Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)
Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)
imperativ skrev:Vad ställer dom för krav på dig? Vilka tankar leder kraven till?
Jag måste dels skriva den förbannade jävla ansökan på plats på deras kontor varje jävla månad (ingen annan soc jag gått till har haft det kravet), dels måste jag skicka in mina redovisningar på sökta jobb och kontoutdrag!
Glömde svara på detta:
För mig är pappersarbete psykiskt påfrestande, jag har alltid haft svårt för det!
imperativ skrev:Vilka tankar leder kraven till?
För mig är pappersarbete psykiskt påfrestande, jag har alltid haft svårt för det!
Björne skrev:Nej, för en någorlunda intelligent och skötsam snubbe är det inte svårt alls. Men det är inte de som brukar behöva soc heller.
Skötsamhet och intelligens betyder inte per automatik att man inte kan hamna utanför skyddsnätet eller att man har psykisk och fysisk ork att på egen hand ordna upp situationen, särskilt inte idag när det är så svårt att få jobb.
Jag har gått på soc en gång, och något skötsammare än jag och min sambo när det gäller det ekonomiska får man leta efter, det sade till och med handläggaren.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Det är rätt många med AS som kan verka skötsamma utåt och sköta ett normalt jobb och verka normal utåt, men bakom fasaden är det en total katastrof!
Miche skrev:Det är rätt många med AS som kan verka skötsamma utåt och sköta ett normalt jobb och verka normal utåt, men bakom fasaden är det en total katastrof!
Självklart är det så. Men som jag ser det är det stor skillnad på att kämpa för att försöka klara av något och ändå misslyckas, och att totalt skita i allt.
Det finns ju jättemånga faktorer som spelar in och folk på myndigheter har en underlig oförmåga att skilja på de två sakerna.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
nano skrev:Jag har en släkting som är socialsekreterare och jag har hjälpt en o annan forumist i lagträsket, jag törs säga att det där inte stämmer eller så har du en massa barn som du inte nämnt.imperativ skrev:Jag kompletterar min inkomst med pengar från soc. Märker att riksnormen är för HÖG för en ensamstående man. Går ca +1200 kr per månad, trots bilinnehav, kredit- och studieskulder. Försörjningstödet där jag bor motsvarar för mig och min sits en månadslön på 13'500 kr, alldeles för högt då motprestationen som krävs är nästintill obefintlig. (med tanke på att M, KD, FP, C och MP är i koalition och har majoritet i min kommun är det lite anmärkningsvärt att det är så lätt att få ut pengar från soc)lars_britta skrev: Var går den gränsen i Svea rike, är det 100 lax? I så fall blir det givetvis svårt för många.
Självklart amorterar jag minst 500 kr extra per månad på skulderna, annat vore korkat tycker jag (och min soc-handläggare).
ELLER, så har du lycktats visa socialsekreteraren att du går under LSS och ska kunna "leva som andra", då hamnar saken i ett helt annat läge, då talar vi inte längre om normalt socialbidrag även fast det är socialtjänsten som betalar ut det.
Har du normalt socialbidrag så ger de inte 500 kr extra att betala av på lån.
Motbevisa mig gärna så blir jag mycket överraskad.
Jag är själv överraskad över dom mycket frikostiga schablonutgifterna som riksnormen täcker. Hade soc varit som jag tänkt mig innan jag gick dit skulle följande hända:
- Pengar till kläder stryks för att jag handlar inte kläder utan ordenlig inkomst.
- Pengar till dagstidning stryks för jag har ingen prenumeration.
- Pengar till TV-avgift stryks för jag har ingen TV-mottagare.
Jag får inga pengar till skulder, bilen, internet och olycksfallsförsäkring ändå har jag råd att betala allt det där och lite extra. Ett åtal om bidragsbrott är inte aktuellt enligt min soc-sekreterare (kände mig tvingad att kontrollfråga om siffrorna verkligen stämmer för dom ser skeva ut i mina ögon).
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/provberakning
Alla ensamstående har utgifter på 3840 kr/månad utöver hyra, hushållsel, fackföreningsavgift, hemförsäkring. Minst 3840 kr oavsett hur verkligheten ser ut för individen.
Gör en provräkning själv och se vad du kanske har rätt till.
Hon betalar CSN-lån på 1600 kr i månaden, skriver hon i chatten. Det behöver hon inte göra om hon har så låg inkomst. Hon måste inte heller ha TV (och TV-avgiften är väl inte 600 kr i månaden eller vad hon skrev?). Har man en bostadsrätt har man givetvis inte rätt till soc, soc finns till för de mest utsatta och inte för de som har tillgångar. Det är väl ganska självklart att man först och främst ska leva upp det man har själv innan samhället går in och försörjer en?
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Abbreviation skrev:Hon betalar CSN-lån på 1600 kr i månaden, skriver hon i chatten. Det behöver hon inte göra om hon har så låg inkomst. Hon måste inte heller ha TV (och TV-avgiften är väl inte 600 kr i månaden eller vad hon skrev?). Har man en bostadsrätt har man givetvis inte rätt till soc, soc finns till för de mest utsatta och inte för de som har tillgångar. Det är väl ganska självklart att man först och främst ska leva upp det man har själv innan samhället går in och försörjer en?
Nej nej, det är ju synd om det stackars flickebarnet! Be nu om ursäkt för dina vanföreställningar.
imperativ skrev:Jag är själv överraskad över dom mycket frikostiga schablonutgifterna som riksnormen täcker.....
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/provberakning
Alla ensamstående har utgifter på 3840 kr/månad utöver hyra, hushållsel, fackföreningsavgift, hemförsäkring. Minst 3840 kr oavsett hur verkligheten ser ut för individen.
Gör en provräkning själv och se vad du kanske har rätt till.
Jag skulle sanneligen inte klara mig på 3840 kr om jag så bara åt och sov.
Abbreviation skrev:Har man en bostadsrätt har man givetvis inte rätt till soc, soc finns till för de mest utsatta och inte för de som har tillgångar. Det är väl ganska självklart att man först och främst ska leva upp det man har själv innan samhället går in och försörjer en?
Man har tom rätt till socialbidrag om man har villa men man förväntas dra igång en säljprocess och sälja inom 4-6 månader om man ska ha bidraget kvar.
Föräldrarna fick när de gjort konkurs med sitt företag o de hade villa, det blev iofs bara ett par månader eller något med soc.
Och har man inte mat så är det inga som helst krav, råkade söka fram detta: RÅ 1995 ref 56 "Rätt till bistånd i en akut nödsituation oavsett orsak."
nano skrev:Abbreviation skrev:Har man en bostadsrätt har man givetvis inte rätt till soc, soc finns till för de mest utsatta och inte för de som har tillgångar. Det är väl ganska självklart att man först och främst ska leva upp det man har själv innan samhället går in och försörjer en?
Man har tom rätt till socialbidrag om man har villa men man förväntas dra igång en säljprocess och sälja inom 4-6 månader om man ska ha bidraget kvar.
Föräldrarna fick när de gjort konkurs med sitt företag o de hade villa, det blev iofs bara ett par månader eller något med soc.
Och har man inte mat så är det inga som helst krav, råkade söka fram detta: RÅ 1995 ref 56 "Rätt till bistånd i en akut nödsituation oavsett orsak."
Jag tror till och med att du kan få behålla bidraget längre om det inte går att fixa fram någon hyresrätt på orten. Fast soc brukar ju ha lägenheter dom kan vaska fram. Så kräver dom tex i STHLM att man ska sälja villan eller bostadsrätten får dom vaska fram en hyresrätt åt en.
Såg på tv för en tid sedan att de INTE hade några hyresrätter att vaska fram, de satte folk i någon sorts tillfälliga undermåliga boenden beroende på hur de kommit till soc, sågs inte så bra om man tex gjort slut o den ena parten behöver lägenhet därefter och vänder sig till soc för detta.
Har man ett mer oplanerat bekymmer som att lägenheten brann upp så får man troligen bättre hjälp.
Har man LSS så blir det nog lättare eftersom komunen måste se till att just sådana lägenheter finns.
Fast de har nog lyckats se till att de inte är så lockande om man inte faktiskt behöver hjälpen.
Har man ett mer oplanerat bekymmer som att lägenheten brann upp så får man troligen bättre hjälp.
Har man LSS så blir det nog lättare eftersom komunen måste se till att just sådana lägenheter finns.
Fast de har nog lyckats se till att de inte är så lockande om man inte faktiskt behöver hjälpen.
I dagens UNT står det om en man som nekades socialbidrag, även för sin hjärtmedicin. Han äger ju en bostadsrätt.
Jag tycker att pengar till hjärtmedicin är så pass akut att man inte kan begära att patienten ska sälja sin lägenhet först, sådant tar ju tid. Alldeles bortsett från historien med skulderna. Går det förresten inte att ge lån så Erik kunde betala tillbaka nästa månad?
http://www.unt.se/uppsala/nekades-bidra ... 65544.aspxErik äger en bostadsrätt i Uppsala som är värderad till 1,2 miljoner kronor. Expedition 4 kräver att han säljer den innan han ges rätt till bidrag. Men Erik visar papper på att han har skulder på över 1,2 miljoner kronor och menar att enda resultatet av en försäljning är att han skulle bli bostadslös.
Enligt Socialstyrelsens regler ska en bostadsförsäljning kunna framtvingas endast om den resulterar i ett överskott och Erik hävdar att det på grund av skulderna inte skulle bli något överskott om han sålde lägenheten.
Turerna kring lägenheten har pågått i åratal. 2009 fastställde länsrätten att det var fel av expedition 4 att neka Erik fullt socialbidrag med hänvisning till att lägenheten måste säljas. Först borde man ha utrett vart han skulle ta vägen.
Följande månad nekades Erik återigen socialbidrag av expedition 4, trots att omständigheterna var desamma som tidigare och trots att man förlorat i länsrätten. Det blev ett nytt överklagande och även denna gång fick Erik gehör i länsrätten.
– Vid tredje avslaget på samma grunder sa länsrättsdomaren att jag borde göra en anmälan till länsstyrelsen, säger Erik.
I sin utredning betecknade länsstyrelsen det som orimligt att någon ska behöva överklaga identiska beslut från socialtjänsten månad efter månad. Det gäller i synnerhet om socialtjänsten är medveten om att beslutet kommer att ändras i domstol, skrev länsstyrelsen.
Jag tycker att pengar till hjärtmedicin är så pass akut att man inte kan begära att patienten ska sälja sin lägenhet först, sådant tar ju tid. Alldeles bortsett från historien med skulderna. Går det förresten inte att ge lån så Erik kunde betala tillbaka nästa månad?
En 60-årig Uppsalabo vi kan kalla Erik sökte i höstas läkarhjälp för bland annat hjärtbesvär. Eriks kontaktperson Gunnar Persson berättar vad som hände:
– Läkaren sa att Erik måste få medicin men han var helt utan pengar. Vi vände oss till expedition 4 och hänvisade till att det rådde en nödsituation. Det rörde sig om några hundra kronor. Men expedition 4 sa nej. Det slutade med att jag betalade ur egen ficka, sedan togs kostnaden av en annan enhet inom socialtjänsten.
Expedition 4 vägrade pengar till medicin med motiveringen att Erik redan fått aktivitetsstöd men Erik invände att pengarna var slut när han betalat hyran. Förvaltningsrätten konstaterade att Erik hade 10 kronor på sitt konto och domstolen tvingade expedition 4 att betala hans mediciner.
Miche skrev:Glömde svara på detta:imperativ skrev:Vilka tankar leder kraven till?
Samma här. Läsa & skriva är ju det jag har lättast för men just blanketter och myndighetsskrivelser är nästan ångestframkallande. Samma sak räkningar.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Så nu har åtminstone en socialnämnd satt i system att neka folk saker som de vet att domstol kommer att ge dem rätt till, därför att den klagande fick rätt förra gången på identiska grunder. Om det är rätt skildrat kan det knappast tolkas som annat än avsiktlig utmattningstaktik.
Om hjärtmedicinen kanske de då också tog en rövare att han skulle dö och ingen uppmärksamma det?
Lån har jag för mig brukar vara impopulärt hos byråkratin.
Men det här tycks mig bekräfta det ohållbara i att kommuner och liknande i praktiken är rättsligt immuna. Hur man nu skulle bestraffa en kommun utan att det blir de enskilda invånarna som får betala för tjänstemäns och politikers omdömeslöshet och lokala tjänstemän och politiker som får betala för ohållbara villkor från staten. Vilket bara är ännu en anledning att diskutera saken. (Själv lutar jag också åt att så här grundläggande saker inte har i kommunal förvaltning att göra. För osäkert och olikformigt, för stor risk att det sköts på mänskligt sett låg nivå. Staten kan ha lokala socialkontor. Dock inte nuvarande nyliberal stat.)
Om hjärtmedicinen kanske de då också tog en rövare att han skulle dö och ingen uppmärksamma det?
Lån har jag för mig brukar vara impopulärt hos byråkratin.
Men det här tycks mig bekräfta det ohållbara i att kommuner och liknande i praktiken är rättsligt immuna. Hur man nu skulle bestraffa en kommun utan att det blir de enskilda invånarna som får betala för tjänstemäns och politikers omdömeslöshet och lokala tjänstemän och politiker som får betala för ohållbara villkor från staten. Vilket bara är ännu en anledning att diskutera saken. (Själv lutar jag också åt att så här grundläggande saker inte har i kommunal förvaltning att göra. För osäkert och olikformigt, för stor risk att det sköts på mänskligt sett låg nivå. Staten kan ha lokala socialkontor. Dock inte nuvarande nyliberal stat.)
Zombie skrev:Men det här tycks mig bekräfta det ohållbara i att kommuner och liknande i praktiken är rättsligt immuna. [---]
Tjänstemannaansvaret avskaffades 1974
nallen skrev:Zombie skrev:Men det här tycks mig bekräfta det ohållbara i att kommuner och liknande i praktiken är rättsligt immuna. [---]
Tjänstemannaansvaret avskaffades 1974 :roll:
Vilket jag personligen har lite svårt med. Det är så många tjänstemän som tolkar så många lagar så olika att det borde finnas åtminstone ett visst personligt ansvar för att få en så konsekvent lagtolkning som möjligt.
Om en skola missköts så kan tjänstemannen bli sparkad. Utmärkt.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Ämbetsmamannansvaret vi fordra tillbaka!
Det är väl så att tjänstemännen kan bryta mot reglerna med kommunens goda minne. Går det så går det, och går det inte så drabbas varken myndigheten el enskilda tjänstemän av några efterräkningar.
Enligt denna blogg så återinfördes ämbetsmannaansvaret i urvattnad form 1989:
Det är väl så att tjänstemännen kan bryta mot reglerna med kommunens goda minne. Går det så går det, och går det inte så drabbas varken myndigheten el enskilda tjänstemän av några efterräkningar.
Enligt denna blogg så återinfördes ämbetsmannaansvaret i urvattnad form 1989:
https://sites.google.com/site/strategtk ... naansvaretPå kursen fick vi lära oss om hur Sverige ledde ligan över rättsövergrepp bland europeiska nationerna och hur den socialdemokratiska regringen mutade de enskilda parterna för att hålla statistiken nede, något som de uppenbarligen inte lyckades med. En central del av de övergrepp som begicks var att många förvaltningsrättsliga beslut, dvs statens beslut, inte gick att överklaga till domstol. Enligt Konventionen om de mänskliga rättigheterna så har den enskilda medborgaren rätt till en s k opartisk laga prövning av sin sak (Artikel 6). En klar motsättning mellan individens rätt och statens intresse att genomföra sin politik framträdde. Ämbetsmannens makt att fatta beslut som stred mot individens intresse hade klart stöd i svensk lag, men inte i konventionen. Exempel på övergrepp var uteblivna utbetalningar av stöd, bojkotter av restauranger som vägrade kollektivavtal etc. Dagens ämbetsmannaansvar kräver, så långt jag kan se, ett uppenbarhetsrekvisit, som är så svårt att uppfylla att det inte någonsin i praktiken har utdömts någon form av påföljd eller ansvar för något fel sedan den återinfördes i 1989.
Alien skrev:Det är väl så att tjänstemännen kan bryta mot reglerna med kommunens goda minne.
Ja, det är väl sådant som är problemet, förutom de politiska. Hur ska man bära sig åt så att straffansvaret läggs så högt upp som det hör hemma? I ett land som utan tvekan har en tendens till "subsidiaritetsprincip" i rättsskipningen – d.v.s. ansvaret läggs gärna så lågt som möjligt, hos underhuggare som inte hade de befogenheter som hör till det?
Så här svarar socialtjänsten:
Erik har försatt sig i en situaton som gjort att han inte haft pengar till medicin. Den enskilde har ett eget ansvar, i synnerhet den som gått på bistånd länge och känner till reglerna. Det säger Siw Persson, chef inom socialtjänsten i Uppsala. (UNT 2012-06-07, "Den enskilde har ett eget ansvar")
Enligt chefen måste de följa reglerna även om det rör sig om små belopp. Medicinen kostar drygt 500 kr. Men efter att fått backning en gång finns det knappast någon orsak att göra likadant igen.
Antar att "Erik" har svårt att hushålla med sin sjukersättning. Han kanske behöver en god man. Om man slösar bort sina pengar får man svälta tills nästa månads bidrag kommer. Ja, man kan ju leva länge utan mat, bara man får vatten. Men utebliven hjärtmedicin låter farligt.
Så här säger chefen för den kritiserade Expedition 4, där man har de tyngsta ärendena.
"Vi ska komma ihåg att vi hanterar en mycket svår grupp där det bland annat finns psykiskt funktionshindrade och missbrukare som vill ha pengar för att finansiera ett missbruk. Det är tuffa villkor för socialbidrag och vi måste förhålla oss till det."
Erik har försatt sig i en situaton som gjort att han inte haft pengar till medicin. Den enskilde har ett eget ansvar, i synnerhet den som gått på bistånd länge och känner till reglerna. Det säger Siw Persson, chef inom socialtjänsten i Uppsala. (UNT 2012-06-07, "Den enskilde har ett eget ansvar")
Enligt chefen måste de följa reglerna även om det rör sig om små belopp. Medicinen kostar drygt 500 kr. Men efter att fått backning en gång finns det knappast någon orsak att göra likadant igen.
Antar att "Erik" har svårt att hushålla med sin sjukersättning. Han kanske behöver en god man. Om man slösar bort sina pengar får man svälta tills nästa månads bidrag kommer. Ja, man kan ju leva länge utan mat, bara man får vatten. Men utebliven hjärtmedicin låter farligt.
Så här säger chefen för den kritiserade Expedition 4, där man har de tyngsta ärendena.
"Vi ska komma ihåg att vi hanterar en mycket svår grupp där det bland annat finns psykiskt funktionshindrade och missbrukare som vill ha pengar för att finansiera ett missbruk. Det är tuffa villkor för socialbidrag och vi måste förhålla oss till det."
Alien skrev:[...] Det är tuffa villkor för socialbidrag och vi måste förhålla oss till det.
Jo, men kommunen ska ändå följa de lagar som finns och de domar som går dem emot, men det skiter de i totalt!
Vigalante time?
- plåtmonster
Zombie skrev:Så nu har åtminstone en socialnämnd satt i system att neka folk saker som de vet att domstol kommer att ge dem rätt till, därför att den klagande fick rätt förra gången på identiska grunder. Om det är rätt skildrat kan det knappast tolkas som annat än avsiktlig utmattningstaktik.
JO uttalar sig om ett liknande fall:
http://www.jo.se/Page.aspx?ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=5767
I en dom den 22 juli 2010 förklarade Kammarrätten i Stockholm att N.N. var berättigad till bistånd för hela boendekostnaden avseende december 2008 och januari - april 2009.
Efter kammarrättens dom ansökte N.N. om bistånd för bl.a. hyra avseende september 2010. I ett beslut den 24 augusti 2010 avslog Bromma stadsdelsnämnd i Stockholms kommun (delegationsbeslut) delvis N.N:s ansökan om bistånd för boendekostnaden. Nämnden fattade därefter likartade beslut beträffande N.N:s ansökningar om bistånd under hösten 2010.
[...]
Stadsdelsnämnden har givetvis varit formellt bunden av kammarrättens dom endast vad gäller den tidsperiod som domen omfattar. Ur kammarrättens dom har nämnden dock kunnat utläsa hur domstolen ansåg att biståndsparagrafen i socialtjänstlagen (2001:453) borde tillämpas i N.N:s fall. Eftersom nämnden lät domen vinna laga kraft, faller det sig naturligt att nämnden, om inga nya omständigheter kommit fram, skulle lägga kammarrättens bedömning till grund för kommande beslut. Nämnden kan annars lätt misstänkas för att mer eller mindre medvetet tillämpa socialtjänstlagen felaktigt och därigenom tvinga den biståndssökande att varje gång ett nytt beslut har fattats överklaga hos allmän förvaltningsdomstol för att få sin rätt tillgodosedd. Att nämnden hade för avsikt att överklaga kammarrättens dom, men försummat denna möjlighet på grund av att domen meddelats under en semesterperiod, ändrar inte det som sagts. Det synes inte heller efter kammarrättens dom ha framkommit några nya omständigheter som hade betydelse för bedömningen av N.N:s rätt till bistånd.
"Myndigheten hade semester" .. jo den kan man ju försöka med
- plåtmonster