Hemma-server

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Hemma-server

Inläggav Kimmelie » 2012-07-24 11:55:35

Jag kan ingenting om nätverk och servrar, men jag skulle gärna vilja lära mig. Till att börja med vill jag komma åt min externa disk från flera datorer. Jag provade att koppla in den i USB-ingången på routern, men när jag sen loggade in på routern i webbläsaren och hittade anslutna USB-enheter (eller vad det hette) så stod det överst "Windows Media Server" och längre ner "wrong formatting" om båda partitionerna på disken. Så det är alltså Windoze i routern, och Windoze kan inte läsa Linux filsystem (Ext4)...

Jag har bara hört talas om att det finns nåt som heter NAS, men vet ingenting om det... Det kanske skulle vara ett lämpligt alternativ. Finns det såna som säljs med Linux? Jag kollade lite på Inets hemsida på de NAS som de säljer, men det stod ingenting om vilket OS de har, eller vilka filsystem de kan läsa/skriva till. Det stod bara på vissa att de funkar med Windows och Mac, men ingenting om Linux.

Nån som har några tips?
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Re: Hemma-server

Inläggav Hundralappen » 2012-07-24 12:12:11

NAS är typ en extern disk med "OS" som man sen funkar med windows/mac.

Har du nån dator som alltid är på så koppla in din externa disk i den och sen öppnar du den bara för delning i nätverket.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav Hundralappen » 2012-07-24 12:15:59

"Vadå öppna den för delning?! Det fattar ju inte jag - jävla Hundralappen.." :mrgreen:

Du ska helt enkelt fixa en hemgrupp! (Här kommer alla biokemister göra sig lustiga ;) )

Läs här:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/wind ... e-easy-way
Hundralappen

Inläggav Kimmelie » 2012-07-24 12:31:16

Det finns ju nåt som heter FreNAS, men det är baserat på FreBSD som har sitt eget filsystem. Linux skulle nog vara bäst. Men jag vågar mig inte på att installera det från scratch när jag inte ens har använt en NAS, och inte vet nåt om det...

Jag skulle gärna ha den fristående, men det kan ju vara bra att lära mig hur man gör för att "dela ut den" från min stationära dator. Den är i alla fall på alltid när jag är hemma och vaken. Den kör Arch Linux. Är det Samba man använder till det?

Jag försökte en gång att installera Ubuntu server, men jag fattade ingenting, hittade ingen dokumentation som var skrivet så att en nybörjare skulle kunna förstå...
Kimmelie

Inläggav Hundralappen » 2012-07-24 12:33:21

Ajfan Linux var det ja.. Det missade jag. Det kan jag tyvärr ingenting om :(
Hundralappen

Inläggav gemini » 2012-07-24 13:19:34

Får jag fråga hur du lyckats installera och använda Arch om du inte kan installera Ubuntu server?
Inget illa menat men Ubuntu är ju byggt för att vara enkelt. Har du kollat de svenska Ubuntu hemsidorna? Det ska finnas dokumentation där, om inte annat så finns det på engelska.

Är det något specifikt du behöver hjälp med så föreslår jag att du vänder dig till något forum, alternativt skriver här. Jag är ingen expert, men jag har hyfsade kunskaper om Ubuntu i alla fall.
gemini

Anslöt: 2010-12-11

Inläggav Kimmelie » 2012-07-24 15:27:10

Blanda inte ihop Ubuntu med Ubuntu server, det är inte samma sak. Jag kunde installera själva operativsystemet Ubuntu server, vad jag inte lyckades med var att konfigurera LAMP-servern.

Det största problemet är väl att jag aldrig använt nån server, eller administrerat, eller vad man säger. Det är ju lättare att börja med nåt som är färdigt, och lära sig att bara använda det, än att börja från scratch, och göra alla konfigurationer själv, när man inte ens vet hur det är meningen att det ska fungera...
Kimmelie

Inläggav barracuber » 2012-07-24 15:31:56

Har själv tänkt antingen bygga ett NAS eller köpa ett. Vet att bl a Teknikmagasinet och Kjell & Co säljer NAS-hårdvara, då slipper man bygga allt själv. Men det handlar om minst 800 spänn vilket inte alla (inte jag iaf) har råd med hur som helst. Open source-alternativet FreeNAS, som du nämner är lite intressant, men jag fastnade inte för det av någon anledning, minns inte vad. Åas behöver jag också sätta mig in i alla begrepp mera (är heller ingen hejare på nätverk) innan jag kan välja vad som passar mig bäst.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2012-07-24 15:36:03

Ett väldigt bra NAS-alternativ var tydligen Windows Home Server. Jag tror det är efterföljaren till 2003 Server som jag tyckte var väldigt trevlig, ungeför som en XP i serverversion. Men dels så är Home Server naturligtvis inte gratis, dels så har M§ idiotiskt nog kraftigt höjt priset för den Home Server-version som kommer att släppas i samband med WIndows 8, vilket troligen kommer leda till att många kommer att lämna Windows för andra OS.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav nallen » 2012-07-24 16:07:46

Jag kör FreeNAS på HP MicroServer (N36L). Det är inte mycket till installation; boota från CD:n, välja rätt menyval för att kopiera systemet till USB-stickan, sen boota om och ställa in lite nätverksparametrar från console-menyn. Sen gör man resten från web-interfacet. Sprättlätt kan man nog säga.

Anledningen till att jag valde FreeNAS var att jag ville ha ZFS och ett hyfast moget system som ändå utvecklas i vettig takt.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Kimmelie » 2012-07-24 16:19:15

Har FreeNAS skrivstöd för Ext4? Vad jag läst så är kan inte *BSD läsa Linux filsystem. Jag behöver ha Ext4 på backup-disken för att den ska behålla informationen om ägare/rättigheter till filerna, eftersom jag vill ha backup av hela systemet. Jag använder rsync för backuperna.
Kimmelie

Inläggav nallen » 2012-07-24 16:31:28

*kollar* UFS, NTFS, MSDOSFS och EXT2FS verkar vara de filsystem man kan importera, vid sidan av ZFS då, jag förutsätter att man kan skriva på dem också. Frågan har aldrig varit aktuell för mig eftersom det är ZFS som är anledningen till att jag valde just FreeNAS.

Ägare/rättigheter och "utökade attribut" (extended attributes) fungerar utmärkt på ZFS och troligen på UFS också (är lite osäker på utökade attribut).
Ägrare och grupp är ju bara heltal i alla *ix-filsystem, i NTFS är det en helt annan sak.

Sen kan man rent praktiskt få lite problem med att olika unix-liknande operativsystem lägger den administrativa gränsen mellan system- och användarkonton på olika värden, men det strular ju mellan olika Linux-distributioner också. En nätverkad namndatabas med NIS eller LDAP är lösningen när man har många användare och maskiner, för hemmabruk brukar det gå att hålla databaserna synkroniserade för hand (jag skrotade min NIS-domän i vintras och det har inte varit så obekvämt att jag orkat konfigurera den igen).
nallen

Inläggav Kimmelie » 2012-07-24 18:15:45

Jag hittade en guide, "Creating a NAS with Ubuntu Server", både YouTube-video och nerskrivna instruktioner. Det verkade inte så svårt på videon i alla fall. (Betydligt lättare än den där LAMP-servern jag försökte med förut, skulle jag tro...) Jag ska nog experimentera lite med det, och även försöka få till det med Samba i Arch. Får nog börja med att dela ut en mapp från det system jag har, för att få lite förståelse för hur det funkar, och lära mig en typ av serverprogram i taget.

Av det jag läste verkade det som att hårdvaran i NAS är annorlunda, ARM läste jag nånstans. Men Ubuntu ska väl ha stöd för det nu. Aja, det får bli senare.
Kimmelie

Inläggav Kimmelie » 2012-07-25 20:08:14

Jag förstår mig inte på den där inbyggda fildelningsservern i routern. Jag körde nmap nyss, och fick bl a fram detta:
Kod: Markera allt
Nmap scan report for 192.168.1.XXX
Host is up (0.00033s latency).
Not shown: 997 closed ports
PORT    STATE SERVICE     VERSION
80/tcp  open  http        Knopflerfish httpd
|_http-title: 404 Not Found
|_http-methods: No Allow or Public header in OPTIONS response (status code 404)
139/tcp open  netbios-ssn Samba smbd (workgroup: WORKGROUP)
443/tcp open  ssl/http    Knopflerfish httpd
| ssl-cert: Subject: commonName=Thomson TG789vn/organizationName=THOMSON
| Not valid before: 2005-01-01 00:00:00
|_Not valid after:  2024-12-31 00:00:00
|_sslv2: server still supports SSLv2
|_http-title: 404 Not Found
|_http-methods: No Allow or Public header in OPTIONS response (status code 404)
MAC Address: XX:XX:XX:XX:XX:XX (Unknown)
Device type: general purpose
Running: Linux 2.6.X
OS CPE: cpe:/o:linux:kernel:2.6
OS details: Linux 2.6.9 - 2.6.30
Network Distance: 1 hop

Host script results:
|_nbstat: NetBIOS name: THOMSON, NetBIOS user: <unknown>, NetBIOS MAC: <unknown>

TRACEROUTE
HOP RTT     ADDRESS
1   0.33 ms 192.168.1.XXX

Det är alltså Linux i den. Jag har tidigare sett 2.6.18 om jag inte minns fel. Hm, kan det vara så att linuxkärnan i den är så gammal så den därför inte har stöd för Ext4? Kan vara värt att prova med Ext3 el. Ext2 i såna fall.

Jag provade även med en USB-sticka. När jag loggade in på routern i webbläsaren hittades den, och det gick att lägga till att den skulle användas. Men när jag sen försökte komma åt den från Xubuntu så syns den, men jag fick inte komma in. Kommer inte ihåg felmeddelandet. Jag hittade inga fler möjligheter att ändra inställningar på den. Det enda man kunde göra var typ att aktivera den, men inga andra inställningsmöjligheter.
Kimmelie

Hemma-server

Inläggav Miche » 2012-10-02 13:39:43

Väcker den här tråden till liv eftersom jag precis skaffat en extern USB-hårddisk (tyckte det var onödigt att skapa en ny tråd då ämnena tangerar varandra).

Jag har en Windows 7-burk (som så småningom kommer att bli en Ubuntu eller Lubuntu när jag så småningom skaffar mig en ny snabbare dator som kanske blir Windows pga de programvaror jag tänker hålla på med) och en Lubuntu-burk och vill gärna ha ett bra filsystem på disken som jag kan både läsa och skriva i från båda datorerna.

Jag är öppen för rekommendationer och diskussioner men jag är rädd att jag måste binda mig vid NTFS trots att det inte är det bästa filsystemet.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Hemma-server

Inläggav nallen » 2012-10-02 23:47:15

NTFS är inte alls ett dåligt filsystem, däremot har Linux drivrutiner för det varit skakiga i långa perioder. Det stora problemet är däremot att Windows säkerhetsmodell är utformad på ett helt annat sätt än det i *ix vilket gör att de inte spelar snällt ihop i alla lägen - det är för all del mest ett problem om man har flera olika användare och grupper på maskinen.

Jag skulle nog behålla NTFS på disken - men det beror också på vad som ska lagras på den.
nallen

Hemma-server

Inläggav Miche » 2012-10-02 23:53:16

nallen skrev:Jag skulle nog behålla NTFS på disken - men det beror också på vad som ska lagras på den.

Det blir nog mestadels filmer i olika format (avi, mpeg osv)
Miche

Hemma-server

Inläggav nallen » 2012-10-02 23:58:49

Då spelar ju inte skrivprestanda någon större roll och NTFS duger.
nallen

Hemma-server

Inläggav Miche » 2012-10-03 0:01:59

Tack!

Kanske ska påpeka att jag har tänkt titta på filmerna, inte bara lagra dom (håller just nu på att kolla på en som jag flyttat ut till disken och den hänger med, jag formatterade inte om disken utan kör på NTFS som den levererades med).

Så småningom kommer jag säkert att koppla den på en USB3-port (har den på en primär USB2-port nu men den har support för USB3).
Miche

Återgå till IT-forum

Logga in