Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hen henner?

Inläggav geocache » 2014-01-15 5:36:24

Jag håller med Alien helt. Jag anser att det mycket väl räcker med "hon", "han", "honom", "henne", "hans" och "hennes". Som jag ser det så är ordet "hen" ett engelskt ord som betyder "höna". "Könsneutralitet" känns väldigt mycket som ett "konstgjort" uttryck som beskriver något som egentligen inte finns, anser jag.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hen henner?

Inläggav Kanin » 2014-01-15 8:07:30

Det könsneutrala ordet hen används normalt inte som substantiv, utan enbart som pronomen, precis som han och hon. I vissa fall används hon och han som substantiv ("det är en han") men då enbart i grundform utan böjning.

Trollmor skrev:Plural (flertal) måste bli de, deras och dem. Men hur blir hän (som jag stavar det) i ackusativ:

Språkrådet skriver: "Genitivformen blir hens: Det är hens ensak. Vi rekommenderar hen som objektsform: Jag såg hen. Även henom förekommer som objektsform i språkbruket."

geocache skrev:Jag håller med Alien helt. Jag anser att det mycket väl räcker med "hon", "han", "honom", "henne", "hans" och "hennes". Som jag ser det så är ordet "hen" ett engelskt ord som betyder "höna". "Könsneutralitet" känns väldigt mycket som ett "konstgjort" uttryck som beskriver något som egentligen inte finns, anser jag.

Du missuppfattade uppenbarligen vad Alien skrev. Nöj dig med att uttrycka dina osympatiska åsikter i "Säger du 'hen'"-tråden.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Hen henner?

Inläggav slackern » 2014-01-15 9:00:39

Kanin skrev:Det könsneutrala ordet hen används normalt inte som substantiv, utan enbart som pronomen, precis som han och hon. I vissa fall används hon och han som substantiv ("det är en han") men då enbart i grundform utan böjning.

Trollmor skrev:Plural (flertal) måste bli de, deras och dem. Men hur blir hän (som jag stavar det) i ackusativ:

Språkrådet skriver: "Genitivformen blir hens: Det är hens ensak. Vi rekommenderar hen som objektsform: Jag såg hen. Även henom förekommer som objektsform i språkbruket."

geocache skrev:Jag håller med Alien helt. Jag anser att det mycket väl räcker med "hon", "han", "honom", "henne", "hans" och "hennes". Som jag ser det så är ordet "hen" ett engelskt ord som betyder "höna". "Könsneutralitet" känns väldigt mycket som ett "konstgjort" uttryck som beskriver något som egentligen inte finns, anser jag.

Du missuppfattade uppenbarligen vad Alien skrev. Nöj dig med att uttrycka dina osympatiska åsikter i "Säger du 'hen'"-tråden.


Jag tycker absolut inte att det blir könsneutralt. Skriver man hens betyder det ju höns och inte en höna.
slackern
 
Inlägg: 43920
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen henner?

Inläggav Koboshi » 2014-01-15 9:04:27

Ah då fick jag svar.

Hen - de.

Jag lägger ner uttrycket hen helt. Dels finns det redan bra uttryck så som hin och den. Dels så förstår jag inte varför man överhuvud började med hen.

Så svaret jag sökte - och fick:
Hen - de/dem.

Tack alla ^_^
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Hen henner?

Inläggav gadas » 2014-01-15 11:53:48

geocache skrev:Jag håller med Alien helt. Jag anser att det mycket väl räcker med "hon", "han", "honom", "henne", "hans" och "hennes".


Problemet är ju att man med dessa gamla ord tvingas ange kön, oavsett om det är relevant för sammanhanget - resultatet blir att man understryker och upphöjer könstillhörigheten till varje sammanhang. Ungefär som om man skulle vara tvungen att säga antingen "neger" eller "blekansikte" - då föreslår jag "människa" i stället!

Och Aliens invändning gällde väl substantiv - fast jag läste också fel först och tog det som pronomen.

Det lustiga är att när det gäller ordet "man" så gör man nästan tvärtom och ska prompt kalla riksdagsmän för riksdagskvinnor bara på grund av könet. Vore det inte bättre att avskaffa ordet "kvinna" - varför behövs det? Nu hör jag stormande protester... men jag sa inte att man ska avskaffa kvinnor, bara ordet :wink: Om man måste ange kön så finns "hane" och "hona". Man skulle ju kunna införa "men" i stället, men(hoppsan) "man" är mer etablerat och internationellt. Annorlunda uttryckt, varför ska bara en man få kalla sig "man" - det betyder ju ursprungligen(och fortfarande på engelska) människa!

Sedan har vi detta med "man" som man(!) brukar säga - borde man(!) inte ändra på det? "En" kanske?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen henner?

Inläggav Savanten Svante » 2014-01-15 12:12:49

Jag är blott en henniska..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Hen henner?

Inläggav Miche » 2014-01-15 13:21:55

geocache skrev:Som jag ser det så är ordet "hen" ett engelskt ord som betyder "höna".

Du är väldigt off-topic, hen finns i svenskan och betyder slipsten enligt SAOL, förstår inte varför du drar in engelska i sammanhanget, du har ju svenska som modersmål.

Det finns gott om ord som har många betydelser så hen kan gott och väl få vara ett könsneutralt pronomen och jag håller med Mats, de (m.fl. former) är plural.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hen henner?

Inläggav slackern » 2014-01-15 13:28:53

Miche skrev:
geocache skrev:Som jag ser det så är ordet "hen" ett engelskt ord som betyder "höna".

Du är väldigt off-topic, hen finns i svenskan och betyder slipsten enligt SAOL, förstår inte varför du drar in engelska i sammanhanget, du har ju svenska som modersmål.

Det finns gott om ord som har många betydelser så hen kan gott och väl få vara ett könsneutralt pronomen och jag håller med Mats, de (m.fl. former) är plural.


Kanske beror på att många svenskar har lärt sig engelska som andraspråk? För mig är det naturligt att koppla ihop det. En slipsten är en slipsten och ingen hen, en hen är en jävla höna eller någon som är queer och inte säker på sin könsidentitet. Vill en queer person bli kallad för en hen har jag inga problem att respektera att dom vill bli kallade för det. Men jag är ta mig fan ingen jävla hen jag är en man.
slackern
 
Inlägg: 43920
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen henner?

Inläggav Wine » 2014-01-15 14:18:54

Ja alltså hur många är det som i dagsläget är bekanta med det svenska ordet hen som betyder brynsten? Är det någon på forumet som tidigare har använt sig av ordet hen som benämning för brynsten eller slipsten i dagligt tal? Möjligtvis så har man blivit bekant med ordet efter att det introducerats som ett alternativ till hon, han, vederbörande eller den då man inte vet en persons rätta könsidentitet eller är osäker på könsidentiteten. Jag tänker också direkt på höna eller hönor då jag ser eller hör ordet hen eller hens.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen henner?

Inläggav Mats » 2014-01-15 14:33:11

Wine skrev:Jag tänker också direkt på höna eller hönor då jag ser eller hör ordet hen eller hens.

Kanske bäst att alla som heter Henrik eller Henrietta byter namn till Hanrik respektive Honrietta så att du slipper tänka på hönor när du hör de namnen... :roll:
Mats
 
Inlägg: 5586
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Hen henner?

Inläggav Wine » 2014-01-15 14:39:16

Mats skrev:
Wine skrev:Jag tänker också direkt på höna eller hönor då jag ser eller hör ordet hen eller hens.

Kanske bäst att alla som heter Henrik eller Henrietta byter namn till Hanrik respektive Honrietta så att du slipper tänka på hönor när du hör de namnen... :roll:


:?:

Men detta är ju namn som består av fler bokstäver än hen eller hens, jag tänker inte på en höna eller höns då jag hör elller ser de namnen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen henner?

Inläggav Kahlokatt » 2014-01-15 14:44:12

Mats skrev:
Wine skrev:Jag tänker också direkt på höna eller hönor då jag ser eller hör ordet hen eller hens.

Kanske bäst att alla som heter Henrik eller Henrietta byter namn till Hanrik respektive Honrietta så att du slipper tänka på hönor när du hör de namnen... :roll:


Håller med.
Fart betyder fjärt på engelska, det kanske vi också skall byta ut? :roll:
Tycker att hen och hens är bra för att slippa skriva han/hon och hans/hennes. Är kön givet tycker jag em. att man skall använda han eller hon. Och jag vill inte byta ut "man" i betydelsen "folk i allmänhet", det är så etablerat. Och vad skulle man säga i stället? "Kvinn"?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21464
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hen henner?

Inläggav Wine » 2014-01-15 14:47:23

Kahlokatt skrev:
Mats skrev:
Wine skrev:Jag tänker också direkt på höna eller hönor då jag ser eller hör ordet hen eller hens.

Kanske bäst att alla som heter Henrik eller Henrietta byter namn till Hanrik respektive Honrietta så att du slipper tänka på hönor när du hör de namnen... :roll:


Håller med.
Fart betyder fjärt på engelska, det kanske vi också skall byta ut? :roll:
Tycker att hen och hens är bra för att slippa skriva han/hon och hans/hennes. Är kön givet tycker jag em. att man skall använda han eller hon. Och jag vill inte byta ut "man" i betydelsen "folk i allmänhet", det är så etablerat. Och vad skulle man säga i stället? "Kvinn"?


Fart uttalas inte på samma sätt i svenskan som i engelskan. Skillnaden med hen tror jag är att man använder sig av ordet vid omnämnande av en person med oklar könsidentitet, det är därför man har lättare att tänka sig hen som höna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen henner?

Inläggav Kahlokatt » 2014-01-15 14:50:19

Wine skrev:
Kahlokatt skrev:
Mats skrev:Kanske bäst att alla som heter Henrik eller Henrietta byter namn till Hanrik respektive Honrietta så att du slipper tänka på hönor när du hör de namnen... :roll:


Håller med.
Fart betyder fjärt på engelska, det kanske vi också skall byta ut? :roll:
Tycker att hen och hens är bra för att slippa skriva han/hon och hans/hennes. Är kön givet tycker jag em. att man skall använda han eller hon. Och jag vill inte byta ut "man" i betydelsen "folk i allmänhet", det är så etablerat. Och vad skulle man säga i stället? "Kvinn"?


Fart uttalas inte på samma sätt i svenskan som i engelskan. Skillnaden med hen tror jag är att man använder sig av ordet vid omnämnande av en person med oklar könsidentitet, det är därför man har lättare att tänka sig hen som höna.


Men hönor har ju ingen oklar könsidentitet...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21464
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hen henner?

Inläggav Kanin » 2014-01-15 14:56:08

Kahlokatt skrev:Och jag vill inte byta ut "man" i betydelsen "folk i allmänhet", det är så etablerat. Och vad skulle man säga i stället? "Kvinn"?

"En".

Språkrådet om en istället för man:
En är ett gammalt pronomen, som länge använts som objektsform till pronomenet man: ”Är det meningen att det här ska ta kål på en?” Men det förekommer, inte minst regionalt och dialektalt, även som subjektsform: ”En gör så gott en kan”, som fotbollsspelaren Ralf Edström en gång lär ha sagt. Vi har det också i genitivformen ens: ”Det är vars och ens ansvar.”


slackern skrev:Men jag är ta mig fan ingen jävla hen jag är en man.

Då utgår jag ifrån att du även motsätter dig att omnämnas med vederbörande, den, etc.
Senast redigerad av Kanin 2014-01-15 14:58:41, redigerad totalt 1 gång.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Hen henner?

Inläggav Wine » 2014-01-15 14:56:27

Kahlokatt skrev:
Wine skrev:
Kahlokatt skrev:
Håller med.
Fart betyder fjärt på engelska, det kanske vi också skall byta ut? :roll:
Tycker att hen och hens är bra för att slippa skriva han/hon och hans/hennes. Är kön givet tycker jag em. att man skall använda han eller hon. Och jag vill inte byta ut "man" i betydelsen "folk i allmänhet", det är så etablerat. Och vad skulle man säga i stället? "Kvinn"?


Fart uttalas inte på samma sätt i svenskan som i engelskan. Skillnaden med hen tror jag är att man använder sig av ordet vid omnämnande av en person med oklar könsidentitet, det är därför man har lättare att tänka sig hen som höna.


Men hönor har ju ingen oklar könsidentitet...


Nej men jag tänker som sagt i alla fall på höna eller hönor då jag ser eller hör ordet hen eller hens.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen henner?

Inläggav Wine » 2014-01-15 15:00:34

Kanin skrev:
Kahlokatt skrev:Och jag vill inte byta ut "man" i betydelsen "folk i allmänhet", det är så etablerat. Och vad skulle man säga i stället? "Kvinn"?

"En".

Språkrådet om en istället för man:
En är ett gammalt pronomen, som länge använts som objektsform till pronomenet man: ”Är det meningen att det här ska ta kål på en?” Men det förekommer, inte minst regionalt och dialektalt, även som subjektsform: ”En gör så gott en kan”, som fotbollsspelaren Ralf Edström en gång lär ha sagt. Vi har det också i genitivformen ens: ”Det är vars och ens ansvar.”


Anser ni att användningen av ordet man i sammanhang som ovan beskrivet är problematiskt och att användning av ordet en borde vara att föredra?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen henner?

Inläggav Mats » 2014-01-15 15:26:50

Wine skrev:Nej men jag tänker som sagt i alla fall på höna eller hönor då jag ser eller hör ordet hen eller hens.

I så fall är det för att du väljer att tolka orden så. Det finns många ord som har olika betydelse beroende på vilket sammanhang de används. Två exempel jag kommer på i hastigheten är vad och stör. Jag tror du är tillräckligt begåvad för att förstå när hen ska tolkas som höna och när det inte ska tolkas så. Precis som jag tror att du klarar av att hålla isär de olika betydelserna av vad och stör, och dessutom bara tänka på betydelsen som avses i sammanhanget.
Mats
 
Inlägg: 5586
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Hen henner?

Inläggav slackern » 2014-01-15 15:33:40

Kanin skrev:
slackern skrev:Men jag är ta mig fan ingen jävla hen jag är en man.

Då utgår jag ifrån att du även motsätter dig att omnämnas med vederbörande, den, etc.


Som jag skrev tidigare. Vill queer personer kallas för hen så har jag inga som helst problem att respektera deras vilja att bli kallade för hen. Men för resten utav befolkningen duger vederbörande alldeles utmärkt eller så skriver jag han/hon.
slackern
 
Inlägg: 43920
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen henner?

Inläggav Kanin » 2014-01-15 15:49:35

slackern skrev:
Kanin skrev:
slackern skrev:Men jag är ta mig fan ingen jävla hen jag är en man.

Då utgår jag ifrån att du även motsätter dig att omnämnas med vederbörande, den, etc.
Som jag skrev tidigare. Vill queer personer kallas för hen så har jag inga som helst problem att respektera deras vilja att bli kallade för hen. Men för resten utav befolkningen duger vederbörande alldeles utmärkt eller så skriver jag han/hon.

Det motiverar knappast känsloutbrott från din sida. Vissa anser att hen behövs, andra anser att det inte finns något behov av ett nytt pronomen och ytterligare en grupp uttrycker irrationell ilska. Att du omnämns som hen gör dig på intet sätt till mindre man än om mer traditionella (och omständligare) ord används.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Hen henner?

Inläggav slackern » 2014-01-15 15:54:35

Kanin skrev:
slackern skrev:
Kanin skrev:Då utgår jag ifrån att du även motsätter dig att omnämnas med vederbörande, den, etc.
Som jag skrev tidigare. Vill queer personer kallas för hen så har jag inga som helst problem att respektera deras vilja att bli kallade för hen. Men för resten utav befolkningen duger vederbörande alldeles utmärkt eller så skriver jag han/hon.

Det motiverar knappast känsloutbrott från din sida. Vissa anser att hen behövs, andra anser att det inte finns något behov av ett nytt pronomen och ytterligare en grupp uttrycker irrationell ilska. Att du omnämns som hen gör dig på intet sätt till mindre man än om mer traditionella (och omständligare) ord används.


Som jag skrev. Jag respekterar queer personer som känner sig som hen i sin könsidentitet. Jag kommer att kalla dom för hen om dom vill. Resten utav befolkningen kallar jag för han/hon.
slackern
 
Inlägg: 43920
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen henner?

Inläggav Miche » 2014-01-15 16:19:56

Kahlokatt skrev:Fart betyder fjärt på engelska, det kanske vi också skall byta ut? :roll:
Finns fler ord man kan byta ut med det argumentet, ex.vis barn (lada).
Wine skrev:Fart uttalas inte på samma sätt i svenskan som i engelskan.
Det gör inte hen heller...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hen henner?

Inläggav Wine » 2014-01-15 17:07:18

Miche skrev:
Kahlokatt skrev:Fart betyder fjärt på engelska, det kanske vi också skall byta ut? :roll:
Finns fler ord man kan byta ut med det argumentet, ex.vis barn (lada).
Wine skrev:Fart uttalas inte på samma sätt i svenskan som i engelskan.
Det gör inte hen heller...


Tycker både fart och barn är dåliga exempel eftersom inget utav dessa ord uttalas på engelska på det sätt som man gör i svenskan, det gör däremot hen. Oavsett, vad ni än tycker så kommer jag personligen i alla fall alltid att associera ordet hen och hens med höna och hönor och jag kommer förmodligen aldrig att använda det på det sätt som ni anser att man bör. Det finns redan andra bättre ord att använda såsom han, hon, den, det, vederbörande o.s.v.

Kanin skrev:...
Att du omnämns som hen gör dig på intet sätt till mindre man än om mer traditionella (och omständligare) ord används.


Men varför ska man överhuvudtaget använda sig av ordet hen om man tilltalar eller omnämner en person av det manliga könet? Det finns vad jag förstått bara två kön hos människor men även hos djur, att man sedan själv kan känna sig (i huvudet) som något mellanting, det är en annan sak.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen henner?

Inläggav Miche » 2014-01-15 17:10:41

Wine skrev:Det finns vad jag förstått bara två kön hos människor

Du är fortfarande off-topic, den här diskussionen har förts på en annan plats i forumet där det finns klara bevis för att det finns människor med en oklar könsidentitet (inte bara psykiskt utan även fysiskt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Språket



Logga in