Hej eller tjenare

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hej eller tjenare

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-21 9:18:15

KrigarSjäl skrev:Tjena eller tja är väl standard. Hade en polare som brukade hälsa med what's up niggaz men det är väl tveksamt om det är gångbart i alla lägen.

Fakum var att jag satt vid ett krogbord med några polare och bekanta (varav två svarta) och in släntrar den här figuren och säger WHAZ UP NIGGAZ!!
Men det var ingen som brydde sig, eller lade märke till det. Var rätt mycket folk runtomkring vad jag minns. Men jag minns det som en lustig händelse.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav HGJ » 2012-04-21 13:12:16

BlomqvistD skrev:Jag skulle till exempel hellre säga goder morgon till någon jag känner väl än någon jag knappt känner.

Ett intressant uttryck. Annars är det ackusativ och inte nominativ som gäller i hälsningsfraser: guten Tag, góðan dag etc.
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Dagobert » 2012-04-21 13:40:14

Kommer kanske härifrån?
Goder afton, goder afton är inledningsorden till en svensk julsång med titeln Julafton av Alice Tegnér,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Goder_afto ... _(Julafton)
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-22 16:00:57

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:"goddag, det är döden" när jag ringde kompisen C. :mrgreen:

Från Sjunde inseglet va?
Det måste man ju köra...

Njaa, just det kommer från konstnären Helga Henschens självbiografi. Hon skriver att det i hennes barndomshem fanns en hel urna full av vackra masker, bl.a. en väldigt verklighetstrogen dödskallemask som hennes bröder brukade rigga upp bakom en lampa i barnkammaren. När Helga släckte nattlampan, tände de bakom masken och hoade: "Goddag, det är döööden."
Fast jag brukade fortsätta med att säga: "Jag har gått vid din sida länge nu...."
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Alien » 2012-04-28 17:12:31

Jag har väl gått direkt från småbarn till plderdom, för jag har aldrig använt "tjänare/tjäna" i hela mitt liv. Jag associerar till någon gammal svartvit film där söderkisen säger "Tjeeenare" på typisk söderslang.

Det kan vara lokalt vad som känns naturligt. Jag orkar inte tänka så det blir helt enkelt "hej" när jag hälsar.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav barks » 2012-05-27 21:58:45

Jag brukar säga antingen "hej" eller "hallå". "Tjena" tycker jag känns mera obekvämt och intimt. Jag tycker också att "tjena" verkar vara vanligare i mellansverige än här i sydsverige. Jag hade gärna använt "god dag", "adjö" och liknande, men folk skulle väl tro att man skojade.
barks
Ny medlem

Anslöt: 2011-11-02

Återgå till Språket

Logga in