Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hen henner?

Inläggav nescio » 2014-01-16 19:13:39

slackern skrev:Nej hen skapades utav queer personer som inte kände sig hemma i den traditionella könsnormen.
Wikipedia skrev:Det föreslogs år 1966 av Rolf Dunås i Upsala Nya Tidning
Så Rolf Dunås var queer?

Jag använder "hen" bara om jag inte vet könet. Vad queer personer använder ordet till bryr jag mig inte om.
nescio
 
Inlägg: 3907
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hen henner?

Inläggav HenrikE » 2014-01-16 19:58:08

Kahlokatt skrev:I det jobb man har skall ens kolleger stötta en.
Fast det duger ju inte i en befattningsbeskrivning för en kyrkoherdestjänst, som det här var hämtat ur. "I det själasörjande arbete som han eller hon har skall hans eller hennes kolleger stötta honom eller henne." Ganska mycket praktiskare med hen, eller hur?
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Hen henner?

Inläggav Moggy » 2014-01-16 20:08:32

HenrikE skrev:Fast det duger ju inte i en befattningsbeskrivning för en kyrkoherdestjänst, som det här var hämtat ur. "I det själasörjande arbete som han eller hon har skall hans eller hennes kolleger stötta honom eller henne." Ganska mycket praktiskare med hen, eller hur?


Nä, tycker inte det ser bra ut med hen i meningen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hen henner?

Inläggav nallen » 2014-01-16 21:09:17

Kanin skrev:Syftet är att [...] och öka individers frihet.

Att undanhålla information kan aldrig öka individernas frihet.
nallen
 
Inlägg: 19553
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hen henner?

Inläggav Kahlokatt » 2014-01-16 21:22:37

HenrikE skrev:
Kahlokatt skrev:I det jobb man har skall ens kolleger stötta en.
Fast det duger ju inte i en befattningsbeskrivning för en kyrkoherdestjänst, som det här var hämtat ur. "I det själasörjande arbete som han eller hon har skall hans eller hennes kolleger stötta honom eller henne." Ganska mycket praktiskare med hen, eller hur?


Jaha, OK.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21464
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hen henner?

Inläggav Wine » 2014-01-16 21:46:11

slackern skrev:I din lokaltidning har journalisterna också börjat att skriva hen?


Ja tyvärr.

Man skulle ju önska att det även fanns ett alternativ till Henerator som ersätter hon och han på svenska hemsidor med hen fast som gjorde tvärtom, ersätter hen ordet med andra lämpligare och mer passande alternativ så man slipper se eländet.

nescio skrev:
Wine skrev:Men varför? Vad är poängen, det existerar ju ändå två olika kön så jag förstår inte varför man inte verkar vilja se verkligheten eller varför man måste krångla till det med ett ord som "hen".

Min uppfattning är också att det märkligt nog verkar som att man fokuserar mer på individers kön när man propagerar för användningen av hen eftersom man uppenbarligen anser att det är så känsligt att använda praktiska och redan fullt fungerande ord som exempelvis han och hon vid benämning av personer.
Du är själv en typisk "hen". Ditt namn "Wine" och in profil säger inte vad du är, så jag vet inte om du är man eller kvinna. Om jag skulle gissa och kalla dig endera av han eller hon, har jag 50% chans att gissa fel. Jag vill inte göra fel. Med "hen" slipper jag ta fel.


Men det existerar ju redan ord man kan använda som du t.ex. som du själv använder då du tilltalar mig i inlägget ovan eller så kan man ju som påpekats tidigare i ett inlägg använda sig av alias.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen henner?

Inläggav HGJ » 2014-01-16 22:15:31

slackern skrev:
Miche skrev:F.ö. så är ordet människa feminint så om man ersätter ordet människa blir det hon...


Hur blir det om man använder ordet människan eller Homo sapiens?

Homo sapiens har det väl inte sagts något om. Om ordet människa:

http://www.aspergerforum.se/manniska-vilket-genus-t23009.html

Homo är för övrigt maskulint:

http://sv.wiktionary.org/wiki/homo#Latin
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5393
Anslöt: 2007-06-02

Hen henner?

Inläggav Koboshi » 2014-01-16 22:18:53

Miche skrev:F.ö. så är ordet människa feminint så om man ersätter ordet människa blir det hon...

Flikar in att det var lite min tanke med frågan - hennor allatså.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Hen henner?

Inläggav slackern » 2014-01-16 22:43:38

HGJ skrev:
slackern skrev:
Miche skrev:F.ö. så är ordet människa feminint så om man ersätter ordet människa blir det hon...


Hur blir det om man använder ordet människan eller Homo sapiens?

Homo sapiens har det väl inte sagts något om. Om ordet människa:

http://www.aspergerforum.se/manniska-vilket-genus-t23009.html

Homo är för övrigt maskulint:

http://sv.wiktionary.org/wiki/homo#Latin


Homo sapiens är ju det latinska namnet för människa. Alltså vår art heter Homo Sapiens.
slackern
 
Inlägg: 43920
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen henner?

Inläggav Koboshi » 2014-01-17 0:46:32

slackern skrev:
HGJ skrev:
slackern skrev:
Hur blir det om man använder ordet människan eller Homo sapiens?

Homo sapiens har det väl inte sagts något om. Om ordet människa:

http://www.aspergerforum.se/manniska-vilket-genus-t23009.html

Homo är för övrigt maskulint:

http://sv.wiktionary.org/wiki/homo#Latin


Homo sapiens är ju det latinska namnet för människa. Alltså vår art heter Homo Sapiens.


Nja homo sapiens sapiens om jag mins rätt. För det finns homo sapiens neandertalis också. I alla fall vad jag har lärt mig.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Hen henner?

Inläggav slackern » 2014-01-17 1:08:13

Koboshi skrev:
slackern skrev:
HGJ skrev:Homo sapiens har det väl inte sagts något om. Om ordet människa:

http://www.aspergerforum.se/manniska-vilket-genus-t23009.html

Homo är för övrigt maskulint:

http://sv.wiktionary.org/wiki/homo#Latin


Homo sapiens är ju det latinska namnet för människa. Alltså vår art heter Homo Sapiens.


Nja homo sapiens sapiens om jag mins rätt. För det finns homo sapiens neandertalis också. I alla fall vad jag har lärt mig.


Sant att den moderna människan som lever i dagsläget heter Homo sapiens sapiens men jag tänkte att det skulle bli överkurs att människor här. Därför skrev jag bara Homo sapiens som man gör i dagligt tal. Homo neanderthalensis var ingen Homo sapiens utan Homo neanderthalensis. Det ända vi har gemensamt i namnet är Homo som betyder människa.
slackern
 
Inlägg: 43920
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen henner?

Inläggav Trollmor » 2014-01-17 3:17:58

Kahlokatt skrev:
HenrikE skrev:Vilket verkar vara mest praktiskt?

1 I det jobb hen har ska hens kolleger stötta hen.
2 I det jobb han eller hon har ska hans eller hennes kolleger stötta honom eller henne.
3 I det jobb vederbörande har ska vederbörandes kolleger stötta vederbörande.


I det jobb man har skall ens kolleger stötta en.
Nja, det betyder inte RIKTIGT samma sak, HenrikEs exempel kan avse en enskild person, t ex en aspergare, medan Kahlokatts kan vara mera allmänt, vilken anställd som helst.

Jag känner ett behov av ett könsneutralt pronomen. Exempel:

"Gå nu till doktorn, och gör sen som hän säger!"
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hen henner?

Inläggav nescio » 2014-01-17 14:40:43

Wine skrev:Men det existerar ju redan ord man kan använda som du t.ex. som du själv använder då du tilltalar mig i inlägget ovan eller
Man kan inte ändra han/hon till du. Det blir en helt annan betydelse.
Wine skrev: så kan man ju som påpekats tidigare i ett inlägg använda sig av alias.

"Wine skrev att han/hon hade ..."
"Wine skrev att Wine hade ..."

Det ser konstigt ut med upprepning av namnet i stället för pronomen.
nescio
 
Inlägg: 3907
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hen henner?

Inläggav HGJ » 2014-01-17 21:19:01

Miche skrev:F.ö. så är ordet människa feminint så om man ersätter ordet människa blir det hon...

slackern skrev:
HGJ skrev:
slackern skrev:
Hur blir det om man använder ordet människan eller Homo sapiens?

Homo sapiens har det väl inte sagts något om. Om ordet människa:

http://www.aspergerforum.se/manniska-vilket-genus-t23009.html

Homo är för övrigt maskulint:

http://sv.wiktionary.org/wiki/homo#Latin


Homo sapiens är ju det latinska namnet för människa. Alltså vår art heter Homo Sapiens.

Det stämmer. Jag läste slarvigt och trodde att du menade något annat.

Hur som helst är homo maskulint, så där bör det väl bli han.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5393
Anslöt: 2007-06-02

Hen henner?

Inläggav slackern » 2014-01-17 21:24:49

HGJ skrev:
Miche skrev:F.ö. så är ordet människa feminint så om man ersätter ordet människa blir det hon...

slackern skrev:
HGJ skrev:Homo sapiens har det väl inte sagts något om. Om ordet människa:

http://www.aspergerforum.se/manniska-vilket-genus-t23009.html

Homo är för övrigt maskulint:

http://sv.wiktionary.org/wiki/homo#Latin


Homo sapiens är ju det latinska namnet för människa. Alltså vår art heter Homo Sapiens.

Det stämmer. Jag läste slarvigt och trodde att du menade något annat.

Hur som helst är homo maskulint, så där bör det väl bli han.


Jag vet inte. Jag är förvirrad det var Miche som sa att människa är en feminin form. Eller jag tycker att människa låter neutralt.
slackern
 
Inlägg: 43920
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen henner?

Inläggav HGJ » 2014-01-17 22:32:28

slackern skrev:Jag vet inte. Jag är förvirrad det var Miche som sa att människa är en feminin form. Eller jag tycker att människa låter neutralt.

Substantiv som slutar på a är i regel feminina.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5393
Anslöt: 2007-06-02

Hen henner?

Inläggav Miche » 2014-01-17 22:49:16

HGJ skrev:
slackern skrev:Jag vet inte. Jag är förvirrad det var Miche som sa att människa är en feminin form. Eller jag tycker att människa låter neutralt.

Substantiv som slutar på a är i regel feminina.
Titta även på hur människa böjs i plural, exakt som andra feminina ord. Självklart är det ett feminint ord.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hen henner?

Inläggav Alien » 2014-01-19 4:26:15

Ja, självklart är människa ett feminint substantiv. Så kan de män som tror att de blir mindre manliga av att omtalas som "hen" ens kalla sig människa nu? :P

En trältjänst är människans tid på jorden,
hennes dagar är som daglönarens.
Hon är en slav som längtar efter skuggan,
en daglönare som väntar på sin lön.


Blir ni män förolämpade om ni kallas "hän" på finska, eftersom det är samma för både män och kvinnor?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46650
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen henner?

Inläggav kvicksilver » 2014-01-19 5:17:58

Skillnaden är väl dock att hän inte är ett nutida påfund av ideologiska skäl, utan finskan har alltid haft bara ett pronomen.

Om jag mot förmodan skulle finnas med i en finsk text eller samtal skulle jag nog bli ganska förvånad om något annat pronomen användes.

Men hela den här tråden känns onödig, varför inte använda "Säger du hen?"
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Hen henner?

Inläggav Tiblan » 2014-01-19 7:29:21

Ogillar verkligen ordet hen.

Min tolkning av det är att hen är engelska och betyder höna och jag vill inte likställas med en höna.

Dom har inte gjort något ont men tycker att jag är en hon och vill kallas hon om man inte känner till mitt namn.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Hen henner?

Inläggav Miche » 2014-01-19 10:50:23

Tiblan skrev:Ogillar verkligen ordet hen.

Ordet hen har stått med i SAOL länge och står beskrivet som brynsten, vad är det för fel med det?

Tiblan skrev:Min tolkning av det är att hen är engelska och betyder höna och jag vill inte likställas med en höna.

Så Svenska Akademiens tolkning är felaktig alltså... intressant...

Tiblan skrev:Dom har inte gjort något ont men tycker att jag är en hon och vill kallas hon om man inte känner till mitt namn.

Hur ska man veta det utan att leta igenom dina texter på det fåtal texter där du skrivit det, det framgår inte ens av din presentation...

Vid de tillfällen som jag inte vet könet på någon eller om jag av någon anledning vill dölja kön på någon (vilket har hänt) respektive om någon vill kallas för hen så använder jag hen, jag har inga andra anledningar (som jag kommer på nu) att använda ordet som ett pronomen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hen henner?

Inläggav slackern » 2014-01-19 16:12:25

Alien skrev:Ja, självklart är människa ett feminint substantiv. Så kan de män som tror att de blir mindre manliga av att omtalas som "hen" ens kalla sig människa nu? :P

En trältjänst är människans tid på jorden,
hennes dagar är som daglönarens.
Hon är en slav som längtar efter skuggan,
en daglönare som väntar på sin lön.


Blir ni män förolämpade om ni kallas "hän" på finska, eftersom det är samma för både män och kvinnor?


Men vad fan jag bor i Sverige och inte i Finland. Dessutom är finskan ett ruggigt svårt språk att lära sig. Finns ingen som helst släktskap till det svenska språket.

Ska man lära sig ett språk skulle jag välja tyska eller något romanskt språk har man mycket större nytta utav. Även latin är att föredra framför finskan. Har man en bra grund att lära sig romanska språk utav.
slackern
 
Inlägg: 43920
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-01-19 20:10:07

Koboshi skrev:Ah då fick jag svar.

Hen - de.

Jag lägger ner uttrycket hen helt. Dels finns det redan bra uttryck så som hin och den. Dels så förstår jag inte varför man överhuvud började med hen.

Så svaret jag sökte - och fick:
Hen - de/dem.

Tack alla ^_^


Så "hin" kan ersätta han el hon? Hur tänkte du där? :roll:

Det finns en självklar anledning att använda "hen": För att slippa skriva/säga "han eller hon" hela tiden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46650
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2014-01-19 20:14:34

Alien skrev:
Koboshi skrev:Ah då fick jag svar.

Hen - de.

Jag lägger ner uttrycket hen helt. Dels finns det redan bra uttryck så som hin och den. Dels så förstår jag inte varför man överhuvud började med hen.

Så svaret jag sökte - och fick:
Hen - de/dem.

Tack alla ^_^


Så "hin" kan ersätta han el hon? Hur tänkte du där? :roll:

Det finns en självklar anledning att använda "hen": För att slippa skriva/säga "han eller hon" hela tiden.


Vadå menar du att inte Hin håle kan vara en kvinna?
slackern
 
Inlägg: 43920
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in