Helt galet...

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Helt galet...

Inläggav Pemer » 2009-10-10 2:34:31

Har haft ett problem med laptopen jag köpte i somras. Stundtals hamnar den i ett vänteläge som det inte går att starta från. Powerknappen lyser redan grön, och att trycka på den kan bara ge resultatet att stänga av datorn helt, och riskera förlora arbete. Ingenting får datorn att gå ur det där läget och "vakna".

Någon som känner igen det syndromet, och har en susning om vad det är jag ska trycka för att få igång datorn i ett sådant läge?

Det positiva med det här eländet var att jag äntligen började titta mer i bibban med papper, böcker och återställningsskiva som var med burken.

Då ser jag - efter 3,5 månad - att en lapp förkunnnar att den bifogade återställningsskivan är med Windows XP och att jag kan byta från skit-Vista till XP med den skivan, men behöver göra en återställningsskiva för Vista om jag någonsin vill använda det längre fram.

Grattis, Pemer.... :roll: :lol:

Har sparat alla filer nu, och ska bara spara undan all e-post jag vill ha kvar, så är det snart Hasta la Vista, Vista!!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:58:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Inger » 2009-10-10 4:50:24

Har du ingen Vakna-knapp?

Jag har ställt in min dator så att den inte bara ska gå i skärmsläckarläge efter 5 minuter utan även gå och lägga sig efter typ 10 min för att inte dra onödigt mycket ström när jag inte använder den.

Det kan inte vara så att din är förinställd på strömsparing redan när du köpte den?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:58:33, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Re: Helt galet...

Inläggav barracuber » 2009-10-10 10:58:22

Pemer skrev:...
Då ser jag - efter 3,5 månad - att en lapp förkunnnar att den bifogade återställningsskivan är med Windows XP och att jag kan byta från skit-Vista till XP med den skivan, men behöver göra en återställningsskiva för Vista om jag någonsin vill använda det längre fram.

Grattis, Pemer.... :roll: :lol:

Har sparat alla filer nu, och ska bara spara undan all e-post jag vill ha kvar, så är det snart Hasta la Vista, Vista!!!

Vänteläget vet jag inget om...annat än att vår laptop (Toshiba) också lägger sig i vänteläge efter nån halvtimme. men den går alltid att väcka igen genom att trycka på På-knappen (den lyser inte grön f.ö. i vänteläget).

Jag startade en IT-tråd för några månader sedan om just detta med återställningsskivor av Windows på nya PC. Men jag fattade dig som att du inte vill kunna återställa Vista pga Vista suger.....var det rätt uppfattat? :wink:

Annars är det rätt otroligt av din laptopsäljare (vilket även den tråden handlade om) att inte informera dig om att du själv måste skapa din egen återställningsskiva, och att du måste göra det direkt när du köpt datorn om du vill kunna återställa den till som den var när du köpte den.

Jag menar, du upptäcker den där lappen efter ett kvartal. Då har du sannolikt redan installerat ett antal program :wink: Och att skapa återställning nu gör bara att du kan komma tillbaka till nuvarande läge, du kan aldrig få tillbaka läget när du köpte den. Jo, det finns ett sätt. Du kan gå till affären och kräva att de gräver fram en skiva till dig och ger dig skivan - de har sådana skivor nämligen. Men de är för snåla för att låta dem följa med produkten!
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:58:33, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Titti » 2009-10-10 11:16:47

Jag har en dator som ofta hänger sig om den går i vänteläge och inte går att väcka med mindre än att jag drar ut nätkabeln (den är stationär, annars hade det varit uttag av batteri som gällt) och sen startar om den igen.

Irriterande. Jag ställde in den så att den inte kunde gå i vänteläge men det verkar som om problemen kvarstår trots att jag bytt operativsystem på den. Tidigare körde jag Windows XP men efter att ha drabbats av ett totalhaveri i början av förra sommaren gjorde jag slag i saken och kör numera Linux istället (tack JOR!). Men problemen med vänteläge finns kvar så den får helt enkelt inte lov att gå in i det.

Tro för den skull inte att jag kommer undan Windows... Jag har en del saker som jag måste ha Windows resp Explorer till så jag har en (sällan använd, men dock) och så har huset begåvats med inte mindre än tre datorer med Windows Vista i två olika versioner för barnens skull... :?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:58:33, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav barracuber » 2009-10-10 11:19:09

Titti skrev:... Jag har en del saker som jag måste ha Windows resp Explorer till ...

Vad kan det vara om man får undra?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:58:33, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav carl » 2009-10-10 11:22:10

Titti skrev:Jag har en dator som ofta hänger sig om den går i vänteläge och inte går att väcka med mindre än att jag drar ut nätkabeln (den är stationär, annars hade det varit uttag av batteri som gällt) och sen startar om den igen.

Irriterande. Jag ställde in den så att den inte kunde gå i vänteläge men det verkar som om problemen kvarstår trots att jag bytt operativsystem på den. Tidigare körde jag Windows XP men efter att ha drabbats av ett totalhaveri i början av förra sommaren gjorde jag slag i saken och kör numera Linux istället (tack JOR!). Men problemen med vänteläge finns kvar så den får helt enkelt inte lov att gå in i det.

Tro för den skull inte att jag kommer undan Windows... Jag har en del saker som jag måste ha Windows resp Explorer till så jag har en (sällan använd, men dock) och så har huset begåvats med inte mindre än tre datorer med Windows Vista i två olika versioner för barnens skull... :?

Det är bios eller moderkortet det är fel på. Testa installera om/uppdatera bios (är det nytt kort så bör det vara med program på installskivan).
Kan vara inställningar i bios också(du kan ju börja med att reseta bioset).
Om det är problem med moderkort, fläktar, strömförsörjning så kan det skada andra delar av datorn.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:58:33, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Re: Helt galet...

Inläggav Titti » 2009-10-10 11:47:56

barracuber skrev:Annars är det rätt otroligt av din laptopsäljare (vilket även den tråden handlade om) att inte informera dig om att du själv måste skapa din egen återställningsskiva, och att du måste göra det direkt när du köpt datorn om du vill kunna återställa den till som den var när du köpte den.

Jag menar, du upptäcker den där lappen efter ett kvartal. Då har du sannolikt redan installerat ett antal program :wink: Och att skapa återställning nu gör bara att du kan komma tillbaka till nuvarande läge, du kan aldrig få tillbaka läget när du köpte den. Jo, det finns ett sätt. Du kan gå till affären och kräva att de gräver fram en skiva till dig och ger dig skivan - de har sådana skivor nämligen. Men de är för snåla för att låta dem följa med produkten!

Det stämmer inte riktigt. Vi har det senaste dryga året köpt inte mindre än tre nya datorer till huset för att få slut på kivandet mellan barnen och för att få ha våra egna datorer ifred...

Jag har nu insett att det kräver att någon av oss regelbundet ser över och servar dessa med uppdateringar av Windows och annat samt att barnen INTE får installera program själva utan att vi får lov att ta oss tid att göra det själva eftersom konsekvensen annars blir att det blir ett eländes mischmasch av alltihop och sen fungerar inget som avsett.

Jag har den senaste veckan återställt alla tre till ursprungsläget och startat om dessa från början utan att ha gjort desa skivor (det var så tidsödande att det inte blev gjort då men nu skall jag ta itu med det under helgen när inga barn är hemma). Man får tillbaka datorn som den var när den är nyinköpt och det ligger i en särskild partition, förmodligen den som man kopierar till skivor om även den skulle gå åt skogen av någon anledning.

På våra datorer kommer man åt detta genom att under uppstarten trycka på F11 (Compaq) resp Alt+F10 (HP). Men vill du inte ha Vista tycker jag ändå att du skall ta dig tid att göra skivor om du en dag skulle vilja ha Vista igen. De skivor du gör kan du emellertid bara använda på den dator du gjort dem på (eller möjligen en identisk).
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:58:34, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Inläggav Titti » 2009-10-10 11:53:49

barracuber skrev:
Titti skrev:... Jag har en del saker som jag måste ha Windows resp Explorer till ...

Internetbanken jag har på företaget (Handelsbanken) fungerar bara med Explorer och likaså Avelsdata på SKK. Dessutom är min hemsida gjord i en editor som bara fungerar i Explorer.

Hittills har jag inte hittat Explorer för Linux...
Titti

Inläggav barracuber » 2009-10-10 12:47:32

Titti skrev:
barracuber skrev:

Internetbanken jag har på företaget (Handelsbanken) fungerar bara med Explorer och likaså Avelsdata på SKK. Dessutom är min hemsida gjord i en editor som bara fungerar i Explorer.

Handelsbanken känner jag inte till. Men jag är nästan hundra på att jag har kört Swedbanks internetbank i Ubuntu för något år sedan. Kör lämpligen Firefox (som alltid finns i Ubuntu) eftersom Swedbank inte stödjer Opera.

Titti skrev:Hittills har jag inte hittat Explorer för Linux...

Jo, det finns, jag har själv kört IE i Ubuntu.

Här är några sökträffar: <a href="http://www.google.se/search?rlz=1C1GGLS_sv___SE342&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=internet+explorer+ubuntu">Internet Explorer Ubuntu</a>

Välj lämpligen en träff som motsvarar den version av Ubuntu du kör. Det kommer ju nya versioner ofta.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:58:34, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Titti » 2009-10-10 13:15:20

carl skrev:
Titti skrev:Jag har en dator som ofta hänger sig om den går i vänteläge och inte går att väcka med mindre än att jag drar ut nätkabeln (den är stationär, annars hade det varit uttag av batteri som gällt) och sen startar om den igen.

Det är bios eller moderkortet det är fel på. Testa installera om/uppdatera bios (är det nytt kort så bör det vara med program på installskivan).
Kan vara inställningar i bios också(du kan ju börja med att reseta bioset).
Om det är problem med moderkort, fläktar, strömförsörjning så kan det skada andra delar av datorn.

Jag vet inte om jag vill gå in i bios på den med risk för andra problem som kan följa med, just nu fungerar den utmärkt så länge jag inte går i vänteläge. Den är relativt gammal (snart tio år) och jag har inga skivor till den trots att jag köpte den som ny... Men fläkten är utbytt eftersom den slamrade så illa (och faktiskt gjort jämt). Med tanke på vilka problem vi haft med varierande nätspänning är det närmast ett mirakel att den inte gett upp helt. Mot alla odds är det en av de bäst fungerande datorer jag haft!
Titti

Inläggav Kvasir » 2009-10-10 13:16:38

Oftast tror jag sådana problem handlar om att någon hårdvara inte sparar sitt tillstånd korrekt. Om det inte är en väldigt gammal maskin så ska nog all hårdvara klara av det, men det kan behövas uppdatering av drivrutiner.

Det kanske kan vara värt att försöka se till att du har senaste drivrutiner för allt, och då menar jag allt.

Att bara gå i viloläge och vakna korrekt har jag inte själv haft problem med på någon dator på många år. Däremot kan hibernering (vad det nu kallas på svenska) krångla. Är det kanske hibernering det handlar om snarare än viloläge? Det brukar gå att ställa in vilket den ska göra. (I XP ligger det under Power Options i Kontrollpanelen, så med lite tur gör det det även i Vista :)).

Teknisk not:

Viloläge (standby) betyder att i stort sett allting i datorn stängs av utom RAM-minnet. Minnet kan hållas vid liv på mycket liten effekt. Fördelen är att maskinen vaknar snabbt igen. Nackdelen är att den inte klarar ett strömavbrott under tiden (men det gör den ju inte när man använder den heller) och att datorn trots allt drar några Watt mera än när den är avstängd.

Hibernering
(hibernation) betyder att hela minnesinnehållet och alla hårdvarutillstånd sparas ut på hårddisken och maskinen stängs därefter av helt, precis som när man stänger av som vanligt. När man slår på maskinen igen så startat inte OSet om på nytt, utan det läser in det som sparades från disken och man kommer tillbaka i precis det läge man var innan man hibernerade. Fördelen är att inget går förlorat om det blir strömavbrott under tiden och att maskinen faktiskt stänger av (det går utmärkt att dra ur sladden om man vill). Nackdelen är att det tar något längre tid att komma igång igen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:58:34, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Titti » 2009-10-10 13:25:31

barracuber skrev:
Titti skrev:
barracuber skrev:
Titti"]... Jag har en del saker som jag måste ha Windows resp Explorer till ...

Handelsbanken känner jag inte till. Men jag är nästan hundra på att jag har kört Swedbanks internetbank i Ubuntu för något år sedan. Kör lämpligen Firefox (som alltid finns i Ubuntu) eftersom Swedbank inte stödjer Opera.[/quote]

Jag har Swedbank privat och den fungerar utmärkt med Firefox. Men alltså inte Handelsbanken för företag - jag har varit i kontakt med dem och även kollat på en del internetforum men det verkar som om det är en känd brist som de inte bryr sig om. Undrar om inga av deras företagskunder kör Linux? Det är alltså Windows i sig som krävs för att deras säkerhetsprogram ska fungera (var lite oklar där tidigare).

[quote="barracuber skrev:
Titti skrev:Hittills har jag inte hittat Explorer för Linux...

Jo, det finns, jag har själv kört IE i Ubuntu.

Här är några sökträffar: <a href="http://www.google.se/search?rlz=1C1GGLS_sv___SE342&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=internet+explorer+ubuntu">Internet Explorer Ubuntu</a>

Välj lämpligen en träff som motsvarar den version av Ubuntu du kör. Det kommer ju nya versioner ofta.

Tack för tipset om jag skulle behöva det! Jag glömde förresten bort att jag även kör bokföringen i Windows och jag har försökt med Wine utan framgång men jag minns inte nu vilken stötesten det var beträffande det. Jag har resignerat på den punkten och insett att det finns fördelar med en dator som egentligen bara används till jobb.

Dessutom fungerar det inte att läsa min USB-disk från Linuxdatorn eftersom jag lyckats haverera en del av filsystemet i den då vi försökte montera ytterligare en hårddisk (som vi fick ta bort igen för vi lyckades inte få dem att samarbeta) och det har jag inte orkat ta itu med ännu så den hittar jag genom nätverket numera från Linuxdatorn eftersom den disken är kopplad till Windowsdatorn.
Titti

Inläggav Titti » 2009-10-10 13:29:13

Kvasir skrev:Att bara gå i viloläge och vakna korrekt har jag inte själv haft problem med på någon dator på många år. Däremot kan hibernering (vad det nu kallas på svenska) krångla. Är det kanske hibernering det handlar om snarare än viloläge? Det brukar gå att ställa in vilket den ska göra. (I XP ligger det under Power Options i Kontrollpanelen, så med lite tur gör det det även i Vista :)).

Som du såg talar jag om "Vänteläge" vilket troligen är vad du menar med Hibernering. Det är vad som krånglar hos mig.

Frågan är vad som egentligen krånglar hos Pemer?
Titti

Inläggav nallen » 2009-10-10 13:32:35

De heter Viloläge (standby) respektive Vänteläge (hibernation). Jag tycker det är lite klantigt av översättarna att välja så lika betckningar för saker som det är så stor skillnad på. Faen vet vad man skulle kalla dem för istället dock...

EDIT: förvirringen är total... jag tror jag växlat betydelserna ovan... får kolla och återkomma.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 21:58:34, redigerad totalt 2 gånger.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav carl » 2009-10-10 13:33:31

Man kan ju dels göra en clean install på vista.. dvs så man har kvar sin nyckel och blir av med alla skräpprogram som följer med datorn.

Pemers problem skulle kunna vara ett grafikproblem där grafikkortet stänger av för att det blir för varmt. Gäller särskilt om det inte är viloläget som slås på (kan klockas).
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:58:34, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Kvasir » 2009-10-10 13:35:15

Titti skrev:Som du såg talar jag om "Vänteläge" vilket troligen är vad du menar med Hibernering. Det är vad som krånglar hos mig.

Fast vänteläge är nog den svenska motsvarigheten till standby. Vad man sedan kallar hibernation vet jag inte eftersom jag bara kör engelsk XP själv.

Frågan är vad som egentligen krånglar hos Pemer?

Ja, och det var i första hand Pemer jag riktide mig till. Lämpligt för honom är nog att i första hand kolla om maskinen är inställd på att gå i vänteläge eller hibernering, dvs. vilket av dessa det handlar om.

Edit: Hade inte sett nallens inlägg när jag skrev detta.
Kvasir

Inläggav nallen » 2009-10-10 13:38:55

Titti skrev:Frågan är vad som egentligen krånglar hos Pemer?

Tills motsatsen gjorts trolig kan vi nog förutsätta att det är Vista som krånglar. Dock ska sägas att det brukar kunna göra underverk för såna här saker att få på senaste BIOS och drivrutiner för burken, särskilt för laptops - antagligen fär att man har mer såna finesser på en sån.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 21:58:34, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Inläggav nallen » 2009-10-10 13:45:31

"vänteläge = låg energiförbrukning, men burken är fortfarande igång. Vid strömavbrott, batteribyte eller liknande förlorar du data.

viloläge = minnet sparas ner på hårddisken (c:hiberfile.sys eller nåt sånt), sen stängs datorn av. När du slår på igen startar den till det läge den var när den gick i viloläge. Bra för att t.ex. byta batteri på en bärbar utan att behöva avsluta allt man håller på med och börja om från början."

Från: flashback forum
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 21:58:34, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Inläggav Pemer » 2009-10-10 14:06:54

Jag skulle ha kommit ihåg att ringa Toshibas kundtjänst och frågat igår under kontorstid. Gissar att felet är något om vad det är man ska trycka för att "sparka igång" burken i det där läget som är fel, eller som de har glömt kommunicera ut i instruktionsböckerna. Antagligen är det någonting med F N-knappen plus något annat.

Det stod om någon sådan där sova/vakna-knapp i instruktionen, men datorn har ingen sådan knapp...

Mest av allt är jag glad att det verkar som att jag ska kunna få in XP i stället... kan bara förbanna min egen ouppmärksamhet från början, och allt arbete jag lagt hittills på att få in en någorlunda vettigt fungerande mailklient, där det går att spara in gamla mail i programmet, och att jag nu till viss del måste göra om allt sådant en gång till efter XP-installationen, plus spara de mail som är nya. Sådant går ju aldrig fort att göra i något program, utan mest detta "Spara som...", mail för mail, och så ordentligt med dubbelkontroller att man fått med alla...

I XP kunde man ju markera alla mail i en mapp och öppna dem, och sedan välja "FLYTTA till..." valfri mapp i Outlook Express, så försvann ett efter ett från den aktuella mappen och FLYTTADES till inkorgen eller angiven mapp i OE*... i Vista fanns inte ens funktionen att markera alla filer och öppna samtliga kvar... :shock:

*Vid inkopiering av äldre mail var det således bara att kopiera varje relevant mapp med mail i från externa hårddisken till den aktuella datorn och göra på det sättet, så kunde man snabbt och smidigt få in allt i Outlook Express.

I Vista fanns ju inte OE kvar, då hade man Windows Internet Explorer version 8 och ett sjukt buggigt "Windows Mail", och att ladda ner Outlook Express innebar att ladda ner Internet Explorer version 6, vilket var lite svårt i en dator som redan hade Internet Explorer 8.

Thunderbird hade inten fungerande funktion att kopiera in äldre mail, men Incredimail hade. Men det är ju skitsunkigt i övrigt och jäkligt användar-ovänligt. Och skickar ut fula mail till mottagarna. Jag hade när som helst velat skrika rent ut efter hjälp och tips om något bättre mailprogram....
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:58:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Kvasir » 2009-10-10 14:53:55

Nallen, citatet från Flashback ger motsatta definitioner av de svenska termerna mot vad du skrev i tidigare inlägg. Eftersom jag inte själv kör svensk Windows kan jag inte kontrollera vilket som är det korrekta, men det kan vara bra att reda ut för att undvika förvirring.
Kvasir

Inläggav Miche » 2009-10-10 15:12:25

Jo, det är nog bra att utreda eftersom Microsoft har blandat ihop begreppen själva...

På något ställe i min Vista (inte på den här datorn som jag sitter vid, så jag har lite svårt att kolla just nu) står det Viloläge både för standby och hibernation!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:58:34, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2009-10-10 16:16:38

Pemer, låter som att du hade tjänat på att byta till Gmail för länge sen.

Knoppar av denna diskussion om mail, Gmail och senare Google till <a href="http://www.aspergerforum.se/post301529.html#301529">Google - IT-tråden</a>
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:58:34, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Inläggav Kimmelie » 2009-10-10 19:23:43

På min dator (Vista) står det:
Vila = Behåller sessionen i minnet och försätter datorn i energisparläge så att du snabbt kan återgå till arbetet.
Viloläge = Sparar sessionen och stänger av datorn. Sessionen återställs när du startar datorn.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum

Logga in