Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Koboshi » 2014-01-19 23:45:15

Alien skrev:
Koboshi skrev:Ah då fick jag svar.

Hen - de.

Jag lägger ner uttrycket hen helt. Dels finns det redan bra uttryck så som hin och den. Dels så förstår jag inte varför man överhuvud började med hen.

Så svaret jag sökte - och fick:
Hen - de/dem.

Tack alla ^_^


Så "hin" kan ersätta han el hon? Hur tänkte du där? :roll:

Det finns en självklar anledning att använda "hen": För att slippa skriva/säga "han eller hon" hela tiden.

Hin betyder ju den/det där så hon/han = den = hin. (notera två länkar).

*edit*
Alltså om nu svenskan redan har ett ord för den så varför skapa ett nytt? Jag tänker använda hin i betydelsen den = han/hon.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav HGJ » 2014-01-19 23:48:50

slackern skrev:
Alien skrev:
Koboshi skrev:Ah då fick jag svar.

Hen - de.

Jag lägger ner uttrycket hen helt. Dels finns det redan bra uttryck så som hin och den. Dels så förstår jag inte varför man överhuvud började med hen.

Så svaret jag sökte - och fick:
Hen - de/dem.

Tack alla ^_^


Så "hin" kan ersätta han el hon? Hur tänkte du där? :roll:

Det finns en självklar anledning att använda "hen": För att slippa skriva/säga "han eller hon" hela tiden.


Vadå menar du att inte Hin håle kan vara en kvinna?

Hin håla borde nog kunna vara en kvinna.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5385
Anslöt: 2007-06-02

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2014-01-19 23:55:31

HGJ skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:
Så "hin" kan ersätta han el hon? Hur tänkte du där? :roll:

Det finns en självklar anledning att använda "hen": För att slippa skriva/säga "han eller hon" hela tiden.


Vadå menar du att inte Hin håle kan vara en kvinna?

Hin håla borde nog kunna vara en kvinna.


Har du rätt i. Tror till och med hin är en ärkeängel eller var innan hin föll.
slackern
 
Inlägg: 43911
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-01-20 3:13:47

Moggy skrev:Nu används ordet hen även ungefär som hane används och inte bara som pronomen.


Vaddå, används "hen" som substantiv och om djur? För det är så jag använder hane och hona. Fast om djur går ju den el det utmärkt. Eller säger man om en person, "X är en hen"? Vilka gör det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-01-20 3:23:27

slackern skrev:
Kanin skrev:Det könsneutrala ordet hen används normalt inte som substantiv, utan enbart som pronomen, precis som han och hon. I vissa fall används hon och han som substantiv ("det är en han") men då enbart i grundform utan böjning.

Trollmor skrev:Plural (flertal) måste bli de, deras och dem. Men hur blir hän (som jag stavar det) i ackusativ:

Språkrådet skriver: "Genitivformen blir hens: Det är hens ensak. Vi rekommenderar hen som objektsform: Jag såg hen. Även henom förekommer som objektsform i språkbruket."

geocache skrev:Jag håller med Alien helt. Jag anser att det mycket väl räcker med "hon", "han", "honom", "henne", "hans" och "hennes". Som jag ser det så är ordet "hen" ett engelskt ord som betyder "höna". "Könsneutralitet" känns väldigt mycket som ett "konstgjort" uttryck som beskriver något som egentligen inte finns, anser jag.

Du missuppfattade uppenbarligen vad Alien skrev. Nöj dig med att uttrycka dina osympatiska åsikter i "Säger du 'hen'"-tråden.


Jag tycker absolut inte att det blir könsneutralt. Skriver man hens betyder det ju höns och inte en höna.


Men varför skulle man bry sig om den engelska betydelsen när man talar/skriver svenska? Brukar du tala engelska ofta och pratar du mycket om höns då?

När "hen" förekommer i en svenskt text betyder det förstås inte "höna", lika litet som "bra" betyder "b-h" i en svensk text.

För övrigt finns det många svenska ord som är homonymer. Ingen har några problem med att använda pronomenet "vår" fast det också finns årstiden "vår". Hönsargumentet är ett tramsargument, kunde möjligen vara relevant om "hen" var splitter nytt, men det har funnits med i några år nu. Jag tror att de som förknippar det enbart med höns gör så för att de vill göra det. "Nää, ordet hen finns inte på svenska sådetså!"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Tiblan » 2014-01-20 6:08:14

Miche skrev:
Tiblan skrev:Ogillar verkligen ordet hen.

Ordet hen har stått med i SAOL länge och står beskrivet som brynsten, vad är det för fel med det?

Tiblan skrev:Min tolkning av det är att hen är engelska och betyder höna och jag vill inte likställas med en höna.

Så Svenska Akademiens tolkning är felaktig alltså... intressant...

Tiblan skrev:Dom har inte gjort något ont men tycker att jag är en hon och vill kallas hon om man inte känner till mitt namn.

Hur ska man veta det utan att leta igenom dina texter på det fåtal texter där du skrivit det, det framgår inte ens av din presentation...

Vid de tillfällen som jag inte vet könet på någon eller om jag av någon anledning vill dölja kön på någon (vilket har hänt) respektive om någon vill kallas för hen så använder jag hen, jag har inga andra anledningar (som jag kommer på nu) att använda ordet som ett pronomen.


På detta forum behöver du varken kalla mig hon, han eller hen utan Tiblan.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav nallen » 2014-01-20 7:27:12

Alien skrev:"Nää, ordet hen finns inte på svenska sådetså!"

Precis.
nallen
 
Inlägg: 19550
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Zirre » 2014-01-20 9:15:26

Jag tycker att hen är ett användbart ord på tex ett forum och i viss typ av skrift men jag har inte och kommer nog inte använda det i talat språk.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Wine » 2014-01-20 10:51:18

Alien skrev:Men varför skulle man bry sig om den engelska betydelsen när man talar/skriver svenska? Brukar du tala engelska ofta och pratar du mycket om höns då?

När "hen" förekommer i en svenskt text betyder det förstås inte "höna", lika litet som "bra" betyder "b-h" i en svensk text.

För övrigt finns det många svenska ord som är homonymer. Ingen har några problem med att använda pronomenet "vår" fast det också finns årstiden "vår". Hönsargumentet är ett tramsargument, kunde möjligen vara relevant om "hen" var splitter nytt, men det har funnits med i några år nu. Jag tror att de som förknippar det enbart med höns gör så för att de vill göra det. "Nää, ordet hen finns inte på svenska sådetså!"


Om man har lärt sig engelska i grundskolan har man förmodligen kommit i kontakt med orden hen samt hens och ordens betydelse i engelskan betydligt tidigare än vad man gjort med orden i svenskan. För mig är det i alla fall så, jag hade faktiskt aldrig varken sett eller hört ordet hen i svenskan innan jag såg det i samband med introduceringen av begreppet för något år sedan för att beskriva en person med osäker könsidentitet.

Om man alltså aldrig tidigare har varken sett, hört eller använt ordet i svenskan så är det väl inte speciellt konstigt att man i första hand tänker på de engelska orden hen och hens och ordens betydelse i engelskan istället. Engelska börjar man ju lära sig rätt tidigt i grundskolan, en del redan från lågstadiet, när jag gick i skolan började vi läsa engelska årskurs 4 i mellanstadiet.

Ordet bra tycker jag är lika dåligt exempel som barn och fart som jag sett nämnas i en annan tråd då bra precis som fart och barn inte heller uttalas på samma sätt i svenskan som i engelskan.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2014-01-20 11:24:58

Alien skrev:
slackern skrev:
Kanin skrev:Det könsneutrala ordet hen används normalt inte som substantiv, utan enbart som pronomen, precis som han och hon. I vissa fall används hon och han som substantiv ("det är en han") men då enbart i grundform utan böjning.


Språkrådet skriver: "Genitivformen blir hens: Det är hens ensak. Vi rekommenderar hen som objektsform: Jag såg hen. Även henom förekommer som objektsform i språkbruket."


Du missuppfattade uppenbarligen vad Alien skrev. Nöj dig med att uttrycka dina osympatiska åsikter i "Säger du 'hen'"-tråden.


Jag tycker absolut inte att det blir könsneutralt. Skriver man hens betyder det ju höns och inte en höna.


Men varför skulle man bry sig om den engelska betydelsen när man talar/skriver svenska? Brukar du tala engelska ofta och pratar du mycket om höns då?

När "hen" förekommer i en svenskt text betyder det förstås inte "höna", lika litet som "bra" betyder "b-h" i en svensk text.

För övrigt finns det många svenska ord som är homonymer. Ingen har några problem med att använda pronomenet "vår" fast det också finns årstiden "vår". Hönsargumentet är ett tramsargument, kunde möjligen vara relevant om "hen" var splitter nytt, men det har funnits med i några år nu. Jag tror att de som förknippar det enbart med höns gör så för att de vill göra det. "Nää, ordet hen finns inte på svenska sådetså!"


Jag tycker att Wini har förklarat det alldeles utmärkt här nedanför. Jag tänker inte skriva ner mina egna tankar för det har Wini redan gjort åt mig här.
Wine skrev:Om man har lärt sig engelska i grundskolan har man förmodligen kommit i kontakt med orden hen samt hens och ordens betydelse i engelskan betydligt tidigare än vad man gjort med orden i svenskan. För mig är det i alla fall så, jag hade faktiskt aldrig varken sett eller hört ordet hen i svenskan innan jag såg det i samband med introduceringen av begreppet för något år sedan för att beskriva en person med osäker könsidentitet.

Om man alltså aldrig tidigare har varken sett, hört eller använt ordet i svenskan så är det väl inte speciellt konstigt att man i första hand tänker på de engelska orden hen och hens och ordens betydelse i engelskan istället. Engelska börjar man ju lära sig rätt tidigt i grundskolan, en del redan från lågstadiet, när jag gick i skolan började vi läsa engelska årskurs 4 i mellanstadiet.

Ordet bra tycker jag är lika dåligt exempel som barn och fart som jag sett nämnas i en annan tråd då bra precis som fart och barn inte heller uttalas på samma sätt i svenskan som i engelskan.
slackern
 
Inlägg: 43911
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Miche » 2014-01-20 12:43:41

Tiblan skrev:På detta forum behöver du varken kalla mig hon, han eller hen utan Tiblan.

Så Tiblan vill att Tiblan ska kallas för Tiblan.

Inser inte Tiblan hur opraktiskt det blir när Tiblan inte kan använda personliga pronomen istället för nick som Tiblan? (Ok, jag hade kunnat använda du, men det här var ett överdrivet exempel för att visa hur praktiska personliga pronomen är i språket.)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Hadraniel » 2014-01-20 12:53:09

Miche skrev:
Tiblan skrev:På detta forum behöver du varken kalla mig hon, han eller hen utan Tiblan.

Så Tiblan vill att Tiblan ska kallas för Tiblan.

Inser inte Tiblan hur opraktiskt det blir när Tiblan inte kan använda personliga pronomen istället för nick som Tiblan? (Ok, jag hade kunnat använda du, men det här var ett överdrivet exempel för att visa hur praktiska personliga pronomen är i språket.)


Fast hade det då inte varit bättre att använda ett realistiskt exempel så att det hade framgått tydligt att ordet är användbart i normala fall istället?
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav nescio » 2014-01-20 15:33:21

Hadraniel skrev:Fast hade det då inte varit bättre att använda ett realistiskt exempel så att det hade framgått tydligt att ordet är användbart i normala fall istället?
Är inte "Tiblan vill att hon ska kallas för Tiblan." ett realistiskt exempel? Det låter helt normalt tycker jag.
nescio
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Hadraniel » 2014-01-20 15:39:31

nescio skrev:
Hadraniel skrev:Fast hade det då inte varit bättre att använda ett realistiskt exempel så att det hade framgått tydligt att ordet är användbart i normala fall istället?
Är inte "Tiblan vill att hon ska kallas för Tiblan." ett realistiskt exempel? Det låter helt normalt tycker jag.


Jodå, om man vet om att det är en hon och anser att man vill belysa detta faktum så är det ju realistiskt. Hade nog själv sagt "Tiblan vill kallas för Tiblan" om jag inte visste om könet i den meningen och därmed finns inget behov av "hen" där som jag ser det.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav nescio » 2014-01-20 16:49:09

Hadraniel skrev:Jodå, om man vet om att det är en hon och anser att man vill belysa detta faktum så är det ju realistiskt. Hade nog själv sagt "Tiblan vill kallas för Tiblan" om jag inte visste om könet i den meningen och därmed finns inget behov av "hen" där som jag ser det.
Hitta på en mening där han/hon behövs själv då. Eller är pronomen i tredje person onödiga?
nescio
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-01-20 16:58:09

slackern skrev:
Alien skrev:Ja, självklart är människa ett feminint substantiv. Så kan de män som tror att de blir mindre manliga av att omtalas som "hen" ens kalla sig människa nu? :P

En trältjänst är människans tid på jorden,
hennes dagar är som daglönarens.
Hon är en slav som längtar efter skuggan,
en daglönare som väntar på sin lön.


Blir ni män förolämpade om ni kallas "hän" på finska, eftersom det är samma för både män och kvinnor?


Men vad fan jag bor i Sverige och inte i Finland. Dessutom är finskan ett ruggigt svårt språk att lära sig. Finns ingen som helst släktskap till det svenska språket.

Ska man lära sig ett språk skulle jag välja tyska eller något romanskt språk har man mycket större nytta utav. Även latin är att föredra framför finskan. Har man en bra grund att lära sig romanska språk utav.


Finland är ett grannland och var länge en del av Sverige. Finska är dessutom ett av Sveriges officiella minoritetsspråk. Så jag tycker faktiskt det hör till allmänbildningen att känna till något om finskan. Som att "hän" används för både hon och han i finskan.

Du bor inte i England el USA heller utan i Sverige. Alltså är det ovidkommande vad ett svenskt ord betyder på engelska.

Jag tycker faktiskt denna engelskfixering är lite patetisk. Sverige är inte USA:s 51 delstat, även om en del tycks tro det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2014-01-20 17:03:30

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Ja, självklart är människa ett feminint substantiv. Så kan de män som tror att de blir mindre manliga av att omtalas som "hen" ens kalla sig människa nu? :P



Blir ni män förolämpade om ni kallas "hän" på finska, eftersom det är samma för både män och kvinnor?


Men vad fan jag bor i Sverige och inte i Finland. Dessutom är finskan ett ruggigt svårt språk att lära sig. Finns ingen som helst släktskap till det svenska språket.

Ska man lära sig ett språk skulle jag välja tyska eller något romanskt språk har man mycket större nytta utav. Även latin är att föredra framför finskan. Har man en bra grund att lära sig romanska språk utav.


Finland är ett grannland och var länge en del av Sverige. Finska är dessutom ett av Sveriges officiella minoritetsspråk. Så jag tycker faktiskt det hör till allmänbildningen att känna till något om finskan. Som att "hän" används för både hon och han i finskan.

Du bor inte i England el USA heller utan i Sverige. Alltså är det ovidkommande vad ett svenskt ord betyder på engelska.

Jag tycker faktiskt denna engelskfixering är lite patetisk. Sverige är inte USA:s 51 delstat, även om en del tycks tro det.


Nej det hör verkligen inte till allmänbildningen att kunna finska. Givetvis känner jag till att finskan är ett minoritetsspråk i Sverige. Kan vi tacka Tornedalningarna för. Även samiska , romani chib och jiddisch är det. Tycker du även att det hör till allmänbildningen att man ska kunna prata dom språken?
slackern
 
Inlägg: 43911
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Hadraniel » 2014-01-20 17:57:21

nescio skrev:Hitta på en mening där han/hon behövs själv då. Eller är pronomen i tredje person onödiga?


De går att undvika att använda om man vill det, men de förbättrar flytet i språket som jag ser det då man slipper säga namnet hela tiden. I de extremt sällsynta fall där jag inte vet könet på någon använder jag hellre namnet/aliaset även om det blir något sämre flyt i språket hellre än att börja använda ordet "hen" då jag anser det vara både politiskt laddat, låter väldigt fel samt har en osäker betydelse då det kan betyda antingen "han eller hon" alternativt någon med osäker könsidentintitet. Det är min personliga åsikt att ordet är överflödigt, men de som tycker att det behövs är ju fria att använda det. Använd det inte om mig bara, då jag ser det som förolämpande, så är det helt ok för min del.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-01-20 18:03:36

Men om jag inte vet ditt kön el tycker det är oviktigt i sammanhanget, kommer jag att använda "hen" i alla fall. Och varför skulle "hen" vara förolämpande?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Hadraniel » 2014-01-20 18:23:25

Alien skrev:Men om jag inte vet ditt kön el tycker det är oviktigt i sammanhanget, kommer jag att använda "hen" i alla fall. Och varför skulle "hen" vara förolämpande?


Då det för mig tolkas som att jag skulle ha ett feminint utseende så att det är osäkert om jag skulle vara en man eller kvinna (om personen har sett hur jag ser ut) eller om personen vet om vilket kön jag har som att jag beter mig, ser ut som eller skriver på ett typiskt feminint sätt. Då jag är en man och vill uppfattas som en man skulle detta kännas förolämpande för min del. Då jag inte håller min könstillhörighet hemlig utan alltid uppger den i profiler och liknande så är sannolikheten att någon använder "hen" om mig av ovisshet väldigt liten.

I stora drag skulle jag se användandet av "hen" om mig som om någon frågade "Är du verkligen en man?" vilket jag inte tycker är ok.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-01-20 18:35:30

Det är inte alltid man orkar kolla i profilen. Och hen betyder "han el hon". Alltså borde "han el hon" också vara förolämpande då?

Förresten kan jag säga att jag känner mig förolämpad om någon inte kallar mig "hen". Om man nu nödvändigtvis vill tolka ett pronomen till det värsta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46613
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Hadraniel » 2014-01-20 18:44:01

Alien skrev:Det är inte alltid man orkar kolla i profilen. Och hen betyder "han el hon". Alltså borde "han el hon" också vara förolämpande då?

Förresten kan jag säga att jag känner mig förolämpad om någon inte kallar mig "hen". Om man nu nödvändigtvis vill tolka ett pronomen till det värsta.


Om någon som vet om mitt kön använder "hon eller han" om mig utan att det är uppenbart nödvändigt (till exempel en undersökning där man ska bortse från könet) skulle jag nog ta det som en förolämpning också.

Ok, så du vill inte att folk uppfattar dig som att du är en kvinna? Ska försöka komma ihåg det, men då det inte hör till vanligheten bland de som ingår i min bekantskapskrets det är det möjligt att jag kan glömma bort det. Men av respekt för dig ska jag försöka använda ordet "hen" om dig i forsättningen. Gör det enbart om personer efterfrågar det, även om det bär mig emot lite då det låter fel för mig.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Dagobert » 2014-01-20 19:01:32

Är det ingen som ifrågasätter ordet "jag"?
T.ex. "Dagobert säger inte 'jag' om Dagobert eftersom Dagobert anser Dagobert vara någon annan".
(Och Mig är en sovjetisk flygplansserie så det ordet är upptaget.)

Eller "vi", "ni", "de", "oss"? Vadå vi/ni/de/oss, klumpa inte ihop individer, säg namnen på alla vederbörande inbegripna (eller det vederbörande vederbörande vill att andra vederbörande ska kalla vederbörande vederbörande)!
:-)040
Dagobert
 
Inlägg: 14384
Anslöt: 2010-11-30

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2014-01-20 20:26:03

Alien skrev:Det är inte alltid man orkar kolla i profilen. Och hen betyder "han el hon". Alltså borde "han el hon" också vara förolämpande då?

Förresten kan jag säga att jag känner mig förolämpad om någon inte kallar mig "hen". Om man nu nödvändigtvis vill tolka ett pronomen till det värsta.


Här har du en Hen. Tydligen en gammal dansk kung.

Bild

http://sv.wikipedia.org/wiki/Harald_Hen
slackern
 
Inlägg: 43911
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in