Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-06-29 13:49:02

Vem har påstått att kön är någonting fult?
Varför måste man fösas i ett enda fack för att man har ett visst kön?
Varför är könet alltid i alla sammanhäng så viktigt? Känns som könsapartheid. Borde vi inte ha skilda skolor för barnen, pojkar och flickor är ju så olika?

Gör tankeexperimentet att man ständigt framhöll människors ras i alla sammanhang. Skulle någon tycka att det var ok? Nej, man skulle utgå från att det betydde att raserna hade olika värde.

Vi hör alla till olika grupper efter ursprung, ålder, socialgrupp, kön, NT el NPF, nationalitet, yrke etc. I vissa sammanhang är gruppen viktig, i andra inte. Men varför ska just könet alltid vara så viktigt?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav nescio » 2014-06-29 13:50:37

tahlia skrev:Men de som adopterat ordet "hen" använder det ju för att betona att de inte tillhör något kön alls.
Det där är knäppgökar. Jag bryr mig inte om hur de använder "hen". Jag använder det bara om jag inte vet könet på någon. Att kalla någon "hen" fast man vet könet är fel.
Senast redigerad av nescio 2014-06-29 13:52:50, redigerad totalt 1 gång.
nescio
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-06-29 13:52:19

KrigarSjäl skrev:Människan är inget könsneutrum. Det är ni som har problem med verkligheten - inte vi som ratar ordet.


Ännu en halmgubbe. Eftersom det inte finns bara orden "man och kvinna" utan också "människa", betyder det att man har problem med verkligheten om man skriver "människor/personer/individer" istf "män och kvinnor"?

Har finnarna problem med verkligheten eftersom "hän" används för båda könen?

Jag väntar ännu på ett rationellt skäl för denna avsky för ordet "hen". Nej, känslor brukar ju ofta ha irrationella skäl och vara immuna mot sakargument.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-06-29 13:57:22

tahlia skrev:Men de som adopterat ordet "hen" använder det ju för att betona att de inte tillhör något kön alls.
Begreppsförvirring råder kring det här ordet eftersom personer som inte känt sig hemma i ett kön direkt såg en möjlighet att få en egen benämning men samtidigt springer feminister runt och använder det som en form av ersättning för "hon/han". Ni får ha ett möte och komma fram till vad ordet egentligen ska betyda innan ni kutar runt och använder det känner jag.


Är det omöjligt att hålla två tankar i huvudet samtidigt? :roll:

Dels att använda ordet hen som ersättning för "han/hon", när man inte vet könet, inte vill avslöja det el tycker det är totalt ovidkommande.

Dels att vissa vill kallas "hen" för att de inte känner sig som han/hon. Den gruppen är ju mycket mindre.

Och jag använder inte "hen" för att jag är feminist utan för att jag tycker det är ett behändigt och praktiskt ord. Jag tog ordet till mig utan att veta om den andra användningen, och jag tänker inte sluta använda det.

Hela det kraftiga avståndstagandet från den "oklara gruppen" tycker jag också är minst sagt diskriminerande. "Hjälp, tänk om någon som använder ordet hen om mig, tror att jag är en sån!"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-06-29 13:58:41

Alien skrev:Har finnarna problem med verkligheten eftersom "hän" används för båda könen?


Skulle förvåna mig om finnarna använder det på folk de vet könet på (om vi då undantar extremfeminister).
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-06-29 14:00:09

Jag är 50 % man och 25 % kvinna - vad fan ska jag kalla mig - "haaon" ?? Då föredrar jag hen. På det numera genusperspektiviska id-kortet har jag löst det så här (tänk att en alldeles vanlig hederlig människa ska behöva begå urkundsförfalskning för att freda sig :wink: Ser det kladdigt ut? Bra, då kan jag skylla på att det är något kladd, men hittills har ingen sagt något så det är tydligen helt okej att rätta sitt eget id-kort):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav antonius » 2014-06-29 14:00:59

Alien skrev:Jag väntar ännu på ett rationellt skäl för denna avsky för ordet "hen". Nej, känslor brukar ju ofta ha irrationella skäl och vara immuna mot sakargument.


Förritin avskydde man dom i grannbyn, sen var det finnarna och sen kom ryssskräcken, men nu är man rädd för "avvikande" dom som inte är som oss, hu så hemska dom är, äter visst barn har jag hört, sådana där Conchita Wurst typer och då blir nog ordet HEN så laddat med allt det där underliga... :roll:
antonius
 
Inlägg: 22073
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-06-29 14:02:45

Alien skrev:Dels att använda ordet hen som ersättning för "han/hon", när man inte vet könet, inte vill avslöja det el tycker det är totalt ovidkommande.

Dels att vissa vill kallas "hen" för att de inte känner sig som han/hon. Den gruppen är ju mycket mindre.

Och jag använder inte "hen" för att jag är feminist utan för att jag tycker det är ett behändigt och praktiskt ord. Jag tog ordet till mig utan att veta om den andra användningen, och jag tänker inte sluta använda det.

Hela det kraftiga avståndstagandet från den "oklara gruppen" tycker jag också är minst sagt diskriminerande. "Hjälp, tänk om någon som använder ordet hen om mig, tror att jag är en sån!"


Då ordet hen blivit kidnappat av extremfeminister så är det numera omöjligt även att använda det då man inte vet någons kön då man då kan bli förknippad med dessa.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav tahlia » 2014-06-29 14:15:57

Alien skrev:Hela det kraftiga avståndstagandet från den "oklara gruppen" tycker jag också är minst sagt diskriminerande. "Hjälp, tänk om någon som använder ordet hen om mig, tror att jag är en sån!"


På samma sätt har jag, livet igenom, diskriminerat karlar genom att högljutt protestera när någon kallar mig han.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-06-29 14:21:15

KrigarSjäl skrev:Människan är inget könsneutrum. Det är ni som har problem med verkligheten - inte vi som ratar ordet.


Jo, ordet människa är könsneutralt, om inte möjligen ursprungligen feminint. Det syftar på en art eller möjligen en ras (eftersom det bara finns en ras av denna art). Kvinnor och män är inte olika arter eller raser!

Fattar inte vad som är fel på ordet "hen". Att det var feminister(tror jag) som kom på det? Varför ska vi tvingas ange kön? Däremot förstår jag mycket väl att man inte vill tvingas använda "hen".
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-06-29 14:24:05

rdos skrev:Då ordet hen blivit kidnappat av extremfeminister så är det numera omöjligt även att använda det då man inte vet någons kön då man då kan bli förknippad med dessa.


Man får ta risken. Man blir på sin höjd guilty by association.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-06-29 14:27:42

tahlia skrev:
Alien skrev:Hela det kraftiga avståndstagandet från den "oklara gruppen" tycker jag också är minst sagt diskriminerande. "Hjälp, tänk om någon som använder ordet hen om mig, tror att jag är en sån!"


På samma sätt har jag, livet igenom, diskriminerat karlar genom att högljutt protestera när någon kallar mig han.


En sak är att upplysa om ett faktum, en annan är att bli förolämpad för att folk tar fel el har ett annat språkbruk än man själv.

F ö tror jag knappt att jag skulle brytt om att rätta om någon trott att jag var man på ett forum. Jag skulle nog mest tycka det var en kul grej. Såvida inte diskussionen gällde något som graviditet/amning och någon skrev "du som man vet ju inget om att vänta barn/amma", då vore jag ju tvungen att outa mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-06-29 14:29:20

antonius skrev:Förritin avskydde man dom i grannbyn, sen var det finnarna och sen kom ryssskräcken, men nu är man rädd för "avvikande" dom som inte är som oss, hu så hemska dom är, äter visst barn har jag hört, sådana där Conchita Wurst typer och då blir nog ordet HEN så laddat med allt det där underliga... :roll:
"A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open." Frank Zappa.


Men de som inte vill bli upptäckta hoppar utan...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav tahlia » 2014-06-29 14:34:40

Alien skrev:En sak är att upplysa om ett faktum, en annan är att bli förolämpad för att folk tar fel el har ett annat språkbruk än man själv.


Men det är ju det jag gör - faktum är att jag är ingen hen.

Kan säga att jag har full förståelse för att könsneutrala/androgyna personer valt att adoptera ordet hen och hålla fast vid det för brinnande livet. Vi pratar här om människor som tidigare fått nöja sig med att vara en den eller ett det.
Ur det perspektivet torde man kunna vara storsint nog att ge dem ordet istället för att insistera på att de ska fortsätta vara en den eller ett det för att man antingen är för lat för att skriva han/hon/hen eller komplettera sitt vokabulär med ord som "vederbörande". Eller har de inte rätt att få vara indivder de också?

Som jag ser det är det inte jag som diskriminerar - jag ser ordet som en benämning på de som tidigare tvingats dras med den/det.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-06-29 14:42:08

rdos skrev:
Alien skrev:Har finnarna problem med verkligheten eftersom "hän" används för båda könen?


Skulle förvåna mig om finnarna använder det på folk de vet könet på (om vi då undantar extremfeminister).


Klart de gör, de har ju bara ett pronomen, nämligen "hän". Precis som i estniskan och ungerskan.

Precis som kineserna använder ordet "tā" där vi använder han, hon el det. De klarar sig tydligen ändå. (De kinesiska tecknen är dock lite olika men i tal hörs ju ingen skillnad. Skillnaden i stavning har införts på senare tid under inflytande av språk med könsbestämda pronomen, som engelskan.)

Vi kan ju jämföra med tredje person plural "de". Det framgår ju inte om det gäller män, kvinnor el bägge två, men tydligen kan vi leva med denna ovisshet. :wink:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 16:21:17

Likhetsfeminism är en tankeströmning som kommer från postmodernismen.
Därför kan ingen vettig människa ta till sig trossatser därifrån.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 16:26:32

gadas skrev:Jag är 50 % man och 25 % kvinna - vad fan ska jag kalla mig - "haaon" ??

Hur har du kommit fram till de siffrorna?
Och vad med resterande 25 procent, utomjording?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-06-29 16:35:25

KrigarSjäl skrev:Likhetsfeminism är en tankeströmning som kommer från postmodernismen.
Därför kan ingen vettig människa ta till sig trossatser därifrån.

Det där låter som argumentationsfelet "Guilt by associaton":

wiki skrev:Ett vanligt exempel på guilt by association är reductio ad Hitlerum, även argumentum ad Hitlerum eller mer vanligen nazistargumentet där referensobjektet är Adolf Hitler eller nazister. Slutsatsen är här att allt vad Hitler och nazisterna befattade sig med var fel och rakt igenom oönskat.

P1: Hitler var vegetarian
P2: Hitler var ond
S1: Vegetarianism är av ondo.

Eller, för att slippa dra in Hitler, ta rikskanslern Otto von Bismarck, preussisk statsman och greve och knappast någon demokrat. Han införde reformer i Tyskland:
wiki skrev:Programmet omfattade sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring, invaliditetsförsäkring och ålderspension
https://sv.wikipedia.org/wiki/Otto_von_Bismarck

Blir dessa reformer sämre för att det inte var en socialdemokratisk el liberal och demokratiskt vald minister som införde dem?

Nej, jag saknar fortfarande sakargumenten mot ordet "hen".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav antonius » 2014-06-29 16:51:25

"Hen" använder många homofober då dom menar någon de inte tål medan de aldrig använder det i skrift, är det därför det är så fult enligt dem? ett skällsord om individer de föraktar, sen hakar andra på av bara farten och därmed uppstår det en friktion mellan de som nyttjar det som avsett och de som har det för andra betydelser. Märklig egentligen, finns det fler ord som hamnat i liknande "blåsväder"? :-)063
antonius
 
Inlägg: 22073
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 17:11:44

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Likhetsfeminism är en tankeströmning som kommer från postmodernismen.
Därför kan ingen vettig människa ta till sig trossatser därifrån.


Det där låter som argumentationsfelet "Guilt by associaton"
---
Nej, jag saknar fortfarande sakargumenten mot ordet "hen".

Guilt by association eller inte, jag ser ju vilka det är som använder detta pronomen och i det de skriver i övrigt lyser också den likhetsfeministiska trosuppfattningen fram.
Det är inte särskilt svårt att lägga märke till sammanhanget, vare sig det gäller Aspergerforum eller krönikörer på stora tidningar.

Men visst lär det finnas de som enbart använder detta pronomen av helt och hållet språkliga skäl.

Mitt andra argument är att jag inte gillar ordet av språkliga skäl: det både låter illa och ser illa ut.
Jag är språkmänniska.
Dialekt, uttal, ordval med mera kan störa mig nåt otroligt liksom det kan vara inspirerande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-06-29 18:15:18

Alien skrev:
rdos skrev:
Alien skrev:Har finnarna problem med verkligheten eftersom "hän" används för båda könen?


Skulle förvåna mig om finnarna använder det på folk de vet könet på (om vi då undantar extremfeminister).


Klart de gör, de har ju bara ett pronomen, nämligen "hän". Precis som i estniskan och ungerskan.


Schack-matt.

Om dessa språk bara har ett pronomen så använder de alltså inte ordet av samma orsak som likhetsfeminismen gör, utan för att språket i sig inte haft behov av denna urskiljning. Ungefär samma som att t.ex. spanska också har olika böjningar beroende på kön, och t.ex. tyskan även kategoriserar allt som maskulint, feminint eller neutralt. Det är bara en ren slump att vissa språk har mer av detta än andra, och stödjer inte på något sätt likhetsfeminismen. I slutändan så har ALLA språk ord för man och kvinna, och har inget ord för folk som inte är något av detta naturligt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-29 18:46:08

Alien skrev:Det finns redan ett utmärkt ord "hen" (troligen influerat av finska "hän"). Ingen anledning att skapa ett nytt.

Det som förundrar mig är vilket känslomässigt hat så många har till dett lilla oskyldiga ord. Ingen tvinas använda det, men motståndarna vill förbjuda andra att använda det.

Hen baseras på Finska ordet hän. Existerar inte någon motsvarighet på Engelska, lika dött som på Svenska. Finnarna är alltid ett steg längre. Först Linux och sen hän :D (eller omvänt)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-06-29 19:08:17

rdos skrev:
Alien skrev:Dels att använda ordet hen som ersättning för "han/hon", när man inte vet könet, inte vill avslöja det el tycker det är totalt ovidkommande.

Dels att vissa vill kallas "hen" för att de inte känner sig som han/hon. Den gruppen är ju mycket mindre.

Och jag använder inte "hen" för att jag är feminist utan för att jag tycker det är ett behändigt och praktiskt ord. Jag tog ordet till mig utan att veta om den andra användningen, och jag tänker inte sluta använda det.

Hela det kraftiga avståndstagandet från den "oklara gruppen" tycker jag också är minst sagt diskriminerande. "Hjälp, tänk om någon som använder ordet hen om mig, tror att jag är en sån!"


Då ordet hen blivit kidnappat av extremfeminister så är det numera omöjligt även att använda det då man inte vet någons kön då man då kan bli förknippad med dessa.


Jag anser att ordet snarare är i fara att bli kidnappat och dödat av anti-feministerna. Jag (och andra) har otaliga gånger sagt att vi använder det för att det är praktiskt, utan att öht veta/bry oss om någon feministisk koppling.

Feminism är inte samma sak som nazism, alltså finns det ingen anledning att skräckslaget bekämpa ett ord för att det skulle vara infört av feminister.

För övrigt så tycks "extremfeminister" av många här på forumet vara en synonym till "alla slags feminister". Om inte, vill jag se en definition av "extremfeminism".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 19:15:53

Likhetsfeminism är vad jag kallar extremt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Språket



Logga in