Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet
Re: Känslig personlighet? HSP.
Hoppsan, den artikel jag postade ovan var visst samma som geocache postade.
Den här var det som var dagens:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 108657.svd
Den här var det som var dagens:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 108657.svd
Känsliga barn behöver ro
BEMÖTANDE. I går skrev vi om de känsliga ”orkidébarnen” som behöver en särskilt stödjande uppväxtmiljö för att utvecklas bra. Här tipsar psykologen Lise August om vad man bör tänka på som förälder till ett extra känsligt barn.
Pojken, som egentligen älskar rytmer, sitter ihopkrupen under ett bord med händerna för öronen när det är musikstund på förskolan.
Flickan, som egentligen älskar julen, faller i gråt när hon inser att julgranen ”dödats” och förts bort från sina trädkompisar i skogen.
Ett av fem barn anses vara ”högkänsligt”. Detta medfödda personlighetsdrag kan bli både en tillgång och en riskfaktor i livet – mycket beroende på vilket bemötande man får som barn.
– Eftersom ett känsligt barn beter sig annorlunda än majoriteten, blir de vuxna ofta oroliga och tror att det är något fel. Men forskning visar att särskilt känsliga barn som växer upp under trygga förhållanden och med förstående vuxna, tenderar att må bättre än genomsnittet såväl fysiskt som psykiskt, säger danska psykologen Lise August.Spoiler: visa
Mmm, det där exemplet med julgranen (som nämns i den senaste artikeln) känns ju igen från när man var liten..
- annorlunda
- Anslöt: 2007-09-02
Jag har insett att jag är hyperkänslig på flera sätt.
Dels är jag överempatisk. Jag känner av stämningar hos både däggdjur och människor. Jag har alltid trott att jag var känslolös mot t.ex. djur, men det berodde troligen på att jag blev så överbelastad att jag stängde av helt. Idag känns det som den där "bubblan" en del pratar om (och som jag har känt hela livet) var just ett avstängande för att slippa alla intryck.
Idag bejakar jag över-empatin och leker lite med det, funderar och känner efter och så.
Kanske är det därför jag inte gillar att gå i skogen, jag har aldrig tyckt att det är tyst och lugnt.
Dessutom är jag känslig mot starka kryddor, varm eller kall mat/dryck, starka smaker. Kläder av akryl går inte alls.
Netdoktor hade en artikel om hyperkänslighet häromdagen också.
Dels är jag överempatisk. Jag känner av stämningar hos både däggdjur och människor. Jag har alltid trott att jag var känslolös mot t.ex. djur, men det berodde troligen på att jag blev så överbelastad att jag stängde av helt. Idag känns det som den där "bubblan" en del pratar om (och som jag har känt hela livet) var just ett avstängande för att slippa alla intryck.
Idag bejakar jag över-empatin och leker lite med det, funderar och känner efter och så.
Kanske är det därför jag inte gillar att gå i skogen, jag har aldrig tyckt att det är tyst och lugnt.
Dessutom är jag känslig mot starka kryddor, varm eller kall mat/dryck, starka smaker. Kläder av akryl går inte alls.
Netdoktor hade en artikel om hyperkänslighet häromdagen också.
Jag har alltid varit överempatisk och tagit in både människors och andra djurs sinnesstämningar. Medicinen som jag har nu verkar dock ta bort det mesta av det för på senaste tiden har jag inte märkt av det så tydligt.
- annorlunda
- Anslöt: 2007-09-02
Tack Iridia för länken! Jag kännde igen mig massor när jag läste i den gula rutan i ditt inlägg.
Är själv överkänslig inför en hel del saker, samtidigt som jag har alexitymi, så jag känner igen mig. Har svårt för att se våld på film (klarar däremot att spela våldsamma tv-spel och läsa om våld, både i fakta och fiktion) och lever mig ofta in så starkt att jag mår dåligt efteråt.
Är mycket känsligare för visuella och auditiva intryck än för beskrivande intryck, dvs. texter. Har dock inga problem med kliniska intryck, ex. operationsbilder, blod och liknande.
Har också jobbat med palliativ vård utan problem, tycker inte det är obehagligt att se ångest eller smärta hos andra, men däremot mår jag skitdåligt om jag hör talas om tvångsklippningar och jag har ingen aning om varför...
Är mycket känsligare för visuella och auditiva intryck än för beskrivande intryck, dvs. texter. Har dock inga problem med kliniska intryck, ex. operationsbilder, blod och liknande.
Har också jobbat med palliativ vård utan problem, tycker inte det är obehagligt att se ångest eller smärta hos andra, men däremot mår jag skitdåligt om jag hör talas om tvångsklippningar och jag har ingen aning om varför...
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Här har ni ett test om HSP.
http://www.hsperson.se/media/58bf36c35a50784dffff82f07f000101.pdf
Över 12 skall kunna vara ett tecken på HSP.
Och här har ni en ny artikel om HSP.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/hogkansliga-pejlar-in-vagor-i-luften_7074009.svd
Och här har ni en ny artikel om HSP.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/hogkansliga-pejlar-in-vagor-i-luften_7074009.svd
Thurizas skrev:Här har ni ett test om HSP.
20 poäng... vittu!
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Jag kan vara helt okänslig mot folk i min direkta närhet, men kan omöjligt se program på tv där någon är snäll mot andra utan att de behöver vara det. Tex Fula ankungen kan jag inte se, jag gråter floder, likaså Extrem home make over, kan inte se utan att ha ett lakan med mig. Men om någon huger av en hand eller skuter någon i skallen så är jag helt oberörd. Eller när mitt ex skar av sig fingertoppen hemma för några år sedan så sa jag -Jaha så dumt. Så var det inget mer mer det.
Manschett skrev:Jag kan vara helt okänslig mot folk i min direkta närhet, men kan omöjligt se program på tv där någon är snäll mot andra utan att de behöver vara det. Tex Fula ankungen kan jag inte se, jag gråter floder, likaså Extrem home make over, kan inte se utan att ha ett lakan med mig. Men om någon huger av en hand eller skuter någon i skallen så är jag helt oberörd. Eller när mitt ex skar av sig fingertoppen hemma för några år sedan så sa jag -Jaha så dumt. Så var det inget mer mer det.
Högkänsligas egna berättelser, som respons på artikelserien. Många intressanta inlägg där.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 127937.svd
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 127937.svd
Jag vet vad HSP är och jag vet också att introverta personer är känsligare just för att dom är introverta.
- lars_britta
- Anslöt: 2012-04-14
Iridia skrev:Fler artiklar i serien:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 123507.svd
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 124501.svd
Läsvärt och igenkännande! En vän mejlade mig de här artiklarna i svd som jag nu har läst på morgonen. Gillar dubbelaspekten med att ha en högkänslig personlighet. Vi upplever allting intensivare. Det är både en styrka och en belastning, och en källa till kreativitet och att stå upp för sina behov och sina gränser.
Kul att diskussionen om ämnet kom upp på Aspergerforum. En riktig känga mot schablonbilden av aspergaren som en monologtalande, odräglig person som okänsligt klampar på i känsliga lägen. Den schablonbilden finns hos Simon från " I rymden finns inga känslor". Det är inte kul om allmänheten matas med sådant.
- kattkvinna
- Inaktiv
- Anslöt: 2012-04-10
Jag kan återuppleva känslor från tidigare. Jag föll utför en trappa i tonåren och rädslan är exakt densamma när jag tänker tillbaka på det, trots att jag vet att det gick bra. Jag kan inte värja mig från det.
lars_britta skrev:Jag vet vad HSP är och jag vet också att introverta personer är känsligare just för att dom är introverta.
Dessa två saker brukar ofta hänga ihop ja.
Jag är både och.
lars_britta skrev:Jag vet vad HSP är och jag vet också att introverta personer är känsligare just för att dom är introverta.
Ja, introverta har en medfödd lägre tröskel för retning av nervsystemet och är därmed stresskänsligare och mer försiktiga. Känner igen mig i det.
- kattkvinna
- Inaktiv
Blanda inte ihop HSP med AS nu!
Skillnaden är enorm, även om det kan liknas lite viid småsakerna.
Medans en person med Asperger har svårt för empati, medkänsla och kunna sätta sig in i andras känslor så är en HSP långt bättre på det än genomsnittet. De kan i ett samtal märka när någon blir ledsen fastän ingen annan ens tänker på det, utan bara babblar vidare. De har en väldig förmåga att kunna läsa av andra personer, och man får ibland känslan att de kan läsa vad man tänker. HSP är överempatiska med en enorm medkänsla. Jag ser inte kopplingen till As.
Dessutom finns det extroverta HSP också.
Kom nu inte med 'man kan va NT och ändå ha Asperger' eller dyl. om man har hög empati och lätt att läsa av människor har man diagnosticerats fel. punk!
Medans en person med Asperger har svårt för empati, medkänsla och kunna sätta sig in i andras känslor så är en HSP långt bättre på det än genomsnittet. De kan i ett samtal märka när någon blir ledsen fastän ingen annan ens tänker på det, utan bara babblar vidare. De har en väldig förmåga att kunna läsa av andra personer, och man får ibland känslan att de kan läsa vad man tänker. HSP är överempatiska med en enorm medkänsla. Jag ser inte kopplingen till As.
Kom nu inte med 'man kan va NT och ändå ha Asperger' eller dyl. om man har hög empati och lätt att läsa av människor har man diagnosticerats fel. punk!
Nej, det ska absolut inte blandas ihop, men jag har både och. Personlighet är ett komplext område och sällan antingen eller.
Jag och mina syskon har HSP. Jag har utöver det en autismdiagnos. Skillnaden mellan NT med högkänslig personlighet och mig som har autism är att mina syskon, helt NT, är så oändligt mycket bättre och snabbare på att läsa av och tolka andra människor. Men min känsliga personlighet får mig att känna av om människor är dominanta, hårda och arroganta och jag håller mig borta från dem. Jag kanske inte förstår deras ansiktsuttryck, jargonger, pikar, men känner ett starkt obehag kring dem. Trots nedsatt förmåga att läsa av har jag viss förmåga att känna stämningar.
Jag och mina syskon har HSP. Jag har utöver det en autismdiagnos. Skillnaden mellan NT med högkänslig personlighet och mig som har autism är att mina syskon, helt NT, är så oändligt mycket bättre och snabbare på att läsa av och tolka andra människor. Men min känsliga personlighet får mig att känna av om människor är dominanta, hårda och arroganta och jag håller mig borta från dem. Jag kanske inte förstår deras ansiktsuttryck, jargonger, pikar, men känner ett starkt obehag kring dem. Trots nedsatt förmåga att läsa av har jag viss förmåga att känna stämningar.
- kattkvinna
- Inaktiv
Jag känner otroligt lätt av andras känslor. Är som att känna de själv och har inget problem med medkänsla. Problemet är att förstå varför personen känner som den gör och vad jag bör göra. Jag är iaf duktig på att skapa bra rum, alltså göra ordning rum och ställen som folk trivs i. Brukar säga att jag har ett bra estetiskt öga (alltså att jag lätt kan se vad som passar ihop) och att jag lätt kan känna av energier (känslor och sånt.även ki-energier som finns överallt).
Så jag är nog både autie och HSPare. Eller så är jag en ISFPare helt enkelt
Så jag är nog både autie och HSPare. Eller så är jag en ISFPare helt enkelt
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
amaranth skrev:Blanda inte ihop HSP med AS nu!
Välkommen!
Jag tror inte det är någon som blandar ihop AS och HSP.
Men du verkar oinformerad om att det finns en rätt stor undergrupp bland aspergare som har över normal empati, och dessa verkar ofta vara just HSP.
Däremot kan man ändå ha svårt att själv uppföra sig normalt. Bara för att man har medkänsla eller förmåga att känna av stämningar så innebär det inte att man har koll på alla outtalade sociala regler etc.
Att vara HSP innebär bara att jag ofta intuitivt känner av när något blev fel i en social situation, men min AS innebär att jag behöver oftast någon utan AS som talar om vad det var som blev fel, för sådant är långtifrån självklart eller uppenbart för mig.
Så AS och HSP kan mycket väl sammanfalla ibland utan att ändå behöva vara samma sak.
Det är som med semantic-pragmatic disorder, hyperlexi, dyslexi, dyspraxi, SPD, OCD, Irlen syndrom mm, att det är närliggande symdrom som ofta överlappar ASD och ADHD men inte alltid.
Och visst finns det extroverta som är högkänsliga (vilket måste vara ännu jobbigare eftersom de inte tål att umgås så mycket som de egentligen vill) men det jag skulle tro att det är ovanligt att man bara är introvert utan att vara högkänslig.
Återgå till Att leva som Aspergare