Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nano » 2009-10-01 15:47:25

Poliser brukar vara beväpnade när de har uniform, antagligen kommer uniformerad polis om det alls kommer någon polis.
Att de är beväpnade har inte med saken att göra.
De är beväpnade när de gör trafikkontroller och besöker dagis också.

De är tom beväpnade när de tar en fika, det betyder inte att de betraktar kaffekoppen som våldsam.

Medhåll, det hela är skrattretande :D
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:47:19, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Parvlon » 2009-10-01 15:54:04

Vet du inte om du vill åka helikopter?
o insatsstyrkan.. :lol:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:47:19, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav serpentin » 2009-10-01 18:15:40

Jag hade definitivt inte åkt tillbaka på egen hand. Jag hade väntat på helikoptertransport. Flott! :D
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:47:19, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-10-01 18:16:14

Parvlon skrev:Vet du inte om du vill åka helikopter?
o insatsstyrkan.. :lol:

:lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:47:19, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

Inläggav opteron » 2009-10-02 13:32:52

Jag är inte rädd för att få stryk, jag är i princip utsatt för bråk hela tiden på avdelningen, antingen med personalen eller med andra elever.

Både fysiskt och psykiskt, visst hade man velat slippa sådant men men de vill ju inte att man skall få slippa sådant.

Jag måste medge att jag är väldigt provokativ av mig, dels för att jag ser hur jävliga de är där borta, dels för att jag helt enkelt har Asperger och inte gillar att fjäska för att komma loss ett LVU.

Hade gärna hällt olja på golvet eller något liknande dock hade det inte varit lika roligt det.

Ett exempel är att jag inte tar av mig skorna när jag går in, jag ställer dumma frågor hela tiden, och skapar en massa drama genom att berätta vad en behandlingsassistent har sagt om en annan.

Så jag vet inte men det känns som man redan blivit sviken av samhället och att man i princip inte bryr sig vad som händer, finns stora chanser att jag skulle kunna bli knivhuggen av vem som helst där borta, det är ungefär som tvprogrammet HBO: Oz the Prison.

Bara att när man åker fast med droger eller att man "säljer" det så blir det inte isolering direkt, utan man förlorar sina förmåner istället.

Jag har talat med försäkringskassan de säger att vårdbidrag är inga problem, dock så är vårdnaden på socialtjänsten och därför är det kanske komplikationer.

Så socialtjänsten har gjort en enda stor röra av det här, moment 22 har det blivit.

Edit:

De första 7 månaderna betedde jag mig exemplariskt, det gjorde dock ingen skillnad, jag har varit utsatt för en massa hot och slagsmål.

Nu är det så att jag är provokativ, leder det till bråk så är jag inte rädd att ta ett slag eller två, min själ har gett upp hoppet efter all denna psykiska påfrestan av dessa idioter på detta behandlingshem som de kallar det.

Efter att ha varit inlåst och trakasserad för något så banalt som att man hade depressioner och inte ville göra mycket, för det skall man straffas och hamna på en p12:a, sedan beter man sig exemplariskt men folk behandlar en fortfarande som en kriminell ja då tynar själen bort tillslut.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:19, redigerad totalt 1 gång.
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Jnx » 2009-10-02 14:38:25

Du har träffat politiker säger du? Det ger dig en speciell chans, politiker, till skillnad från anställda, kan ställas till svars inför allmänheten. Skriv en debattartikel, kortfattad, ärlig(inga överdrifter, inget som blir svårt att visa, som t.ex om att anställda ska ha sagt vissa saker), med det viktigaste, nämn alla närvarande vid namn.(politiker tillhör gruppen som måste stå för sina handlingar personligen) Skicka den till någon du litar på för korrläsning och kritik, förbättra, skicka till lokala tidningen. Om du lyckats bra med förberedelserna kommer tidningen antagligen ta in den. (ev kan det vara lämpligt att det är föräldrarna som är avsändare)
Senast redigerad av Jnx 2011-05-04 19:47:19, redigerad totalt 1 gång.
Jnx

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav opteron » 2009-10-02 14:41:47

Vi väntar ett par dagar till, socialtjänsten säger att de vill träffa föräldrarna på måndag, vi får väl se om de tänker ändra på LVU:et.

Gör de inte så går jag gärna ut med namnen på politikerna till någon tidning.
opteron

Inläggav Jnx » 2009-10-02 14:49:20

Oh, bara så du är förvarnad, de kommer inte ge någon allmän respons, det får de inte, av sekretessskäl. Så skriv inte och be om en allmän förklaring i specifika ärendet.

Men hoppas det inet behövs och allt löser sig :)
Senast redigerad av Jnx 2011-05-04 19:47:19, redigerad totalt 1 gång.
Jnx

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav opteron » 2009-10-02 14:55:20

Jnx skrev:Oh, bara så du är förvarnad, de kommer inte ge någon allmän respons, det får de inte, av sekretessskäl. Så skriv inte och be om en allmän förklaring i specifika ärendet.

Men hoppas det inet behövs och allt löser sig :)

Frågan är om politikerna ens bryr sig om man lägger ut dem i media, och jävlas man med dem så jävlas dem tillbaka.

Jag är en osäker person, inte undra på att jag blivit så dåligt bemött och behandlad hitills av myndigheter.

Är man självsäker på vad man vill blir man sällan dåligt behandlad av myndigheter.
opteron

Inläggav nano » 2009-10-02 15:11:38

Jag betraktar mig som självsäker när jag vet att jag har rätt.

Jag blev lite medietränad av en kille som jobbar som journalist och TV4 som kom och ville visa upp sig.

Enligt journalisten så är lättaste sättet att få något publicerat att skriva så att journalisten bara behöver peta lite på innehållet så denne kan säga att han/hon själv gjort artikeln men att det mest varit copy&paste.
De tenderar att kapa texter från slutet så placera det viktigaste först i texten.

Det var orden från honom :)
nano

Inläggav opteron » 2009-10-02 15:37:36

Ibland undrar man varför man inte är självmordsbenägen, allting hade varit mycket lättare då.

Det är lätt för mig att hitta någon med något skjutvapen där jag bor och typ köpa ett, tyvärr dock, I don't have the balls to pull the trigger.

Jag förstår inte varför det är så svårt för mig att bara vänta tills 21, konstigt att jag fick två paragrafer istället för den som var tills 18 då hade jag varit fri idag.

Edit: Att vara där tills man fyller 21 är som att vara i det "verkliga livet" i typ 8 år, tiden går lååååååååååååååååååååååååååååååååååångsam på instution, tyvärr gör det.
opteron

Inläggav Inger » 2009-10-02 15:48:15

Förstår precis! Särksilt när man är så ung. Att bli inlåst på institution under sina bästa år utan att man begått något brott är ju så absurt att man inte tror det kan vara sant!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav opteron » 2009-10-02 16:48:04

Det roliga är inte att man inte är kriminell.

Utan att de fortsätter med omhändertagandet efter att man fyllt 18 år, och behandlar en som om man var 13 år gammal eller något.
opteron

Re: Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall g

Inläggav Hyper » 2009-10-02 23:18:06

opteron skrev:Jag la mig sent på nätterna/morgonen och vaknade på kvällen.

T.ex la jag mig 10 på morgonen och vaknade klockan 18:00.

Jag var väldigt osocial, var helst med mig själv när jag var ute, folk såg mig som konstig.

Jag visste inte hur man lagade mat, diska, tvätta kläder.

Jag har diverse tvångstankar, t.ex gillar jag inte röra vid smutsiga grejer, eller liknande men det har blivit bättre nu.

Va?

Det där med att lägga sig sent på nätterna/morgonen och vakna på kvällen, gör mina kompisar hela tiden (jag gör också det en del), tvätta och laga mat kan verken jag eller mina kompisar heller.

Osocial är jag också rätt mycket, samt att jag har en del tvångstankar.

Aldrig hört om någon som blir omhändertagen p.g.a det, trodde det var vanligt hos ungdomar idag att bete sig så. :P
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 19:47:19, redigerad totalt 1 gång.
Hyper

Anslöt: 2009-10-02

Inläggav Inger » 2009-10-02 23:25:36

Hyper skrev:Va?

Det där med att lägga sig sent på nätterna/morgonen och vakna på kvällen, gör mina kompisar hela tiden (jag gör också det en del), tvätta och laga mat kan verken jag eller mina kompisar heller.

Osocial är jag också rätt mycket, samt att jag har en del tvångstankar.

Aldrig hört om någon som blir omhändertagen p.g.a det, trodde det var vanligt hos ungdomar idag att bete sig så. :P

Sshhhh inte så högt. Soc kan höra och komma och omhänderta dig. :wink:
Inger
Inaktiv

Inläggav Hyper » 2009-10-02 23:35:24

Inger skrev:Sshhhh inte så högt. Soc kan höra och komma och omhänderta dig. :wink:

Hah ;P

Men seriöst, är det olagligt att sova när man vill, och låta sina föräldrar tvätta och laga mat eller?

Låter konstigt tycker jag. Jag kanske missade nått? Måste väl ligga nått annat bakom för att det ska gå så långt så att socialen ska komma?

Annars skulle dem ju typ få plocka all sveriges ungdomar xD (okej alla är väl inte så, men väldigt många).
Hyper

Inläggav Inger » 2009-10-03 0:10:21

Nej, du har inte missat något, detta är den huvudsakliga orsaken till omhändertagandet.

Det är därför det här är så sjukt. Jag kan inte tänka mig att detta verkligen har stöd i lagen, men det finns ju alltid det där tolkningsutrymmet och det går prestige i det och man är bundis med länsrätten och/eller har lätt att snacka så det låter rimligt fast det är helt uppåt väggarna och övertygar sig själv och varandra att man gjort rätt eftersom man inte vill tillstå att man faktiskt är helt ute och cyklar och slösar bort enorma summor av skattebetalarnas pengar på att jaga myndiga ungdomar med skol- och sömnproblem och låser in dom men kriminella för att de inte sover på "rätt" tid och vill gå i gymnasiet (som är frivilligt).
Inger
Inaktiv

Inläggav opteron » 2009-10-03 0:19:46

Har skrivit ut ett papper mina föräldrar lämnar till socialen på måndag då de träffas:

Gärna ett LVU i hemmet, eller bort med LVU helt är vad jag vill de närmaste dagarna.

Plan 1:

Flytta till en särskild lägenhet i Karlstad. Lägenheten skall vara på mitt namn eller på Socialtjänsten i karlstad kommun får ha hand om det.

Kontaktperson med olika aktiviteter 2-3 gånger i veckan.
Bad och Gym varje dag för habilitering med rygg/nack problem.
Studera från distans/hemmet med komvux.

Inom Framtiden:

Gå till arbetsförmedlingen och söka arbete.

Plan 2:

Flyttar till en särskild lägenhet, i Göteborg. Lägenheten skall vara på mitt namn.
Studera från distans med komvux.

Inom Framtiden:

Plan 3:

Flytta tillbaka hem till föräldrarna i *Stadsdel*.
Studera från distans/hemmet med komvux.

Inom Framtiden:

Vill man hellre att Jag sitter fängslad i ytterligare månader bara för att jag hade/har depressioner och även hade ett läkarutlåtande från år 2006 på detta så kan man skicka in överklagan till länsrätten omedelbart. Här slösar vi inte länsrättens pengar eller på annat sätt ute efter att sabotera med adminstrativa kostnader, om man varken begått något brott eller tar droger är det mycket konstigt att man bedriver vård mot ungdomar i fängelsesyfte på SIS-instutioner som sades vara temporärt men har blivit permanent.

Jag har aldrig sagt att jag inte skall arbeta eller studera igen i mitt liv, folk mår dåligt vid olika perioder av deras liv.
Personlig assistent går ej att få hur som helst, man måste vara rullstolsburen i regel för att få en personlig assistent, så stora problem har jag inte rent uppenbarligen.

Däremot är en kontaktperson något som man kan ha när man har Asperger, eller Ledsagare detta är för att göra olika utomhus-aktiviteter, så missförstå mig gärna rätt när jag säger att jag inte har emot ena saken bara att andra saken är tekniskt omöjlig att få om man inte är rullstolsburen. Dessutom kostar vissa insatser som t ex personlig assistent väldigt mycket pengar för samhället och det vore ytterst fel att då lägga det på en person som har depressioner än en person som har fysiska besvär när det finns många andra som har det behovet.

Och på grund av min "höga ålder", egentligen inte så hög men jag har fyllt 18 år och är myndig/vuxen då känns familjehem eller familjebostad inte så himla lämpligt nu i eftertanke.

Visst finns det 18 åringar på SIS-instutioner, men i största delen handlar det om kriminalitet eller drogmissbruk, att placera folk som inte hör till målgruppen på en p12:a är med andra ord ett barbariskt beteende.

MvH Opteron.

Givetvis kan socialen ge personlig assistent och de bryr sig inte om pengar sa de då de har mycket av dem om det inte handlar om länsrättegångar då fasen "slösas det på administrativa kostnader", men det finns folk som har större behov av det än jag och skall jag ta de som finns i landet när jag inte behöver en så är det fel.
opteron

Inläggav opteron » 2009-10-03 0:26:01

Hyper skrev:Men seriöst, är det olagligt att sova när man vill, och låta sina föräldrar tvätta och laga mat eller?

Det är inte olagligt, dock kan man bli omhändertagen för det tydligen, finns även han Jonas som blev omhändertagen för det.

Jag tror att brist på sysselsättning har rätt mycket också med mitt omhändertagande, men som sagt, JAG HADE ETT LÄKARUTLÅTANDE att jag mådde dåligt och behövde få må bättre hemma.

Jag tog mediciner vid en period, slutade sedan med det, ett år senare då ansåg soc att jag ahh inte ville sammarbeta längre på grund av att jag inte börjat mått bra än och inte tagit medicin.

De lyckades få igenom ett LVU efter två försök, första misslyckades, och nu driver de hårt på detta med järnhandskar.

Men de skiter fullständigt i det, då får du gå och börja må bättre bland kriminella sa de.
opteron

Inläggav Hyper » 2009-10-03 0:49:20

opteron skrev:Jag tror att brist på sysselsättning har rätt mycket också med mitt omhändertagande, men som sagt, JAG HADE ETT LÄKARUTLÅTANDE att jag mådde dåligt och behövde få må bättre.

Men de skiter fullständigt i det, då får du gå och börja må bättre bland kriminella sa de.

Självklart, mår man dåligt så mår man ju absolut inte bättre hos kriminella.

Fruktansvärt dåligt av socialen!

Hoppas det löser sig för dig dock.
Hyper

Inläggav nano » 2009-10-03 4:17:41

Lite snabba tankar:

Kunde undersöka hur ofta komunen får domar emot sig inom socialtjänsten o sedan fråga inför rätten hur ofta socialtjänsten gör felaktiga bedömningar.
Antagligen kan de inte svara och då kommer ju tanken om varför de inte har koll på och förljer upp sin egen verksamhet och utvärderar den kontinueligt.
Då vet de ju inte om det de gör hjälper.

Det finns undersökningar jag hört om på radion som visat på att socialtjänsten har väldigt varierande kvalitet och att placeringar av unga ofta är gjort efter handläggarens tycke och smak och gjort i all hast som ett tillfälligt ingripande som blir permanentat.
Ofta liknar placeringen ett hemmabygge av någon som aldrig kontrollerat ett hem själv och att någon kontroll efter placering är ovanligt.

Ingen central kontroll av hemmen utan handläggaren söker ofta på internet och utgår från hemsidor om olika hem när beslut tas om var den unge ska hamna.

Reservation för stavfel och faktafel.
nano

Inläggav Zombie » 2009-10-03 4:36:05

Finns det belägg för så elementära fel som att de inte bara varken vet eller vill veta något om npf eller av de berörda, låter personliga föreställningar styra verksamheten, låter bli att kolla hem och utvärdera åtgärder, utan dessutom rutinmässigt permanentar tillfälligheter (för att "spara" under orimlig press, inte trampa kollegor på tårna eller vad?) och går okritiskt efter ren reklam (som ju en tjänsteman måste förväntas veta att en kommersiell hemsida är) - ja, då sörjer jag verkligen att vi inte har organisation och folk att slå upp något riktigt stort av det här.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:47:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav opteron » 2009-10-16 16:23:54

Idag har jag pratat med LSS handläggaren, efter lång tid har jag äntligen fått det överstökat och gjort.

Instutionen skulle ringt hjälpt mig ansöka för flera månader sedan, nu är det snart jul och de hade fortfarande inte gjort som de skulle alltså bokat tid, idag fick jag dock en tid av henne så istället för att tjafsa med instutionen så gav hon mig bara en tid.

Hon ville veta när de kunde köra ner mig och hur det skulle se ut, det fick hon inte veta, de ville väl fördöja ansökningen eller så var de bara lata, så hon gav mig bara en tid.

Socialtjänsten säger att SiS-Instutionen skyller allt på mig, och säger att det är mitt fel när det med LSS var min idé i början, (mitt fel att ansökningen inte blev gjort tidigare).

Psykologen och behandlingsassistenten hade hotat med att jag skulle få stanna resten av livet på ett LSS-boende om jag inte ville gå med på behandling på deras lokaler.

Idag var vi nere hos LSS-handläggaren och sa att jag kommer inte vara på något lss-boende överhuvudtaget emot min egna vilja..

Däremot kan de med LVU skicka mig till ett LSS-liknande boende under LVU och under privat regim, men jag tror knappast de kommer ta emot mig om jag själv inte är villig till vård hos dem.

Alltså finns det bara SiS-instutioner de kan placera mig på och där är jag redan, så nu har socialtjänsten mycket att tänka på.

Jag ansökte om ledsagare och kontaktperson 3 gånger i veckan, 3 eller max 4 timmar om dagen, detta var det högsta de kunde erbjuda, socialtjänsten ville ha mer men hon sa att det är vi från LSS som bestämmer hur vi skall ge insatser inte socialtjänsten, sedan får de föreslå då du har LVU men inte bestämma.

De har mycket att tänka på nu, speciellt eftersom att jag inte får någon behandling på SiS-instutionen, eller heter det beteendemodifiering?

Är det vård:

Byta tid till att vakna klockan sju varje morgon och lägga sig klockan tio på kvällen.

Lära sig att städa och studera perfekt.

Diska, Laga mat, Tvätta kläder.

Det är snarare förvaring och beteendemodifikation. Dessutom bråkar de och tjafsar med en om man inte lär sig det, helt oprovocerat startar behandlingsassistenter bråk med en om man inte gjort något som de gillar.

Däremot har de insett att jag har ett starkt psyke och att det är svårt att tvinga mig till saker, så de är dumma men inte så dumma är dessa bönder.

Så de nöjer sig med att skrika och tjafsa lite då och då, på vissa hade de kanske använt våld om de inte gjort dessa saker, men å andra sidan så vet både psykologen och behandlingsassistenten att jag varken är kriminell eller gjort någon person något illa, så även om de är galna så förstår de att de inte kan gå längre än vad de gör nu annars blir socialtjänsten tvunga att omplacera och det skulle sluta i kaos.
opteron

Inläggav narran » 2009-10-17 19:32:07

http://video.google.com/googleplayer.sw ... 0604&hl=en intressant om skolan
Senast redigerad av narran 2011-05-04 19:47:19, redigerad totalt 1 gång.
narran

Anslöt: 2007-08-24

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in