Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-24 13:29:49

opteron skrev:I värsta fall så får det bli tal om någon rymning men vad skall polisen göra, de är tvungna att arrestera en om dom ser en.


Rymma är nog besvärligt eftersom du måste hålla dig undan så länge LVU gäller. Det är bara ett bra alternativ om du får jobb utomlands i några år och det verkar ju inte vara aktuellt. Det är som tur är ännu inte ett brott att rymma, men det kan vara förenat med skadegörelse och våld mot tjänsteman att genomföra rymningen. Skadegörelse är inte så farligt men blir du tagen av någon måste du ge upp direkt och inte göra motstånd, annars blir du inlåst betydligt längre än till 21. Och om du åker dit efter att bara ha rymt utan att ha begått brott får socialen ändå hålla dig ända till du blir 21 utan att du kommer ha någon chans att vinna mot dem i rätten. Rymning borde vara bevis på att socialen har fel men tyvärr tolkas det tvärtom.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav opteron » 2009-08-24 13:30:19

Vi håller på nu och för dialog med DO, vi kommer eventuellt att begära ett skadestånd för dessa 7 månader av LVU

Det är synd om samhället skall behöva betala, och därför kommer vi ge chansen att de tar bort LVU:et och kan bli kvitt att betala något skadestånd.

Dock så kommer de få behöva betala advokatkostnader ur egen ficka om processen blir mot enskilda individer istället för mot stadsdelsförvaltningen i sig.

Men men det är sådant som kostar mycket för samhället och det vill jag verkligen beklaga, det var inte min tanke med detta att samhället skulle behöva stå för det.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-08-24 13:48:32

Savanten Svante skrev:”Någon måste ha förtalat Josef K., ty utan att ha gjort något ont häktades han en morgon.”

Ja, man får onekligen kafkaeska associationer i det här fallet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav opteron » 2009-08-24 13:58:50

Denna Josef.K både arbetade och hade ett socialt liv, så hans omhändertagande var ännu mer oförklarlig.

Men idag sa socialtjänsten att det är mycket hårdare tider, staten och regeringen vill att folk skall ut i arbete.

Vi vill inte ha en massa ungdomar som inte sysslar med någonting om dagarna, utan vi vill att folk skall arbeta.

Detta kanske stämmer på majoriteten de placerar LVU på, att de kanske klarar av att arbeta men gör brott som t.ex rån och liknande istället, problemet med mig är:

"Det är viktigt att notera att en person med Aspergers syndrom kan ge ett i princip fullt friskt och normalt intryck, men att detta inte behöver säga någonting om hur dåligt personen i själva verket mår."
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-08-24 14:11:15

opteron skrev:Men idag sa socialtjänsten att det är mycket hårdare tider, staten och regeringen vill att folk skall ut i arbete.

Och då rycker Gestapo-soc in för att verkställa ordern..?

Vi vill inte ha en massa ungdomar som inte sysslar med någonting om dagarna, utan vi vill att folk skall arbeta.

Fixar de jobben då? Det är ju liksom lågkonjunktur nu och viss arbetslöshet... har de missat det?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav serpentin » 2009-08-24 14:12:44

"Arbeit macht frei"
Får mig att tänka på.. Hitler och hans s.k arbetsläger. Alternativt uppfostringsanstalter som fanns i vårt demokratiska land för mycket länge sedan.

Man hade också en form av internering för sinnesslöa och andra arbetsoförmögna. Där hamnade många med depressioner eller olika passiviserande chocktillstånd, t ex mödrar som mist sitt barn i barnsäng eller under graviditeten.

Jag kan verkligen inte trots en del nytra inlägg i tråden se annat än att detta är ett misstag från socialförvaltningens sida. Det ska inte få vara så lite som behövs för att tvångsomhänderta en ung människa.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav opteron » 2009-08-24 14:25:02

Inger skrev:Fixar de jobben då? Det är ju liksom lågkonjunktur nu och viss arbetslöshet... har de missat det?


Det enda de gör är att hota om tvångsvård, det är det enda de gör på frivillig väg.

De vill inte ens ge mig en kontaktperson. INGENTING.

Allt socialtjänsten gör är:

Har man inte LVU så hotar de om tvångsvård.
Har man LVU så hotar de om förlängning av tvångsvård.

Dvs om man inte arbetar, finns det inga arbeten så skall man studera. Även om man är grovt handikappad, för isåfall behöver man vårdas på instution om man inte klarar av att arbeta.

Jag är inte fysiskt skadad, utan psykiskt skadad. Men de kan inte se igenom det inre, utan de ser på det fysiska.


Därför är LSS min sista chans till stöd, och där kommer socialen vara på LSS att de tvingar mig ut i arbetslivet om jag får LSS.

Dock kan de med stor sannolikhet inte placera LVU igen om den tas bort, och därför är de rädda att jag inte kommer ut i arbete eller annat efter att de tagit bort LVU:et.

Edit:

Så här hade socialen tänkt att det skall gå till det med vården:

Jag skall lära mig att vända på dygnet till att vakna 07:00 sova vid 22:00.
Jag skall bli en mästare på matlagning.
Jag skall kunna bli av med mina tvång eller anpassa dem så att samhället inte behöver lida av dem.
Jag skall kunna städa en hel lägenhet.
Jag skall studera tills jag fyller 21, MED lvu på nacken.
Jag skall hitta ett arbete och börja försörja mig.

Vid 21 års ålder, har jag tur så kommer de säga att nu så får du fortsätta med LSS och ditt arbete och liv utan LVU.

Vi hoppas att du tackar för denna tiden vi hjälpt dig till ett "värdigt" liv, jävla psykopater är vad de är.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-08-24 15:22:07

opteron skrev:Så här hade socialen tänkt att det skall gå till det med vården:

Jag skall lära mig att vända på dygnet till att vakna 07:00 sova vid 22:00.

Men om man inte jobbar spelar det ingen roll när man sover. Om man jobbar kan man ha ett kvällsjobb. Är man nattmänniska så är man, det är biologiskt betingat och intenting man kan lära sig av med. Det enda man kan lära sig är att tvinga sig upp på morgonen och vara som en zombie hela dagen. Vad det ska vara bra för har jag aldrig förstått eftersom man då inte orkar koncentrera sig varken i skolan eller på ev jobb. Har man redan problem med ork, koncentration och tolkning av sociala situationer så blir det inte precis bättre av påtvingad vakenhet när kroppens normala sömnperiod infaller. Lär snarare vara skadligt i längden, särskilt om man kanske redan kör på sina reservkrafter.

Jag skall bli en mästare på matlagning.

Om de skulle omhänderta alla som inte kan laga mat skulle det bli väldigt fullt på LVU-hemmen... det finns massor av människor som äter ute eller lever av färdigmat.

Iofs är det inte så dumt att ha lärt sig grunderna för matlagning så att man kan om man vill, men det tycker jag bör vara frivilligt. Vet ett exempel på LSS-boende där man har egen lägenhet men där det finns personal tillgänglig vilka varje vecka ordnar matlagningskurser, kommunikationskurser mm som man kan delta i om man vill.

Jag skall kunna bli av med mina tvång eller anpassa dem så att samhället inte behöver lida av dem.

Vilka tvång? (Du behöver inte berätta om du inte vill, eller kanske har du redan gjort det fast man inte minns allt du skrivit i tråden.) Tvång är väl egentligen det enda som KBT ibland kan hjälpa mot. Denna punkt låter hyfsat rimlig. Men inte något man behöver vara inlåst för. Man går i terapi bara. När man själv vill bli av med dem.

Jag skall kunna städa en hel lägenhet.

Att kunna städa själv är bra men det brukar vara en tämligen enkel historia och är inte svårt att lära sig. Inte heller något man behöver vara inlåst för att lära sig. Om du fick egen lägenhet skulle du väl kunna städa den själv?

Jag skall studera tills jag fyller 21, MED lvu på nacken.

Som sagt, de kan inte tvinga någon studera.

Jag skall hitta ett arbete och börja försörja mig.

Det är som sagt en fråga för AF och FK.

Vid 21 års ålder, har jag tur så kommer de säga att nu så får du fortsätta med LSS och ditt arbete och liv utan LVU. Vi hoppas att du tackar för denna tiden vi hjälpt dig till ett "värdigt" liv, jävla psykopater är vad de är.

Låter som en praktfloskel i stil med "bryta utanförskapet" - vilket översatt till vanlig svenska betyder "nu är vi höginkomsttagare trötta på att behöva betala skatt för er latmaskar som är sjuka, svaga och inte vill jobba, vi vill få behålla större del av våra oanständigt höga löner och inte behöva dela med oss till såna som inte orkar lika mycket som vi.

Helt säkert har de intalat sig själva och varandra att de gör en god gärning och blir uppriktigt förvånade över att mottagarna av denna beska medicin inte visar förväntad tacksamhet över att tvingas ut i icke-existerande jobb.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-24 15:34:35

opteron skrev:
I värsta fall så får det bli tal om någon rymning men vad skall polisen göra, de är tvungna att arrestera en om dom ser en.


Nja, arrestera en är det väl inte fråga om utan så kallad handräckning.

Om du avviker så blir du efterlyst och skulle polisen hitta dig (inte särskilt troligt att de gör eftersom de inte letar utan bara tar en om de ramlar på en) så kör de dig tillbaks.

Däremot är det sant att det blir etter värre efter det, för man hamnar på föregående steg eller på ruta ett i värsta fall.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Altus » 2009-08-24 16:54:21

opteron skrev:Dvs om man inte arbetar, finns det inga arbeten så skall man studera. Även om man är grovt handikappad, för isåfall behöver man vårdas på instution om man inte klarar av att arbeta.


Jag undrar vad de säger om alternativet att inte arbeta/studera men bo själv, om det tolkas som att man bara är ute efter att lura systemet. Känns också lite som om de använder institutionen som en form av hot. De vet förstås att du (och många andra) inte vill vara där. "Välj arbete grabben, annars blir du inlåst mot din vilja. För ditt eget bästa. Hehe."
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav opteron » 2009-08-24 17:00:36

Psykologen sa:

Vi kan sätta dig i den finaste lägenheten, med 100mbit bredband och så kan du sitta där på din dator hela dagarna och äta potatischips (vilket jag inte gör) och spela på datorn hela nätterna med en läsk Coca Cola i handen.

Men vi vill inte att ditt liv skall se ut så.

Pengar har vi inte heller ont om så KBT behandling och andra vårdformer på instution är vad du behöver.

Och då måste du antingen arbeta eller studera, eller göra något annat meningsfullt innan socialtjänsten släpper dig.

Och har du tur och kan hitta ett arbete när de släpper dig så kanske du bara behöver ha möte, och terapi mot din Asperger vid sidan om sedan.

Om jag vill vara med min familj betyder då att jagkommer ha fullt upp med att bota min Asperger, Söka Arbete och göra ditten och datten, jag skall inte ens få andas som de har tänkt inför framtiden.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-08-24 17:59:27

opteron skrev:Psykologen sa:

Vi kan sätta dig i den finaste lägenheten, med 100mbit bredband och så kan du sitta där på din dator hela dagarna och äta potatischips (vilket jag inte gör) och spela på datorn hela nätterna med en läsk Coca Cola i handen.

Men vi vill inte att ditt liv skall se ut så.

"Vi vill"..? Jag antar att det ingen brytt sig om att fråga vad du vill? Fråga dem varför de så gärna vill detta. De kommer naturligtvis svara "för din skull" men det kanske får dem att fundera i alla fall.

Pengar har vi inte heller ont om så KBT behandling och andra vårdformer på instution är vad du behöver.

Våra skattepengar alltså... Kallar de det verkligen "KBT" fast det väl är beteendemodifiering det handlar om? De borde läsa på lite så de åtminstone kan skilja mellan det ena och det andra. Eller så tycker de att "KBT" låter bättre.

Och då måste du antingen arbeta eller studera, eller göra något annat meningsfullt innan socialtjänsten släpper dig.

Och det är förstås dom och inte du som bestämmer vad som är "meningsfullt"..? :roll:

Och har du tur och kan hitta ett arbete när de släpper dig så kanske du bara behöver ha möte, och terapi mot din Asperger vid sidan om sedan.

Finns ingen terapi mot AS, säger de verkligen så? Då visar de bara sin katastrofala okunnighet. Bra att du skriver ner det, samla gärna exakta citat som kan vara användbara vid ev skadeståndsansökan för att visa hur oseriösa de framstår som.

Om jag vill vara med min familj betyder då att jag kommer ha fullt upp med att bota min Asperger, Söka Arbete och göra ditten och datten, jag skall inte ens få andas som de har tänkt inför framtiden.

Nä, tydligen inte. :(
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav opteron » 2009-08-24 18:17:21

Tack för stödet Inger, ja vi har kontaktat DO.

Dock är DO väldigt tysta av sig, men som sagt så har jag även mejlat till DN igen och se om de kan kasta lite ljus på detta ärende.

Dels för att få socialtjänsten att svettas lite och dels för att om man tar upp vår process mot socialtjänsten i media får fler politiker och andra högre uppsatta reda på detta, då det finns massor av högre uppsatta som inte vet om detta fallet än.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav serpentin » 2009-08-24 19:52:17

Jag rymde en gång när jag var inlagd enligt LPT. Hade frigång 30 minuter och avvek. Det var planerat från min sida. Roade mig på Liseberg hela dagen och fortsatte sedan på stan där det pågick någon musikfestival hela natten.

Jag återvände på morgonen, trött men mycket tillfreds. Min frigång drogs in en vecka men inget annat hände. LPT upphörde som det var bestämt.

Nu vill jag inte med detta säga att rymning är att rekommendera. För min del var det säkert förmildrande att jag återvände självmant och utan att det "hänt något".
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav opteron » 2009-08-24 19:57:42

Jag tänker inte rymma förens jag är 100% säker att jag klarar av att hitta arbete utomlands.

Rymmer man utan arbete så måste man begå brott och detta leder till ännu värre saker, tillskillnad från de andra så är vi Aspergare smartare.

Även om jag inte klarar av att arbeta så är arbete mycket bättre än att sitta inspärrad på behandlingshem.

Dock tänker jag föreslå att jag skall försöka arbeta om jag blir fri, frågan är om socialtjänsten kommer att tro på detta eller inte.

Jag har dock försökt arbeta innan, det gick inte bra alls. Jobbade som vaktmästare ett tag, pallade inte det sociala i yrket, blev riktigt besvärrad psykiskt av att arbeta med det även om det fysiska skall vara jobbigare som vaktmästare.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Pemer » 2009-08-24 22:30:01

Du har till och med prövat, men inte klarat det, och dyngskallarna resonerar ändå som de gör? Det är ju helt surrealistiskt hur verklighetsfrånvänt det här sköts. Milde himmel... mot dårskap kämpar själva gudarna förgäves, eller vad heter det... :?

Sök daglig verksamhet enligt LSS, då är det kommunen - och antagligen ungefär samma förvaltning - som får ta sitt lagstadgade ansvar att skaka fram något åt dig att göra på dagarna.

Ett delvis annorlunda yttrande än det (i tråden om DN-artikeln) tidigare citerade till utskotts- och sedan till länsrättsförhandlingen har sänts till Opterons socialsekreterare i kväll. Hoppas saklig information om Asperger når fram till den mannen.... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Savanten Svante » 2009-08-24 22:37:13

jag tror faktiskt jag börjar förstå vari GRUNDEN till myten om våldsamma aspies har uppstått...
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2009-08-24 22:40:37

http://www.thehrdirector.com/legal_upda ... mpensation

"Andrew Beck, who suffers from Asperger's Syndrome and learning difficulties, has been awarded £78,000 in compensation, after an employment tribunal found that he had been subjected to bullying and intimidation over a number of years because of his disability. "
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav nano » 2009-08-24 23:15:53

opteron skrev:Mina föräldrar står som borgensman, socialtjänsten säger dock att de inte vill ta bort ett LVU för de har väldigt liten chans att få till ett igen.
Det är inte en orsak att behålla det.
Finns det skriftligt på att soc vill att du flyttar till egen lägenhet och studerar eller jobbar så är ju detta direkt bevis på att de har kapacitet att ljuga av någon okänd orsak.
Då är det ju lätt att anta att det även skett och kommer att ske i framtiden.

Detsamma gäller ju såklart även i andra riktningen men du är privatperson och de är en myndighet, de har inte rätten att ljuga, det de kommer med ska alltid vara korrekt.
Inte ens polisen har rätt att ljuga även om det finns rötägg även inom en så stor organisation som polisen som faktiskt ljuger i rätten tom.
Fast de är nog tämligen få.
opteron skrev:Det är synd om samhället skall behöva betala, och därför kommer vi ge chansen att de tar bort LVU:et och kan bli kvitt att betala något skadestånd.
Vi har en samhällsorganisation och när den gör fel så är det helt rätt att den drabbade får skadestånd direkt av samhället.
Dessutom gör du nog efterföljande en tjänst genom att de förmodligen drar sig för att göra på liknande sätt igen.
Men skadeståndet är inte för att hindra framtida liknade situationer, det är för att i någon mån ersätta din upplevda skada.
Slagen, bestulen, trakaserad (stavning?) och dessutom inte kunna komma undan är tämligen svårt att hantera, ett arbete där man blir mobbad kan man sluta även om det inte är ett sätt att lösa problemet, du har inte kunnat komma undan, du har varit inlåst med plågoandarna och instutionens personal har inte kunnat skydda dig trots att de vet att det inte är några snälla människor som är inlåsta med dig.

Förresten, skulle du kunna tänka dig att ge dig på programmering så kommer du förmodligen att kunna hålla en dygnsrytm du önskar.
Däremot rekomenderar jag att du inte sitter hemma o jobbar, är du som jag så kan jag meddela att jag behöver röra på mig och får dessutom mer gjort på en annan plats än hemma.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav opteron » 2009-08-25 0:58:26

nano skrev:Det är inte en orsak att behålla det.
Finns det skriftligt på att soc vill att du flyttar till egen lägenhet och studerar eller jobbar så är ju detta direkt bevis på att de har kapacitet att ljuga av någon okänd orsak.
Då är det ju lätt att anta att det även skett och kommer att ske i framtiden.


Mina föräldrar sa idag dock att de står som Borgensman och att de kommer betala hyran ur sin egna ficka till socialen släpper mig, då blev socialtjänsten lite nerövsa.

Mina föräldrar påpekade också hur sällsynt det är att hitta lägenheter i dagens läge, och att de kan ta ett eller två år att hitta en även om man har ett bra arbete.

Så de överväger åtminstone att låta mig flytta, dock anser tydligen behandlingshemmet att jag inte fått insikt över min problematik.

Vad skall man kommentera till det?

nano skrev:Men skadeståndet är inte för att hindra framtida liknade situationer, det är för att i någon mån ersätta din upplevda skada.
Slagen, bestulen, trakaserad (stavning?) och dessutom inte kunna komma undan är tämligen svårt att hantera, ett arbete där man blir mobbad kan man sluta även om det inte är ett sätt att lösa problemet, du har inte kunnat komma undan, du har varit inlåst med plågoandarna och instutionens personal har inte kunnat skydda dig trots att de vet att det inte är några snälla människor som är inlåsta med dig.


Precis, jag håller med dig.

Jag har programmerat ett antal år, och byggt hemsidor, så ja jag kan det.

Dock skulle jag inte vilja arbeta med det på grund av att detta är vad som har lett till mitt frihetsberövande.

Jag kanske talar i NT-språk när jag säger så men det är ju sanningen, de har skrämt mig från min hobby.

Så något har de lyckats med åtminstone.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-08-25 1:12:10

Kanske du skulle kunna prova på något annat arbete som inte kräver sociala kontakter? T ex nattvakt i någon reception, känner en som jobbade som det när han pluggade, han tyckte det var perfekt att få betalt bara för att sitta och läsa medhavda böcker på s k obekväma tider. Eller spärrvakt (om det finns såna längre)? Tidningsutdelare är också perfekt för nattugglor, man får jobba ifred och det är bara några timmar per natt.

Jag provade en massa olika jobb efter gymnasiet innan jag hittade något som passade mig. Hade jag vetat redan då att jag hade AS och var känsligare än andra så hade jag kanske sluppit prova så många som var helt fel. Du har ju den fördelen att du kanske redan vet vad som är dina styrkor och svagheter och har större chans att välja rätt redan från början.

Funkar det av en eller annan anledning inte så har du i alla fall försökt och har då mer direkt erfarenhet att basera detta på. Och skulle det funka så vore det väl toppen att kunna försörja sig själv och slippa soc/af/fk som flåsar dig i nacken?

Lägenhet kan man hyra i andra hand medan man står i kö för att få egen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2009-08-25 3:01:42

Kan detta vara grunden till deras handlande?
En hemkommun ska löpande hålla sig informerad om hur ungdomar som fullgjort sin skolplikt men som inte fyllt 20 år är sysselsatta. (Skyldigheten omfattar inte ungdomar som genomför eller har fullföljt utbildning på gymnasieskola, gymnasiesärskola eller
motsvarande.)http://www.gr.to/download/18.55340448112b9e59b8980004243/Dokumentation.pdf

De ser det som sin plikt att se till att alla ungdomar 16 - 20 år antingen studerar, arbetar el går på praktik.

opteron skrev:Psykologen sa:

Vi kan sätta dig i den finaste lägenheten, med 100mbit bredband och så kan du sitta där på din dator hela dagarna och äta potatischips (vilket jag inte gör) och spela på datorn hela nätterna med en läsk Coca Cola i handen.

Men vi vill inte att ditt liv skall se ut så.

Pengar har vi inte heller ont om så KBT behandling och andra vårdformer på instution är vad du behöver.

Och då måste du antingen arbeta eller studera, eller göra något annat meningsfullt innan socialtjänsten släpper dig.

Och har du tur och kan hitta ett arbete när de släpper dig så kanske du bara behöver ha möte, och terapi mot din Asperger vid sidan om sedan.

Om jag vill vara med min familj betyder då att jag kommer ha fullt upp med att bota min Asperger, Söka Arbete och göra ditten och datten, jag skall inte ens få andas som de har tänkt inför framtiden.


Aspergers går inte att bota, det gäller "bara" att hitta sätt att leva med det. Och varför ska man ha terapi, om man inte själv känner något behov av det (pga t ex depression, ångest, tvångstankar)? Betr arbete, så kan du inte ta vilket som helst, utan ett som passar dig. Låter som psykologen tror att de kan förvandla dig till en NT.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nano » 2009-08-25 7:12:26

opteron skrev:Jag har programmerat ett antal år, och byggt hemsidor, så ja jag kan det.

Dock skulle jag inte vilja arbeta med det på grund av att detta är vad som har lett till mitt frihetsberövande.

Jag kanske talar i NT-språk när jag säger så men det är ju sanningen, de har skrämt mig från min hobby.

Så något har de lyckats med åtminstone.
Tyvärr finns det ju gott om webprogrammerare eftersom man utbildade en massa får x antal år sedan, däremot är det fortfarande brist på bra sådana.
Vet en jag gick på "driva företag - kurs" med, hon tar 1600 per timme vanligen, men så är hon duktig också, fast hon gillar inte mig (strongt o säga det face to face tycker jag, och hon sade det som en åsikt, inte för o vara elak eller så, hon var lite besviken över att hon tyckte så).
Jag tycker hon är en vettig människa.

Fråga rakt ut, "om jag skulle hitta ett jobb som jag får jobba vilka tider jag vill på, om så mitt i natten enligt min egen dygnsrytm, vad skulle du tycka om det?"
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Inger » 2009-08-25 7:27:10

Fast egentligen har de inte med tiderna att göra, bara man jobbar. Eftersom de verkar ha en närmast patologisk fixering vid tider och inte kan se rationellt på frågan så tycker jag inte man bör diskutera arbetstider med dem ö h t.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in