Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-30 23:39:02

Inger skrev:
Att påstå att du måste lära dig både perfekt matlagning och ideala sovtider innan du får egen lägenhet är så dumt att man blir mållös.


Fast här måste jag, utan att vilja misstänkliggöra Opteron eller nån annan för den delen, ändå vilja framhålla att MYCKET kan handla om kommunikationsmissar.

Man kan höra "mer" än folk menat för att man är inställd på att de är fientliga, för att de varit det eller för att andra varit det i liknande situationer

.... "mindre" än folk menat för att man är för godtrogen eller naiv eller så gärna vill tro på den andra

... nåt helt annat än folk menat för att man lägger in helt andra betydelser i ord, begrepp, fraser, gester osv

eller är disträ, trött, deprimerad, sjuk, personlighetsstörd eller vad du vill

... eller missförstå för att man hör precis vad folk säger men de menar nåt helt annat än det de sagt med orden de uttalade. Då tycker jag ofta att felet är mer de som är NT om de är med nån som gärna bokstavstolkar, och de utger sig för att kunna hantera det. Det kan de väldigt ofta INTE.

Så personalen kan - obs, KAN- ha sagt nåt om att de bara vill hans bästa och ska hjälpa honom hitta sätt att fungera som funkar bättre med omvärlden, som att komma upp i "anständig" tid och vara mer självgående med att kunna laga mat osv... Fast sagt det med fel ord och på fel sätt och vid fel tillfälle.

Jag säger inte att det ÄR så, bara att det skulle kunna vara så. Om jag utgår ifrån sånt jag sett av npf-iga personer ihop med självrättfärdiga men "välvilliga" personer som inte är särskilt kunniga, vidsynta eller brighta.

Det är kränkande att utgå ifrån att majoritetetens norm ska vara allenarådande, och det kan t o m vara diskriminering. Men dylika clincher kan röra sig mer om klantighet, självrättfärdighet och -tillräcklighet , bristande kunskap och bristande önskan om att skaffa sig kunskap än regelrätt ondska, pennalism, maktmissbruk osv.

Illa nog, men värt att tänka på. Tycker jag. Och det gäller många trådar som är i omlopp just nu. Och believe you me, jag vet vad jag talar om, när det gäller myndigheter och npf-iga ungdomar på kant med andra. Även om jag inte känner Opteron eller nån annan i samma belägenhet här inne.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav opteron » 2009-09-04 15:56:03

Så här ligger det till nu:

Detta kommer låta lite elakt, men jag vill uppmärksamma att så anser institutionen!

De anser att Anders Pemer är en sliskig räv, eller en feg råtta som min behandlingsassistent har sagt på grund av att Anders inte ville komma på den rättegången vi tog tillbaka överklagan på.

Vänta lite,

Sedan har de sagt att om jag vänder dygnet och vaknar klockan 09:00 tills den 16 september, 2 veckor före psykologen skickar sitt utlåtande så har jag goda chanser att få flytta till denna lägenhet jag och mina föräldrar har hittat, detta och att jag lär mig laga mat samt går och handlar maten själv.

Jag håller med om att det är fel att de sagt så här om Anders! Dock om de håller sitt ord så har jag stora chanser att bli fri.

Så om det går bra så försöker vi hålla detta lågt från och med nu, och låter institutionen sköta sitt arbete, envisas de den 30:e att hålla mig kvar även fast jag gjort allt som står i deras schema så vet vi att detta är ett spel och deras enda motiv är att jag blir HELT PERFEKT innan jag får lämna deras byggnader.

Så försök att hålla masken ett par dagar till Anders och A. :)
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 2 gånger.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2009-09-04 15:59:14

För att förtydliga, det de menar med att Anders är sliskig, är att det enda han vill göra är att göra reklam för Organiserade Aspergare i olika sammanhang och bli någon slags Asperger Legend, hans syfte är inte att hjälpa till enligt institutionen.

Men detta är okej, egentligen inte, bara de släpper taget så blir allt bra, vill de envisas med tvångsvård så vet vi att det de säger är bara för att skydda sina beslut om att få ha en kvar där.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Pemer » 2009-09-04 16:00:28

För att jag inte "ville" komma på rättegången??? Hade de varit beredda att betala för resan då? Det visste inte jag! :P
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav opteron » 2009-09-04 16:02:54

Pemer skrev:För att jag inte "ville" komma på rättegången??? Hade de varit beredda att betala för resan då? Det visste inte jag! :P


Haha, jag frågade hur OA skulle få betalt då, och då sa institutionen att men han där Anders Premer snackar hela tiden så mycket, då kan han väl komma på din rättegång och visa sig själv (de uttalar det fel för att retas) och då rättar jag till dem och säger Pemer heter han.

Då säger de: Men i alla fall..

De stör sig jätte mycket på vad du skrivit, och de håller verkligen inte med säger de, i detta landet skall man åtminstone försöka att vara Pro-Social anser de starkt.

Sedan säger de också att här i livet finns en massa "måsten" som man måste göra, t.ex att laga mat, städa osv, dock gör ändå inte alla ungdomar detta. Men då säger dem:

Du är inte alla ungdomar, du är unik! Eller du kan inte jämföra dig med andra ungdomar.

Så nu försöker jag på deras behandlingsplan, idag skakade jag hand med psykologen så vi får se om de bara snackar eller om de låter mig flytta till min lägenhet den 30:e.

Detta efter att jag lärt mig laga mat, diska och tvätta kläder, felfritt, och vänt på dygnet.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 2 gånger.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Pemer » 2009-09-04 16:06:42

Gäller detta utöver behandlingsassistenten de två som jag själv sökt via mail vid olika tillfällen, men som inte vågat svara, institutionschefen och psykologen? ;)

Snacka om att beröra. Ansåg de så tvärsäkert att jag har fel hade det knappast varit varit svårt att ta en diskussion med mig om saken.

Jävla okunniga amatörer, säger jag... :P

Och små fega ynkryggar... :P
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-09-04 16:07:02

Träffade du läkaren i tisdags??
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav opteron » 2009-09-04 16:11:13

Pemer skrev:Träffade du läkaren i tisdags??


Japp,

Hon ansåg att jag skulle få LSS, och vårdbidrag från försäkringskassan, hon ansåg inte att jag kunde arbeta eller studera i nuläget, nu måste jag fokusera på mig själv och börja må bra först sa hon.

Dessutom sa hon att hon tänker skriva ett utlåtande där hon skriver att hon anser att de borde ta bort LVU:et den 30:e eller innan, inte en dag till sa hon till mig.

Hon bad t om om ursäkt för vad jag fått gå igenom och genomlida på alla dessa 8 månader.

Väldigt pinsamt att hon måste be om ursäkt för vad socialtjänsten och institutionen beslutat, men hon kände att det var sjukt alltihopa.

Hade jag fått bestämma så hade du haft LSS för åtta månader sedan, istället för det här sa hon, behandlingsassistenten garvade lite när han hörde det.

Hur kan hon känna så stor empati för det här när ni bara talat i en timme sa han till mig, och ni inte träffats på flera månader. Var hans åsikt.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 2 gånger.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2009-09-04 16:12:16

Pemer skrev:Gäller detta utöver behandlingsassistenten de två som jag själv sökt via mail vid olika tillfällen, men som inte vågat svara, institutionschefen och psykologen? ;)


Si! :) De är institutionsskadade.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav nano » 2009-09-04 16:13:06

Vad mycket handskakningar, är det inte 2 eller 3 nu, har någon av dem fungerat?
Och om de inte fungerat, vad har orsaken varit?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2009-09-04 16:15:29

opteron skrev:Hon bad t om om ursäkt för vad jag fått gå igenom och genomlida på alla dessa 8 månader.

Väldigt pinsamt att hon måste be om ursäkt för vad socialtjänsten och institutionen beslutat, men hon kände att det var sjukt alltihopa.
Det var snyggt gjort tycker jag, en sådan person skulle jag kunna förlåta det mesta :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav opteron » 2009-09-04 16:17:24

nano skrev:Vad mycket handskakningar, är det inte 2 eller 3 nu, har någon av dem fungerat?
Och om de inte fungerat, vad har orsaken varit?


Den enda skillnaden är idag att jag vill vända på dygnet till NORM som ligger på 08:00.

Och att jag är villig att prata med psykologen på ett finare sätt, och utan att bli upprörd över att jag fått LVU.

Men de anser förra raden som ett stort steg till att jag snart är klar, det är att jag kan acceptera att jag har LVU och att jag gjort fel som valt att "låsa in mig hos mina föräldrar" ;)
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Pemer » 2009-09-04 16:48:55

Kan ju bero på att han inte har empati, eller inte särskilt mycket. Det visar man inte mycket prov på när man yttrar sig om någon man inte känner som den späckhögen har gjort om mig... Skulle inte förvåna mig om han själv knappt vet vad empati är, och samtidigt själv hör till dem som går omkring och har "lärt sig" att det är någonting som aspergare inte ska ha...

Över huvud taget är det väldigt omfattande och systematisk diskriminering och trakasserande av en grupp funktionsnedsatta man ägnar sig åt när man håller på och yttrar sig på det sätt de verkar göra på det här stället om den valde ordföranden i den aktuella gruppens egen intresseorganisation!!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-04 17:06:55

Fast vårdbidrag är nåt som föräldrar får för merarbete med ett funktionshindrat barn, som att gå hos logoped ofta, eller behöva ha mycket kortare skoldagar och därigenom inte kunna jobba osv. Inget som man får för egen diagnos.

Det måste vara nåt annat läkaren sagt, eller menat. Eller så menar hon att dina föräldrar ska söka det, men då är det de som får pengarna, och det funkar nog knappast om du får egen lägenhet, annat än om du skulle ha t ex LVU i hemmet (som man också kan ha).

Fast det är ju Försäkringskassan som kan svara på, inte jag. Ville bara rätta felet när jag såg det.

http://www.forsakringskassan.se/nav/790 ... bb2ba39d55
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav opteron » 2009-09-04 17:22:07

alfapetsmamma skrev:Fast vårdbidrag är nåt som föräldrar får för merarbete med ett funktionshindrat barn, som att gå hos logoped ofta, eller behöva ha mycket kortare skoldagar och därigenom inte kunna jobba osv. Inget som man får för egen diagnos.


Ja, men föräldrarna har ju en massa merarbete, och de kommer stödja mig och hjälpa mig mycket nu i början när jag flyttar till denna lägenheten, vad för krav det finns får dock försäkringskassan avgöra. Typ daglig verksamhet eller liknande.

alfapetsmamma skrev:Det måste vara nåt annat läkaren sagt, eller menat. Eller så menar hon att dina föräldrar ska söka det, men då är det de som får pengarna, och det funkar nog knappast om du får egen lägenhet, annat än om du skulle ha t ex LVU i hemmet (som man också kan ha).


Mina föräldrar kommer att söka det åt mig, medans jag söker om LSS, mina föräldrar kommer nog att få pengarna på deras konto, men vad gör det för något.

Det kommer nog att fungera på grund av omständigheterna sade doktorn, det är ju socialtjänsten som tvingar mig till egen lägenhet och inte föräldrarna.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-04 17:29:34

Okej, då menade läkaren samma som jag då. Man kan få det tills man är nitton. När man ansöker ska man inom en viss tid lämna in läkarintyg som styrker det man skriver i sin ansökan.

Sen tar det en viss tid för FK att ta beslut, och får man ja så får man retroaktivt VB från den månad man sökt.

Om du ska bo i egen lägenhet men dina föräldrar ändå hjälper dig mer än vad som är brukligt när man är lika gammal som du, så måste det alltså styrkas av nån myndighetsperson. Det är bra att tänka på redan nu, så du kan fråga den här läkaren eller nån annan om sånt.

Vidare är det här en skattad inkomst, så har man t ex socialbidrag så mister man den delen som motsvaras av vårdbidraget. Jobbar man däremot så läggs bara vårdbidraget ovanpå lönen, det spelar alltså ingen roll om man jobbar eller ej. Har man sjukersättning har jag hört att det kan vara svårt att få igenom en vårdbidragsansökan.

Vårdbidraget kan man få helt, halvt eller kvarts, beroende på hur mycket merarbete man har. Merkostnader kan man få för också, men det är knöligt. Det är bättre att lägga krutet på merarbete.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav opteron » 2009-09-04 17:36:38

alfapetsmamma skrev:Okej, då menade läkaren samma som jag då. Man kan få det tills man är nitton. När man ansöker ska man inom en viss tid lämna in läkarintyg som styrker det man skriver i sin ansökan.


Hon sa att när jag fyller 19 så blir det till aktivitetsersättning istället.

alfapetsmamma skrev:Om du ska bo i egen lägenhet men dina föräldrar ändå hjälper dig mer än vad som är brukligt när man är lika gammal som du, så måste det alltså styrkas av nån myndighetsperson. Det är bra att tänka på redan nu, så du kan fråga den här läkaren eller nån annan om sånt.


Problemet är att de inte vill egentligen att mina föräldrar skall hjälpa mig, alltså socialtjänsten.

Då får jag ta ett snack med LSS, och i behandlingsplanen skriva ner att mina föräldrar hjälper mig med det jag skall ha hjälp med.

Socialen slutar aldrig att placera mig i moment 22 situationer. ;D

alfapetsmamma skrev:Vidare är det här en skattad inkomst, så har man t ex socialbidrag så mister man den delen som motsvaras av vårdbidraget. Jobbar man däremot så läggs bara vårdbidraget ovanpå lönen, det spelar alltså ingen roll om man jobbar eller ej. Har man sjukersättning har jag hört att det kan vara svårt att få igenom en vårdbidragsansökan.


Jag får garanterat inget socialbidrag, det har socialen redan sagt, så det kan vi utesluta redan vid det här laget.


Jag tror inte det blir några problem, försäkringskassan är lika flexibla som socialtjänsten, man utvidgar både vårdformer som t ex LVU och bistånd hur som helst, finns inget som är svart på vitt i det här landet har jag lärt mig vid det här laget.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-04 17:39:47

opteron skrev:
Jag får garanterat inget socialbidrag, det har socialen redan sagt, så det kan vi utesluta redan vid det här laget.



Jag tänkte på om dina föräldrar möjligtvis hade det, så är det bra att veta villkoren på en gång. Jag vet ju strikt taget inget om dig eller dem, det här vara bara sånt jag kom att tänka på och som brukar komma upp när folk diskuterar vårdbidrag. Lycka till med alltihopa.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav opteron » 2009-09-04 17:45:44

alfapetsmamma skrev:Jag tänkte på om dina föräldrar möjligtvis hade det, så är det bra att veta villkoren på en gång. Jag vet ju strikt taget inget om dig eller dem, det här vara bara sånt jag kom att tänka på och som brukar komma upp när folk diskuterar vårdbidrag. Lycka till med alltihopa.


Mina föräldrar får sjukpension, efter att ha arbetat i över 30 år nu. :P

De är 54 respektive 53.

De har aldrig i sitt liv fått ett socialbidrag, dock har vissa av deras barn fått och får fortfarande. Några av mina äldre syskon alltså.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-04 17:49:18

opteron skrev:
alfapetsmamma skrev:Jag tänkte på om dina föräldrar möjligtvis hade det, så är det bra att veta villkoren på en gång. Jag vet ju strikt taget inget om dig eller dem, det här vara bara sånt jag kom att tänka på och som brukar komma upp när folk diskuterar vårdbidrag. Lycka till med alltihopa.


Mina föräldrar får sjukpension, efter att ha arbetat i över 30 år nu. :P

De är 54 respektive 53.

De har aldrig i sitt liv fått ett socialbidrag, dock har vissa av deras barn fått och får fortfarande. Några av mina äldre syskon alltså.


Fast sjukpension är väl samma sak som sjukersättning? Jag har hört om flera som fått nej på sin ansökan om vårdbidrag när de haft sjukersättning. Jag säger inte att det är omöjligt, men tydligen anser FK att om man inte kan arbeta alls under en längre tid (vilket sjukersättning ju tyder på eller bevisar) så kan man inte heller göra mer jobb än "vanliga" föräldrar. Därav mitt "varnande", jag tyckte mig minnas att du skrivit nåt om saken tidigare.

Vill bara säga till så du inte på en besvikelse igen. Därmed inte sagt att man inte kan söka, men det är bra att veta så mycket som det går i förväg, eller hur?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav opteron » 2009-09-04 17:54:29

Men om de dedikerar i stort sett hela sitt liv, eller mycket av sin tid till sina barn så borde det inte spela så stor roll om de arbetar eller rehabiliteras från långa arbetsperioder, de spenderar mer tid på sina barn än vad någon annan i den åldern skulle behöva göra så blir det en massa merarbete.

Men men jag förstår vad du säger, i värsta fall så kanske de kan fixa aktivitetsersättning eller så blir socialtjänsten tvungna att punga ut med ett socialbidrag då mina föräldrar varken är tvungna att försörja mig eller ens hjälpa mig om de nu inte hade velat.

Edit: Och där blir jag rädd att socialen beslutar att LVU skall fortsätta på anstalt/behandlingshem bara för att jag inte får något bidrag. Så skall det inte vara.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-04 18:00:39

opteron skrev:Men om de dedikerar i stort sett hela sitt liv, eller mycket av sin tid till sina barn så borde det inte spela så stor roll om de arbetar eller rehabiliteras från långa arbetsperioder, de spenderar mer tid på sina barn än vad någon annan i den åldern skulle behöva göra så blir det en massa merarbete.


Ja, så tycker du, och så tycker jag, och så tycker en massa andra, för föräldraskap går inte att sjukskriva sig eller pensionera sig ifrån, men det verkar inte spela nån roll för FK eller de som beslutar åt FK kanske snarare.

Och där kommer man ingen vart med "sunt förnuft" eller åsikter, där är lagar och förordningar och möjligtvis hur man tolkar dessa som kommer in.

Så mitt råd är att skaffa nån som hjälper er skriva ansökan så den blir så bra som det nånsin går, enligt deras tänk och deras regler.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav opteron » 2009-09-04 19:47:31

Jag kan ju flytta tillbaka till mina föräldrar, det går bra det också men säg det till min soc, det är de som inte låter!

Vad skall jag göra, ta livet av min socialtjänst? (grov sarkasm) Jag kan liksom inte göra något åt vad de säger tyvärr :/

Säger de att jag inte får flytta hem så får jag ställa mig in på det tills jag fyllt 21 eller för resten av livet, klarar jag av egen lägenhet så kommer jag inte vilja flytta till mina föräldrar.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav serpentin » 2009-09-04 20:37:31

opteron skrev:
De anser att Anders Pemer är en sliskig räv, eller en feg råtta som min behandlingsassistent har sagt på grund av att Anders inte ville komma på den rättegången vi tog tillbaka överklagan på.



Så uttrycker sig inte en bildad och sansad person. Vad är det för människor som arbetar där? Detta är ju fruktansvärt. Ska en sådan människa kunna hjälpa andra till ett "välfungerande liv"? Den som uttrycker sig så måste vara allvarligt störd. Nä nu vill jag bara se det stället slå igen omedelbart.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in