Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Wine » 2014-01-20 23:31:09

Alien skrev:Finland är ett grannland och var länge en del av Sverige. Finska är dessutom ett av Sveriges officiella minoritetsspråk. Så jag tycker faktiskt det hör till allmänbildningen att känna till något om finskan. Som att "hän" används för både hon och han i finskan.

Du bor inte i England el USA heller utan i Sverige. Alltså är det ovidkommande vad ett svenskt ord betyder på engelska.

Jag tycker faktiskt denna engelskfixering är lite patetisk. Sverige är inte USA:s 51 delstat, även om en del tycks tro det.


Tror ändå det är rätt så ovanligt att gemene man i Sverige känner till hur "hän" används i det finska språket, kanske är det fler som gör det nu efter att "hen" introducerats och det har blivit diskussioner om detta ord. Trots att Finland är vårt grannland och har varit en del av Sverige tidigare så är det väl ändå så att vi lär oss trots allt engelska i grundskolan och det är obligatoriskt, det är inte finska. Dessutom så kommer vi i vårt vardagliga liv i hög grad i kontakt med det engelska språket genom att titta på tv-serier, filmer, dokumentärer, lyssna på musik, läsa böcker, webbsidor, studielitteratur m.m.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-01-21 3:18:23

Wine skrev:
Alien skrev:Finland är ett grannland och var länge en del av Sverige. Finska är dessutom ett av Sveriges officiella minoritetsspråk. Så jag tycker faktiskt det hör till allmänbildningen att känna till något om finskan. Som att "hän" används för både hon och han i finskan.

Du bor inte i England el USA heller utan i Sverige. Alltså är det ovidkommande vad ett svenskt ord betyder på engelska.

Jag tycker faktiskt denna engelskfixering är lite patetisk. Sverige är inte USA:s 51 delstat, även om en del tycks tro det.


Tror ändå det är rätt så ovanligt att gemene man i Sverige känner till hur "hän" används i det finska språket, kanske är det fler som gör det nu efter att "hen" introducerats och det har blivit diskussioner om detta ord. Trots att Finland är vårt grannland och har varit en del av Sverige tidigare så är det väl ändå så att vi lär oss trots allt engelska i grundskolan och det är obligatoriskt, det är inte finska. Dessutom så kommer vi i vårt vardagliga liv i hög grad i kontakt med det engelska språket genom att titta på tv-serier, filmer, dokumentärer, lyssna på musik, läsa böcker, webbsidor, studielitteratur m.m.


Förvisso, men jag upprepar min fråga (tidigare ställd i ett svar till slackern):
Men varför skulle man (bry sig om den engelska betydelsen när man talar/skriver svenska? Brukar du tala engelska ofta och pratar du mycket om höns då?

När "hen" förekommer i en svenskt text betyder det förstås inte "höna", lika litet som "bra" betyder "b-h" i en svensk text.


På engelska kan i skrift använda "s/he" för att markera okänt/ointressant kön.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav kvicksilver » 2014-01-21 9:53:04

Alien skrev:Finland är ett grannland och var länge en del av Sverige. Finska är dessutom ett av Sveriges officiella minoritetsspråk. Så jag tycker faktiskt det hör till allmänbildningen att känna till något om finskan. Som att "hän" används för både hon och han i finskan.

Du bor inte i England el USA heller utan i Sverige. Alltså är det ovidkommande vad ett svenskt ord betyder på engelska.

Jag tycker faktiskt denna engelskfixering är lite patetisk. Sverige är inte USA:s 51 delstat, även om en del tycks tro det.


Finskan är, trots grannland och minoritetsspråk, avlägset till svenskan. Engelskan är det inte.

Dessutom pratar betydligt fler engelska som andraspråk i Sverige än finska, så det lär vara en betydligt viktigare att ta ställning än någon liten paragraf nånstans som ingen bryr sig om. Precis som att arabiska och bosniska antagligen har ett betydligt större inflytande i det svenska samhället än ex jiddisch, som är ett officiellt minoritetsspråk.

Vi bor inte heller i Finland, så då borde det vara helt ovidkommande också.
När det gäller ordet hen så är väl det smidigt ibland. Använder det inte själv men förstår syftet, liksom.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav kvicksilver » 2014-01-21 10:17:12

När det kommer till Aliens sista stycke kan jag alltså bara hålla med.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Fortytwo » 2014-01-21 21:54:46

Jag har extremt svårt för ordet "du". Det är för nymodigt; på stenåldern så användes det ju inte! Jag vet i ärlighetens namn inte om jag kan leva särskilt mycket längre till så länge detta otyg till ord används. Jag får djupandas och ta en sobril varje gång någon yppar nämnda bokstavskombination. Jag tänker inte söka psykoterapi för detta utan kräver helt sonika att folk slutar använda ordet - det är ju det rimligaste, som ni säkert alla förstår.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav kvicksilver » 2014-01-22 9:05:36

Fortytwo skrev:Jag har extremt svårt för ordet "du". Det är för nymodigt; på stenåldern så användes det ju inte! Jag vet i ärlighetens namn inte om jag kan leva särskilt mycket längre till så länge detta otyg till ord används. Jag får djupandas och ta en sobril varje gång någon yppar nämnda bokstavskombination. Jag tänker inte söka psykoterapi för detta utan kräver helt sonika att folk slutar använda ordet - det är ju det rimligaste, som ni säkert alla förstår.


Jag tror det ligger nåt i det där. Har sett hen användas i alla möjliga texter nu, så det verkar långsamt bli en del av ordförrådet. Kanske bara i ett antal år, som ett trendord, eller för evigt. Såna här kontroverser brukar vara jämförelsevis korta.

(Sedan har jag en tendens att använda "du" i stället för "man" alldeles för ofta, men det har nog andra skäl bakom...)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Wine » 2014-06-19 19:46:19



ska tydligen vara en god öl enligt vad jag fått förklarat för mig i en annan tråd... :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-06-28 19:13:39

Jag är definitivt inte feminist - jag är emot könsdiskriminering - men jag tycker ordet "hen" är det bästa tillskottet till svenskan på länge. Det är bara att gratulera (och avundas) dem som lyckades lansera det!

Vem ska ha rätt att tvinga mig att ange kön så fort jag talar om en person?! Ett språk utan ett könsneutralt personligt pronomen är ett fattigt språk - för att inte säga obrukbart.

Även om jag på intet vis vill framhäva mig själv :wink: så kan jag gärna nämna att jag själv strax innan hade kommit på ordet "ho" med motsvarande betydelse i en ny variant av svenska (i vilken "hen" f ö inte helt olikt betyder "den här"). Men "hen" är bättre, åtminstone i vanlig svenska.

Det är inte bara ett behov som fylls, det är en lika elegant som enkel konstruktion.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Wine » 2014-06-28 19:45:38

gadas skrev:...
Även om jag på intet vis vill framhäva mig själv :wink: så kan jag gärna nämna att jag själv strax innan hade kommit på ordet "ho" med motsvarande betydelse i en ny variant av svenska...


:wink: bara du inte börjar lobba för att "ho" ska lanseras som ett nytt ord utöver "hen". Jag får än värre associationer av att se detta ord i jämförelse med "hen".
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Moggy » 2014-06-28 19:48:01

Wine skrev:
:wink: bara du inte börjar lobba för att "ho" ska lanseras som ett nytt ord utöver "hen". Jag får än värre associationer av att se detta ord i jämförelse med "hen".



Haha. Ja, det ordet skulle nog inte ha funkar nåt vidare.... :)
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Flia » 2014-06-28 20:55:26

I flera dialekter betyder är "ho" liktydigt med "vem", men ibland med "hon".
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-28 21:32:22

Flia skrev:I flera dialekter betyder är "ho" liktydigt med "vem", men ibland med "hon".

Kanske det, men "ho" för direkt tankarna till ett visst nötkreatur...men det ligger ju helt i samma agrara associationsbana som "hen", som för alla engelsktalande för tankarna till ett visst fjäderfä.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Huggorm » 2014-06-28 21:46:52

KrigarSjäl skrev:
Flia skrev:I flera dialekter betyder är "ho" liktydigt med "vem", men ibland med "hon".

Kanske det, men "ho" för direkt tankarna till ett visst nötkreatur...men det ligger ju helt i samma agrara associationsbana som "hen", som för alla engelsktalande för tankarna till ett visst fjäderfä.
Förstår inte vilket nötkreatur du menar. "So" är ju ett gammalt ord för grisar men de är inga nötkreatur? Är det "mu" som i Mamma Mu du tänker på?
Huggorm
 
Inlägg: 22446
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-28 21:54:44

-Kanske m som i märr?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-06-29 13:04:02

Det finns redan ett utmärkt ord "hen" (troligen influerat av finska "hän"). Ingen anledning att skapa ett nytt.

Det som förundrar mig är vilket känslomässigt hat så många har till dett lilla oskyldiga ord. Ingen tvinas använda det, men motständarna vill förbjuda andra att använda det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-06-29 13:05:23

Ett exempel på önskan att förbjuda andra att använda ordet:

tahlia skrev:...har du fortfarande inte greppat att jag inte är någon hen och dessutom avskyr ordet så som det tenderar att användas.

Tahlia, har dina argument mer el mindre värde beroende på vilket kön du tillhör? Är det viktigt för dig att alla andra på forumet håller reda på vilket kön du tillhör?

Eller hade det varit ok om det stått "han eller hon" i stället?

För övrigt tycker jag att de som avskyr vissa ord och kräver att andra inte ska använda dem, borde ställa upp på att avstå från att använda ord som andra avskyr. Ställer ni upp på det? Nej, trodde inte det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav tahlia » 2014-06-29 13:07:48

Och så ett exempel på mitt svar då: ;)

Hade jag varit en hen, dvs en person som varken känner sig som en man eller en kvinna (eller möjligen känner sig som båda delarna) hade det inte varit några problem.
Nu är jag inte en hen så att kalla mig hen är lika illa och fel som att kalla mig han.

Och jodå, jag fick vara mer än lovligt naiv för att inbilla mig att alla mina åsikter är könsneutrala. Hur man än vrider saker så är både mitt perspektiv och mina erfarenheter skilda från karlars på just könsbasis.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav tahlia » 2014-06-29 13:10:09

Som jag sagt tidigare så har användandet av hen snarare sett till att istället för han/hon får man nu använda han/hon/hen.

Eftersom könsneutrala människor genast lade beslag på ordet "hen" så gick det väldigt snabbt ifrån en förkortning av hon/han till att bli en benämning på en egen grupp människor. Så ska det då vara ok att kuta runt och förutsätta att alla är könsneutrala eller känner att de tillhör båda könen lika mycket?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-06-29 13:19:30

Nu använder jag ordet "hen" just som en ersättning för "han eller hon". Det vill du alltså förbjuda?

Jag förutsätter inte att människor är könsneutrala, jag vet inte deras kön el struntar blankt i det. Det är så som jag sett ordet användas också.

För mig är utropet "Jag är ingen hen!" jättelöjligt. Ungefär som att säga "Jag är ingen människa, jag är man/kvinna". Egentligen borde vi i så fall förbjuda alla könsneutrala ord som människa, person, individ, förälder, barn, syskon etc. Vi måste ju i alla sammanhäng betona könet, det är det allra viktigaste.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 13:29:33

-Varför ska kön ses som nånting fult?
-Varför är alla feminister av idag likhetsfeminister?
-Varför ska vi bli likadana?
-Blir världen mer rättvis om vi låtsas att det inte finns kön?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav tahlia » 2014-06-29 13:30:30

Men de som adopterat ordet "hen" använder det ju för att betona att de inte tillhör något kön alls.
Begreppsförvirring råder kring det här ordet eftersom personer som inte känt sig hemma i ett kön direkt såg en möjlighet att få en egen benämning men samtidigt springer feminister runt och använder det som en form av ersättning för "hon/han". Ni får ha ett möte och komma fram till vad ordet egentligen ska betyda innan ni kutar runt och använder det känner jag.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-06-29 13:38:00

KrigarSjäl skrev:-Blir världen mer rättvis om vi låtsas att det inte finns kön?


Nämen om vi slutar låtsas att det inte finns något annat än kön.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-06-29 13:38:44

Alien skrev:Nu använder jag ordet "hen" just som en ersättning för "han eller hon". Det vill du alltså förbjuda?

Jag förutsätter inte att människor är könsneutrala, jag vet inte deras kön el struntar blankt i det. Det är så som jag sett ordet användas också.

För mig är utropet "Jag är ingen hen!" jättelöjligt. Ungefär som att säga "Jag är ingen människa, jag är man/kvinna". Egentligen borde vi i så fall förbjuda alla könsneutrala ord som människa, person, individ, förälder, barn, syskon etc. Vi måste ju i alla sammanhäng betona könet, det är det allra viktigaste.


Instämmer helt!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 13:42:16

Människan är inget könsneutrum. Det är ni som har problem med verkligheten - inte vi som ratar ordet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Språket



Logga in