Hets mot folkgrupplagen och funktionshinder
nallen skrev:Aquarius80 skrev:Du svarade inte på min fråga
Det hör till. Vi har ett antal papegojor här som pratar på om det de tänkt oavsett ämne och som sällan svarar på frågor - om de inte är säkra på att få medhåll.
- Aquarius80
- Inaktiv
- Anslöt: 2016-09-14
Toblerone skrev:Precis. Bra beskrivning. Och om du kan föreställa dig nu att det där kan trappas upp i.o.m. att folk också påstår att vi är farliga, för att vi inte har empati överhuvudtaget, att en relation med en sån empatilös varelse måste rena helvetet och att även vänskap skulle vara farlig - sånt kan man redan läsa på nätet. Om folk bara tror hälften så blir det värre, bara för att folk snackar skit. Det oroar mig i alla fall.
Tack!
Det finns faktiskt aspies som är både empatilösa och skitfarliga, tro mig
På nätet kan man läsa hur mycket skit som helst. T. ex. att jorden är platt eller att Adolf Hitler, Elvis Presley och Michael Jackson fortfarande lever.
Sluta bry dig om de där människorna som skriver en massa goja om aspies, låt dem skriva av sig! Du vill ändå inte bli vän med dem...
...och inte med deras läsare och följare heller. "Äpplet faller inte långt från trädet."
- Aquarius80
- Inaktiv
- Anslöt: 2016-09-14
Aquarius80 skrev:Toblerone skrev:Precis. Bra beskrivning. Och om du kan föreställa dig nu att det där kan trappas upp i.o.m. att folk också påstår att vi är farliga, för att vi inte har empati överhuvudtaget, att en relation med en sån empatilös varelse måste rena helvetet och att även vänskap skulle vara farlig - sånt kan man redan läsa på nätet. Om folk bara tror hälften så blir det värre, bara för att folk snackar skit. Det oroar mig i alla fall.
Tack!
Det finns faktiskt aspies som är både empatilösa och skitfarliga, tro mig
På nätet kan man läsa hur mycket skit som helst. T. ex. att jorden är platt eller att Adolf Hitler, Elvis Presley och Michael Jackson fortfarande lever.
Sluta bry dig om de där människorna som skriver en massa goja om aspies, låt dem skriva av sig! Du vill ändå inte bli vän med dem...
...och inte med deras läsare och följare heller. "Äpplet faller inte långt från trädet."
Nej, jag vet. Man vill inte bli vän med dem. Men det sprider sig även till vanligt folk. Jag har ju sett hur det hände för runt 10 år sen när det gäller ADHD. Först var det bara scientologerna, sen spreds det till helt vanligt folk för att det dök upp på nätet så ofta, och inte bara på nätet, det skrevs artiklar i tidningar, osv. Jag vill inte gå in på det närmare annars blir det diskussioner här med folk som också har gått på det.
Det var åtminstone en bra sak som Hitler sa (annars har jag förstås inte positivt att säga om honom, men även såna kan ju ha nån rätt insikt) - nämligen att man bara behöver upprepa en lögn tillräckligt många gånger så kommer folk att tro på den. Det är ännu mer så idag med all media. Det bara fastnar omedvetet hos folk, de funderar inte närmare, de har bara "hört" det.
Det var inte Hitler som sa det, det var Goebbels, hans propaganda minister.
Och tyvärr så stämmer det ganska bra.
Och tyvärr så stämmer det ganska bra.
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
“If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it. The lie can be maintained only for such time as the State can shield the people from the political, economic and/or military consequences of the lie. It thus becomes vitally important for the State to use all of its powers to repress dissent, for the truth is the mortal enemy of the lie, and thus by extension, the truth is the greatest enemy of the State.”
- triggerhappyD
Så kan det vara, att det var Goebbels. Jag har för mig att det står nåt liknande redan i "mein Kampf". Så kanske det var båda som sa det.
Ah okey.
Och tyvärr så funkar det nog ofta så.
Därför det är så viktigt att det inte sprids en falsk bild om autism till autister, spec nydiagnostiserade. Säkert lätt hänt annars att man tror saker som inte stämmer och beteenden eller mönster assimileras därav in felaktigt.
Därför det är så viktigt att det inte sprids en falsk bild om autism till autister, spec nydiagnostiserade. Säkert lätt hänt annars att man tror saker som inte stämmer och beteenden eller mönster assimileras därav in felaktigt.
- triggerhappyD
triggerhappyD skrev:Ah okey.
Ja, och det tar kanske mer tid för folk att lära sig att något INTE är så som de har hört.
Alien skrev: För att man inte vill bli ansedd och behandlad som utvecklingsstörd när man inte är det. Har du inte läst om hur irriterade många blir på att folk talar extra långsamt och tydligt till dem etc?
Ett annat problem är att man förutsätts inte ha några riktiga problem jämfört med de utvecklingsstörda autisterna. Att folk tycker att man överdriver el skyller ifrån sig.
Inget av det här är skäl att se ner på utvecklingsstörda. Autister behöver inte vara utvecklingsstörda heller, och även om de är det uppskattar inte de heller att man pratar långsamt med dem eller som att de vore barn. Det behövs mer information inte att man sparkar neråt.
Liljan skrev:Alien skrev: För att man inte vill bli ansedd och behandlad som utvecklingsstörd när man inte är det. Har du inte läst om hur irriterade många blir på att folk talar extra långsamt och tydligt till dem etc?
Ett annat problem är att man förutsätts inte ha några riktiga problem jämfört med de utvecklingsstörda autisterna. Att folk tycker att man överdriver el skyller ifrån sig.
Inget av det här är skäl att se ner på utvecklingsstörda. Autister behöver inte vara utvecklingsstörda heller, och även om de är det uppskattar inte de heller att man pratar långsamt med dem eller som att de vore barn. Det behövs mer information inte att man sparkar neråt.
Det har inte att göra med att se ned på nån. Det har bara att göra med att andra människor behandlar en på ett sätt som inte passar ens handikapp. Om de tror att man har ett annat handikapp än vad man har, så bemöter de en helt fel. Folk förklarar saker jätte-enkelt eller detaljerat - det är förstås jobbigt att lyssna på om man inte har behov av det, förstår du?
Toblerone skrev:Det har inte att göra med att se ned på nån. Det har bara att göra med att andra människor behandlar en på ett sätt som inte passar ens handikapp. Om de tror att man har ett annat handikapp än vad man har, så bemöter de en helt fel. Folk förklarar saker jätte-enkelt eller detaljerat - det är förstås jobbigt att lyssna på om man inte har behov av det, förstår du?
Här på Aspergerforum är det många som sparkar neråt och ser ner på utvecklingsstörda. Ingen vill bli behandlat som ett barn. Ingen! Inte utvecklingsstörda heller. Personer som pratar långsamt och som till ett barn gör alltid fel oavsett vilket funktionshinder personen har. Och som jag sa så är inte alla med autism utvecklingsstörda heller, det är också en fördom. Utvecklingsstörning är en tilläggsdiagnos och inget som ingår i autism. Som jag sa behövs det mer information, det är där det brister.
Liljan skrev:Toblerone skrev:Det har inte att göra med att se ned på nån. Det har bara att göra med att andra människor behandlar en på ett sätt som inte passar ens handikapp. Om de tror att man har ett annat handikapp än vad man har, så bemöter de en helt fel. Folk förklarar saker jätte-enkelt eller detaljerat - det är förstås jobbigt att lyssna på om man inte har behov av det, förstår du?
Här på Aspergerforum är det många som sparkar neråt och ser ner på utvecklingsstörda. Ingen vill bli behandlat som ett barn. Ingen! Inte utvecklingsstörda heller. Personer som pratar långsamt och som till ett barn gör alltid fel oavsett vilket funktionshinder personen har. Och som jag sa så är inte alla med autism utvecklingsstörda heller, det är också en fördom. Utvecklingsstörning är en tilläggsdiagnos och inget som ingår i autism. Som jag sa behövs det mer information, det är där det brister.
Jag vet inte om du förstått mig rätt nu heller. Jag menar så här: Om någon tror att du har autism plus utvecklingsstörning, så kommer de ju att bemöta dig annorlunda än om de förstår att du har Asperger. Det har inte med att behandla en som ett barn att göra om man pratar långsamt eller förklara mera, det kan vara bra för utvecklingsstörda för att förstå bättre. Men om man nu inte är utvecklingsstörd så vill man inte lyssna på sånt tjat. Då vill man hellre att folk ska fatta att man inte är utvecklingsstörd. Att det behövs mer information, det är förstås helt rätt.
Ett exempel: Jag har jobbat som personlig assistent med en tjej som var CP-skadad. Vi träffade på en gammal dam i hissen som pratade trevligt med tjejen, men hon pratade på en nivå som man pratar med en utvecklingsstörd. Hon sa något som: "Har du varit ute och tittat på alla ljus? Visst är det fint?" Tjejen bara himlade med ögonen och sa till mig sen, att det tyvärr händer ganska ofta att folk tror att hon är utvecklingsstörd. Det är tjatigt, man känner sig inte tagen på allvar. Och det går inte att veta säkert där, ungefär hälften av alla CP-skadade är ju utvecklingsstörda.
Tycker att lagen om hets mot folkgrupp inte ska ändras överhuvudtaget. Inte heller tas bort.
Dock så borde funktionshinder inkluderas.
Julianus skrev:Tycker att lagen om hets mot folkgrupp inte ska ändras överhuvudtaget. Inte heller tas bort.
Ja, det var ju min punkt från början. Men jag har nästan övertygats att man bör göra om det lite. Det är en aning otydlig nu och då kan det ju vara svårt att använda det. Äsch, jag vet inte heller.
Toblerone skrev:Julianus skrev:Tycker att lagen om hets mot folkgrupp inte ska ändras överhuvudtaget. Inte heller tas bort.
Ja, det var ju min punkt från början. Men jag har nästan övertygats att man bör göra om det lite. Det är en aning otydlig nu och då kan det ju vara svårt att använda det. Äsch, jag vet inte heller.
På vilket sätt blev du övertygad om att man bör göra om det lite?
Jag kan lagen och ser inga konstigheter med det.
Julianus skrev:Toblerone skrev:Julianus skrev:Tycker att lagen om hets mot folkgrupp inte ska ändras överhuvudtaget. Inte heller tas bort.
På vilket sätt blev du övertygad om att man bör göra om det lite?
Jag kan lagen och ser inga konstigheter med det.
Det är svårt att säga. Kanske för att man sedan märkte att man hade glömt grupper. Man la väl till bisexuella bl.a. Risken är kanske att man nu lägger till en massa grupper - vissa viktiga i sammanhanget, andra inte. Och till slut finns är det lite väl många och alla påstår hela tiden att nån kränker dem. Jag vet inte. Kan blir så, måste inte.
Jag tycker det vore rimligt att infoga funktionshindrade. Men också att se över lagen. Känns ju dumt att ändra utan att passa på att utvärdera den kritik som finns. Jag upprepar:
Eller om man tycker att en lag mot uppvigling att utöva våld mot vissa grupper räcker. Men allt detta har sin upprinnelse i Nazityskland. Före våldet kom propagandan mot judarna. Som t ex Der Stürmer:
I Tredje Riket förekom också propagandafilmer för eutanasi av svårt handikappade. Deras liv var inte värt att leva och de kostade pengar.
Infödda svenskar kan inte åberopa den gentemot invandrare, även om de infödda är i minoritet t ex i en skola el ett bostadsområde. Inte heller gäller den om en minoritet hetsar mot en annan minoritet.
Eller om man tycker att en lag mot uppvigling att utöva våld mot vissa grupper räcker. Men allt detta har sin upprinnelse i Nazityskland. Före våldet kom propagandan mot judarna. Som t ex Der Stürmer:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Der_St%C3%BCrmerLängst ned på varje förstasida av Der Stürmer stod slagordet Die Juden sind unser Unglück! ("Judarna är vår olycka!").Spoiler: visa
I Tredje Riket förekom också propagandafilmer för eutanasi av svårt handikappade. Deras liv var inte värt att leva och de kostade pengar.
Aquarius80 skrev:Toblerone skrev:
Nej, det är ingen fördom, det är min erfarenhet. Och jag menade förstås inte att alla gör det, det har jag väl inte heller sagt, utan att många gör det. Det är varken hets eller fördom om det stämmer. Jag har förklarat allt för ofta för folk. Och handlade det aldrig om mig, jag talar ju inte om för folk att jag har AS. Jag jobbar hela dagarna ihop med "NTs" och min man är också en. Han säger samma sak - att dem flesta människor har fördomar.
Även min dotter förstår. Hon berättade för mig om något styckmord som en kille med Asperger har begått. Och jag sa: Det där är inte bra för oss. Hon förstår vad jag menar.
Jag håller mig dig om att alla har fördomar. Jag tror att man bäst stävjar fördomar mot funktionshindrade genom diskussion och kunskapsspridning, och inte genom att stifta drakoniska lagar. Att stifta drakoniska lagar är detsamma som att lägga locket på eller sopa under mattan. Sånt håller aldrig i det långa loppet
Det låter sympatiskt men som framgick av tråden på Familjeliv så fungerar det ofta inte. Det förutsätter att någon vill lyssna. Där bemöttes argument med att vi aspies alltid ville ha sista ordet. Och allt som skrevs sedan bemöttes typ "Här bevisas hur dom är". Det var den vanliga självgoda mobbarinställningen. Mobboffret kan bara göra fel.
Liljan skrev:Alien skrev: För att man inte vill bli ansedd och behandlad som utvecklingsstörd när man inte är det. Har du inte läst om hur irriterade många blir på att folk talar extra långsamt och tydligt till dem etc?
De som diagnosticerades med Kanners syndrom (infantil autism) brukade vara just utvecklingsstörda.
https://sv.wikipedia.org/wiki/AutismMajoriteten av personerna med autistiskt syndrom – 70 % – (AD) har även en utvecklingsstörning och man brukar då säga att de är dubbelt drabbade. IQ hos personer med Aspergers syndrom (AS), som var en diagnos som fanns med i DSM-manualen till dess den femte versionen kom ut år 2013, ligger normalt kring 100 (normalbegåvning) och uppåt. De som diagnostiserades med AS ska alltså ha normal till hög begåvning.
Fast i framtiden (redan nu i DSM) så skiljer man inte längre på Kanners syndrom (autistiskt syndrom), Aspergers syndrom och atypisk autism; alla är vi autister. Vilket gör allt så mycket enklare och tydligare. Eller inte.
Och varför tjatar du om att "se ned på" och "sparka nedåt"? Om någon fått för sig att jag är finsk, dvs finskspråkig, el jude får jag neka till det el sparkar jag på finnar/judar då?
Och det där om att inte prata som till barn, det tar jag med en nypa salt. De som har en IQ under 70 kan helt enkelt inte förstå mer abstrakta och teoretiska resonemang, precis som barn. Jag måste i så fall tänka mig för och inte prata om vissa saker som hen inte förstår, just för att hen inte ska känna sig utanför. På samma sätt får ju någon mensatyp "prata som med ett barn" med mig om det gäller något jag inte alls begriper mig på.
Toblerone skrev:Jag vet inte om du förstått mig rätt nu heller. Jag menar så här: Om någon tror att du har autism plus utvecklingsstörning, så kommer de ju att bemöta dig annorlunda än om de förstår att du har Asperger. Det har inte med att behandla en som ett barn att göra om man pratar långsamt eller förklara mera, det kan vara bra för utvecklingsstörda för att förstå bättre. Men om man nu inte är utvecklingsstörd så vill man inte lyssna på sånt tjat. Då vill man hellre att folk ska fatta att man inte är utvecklingsstörd. Att det behövs mer information, det är förstås helt rätt.
Ett exempel: Jag har jobbat som personlig assistent med en tjej som var CP-skadad. Vi träffade på en gammal dam i hissen som pratade trevligt med tjejen, men hon pratade på en nivå som man pratar med en utvecklingsstörd. Hon sa något som: "Har du varit ute och tittat på alla ljus? Visst är det fint?" Tjejen bara himlade med ögonen och sa till mig sen, att det tyvärr händer ganska ofta att folk tror att hon är utvecklingsstörd. Det är tjatigt, man känner sig inte tagen på allvar. Och det går inte att veta säkert där, ungefär hälften av alla CP-skadade är ju utvecklingsstörda.
Grundproblemet är fortfarande informationsbrist. Att bara utgå från att någon är utvecklingsstörd är fel (och väldigt ignorant) Man bör aldrig utgå från det även om 99,9% av människorna med den diagnosen har en utvecklingsstörning.
Vissa här verkar tro att skillnaden mellan Asperger och autism är att de med autism har en utvecklingsstörning medan de med Asperger inte har det och det är fel. Asperger och autism är i princip samma diagnos, de har både ouppdaterade diagnoskriterier och är i princip omöjliga att skilja åt hos en vuxen människa, därför välkomnar jag den nya diagnosen Autismspektumtillstånd i DSM, jag hoppas ICD tar efter.
Alien skrev:Aquarius80 skrev:Toblerone skrev:
Nej, det är ingen fördom, det är min erfarenhet. Och jag menade förstås inte att alla gör det, det har jag väl inte heller sagt, utan att många gör det. Det är varken hets eller fördom om det stämmer. Jag har förklarat allt för ofta för folk. Och handlade det aldrig om mig, jag talar ju inte om för folk att jag har AS. Jag jobbar hela dagarna ihop med "NTs" och min man är också en. Han säger samma sak - att dem flesta människor har fördomar.
Även min dotter förstår. Hon berättade för mig om något styckmord som en kille med Asperger har begått. Och jag sa: Det där är inte bra för oss. Hon förstår vad jag menar.
Jag håller mig dig om att alla har fördomar. Jag tror att man bäst stävjar fördomar mot funktionshindrade genom diskussion och kunskapsspridning, och inte genom att stifta drakoniska lagar. Att stifta drakoniska lagar är detsamma som att lägga locket på eller sopa under mattan. Sånt håller aldrig i det långa loppet
Det låter sympatiskt men som framgick av tråden på Familjeliv så fungerar det ofta inte. Det förutsätter att någon vill lyssna. Där bemöttes argument med att vi aspies alltid ville ha sista ordet. Och allt som skrevs sedan bemöttes typ "Här bevisas hur dom är". Det var den vanliga självgoda mobbarinställningen. Mobboffret kan bara göra fel.
Jo, jag håller med där. Vill man framställa en grupp som konstigt, avvikande, så finns det sätt och vis att göra det så att det ser ut så. Som t.ex. att säga sånt som "du har ingen självinsikt" bara för att man kommer med - berättigade - motargument. Inställningen då är ju att bara deras argument är rätt och om någon säger nåt annat så har de ingen självinsikt. Och det där gamla vanliga att man generaliserar, att alla är si eller så. Det sa de inte ordagrant heller, de sa aldrig "alla". Men de sa istället sånt som "det funkar aldrig" eller "man kan inte ha en relation med..." och det är ju SAMMA SAK. Nästan ännu värre - vad vissa också gör är att låta den andra sidan prata och sen ställa frågor som om det vore nåt konstigt, fast det inte är det. Bäst att inte ge sig in på det. Fråga på liknande sätt tillbaka, eller be de precisera frågan så att man kanske samtidigt märker att de inte har en aning om området.
Aquarius80 skrev:Toblerone skrev:
Absolut inte drakoniska lagar, bara lagar som ger lite böter om man struntar i dem. Tyvärr så verkar människor behöva det. De flesta har tyvärr inte så hög moral att de beter sig rätt av ren insikt. Jag tror att t.ex. lagen (som kom på 60-talet, tror jag) om att man inte får aga sina barn har gjort väldigt mycket skillnad. Det blev stop på det ganska omgående. Det hade annars tagit flera generationer. Samma sak med homosexuella - de skulle ha det mycket svårare för dem idag om man inte hade varit konkret och tydligt att man inte får mobba någon för det.
Liljan skrev:Toblerone skrev:Jag vet inte om du förstått mig rätt nu heller. Jag menar så här: Om någon tror att du har autism plus utvecklingsstörning, så kommer de ju att bemöta dig annorlunda än om de förstår att du har Asperger. Det har inte med att behandla en som ett barn att göra om man pratar långsamt eller förklara mera, det kan vara bra för utvecklingsstörda för att förstå bättre. Men om man nu inte är utvecklingsstörd så vill man inte lyssna på sånt tjat. Då vill man hellre att folk ska fatta att man inte är utvecklingsstörd. Att det behövs mer information, det är förstås helt rätt.
Grundproblemet är fortfarande informationsbrist. Att bara utgå från att någon är utvecklingsstörd är fel (och väldigt ignorant) Man bör aldrig utgå från det även om 99,9% av människorna med den diagnosen har en utvecklingsstörning.
Vissa här verkar tro att skillnaden mellan Asperger och autism är att de med autism har en utvecklingsstörning medan de med Asperger inte har det och det är fel. Asperger och autism är i princip samma diagnos, de har både ouppdaterade diagnoskriterier och är i princip omöjliga att skilja åt hos en vuxen människa, därför välkomnar jag den nya diagnosen Autismspektumtillstånd i DSM, jag hoppas ICD tar efter.
Jo, informationsbrist är en del i det. Fast om vi tar ditt exempel, om man skulle veta att 99,9 % med den diagnosen är utvecklingsstörda, då har man ju informationen. Samtidigt vet man inte om man just träffar på ett undantag. Jag skulle nog i ett sånt fall försöka agera ganska neutralt, så att det passar alla.
Jo, du har rätt om autism.
Toblerone skrev:Jo, informationsbrist är en del i det. Fast om vi tar ditt exempel, om man skulle veta att 99,9 % med den diagnosen är utvecklingsstörda, då har man ju informationen. Samtidigt vet man inte om man just träffar på ett undantag. Jag skulle nog i ett sånt fall försöka agera ganska neutralt, så att det passar alla.
Jo, du har rätt om autism.
Ja, precis. Jag tänker att man märker om personen inte förstår och anpassar sig efter det.
Återgå till Att leva som Aspergare