Hemlös i 3 månader med början i mars...
Re: Hemlös i 3 månader med början i mars...
I så fall låter det klokt att flytta därifrån. Har du kollat andrahands-lgh? Det finns ju många som hyr ut kortare tid.
var och tittade ut material idag, ska dit en gång till med projektledaren (!), sa som dom sagt att "dom babla nåt om kvalitet så samma eller bättre skulle mitt val vara", lugnt sa killen, jaha så det är samma (som standardvalet för 350 andra lägenheterna)? han fick svälja ett skratt, och sa njae...BÄTTRE. Har en hemsk känsla det blir dyrt det här... Dom vägrade säga några priser med, inte ens när jag frågade om kvm priset. Att dom inte kan säga var just mitt arbete går på fattar jag väl men kvm priset?!? Hur svårt är det, "val 1 kostar x kr och val 2 kostar y kr" liksom...
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Begär ut byggnadsritning från byggnadsnämnden för dom har väl sökt bygglov?
Kontrollera föreningens ekonomi med skatteverk och bolagsregister eftersom det måste finnas teckning för ombyggnaden. Kanske kan du få ut det från bostadsföreningen och räkna själv. Eller t.om få ut dom från byggnadsfirman?
Givetvis ska du fota huset före och under arbetets gång. Fasader, korridor, och definitivt lägenheten.
Kanske den som äger huset har annan mark där man kan ställa en barack?
Tror det är läge att vara lite osnäll här
Kontrollera föreningens ekonomi med skatteverk och bolagsregister eftersom det måste finnas teckning för ombyggnaden. Kanske kan du få ut det från bostadsföreningen och räkna själv. Eller t.om få ut dom från byggnadsfirman?
Givetvis ska du fota huset före och under arbetets gång. Fasader, korridor, och definitivt lägenheten.
Kanske den som äger huset har annan mark där man kan ställa en barack?
Tror det är läge att vara lite osnäll här
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det är väl helt självklart att de ska kunna säga pris per kvadratmeter. Man ska aldrig någonsin beställa något utan att ha fått en offert först.
Det luktar smyg-lyxrenovering.
- plåtmonster
Standardvalen kan jag inte uttala mig om, mer än att det såg plastigt ut och jag fick migrän bara av att vistas i visningslägenheten 5min... Inte en chans att jag accepterar det i min lägenhet där jag vistas något längre än så
Fick igenom att få välja materialet fritt, men kostar det mer får jag lägga emellan, ok, ändå bättre än att tvingas bort en månad extra ifall jag behövt riva upp deras arbete och ändra. Det hade också blivit dyrare än att lägga emellan, samt slöseri som jag inte gillar ur miljösynpunkt. Så j*dra surt att ha senoriska kaoser i brist på bättre uttryck. Lukter, blänk/ljus och ljud ställer till det så man nästan önskar man var dövblind utan luktsinne ibland.
Sidnot: ett av skälen jag inte laserfixat ögonen är just ljuskänsligheten, nu kan jag ha solglasögon med styrka utan att nån gnäller, får jag "ta av dig solglasögonen" av t.ex. vakter säger jag bara att det är styrka och då slutar dom gnälla. En bekant har liknande problem men inget synfel och där lyssnar ingen på "men jag är ljuskänslig" utan det är "ta av dom SA JAG!"
Fick igenom att få välja materialet fritt, men kostar det mer får jag lägga emellan, ok, ändå bättre än att tvingas bort en månad extra ifall jag behövt riva upp deras arbete och ändra. Det hade också blivit dyrare än att lägga emellan, samt slöseri som jag inte gillar ur miljösynpunkt. Så j*dra surt att ha senoriska kaoser i brist på bättre uttryck. Lukter, blänk/ljus och ljud ställer till det så man nästan önskar man var dövblind utan luktsinne ibland.
Sidnot: ett av skälen jag inte laserfixat ögonen är just ljuskänsligheten, nu kan jag ha solglasögon med styrka utan att nån gnäller, får jag "ta av dig solglasögonen" av t.ex. vakter säger jag bara att det är styrka och då slutar dom gnälla. En bekant har liknande problem men inget synfel och där lyssnar ingen på "men jag är ljuskänslig" utan det är "ta av dom SA JAG!"
- aspiemelly
Undvik plast och lösningsmedel som t.ex vissa ytbehandlingsmedel kan avge (lack, färg, olja).
Knepigt att vakter ska gnälla på solglasögon, det behövs bara vid ID-koll.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:
Och när dom vill kolla nykterheten, mest drogrelaterat då. Nej jag använder inget sådant men står nog ut från NT-normen vilket kan tolkas fel av dessa NT-vakter.
- aspiemelly
Men helv.... Fick sms från en som hjälper (eller försöker), att jag ska ta med inkomstbevis och bankpapper för att SÖKA SOCIALBIDRAG! Vafan liksom, LSS KORTIDSVISTELSE var det tal om inte nåt jävla soc bidrag!!!!!!!!!
- aspiemelly
Kanske beror på att det är dyrt som fan och att de antagit att din nuvarande inkomst knappast räcker.
LSS har inte kostar förr. Dessutom får jag aldrig nåt soc.
- aspiemelly
LSS kan man väl se som en insats från soc eller kanske snarare kommunen? Varför inte ringa upp numret som SMS't kom ifrån och fråga varför personen tycker du har behov av soc-bidrag?aspiemelly skrev:LSS har inte kostar förr. Dessutom får jag aldrig nåt soc.
Hittade detta..
http://www.vadstena.se/upload/Socialförvaltningen/Information%20om%20stöd%20till%20dig%20som%20har%20en%20funktionsnedsättning.pdfI princip är insatser enligt LSS kostnadsfria men det finns några undantag:
Bor du i bostad med särskild service får du betala hyra och matkostnad.
[...]
Senast redigerad av Parvlon 2012-02-09 17:36:26, redigerad totalt 1 gång.
Tror aspiemelly är gott nöjd med dusch, kokvrå och säng. Det är dessutom tillfälligt. Attans vad folk kan krångla till saker.
- plåtmonster
Ja i vissa kommuner får man betala för vissa grejer, i min har dom dock hittils inte ens andats ett ord om att någon av insatserna skulle kosta.
Det har dom inte gjort det de andra gångerna jag haft dom heller. Därav förvåningen.
Dom har inte hittat något boendeförslag men dom vill jag ska söka soc... Det här blir bara bättre och bättre... Måste vara fel nr dom skickat till, dock använde dom mitt namn som itne är vanligt så kanske inte ändå.
Det har dom inte gjort det de andra gångerna jag haft dom heller. Därav förvåningen.
Dom har inte hittat något boendeförslag men dom vill jag ska söka soc... Det här blir bara bättre och bättre... Måste vara fel nr dom skickat till, dock använde dom mitt namn som itne är vanligt så kanske inte ändå.
- aspiemelly
aspiemelly skrev:Dom har inte hittat något boendeförslag men dom vill jag ska söka soc...
Dumpuckon, du har ju inte rätt till socbidrag, oavsett hur mycket du söker!
Men du om du har ett förshandskontrakt? Så måste hyresvärden fixa en ersättningslägenhet under tiden om det inte går att bo kvar under tiden.
Hej hittade det här dokumentet om vad som gäller. Hoppas att du blir klokare utav det.
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:tpkTP7UCyssJ:www.tegnergatan19.se/files/sbcdirekt_2004_nr_10.pdf+ersättningsbostad+stambyte+bostadsrätt&hl=sv&pid=bl&srcid=ADGEESh275zJBBWharaRYcZGaorAYhd8XiRr8T2x8SfQt7f3fugaVRC1h0p5e7sgaHJUe8qdh5NppQY40cBpFOk0_dH7YcUl_LlgtrEfWXz1ImlCAyExA57s7mqUeoz8VHGQg2-aZ6ke&sig=AHIEtbR04kAsS_eqFg8KBlo5p5DiPlWZDA
Moderator: Gjorde länken klickbar, så nu går den att läsa härifrån åtminstone.
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:tpkTP7UCyssJ:www.tegnergatan19.se/files/sbcdirekt_2004_nr_10.pdf+ersättningsbostad+stambyte+bostadsrätt&hl=sv&pid=bl&srcid=ADGEESh275zJBBWharaRYcZGaorAYhd8XiRr8T2x8SfQt7f3fugaVRC1h0p5e7sgaHJUe8qdh5NppQY40cBpFOk0_dH7YcUl_LlgtrEfWXz1ImlCAyExA57s7mqUeoz8VHGQg2-aZ6ke&sig=AHIEtbR04kAsS_eqFg8KBlo5p5DiPlWZDA
Moderator: Gjorde länken klickbar, så nu går den att läsa härifrån åtminstone.
kan inte läsa det, krävs inloggning. Men jag "vet" från brf sidan vad som gäller, eller iaf vad dom säger gäller. "flytta till släktingar" jo tack tjena... det valet har ju alla...
- aspiemelly
Miche skrev:Nu fungerar länken!
Tack det var snällt gjort
aspiemelly skrev:kan inte läsa det, krävs inloggning. Men jag "vet" från brf sidan vad som gäller, eller iaf vad dom säger gäller. "flytta till släktingar" jo tack tjena... det valet har ju alla...
Aha det är en tjänst som Google har den är gratis. Du kan titta på pdf dokument utan att ladda ner dom
Återgå till Att leva som Aspergare