Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Språkpolisen » 2009-08-11 1:36:56

Varför måste man kunna städa, laga mat och tvätta när man är sjutton år? Låter ju helt absurt att staten kan komma och tvinga på en, en massa saker. Man får väl fan bo hemma hur länge man vill.

opteron skrev:Dessutom så har jag jag sagt att jag tänker rymma eller ta självmord, men de vet att jag bara luras/skojar med självmord för jag är inte självmordsbenägen och har aldrig varit så de skrattar åt det och det är sant att jag aldrig skulle klara av det.

Hmm, har jag missat något? De har ju alltid sagt att man alltid ska ta kommentarer om självmord seriöst. Ytterst oprofessionellt agerat utav dem.

opteron skrev:Du vill alltså leva på socialbidrag, du måste fan gå till gymnasiet även om det är frivilligt,

Hahaha, va? Är det inte lite motsägande? "Du måste göra det, fast det är frivilligt."

Jag personligen har inte haft något erfarenhet av Socialen, men det låter nästan som de håller på missbrukar makt. Det är ju tokmycket folk som struntar gymnasiet och de som väljer att läsa senare.
Senast redigerad av Språkpolisen 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Språkpolisen

Anslöt: 2009-08-05

Inläggav Zombie » 2009-08-11 1:50:37

alfapetsmamma skrev:För mig går det att dra paralleller till att man skulle säga till en blind att Nä, braille-skrift är inte bra, man kan väl inte läsa med fingrarna fattar du väl, det säger ju sig självt att man läser med ögonen, ansträng dig lite ska du se att det går fint. Vi sätter dig här med alla andra som läser med ögonen och så ska du nog klara det strax. Annars låser vi in dig tills du kommer på bättre tankar.

För mig också. Det är nog samma psykologiska och psykokulturella process (med förnekandefas och allt), och samma historiska process som det nu är vår tur att ta oss igenom - förhoppningsvis, men inte automatiskt, med litet snabbspolning tack vare våra föregångare.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav opteron » 2009-08-11 20:56:22

Så här sa Chefen idag, vi vill inte alls att du skall ha LVU eller vara på någon SIS-instution, utan det är Socialtjänsten som vill detta.

Det enda vi vill är att du skall få den hjälp du behöver.

Och vi tror att denne Anders Pemer har insnöat sig på att du har Asperger, han bryr sig inte om något annat utan han har fastnat vid att du har Asperger och det är därför han hjälper dig, men han skulle inte bry sig om ditt LVU försvann och du åkte hem igen och situationen blev densamma och du fick LVU åter igen, det enda han bryr sig om är att bli känd som någon Asperger Legend och det han inte tänker på är att du inte har haft ett värdigt liv.

Och enligt chefen så har någon reporter sagt att rättegången skall vara nu på torsdag i göteborg, jag frågade om de fått någon kallelse men hon sa då att nej det har jag inte, och jag vill fokusera på att hjälpa kriminella så för mig spelar det ingen roll om ditt LVU försvinner för det viktiga för mig är att du har det bra inte om du har LVU eller inte.

Jag och han vittnet åker på torsdag ner till göteborg om detta är sant, men frågan är hur en reporter kan fått reda på att det blir rättegång och inte jag själv?

Angående att Pemer snöar in sig på att jag har Asperger kan vara sant, men jag vet att Pemer vill mitt bästa, dessutom förstår sig Pemer bra mycket mer om mig än vad Klarälvsgården gör även om de säger att de vill att det skall bli bra för det kanske de vill men de förstår inte att LVU skadar individen mer än det hjälper och det gör Anders.

Dessutom sa hon vi har andra med Asperger på instutionen, men de är tillskillnad från dig kriminella sa hon och vi hjälper dem för att de är kriminella och inte specifikt för att de har Asperger.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2009-08-11 21:00:21

Vad jag undrar är hur en reporter kan veta att jag har rättegång iövermorgon medans varken jag eller instutionschefen eller någon annan fått reda på det förens nu och inte har hon heller hittat någon kallelse sa hon men hon skall leta imorgon.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
opteron

Inläggav weasley » 2009-08-11 21:01:00

Kan man inte anmäla gårdens rutiner till någon?

Det måste ju vara allvarliga brister i rutinerna när viktig information inte når fram till t.ex. opteron. Som brevet från Pemer och nu detta....
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav opteron » 2009-08-11 21:02:30

weasley skrev:Kan man inte anmäla gårdens rutiner till någon?

Det måste ju vara allvarliga brister i rutinerna när viktig information inte når fram till t.ex. opteron. Som brevet från Pemer och nu detta....

Men länsrätten har ju min mejladress, hur svårt kan det vara att skicka ett mejl till mig? De har de ju gjort innan.

Kanske man inte mejlar kallelser, men så vitt jag vet använder många människor mejl idag över brev, för det är betydligt enklare.

Dessutom så har jag varken kontakt med min förra advokat eller fått en ny advokat utsedd till mig.

Jag mejlar min förra advokat och hör efter genast!
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:46, redigerad totalt 1 gång.
opteron

Inläggav Zombie » 2009-08-11 22:39:35

Instämmer med weasley. (Och jag kan tänka mig att just rättegångskallelser är sådant som fortfarande måste gå med papperspost.)

Dessutom uppfattar jag det som att de håller på att jiddra för att få ryggen fri när de känner marken bränna under fötterna. Kan vara ett gott tecken.

Men jag tolkar det också som att de försöker skära av dig från A, Pemer och oss andra här genom förtal och misstänkliggörande. Det är i så fall rätt skitigt av dem, tycker jag.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:46, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav opteron » 2009-08-11 23:13:03

De sa till mig att om jag blir fri på torsdag är de villiga att jag får stanna där med SOL (frivillig) placering då läkaren som skall ge mig läkarutlåtande till LSS samt vårdbidrag kommer om 1 vecka, jag har inte fått träffa henne tidigare och de ger mig tillträde att träffa henne nu så sent.

Dock sa jag att jag kan åka från Göteborg till henne och hämta utlåtande efter att jag blivit friad, detta om LVU:et försvinner.

Hade man velat att jag skulle få LSS så hade jag kunnat få det mycket tidigare än vad man gjort det till idag med tanke på att man ville förlänga LVU.

Nu har media dock gjort sin inverkan.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:46, redigerad totalt 1 gång.
opteron

Inläggav Zombie » 2009-08-11 23:16:08

Låter som det möjligen håller på att lossna för din del då. *håller tummarna*

Hoppas bara att A och Pemer håller ångan uppe för att rensa Sverige ordentligt från den här rötan. :-)050 Även om det plötsligt inte finns några illgärningsmän.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav miserykidd » 2009-08-12 0:19:16

Zombie skrev:Instämmer med weasley. <b>(Och jag kan tänka mig att just rättegångskallelser är sådant som fortfarande måste gå med papperspost</b>.)

Så är det, jag översätter bland annat kalllelser, och det verkar finnas väldigt stränga regler för hur det ska gå till.
Senast redigerad av miserykidd 2011-05-04 19:46:47, redigerad totalt 1 gång.
miserykidd

Anslöt: 2009-06-30

Inläggav Pemer » 2009-08-12 0:52:28

Jag fick svar på tidigare mail till den aktuella läkaren, åter efter semester, där hon nämnde att hon skulle ut till insitutionen under dagen idag och skulle ta upp saken. Får väl tolka det som att ärendet togs upp och ledde till det som sagts om att träffas nästa vecka.

Anmärkningsvärt om det är klart med ny förhandling, men att inte Opteron själv fått någon kallelse.

Och vad ska man säga om det aktuella citatet, som väl Opteron näppeligen har totalt missuppfattat eller misstolkat... Svara på mail kan man inte, men det går bra att fälla raljanta insinuanta kommentarer av ett sådant slag, jag betraktar det yttrandet som grov ärekränkning.

Detta är en attityd till aspergare och den organisation för aspergare som försöker engagera sig i fallet som jag ser som ett flagrant påhopp med andemeningen "aspergare är väl bara något slags mindre värda människor som bara ska hålla käften och veta sin plats, jävla muppar... komma här och tro att de också skulle kunna lagar och kunna näpsa oss riktiga friska människor..."

Pja... vi vet var vi har varandra, må jag säga... :shock:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Inger » 2009-08-12 1:30:32

Pemer, inget att ta åt sig av, de försöker bara rädda sitt eget arsle genom att försöka misstänkliggöra den som sätter spotlight på problemet.

Opteron, glädjande att det börjar bli annat ljud i skällan nu.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2009-08-12 1:31:49

opteron skrev:Så här sa Chefen idag, vi vill inte alls att du skall ha LVU eller vara på någon SIS-instution, utan det är Socialtjänsten som vill detta.

Och vi tror att denne Anders Pemer har insnöat sig på att du har Asperger, han bryr sig inte om något annat utan han har fastnat vid att du har Asperger och det är därför han hjälper dig, men han skulle inte bry sig om ditt LVU försvann och du åkte hem igen och situationen blev densamma och du fick LVU åter igen, det enda han bryr sig om är att bli känd som någon Asperger Legend och det han inte tänker på är att du inte har haft ett värdigt liv.

Och enligt chefen så har någon reporter sagt att rättegången skall vara nu på torsdag i göteborg, jag frågade om de fått någon kallelse men hon sa då att nej det har jag inte, och jag vill fokusera på att hjälpa kriminella så för mig spelar det ingen roll om ditt LVU försvinner för det viktiga för mig är att du har det bra inte om du har LVU eller inte.

Jag och han vittnet åker på torsdag ner till göteborg om detta är sant, men frågan är hur en reporter kan fått reda på att det blir rättegång och inte jag själv?

Angående att Pemer snöar in sig på att jag har Asperger kan vara sant, men jag vet att Pemer vill mitt bästa, dessutom förstår sig Pemer bra mycket mer om mig än vad Klarälvsgården gör även om de säger att de vill att det skall bli bra för det kanske de vill men de förstår inte att LVU skadar individen mer än det hjälper och det gör Anders.

Dessutom sa hon vi har andra med Asperger på instutionen, men de är tillskillnad från dig kriminella sa hon och vi hjälper dem för att de är kriminella och inte specifikt för att de har Asperger.

Det är ju just för att Pemer själv har AS och känner många andra med AS som han vet hur det är.

Och "värdigt liv", kanske en aspergare har annan åsikt om det än NT? Att vara inlåst tycker många inte heller är ett "värdigt liv".

Dessutom, även om någon både har AS och är kriminell, så kan den behöva annan behandling än den som inte har AS och är kriminell.

Här står att Göteborg är ett föredöme att lotsa ut aspergare i vuxenlivet:
http://www.dn.se/insidan/samordning-ger-unga-hjalp-in-i-vuxenlivet-1.861733
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Altus » 2009-08-12 2:09:06

opteron skrev:Så här sa Chefen idag, vi vill inte alls att du skall ha LVU eller vara på någon SIS-instution, utan det är Socialtjänsten som vill detta.

Jaså, det är gogge som är chefen. Men allvarligt, att säga så om Pemer är inte riktigt klokt. De angriper hans person och motiv istället för hans argument, självklart med en hänvisning till AS (för man vet ju hur de där aspergarna är). Om nu ovanstående är en korrekt och fullständig återgivning.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav opteron » 2009-08-12 13:09:37

Rättegången är inte imorgon, utan nästa torsdag nästa vecka.

Hon ringde idag länsrätten och fick ett brev om att det var nästa torsdag.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:47, redigerad totalt 1 gång.
opteron

Inläggav opteron » 2009-08-12 13:54:15

Tänk om jag skulle bli knivhuggen och sönderslagen av någon kriminell dagen innan rättegången, på onsdag dvs.

Det hade varit väldigt episkt. [img]http://www.gamethreat.net/forums/images/smilies/awesome/rolleyes.png[/img]
opteron

Inläggav regnif » 2009-08-12 18:55:52

Det är väl bara synd om den NT som tycker att inlåsning hursomhelst, är bra?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:46:47, redigerad totalt 1 gång.
regnif

Anslöt: 2009-04-25

Inläggav opteron » 2009-08-13 22:17:06

Länsstyrelsen har inget att säga om detta:

Du har mailat till Länsstyrelsen och klagat över att du blivit omhändertagen och hänvisar bl.a. till Diskrimineringslagen, diarienummer xxx-xxxxx-2009.

Länsstyrelsens bedömning

I ditt fall har du enligt ditt mail dömts till ett tvångsomhändertagande. Vid en domstolsförhandling har parterna möjlighet att framföra synpunkter på innehållet i utredningen och påtala felaktigheter. Det är rättens uppgift att bedöma om uppgifterna i utredningen är relevanta och trovärdiga eller om komplettering måste ske för att rätten skall få ett tillräckligt beslutsunderlag. Länsstyrelsen kan inte överpröva en domstols beslut.

Det framgår också av ditt mail och de artiklar du länkat, att du vistats på en SIS-institution. Länsstyrelsen har inte enligt nu gällande lagstiftning mandat att granska SIS-institutioner.

Med hänvisning till ovanstående beslutar Länsstyrelsen att inte granska ditt klagomål och avslutar ärendet.

Det gör det hela enklare då jag kan fortsätta fokusera på länsrätten och DO istället, för DO undersöker ärendet och så vitt jag vet är ärendet inte avslutat hos DO för de tar mycket mer allvarligt på diskriminering än vad länsstyrelsen gör tydligen.
opteron

Inläggav serpentin » 2009-08-14 6:36:58

opteron skrev:
Det framgår också av ditt mail och de artiklar du länkat, att du vistats på en SIS-institution. Länsstyrelsen har inte enligt nu gällande lagstiftning mandat att granska SIS-institutioner.

Med hänvisning till ovanstående beslutar Länsstyrelsen att inte granska ditt klagomål och avslutar ärendet.

Frustrerande. Kan de ha sin verksamhet helt utan insyn och tillsyn?
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:46:47, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Lakrits » 2009-08-14 11:33:27

serpentin skrev:Frustrerande. Kan de ha sin verksamhet helt utan insyn och tillsyn?

Nej, de har antagligen en tillsynsmyndighet som kontrollerar dem. Ring eller skriv till Socialdepartementet, varunder SIS sorterar, och fråga.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 19:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav opteron » 2009-08-14 12:51:43

Lakrits skrev:
serpentin skrev:Frustrerande. Kan de ha sin verksamhet helt utan insyn och tillsyn?

Nej, de har antagligen en tillsynsmyndighet som kontrollerar dem. Ring eller skriv till Socialdepartementet, varunder SIS sorterar, och fråga.

Skall jag vara ärlig så skiter jag fullständigt i SIS och deras verksamheter, ursäkta språket. Men detta handlar om LVU paragraf 3 unga lagöverträdare, där socialtjänsten hittat en bug i lagen som heter Annat Socialt Nedbrytande Beteende som de kan placera psykiskt sjuka människor med psykiska funktionshinder i vilket behandlingshem de än vill, det är inte bara på SIS-instutioner det finns kriminella utan det finns på andra HVB-hem också och dessa individer är antingen självskadande, eller kriminella, visst är det synd om självskadande människor men jag är ingen sådan och jag är inte heller kriminell så jag skall inte behöva ändra på min personliga livsstil och detta är vad jag och Pemer håller på att jobba med.

Att Aspergare inte skall behöva ändra på sitt liv för att undvika omhändertagande.

SIS har ingenting med detta att göra, de kan helt sonika inte neka socialtjänst att placera individer oavsett ändemål.

Dock kan instutionen jag är på säga att jag inte är klar med behandlingen mot mitt funktionshinder, och kan såldeles säga att jag inte bör bli fri, men nu har vi skrämt upp instutionen genom att kontakta media så NU VILL INTE instutionen ha mig kvar.

Nu är det mellan mig och min stadsdel/socialtjänst det handlar om, det handlar inte längre om SIS eller deras hem.

Sorry, var bara tvungen att få det sagt. :P
opteron

Inläggav Lakrits » 2009-08-14 12:56:56

Tja, om ni till skillnad från nu vill skicka besväransanmälningar till rätt myndigheter, så kanske ni skulle sluta att skita så fullständigt i vem som har jurisdiktion i just ditt ärende. Det skulle om inte annat underlätta ert arbete.

Sorry, var bara tvungen att få det sagt...
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 19:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav opteron » 2009-08-14 13:04:30

Lakrits skrev:Tja, om ni till skillnad från nu vill skicka besväransanmälningar till rätt myndigheter, så kanske ni skulle sluta att skita så fullständigt i vem som har jurisdiktion i just ditt ärende. Det skulle om inte annat underlätta ert arbete.

Sorry, var bara tvungen att få det sagt...

Skit och skita är en sak, problemet är att det finns flera olika myndigheter man kan kontakta och alla dessa myndigheter i stort sett försvarar varandras ryggar.

Det är som myndighet idag väldigt svårt att kunna bli av med ett arbete eller liknande om man felat i sin myndighetsutövning, om man dock som myndighet t.ex gör ett konkret fel som att t.ex misshandlar någon eller liknande så kanske denne blir av med jobbet om ens det.

Det finns flera som kontaktat Länsstyrelsen innan i liknande fall (http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=970591), jag gav det ett försök men vill de inte så kan jag ju inte åka ner till Länsstyrelsen och stå där och tjata på dem, då är det viktigare att fokusera på de ärenden som redan är i full gång at the moment.

//Opteron
opteron

Inläggav Zombie » 2009-08-14 13:33:55

Lakrits skrev:

Ungefär som serpentin reagerade jag också när A-mamma tidigare i tråden talade om att de "är sin egen" tillsynsmyndighet.

Skulle visst ändras framöver. Men att de alls någonsin kunde bli det dels chockerar mig förstås, dels förvånar mig inte alls, eftersom det är ett typiskt utslag av den naiva tro på tjänstemäns oväld som har utgjort en ryggrad i svensk offentlig förvaltning i hundratals år.

------------------------

Tack opteron för kryphålet i lagen! Det gör det genast mycket klarare för mig.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in