Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2009-10-24 19:08:04

Jag blir alldeles matt.... hur länge ska de där satans charlatanerna kunna hålla på så här???

DE borde vara inspärrade!!! De är minst tre pers som öppet visar att de, om några, är farliga för andra människor!!!

Tänker de sig att utöva tvång mot Opteron om andra som fått kännedom om vad som hänt dristar sig att göra polisanmälan? Om massmedia får nys om saken?

Ärligt talat... att psykologen är en charlatan med nonsenskunskaper om Asperger skulle ha varit illa nog.

Sedan har institutionschefen valt att sätta sin personliga heder på att hans (psykologens) kunskaper trots allt "måste" vara riktiga, eftersom hon redan hade låtit honom hållas innan hon fick signaler utifrån om att han är en jävla charlatan. Där har hon gjort ett medvetet val att inte ens låtsas om de signaler hon fått. Det förefaller mig som i princip brottsligt, det också.

Och sedan är det den här lilla ömkliga lilla människan till behandlingsassistent som ränt omkring och skitit ner det blåa skåpet gång på gång.

Och nu ställer sig institutionen aktivt bakom honom när han begått - ja, vad, egentligen, "mer" än misshandel...?

Och föredrar att ställa sig bakom honom och utnyttja ännu en situation till att sätta all press de kan på Opteron. Övergrepp i rättssak heter det som sagt, det är ett av de värsta brott som finns i fredstid, att obstruera människors rätt till en riktig prövning av när deras rättigheter kränkts.

Som sagt, det förefaller som om åtminstone dessa tre borde vara inspärrade.

I min bok är de brottslingar. Jag ska göra vad jag kan för att fästa rättsväsendets uppmärksamhet på vad de sysslar med, tills jag i värsta fall får svar att "nej, det är inga vare sig förvaltningsbrott eller andra brott med i detta".

Moraliskt är de hur som helst drägg, som definitivt hör till de absolut sista som borde få arbeta med hälsa och vård för andra människor. Ingen av dem har visat någon helst empati och förståelse, eller intresse för att hjälpa och vårda.

Bara en underbar njutning av att vara i position att kunna bestämma om andra människor. Det ser vi hela tiden. All makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut. Här ser vi ett skolboksexempel på svaga människor som inte har kunnat ta ett moraliskt ansvar för den makt de har befogenhet att utöva över andra människor.

Hur mycket vi än bara har Opterons version för närvarande.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav alfapetsmamma » 2009-10-24 19:14:04

Tänkte på det här och andra fall när jag läste om barnkonventionen, i en DN-artikel idag... :(

"I den 16:e artikeln i barnkonventionen står det att läsa följande:
1. Inget barn får utsättas för godtyckliga eller olagliga ingripanden i sitt privat- och familjeliv, sitt hem eller sin korrespondens och inte heller för olagliga angrepp på sin heder och sitt anseende.
2. Barnet har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden eller angrepp."

http://www.dn.se/opinion/debatt/ingen-h ... r-1.981535
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2009-10-24 19:38:50

serpentin skrev:
opteron skrev:De är ena jävla idioter! Idag kom de till mig, och sa att de kan ringa till socialtjänsten och säga att vården är klar och att de inte kan hjälpa mig mer och att jag blir fri (LVU i hemmet) om cirka 3 veckor. Detta om jag tar bort anmälan.

Detta kallas "övergrepp i rättssak" och det borde läggas till i din anmälan. Jag tycker allvarligt talat inte att du ska ta bort anmälan. Absolut inte.

Har du redan gjort det kan du vända dig till polisen och säga att du hotades till det. Sådant brukar man se mycket allvarligt på.

Det kan vara värt att överväga. Men kanske du redan har gjort det eller har något bättre i kikaren.

Jag håller tummarna i vilket fall som helst.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Altus » 2009-10-25 21:39:27

Pemer skrev:Och föredrar att ställa sig bakom honom och utnyttja ännu en situation till att sätta all press de kan på Opteron. Övergrepp i rättssak heter det som sagt, det är ett av de värsta brott som finns i fredstid, att obstruera människors rätt till en riktig prövning av när deras rättigheter kränkts.

Och inte att förglömma, de gjorde det genom att hota med fortsatt LVU. De använder alltså medvetet något de kallar vård (eller uppfostran, eller vilken positiv benämning de nu än använder) som en form av straff.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav nano » 2009-10-26 1:37:29

Hmm, ja det har du rätt i, det i sig bevisar ju något om vad det är frågan om väl eller?
Eller utgår de från vad hans uppfattning beräknas vara?
Fast hur tvingar man någon att ändra uppfattning genom påtryckningar, går det ens?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav opteron » 2009-10-26 21:19:24

Idag pratade jag med de ansvariga på avdelningen, jag frågade om det var korrekt att om jag inte drog tillbaka anmälan så skulle de innebära att jag får fortsatt LVU, jag berättade att det betyder att man gjort övergrepp i rättssak. De säger att det inte var deras tanke alls, dom säger att de föreslog endast att jag skulle ta tillbaka anmälan inte att jag blir kvar längre om jag inte gör det.

Alltså var det avklarat, de sa att jag kan fortfarande få åka hem om 3 veckor, för att de inte kan hjälpa mig något mera tydligen.

Jag sa men då kan jag få åka nu, de sa att det är Socialtjänsten som inte vill att jag åker nu annars hade jag redan fått åka hem menade de. De sa att om jag vill åka hem tidigare så får jag och mina föräldrar tala med socialen om detta.

I vilket fall så ringde jag till Polisen och sa att jag fortfarande vill anmäla detta, polisen sa att de har kvar anmälan och att de håller på och utreder brottet.

Problemet är att behandlingsassistenten jag anmälde kommer hit imorgon och avdelningen vill inte lösa detta, de säger att de kan inte lösa det än, av någon anledning så vill behandlingsassistenten fortfarande arbeta med mig, alltså kan de inte lösa detta idag i alla fall.

Väldigt konstiga folk med olika åsikter är de hela bunten, skall bli jävligt skönt att få komma härifrån.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-10-26 22:50:11

Bra att du inte tog tillbaka anmälan.

Tänker de släppa ut dig för gott om tre veckor alltså?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav opteron » 2009-10-26 23:21:16

Inger skrev:Bra att du inte tog tillbaka anmälan.

Tänker de släppa ut dig för gott om tre veckor alltså?

Jag försökte ta tillbaka anmälan pga det som står i tråden, frihet är viktigaste av allt sedan kommer rättvisa och inte allt i livet är rättvist, men mataffären har nog talat med polisen så polisen vill utreda brottet ändå.

Det fick jag reda på när jag ringde, och det är bra det för egentligen så är det bra att både få frihet och rättvisa, har varit trakasserad länge av denna personen.

LVU i hemmet sägs det, nu i slutet av veckan åker jag hem på permission, då skall det förhandlas med socialtjänsten, jag kommer inte tillbaka hit till cirkusen!
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron

Inläggav Inger » 2009-10-26 23:23:01

Bra! Hoppas du blir utsläppt för gott nu då.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nano » 2009-10-27 1:15:25

Hade en svag tanke om att polisen kanske tar i det hela ändå just för att det var våld inblandat, vet att de gjorde så med någon tjej som blivit misshandlad av sin kille och ville ta tillbaka anmälan.
Det var på C-turen som var på tv för en massa år sedan, ett tv team följde en grupp inom stockholmspolisen.
En polis sade att "näe nu tar vi över oavsett om du tar tillbaka anmälan eller ej".
nano

Inläggav Zombie » 2009-10-27 1:39:04

Oj vad lättad jag blir att läsa om öppningarna!

Och nej, åk inte tillbaka. Hjälper inget annat så borde väl åtminstone polisen ha något att säga till socialen om att behandlingshemmet inte vill hålla den som misshandlade dig och som du anmälde borta från dig (!!).
Zombie

Inläggav nano » 2009-10-27 1:42:34

Också en tanke, lika god som en annan.
Kan tänka med att de kontrar med "varför åkte du inte direkt".

Själv kan man ju då kontra med "vet du någon som alltid gör allting rätt från början?".
nano

Inläggav FunLight » 2009-10-31 13:55:59

Både det som hände i butiken, och övergrepp i rättssak, faller under sk. Allmänt Åtal.
Ex. om någon blir misshandlad och inte vågar anmäla, eller om någon blir mördad, finns det oftast ingen anmälare per se.
Då tar åklagaren ett beslut om utredning iaf, då det som sagt, faller under Allmänt Åtal..

Troligen därför polisen fortfarande har utredningen öppen, trots tillbakadragandet.
Senast redigerad av FunLight 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
FunLight

Anslöt: 2009-10-28

Inläggav opteron » 2009-10-31 14:52:24

Jag är förvirrad, de hade den kvar lagrad hos stationen, men utredaren hade lagt ner fallet tydligen för att jag ville ta tillbaka anmälan. Alltså var/är den nerlagd.

Jag ringde och berättade vad det hela handlade om och utredaren sa att han skulle kolla med Lidl om övervakningskamera och vittnen, och att de skulle ta det upp igen.

Men nu har det tydligen varit nedlagd ett tag, varför jag trodde att anmälan var kvar var för att någon hos växeln sa att den var det, egentligen var den inte det.

Nu ändrar man tillbaka mitt lvu och säger att man inte längre tänker släppa mig, mina föräldrar har blivit jäkla irriterade de tänker ta ett snack med socialtjänsten snart för sista gången.

Jag får ingen hjälp/vård.
Jag är hotad för mitt liv därborta.

Detta handlar om att jag inte velat medverka på socialtjänstens villkor, detta har irriterat dem. Jag är väldigt motsträvig och envis, detta gör inte att det är mitt fel att jag är här, det är definitivt socialtjänsten som bär ansvaret.

Ger de mig inget val så väljer jag själv att rymma.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 2 gånger.
opteron

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-10-31 14:53:44

Vad i helvete...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-10-31 15:00:51

opteron skrev:Detta handlar om att jag inte velat medverka på socialtjänstens villkor, detta har irriterat dem. Jag är väldigt motsträvig och envis, detta gör inte att det är mitt fel att jag är här, det är definitivt socialtjänsten som bär ansvaret.

Här har vi ännu ett i raden på exempel att antiauktoritärt beteende i sig, utan någon brottslig handling inblandad, är vad de är ute efter. Staten vill bli betraktad som en allvetande och allsmäktig gud, att ens tänka tanken att en myndighet har fel behandlas som ett brott...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav FunLight » 2009-10-31 15:14:51

Du bör isf direkt förnya anmälan mot assistenten. Se till att den blir riktigt registrerat och diarieförd, så det inte blir nån miss nånstans. Fråga dessutom om Lidl´s film så den finns kvar. Dom brukar raderas efter en viss tid.

Om dom sen försöker med att du ska få nåt (hotar) om du drar tillbaka anmälan, bör du komplettera anmälan med övergrepp i rättssak. Ge dig inte,, det är du som har rätt i iaf denna sak.
FunLight

Inläggav Zombie » 2009-10-31 15:22:36

Försök ta det den lagliga vägen innan du försöker rymma åtminstone. Eftersom makt är rätt, en myndighets prestige är heligare ju sämre tjänstemännen är och allt det där. Kanske det också skulle gå att åtminstone få polisen att notera att socialtjänsten inte ens bryr sig om att hemmet inte vill hålla dig och en våldsam person som har hämndintressen mot dig åtskilda?
Zombie

Inläggav FunLight » 2009-10-31 15:36:16

Håller med Zombie..
Jag har efter 47 år lärt mig att man kommer inte långt med att vara obstinat utan att ha på fötterna. Om du tänker efter ordentligt innan, och planerar det du gör, brukar resultatet bli bättre.

Använd dig av dina rättigheter och se till att allt blir dokumenterat.
Får du tex. ha mobiltelefon på hemmet? Om du får det, brukar det finnas ljudinspelare på dom flesta modellerna. Om inte, försök fixa en diktafon, för det måste du få ha för egna anteckningar. (Se bara till att dom inte kan smyglyssna på vad du spelat in.)

Prata inte om det så dom får nys om vad du planerar, och göm mikrofonen så dom inte märker att du bandar allt.
Se sen till att spela in all interaktion med assistenter och andra bestämmande personer, så har du bevis ifall nån beter sig olämpligt mot dig.

Skriv direkt upp allt du kan komma ihåg med klockslag och dag när det hände, så har du nåt att titta på när det behövs. Om du kör med denna lagliga stil, kan dom inte röra dig om nåt blir fel, men du har all makt om du dokumeterat allt som hänt..

Stay strong...
FunLight

Inläggav Pemer » 2009-11-01 0:42:13

Jag är glad att kunna säga att den där socialtjänsten är anmäld till Länsstyrelsen. I sinom tid ska nog alla grava syndare i den här historien få vad de rätteligen förtjänar... :twisted:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav FunLight » 2009-11-01 0:53:54

Det är bra Pemer... Hugg tänderna i dom bara. :twisted:
Hej förresten. Länge sen sist jag "pratade" med både dig och Flia..
FunLight

Inläggav A » 2009-11-09 18:13:24

Kom att tänka på att efter årsskiftet så är Länsstyrelsernas tillsynsenheter hopslagna med Socialstyrelsen, och SIS ska väl inordnas där också så de inte i fortsättnignen kontrollerar sig själv.

Detta bör ju ge lite andra möjligheter att få det hrä fallet ordentligt granskat.
Senast redigerad av A 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
A

Anslöt: 2005-10-22

Inläggav serpentin » 2009-11-09 20:40:18

A skrev:Kom att tänka på att efter årsskiftet så är Länsstyrelsernas tillsynsenheter hopslagna med Socialstyrelsen, och SIS ska väl inordnas där också så de inte i fortsättnignen kontrollerar sig själv.

Detta bör ju ge lite andra möjligheter att få det hrä fallet ordentligt granskat.

Det låter hoppfullt. Så var det på tiden också. Märkligt att någon ska kunna "granska sig själv" och sedan är det bara bra så.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

Inläggav FunLight » 2009-11-09 21:22:33

HALLÅ, Opteron!!
Det var ett tag sen du skrev om hur det går för dig. Har du haft annat att tänka på, eller är det så illa att dom stoppat din tillgång till internet?

Kan tänka mig att dom inte gillar att du diskuterar deras fadäser med utomstående, men om dom inte vill att folk ska reagera på metoderna dom använder, får dom väl skärpa sig och börja behandla "sina" klienter med respekt och förnuft.
FunLight

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in