mycket musik hemma och mamma ville absolut att jag skulle lära mig spela piano. Det var på hennes jag lärde mig spela, men sedan fick jag ett eget i 13-årspresent (1992; innan dess hade jag en synth) och mamma har inte kvar sitt, eftersom hon inte hör tillräckligt bra längre. Mitt är ett Steinmann som kostade 20 000 men var nedsatt till 15 000 för att det är en repa på "ryggen" (som står mot en vägg). Jag tror pappa grämer sig lite över att man i dag, 20 år senare, kan FÅ ett piano...