har någon gjort personlighetstest under Autismutredning?
28 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
har någon gjort personlighetstest under Autismutredning?
de ska jag göra för att de ska avgöra vad som är "vanliga sociala problem & vad som är autism problem" ska få svara på massa frågor sen ska psykologen intervjuva mig... nån som gjort liknande? Gillar inte sånt här är så trött nu på alla tester
Moderator mnordgren: rättade stavfel i rubriken.
Moderator mnordgren: rättade stavfel i rubriken.
Re: har någon gjort personlighetstest under Autism utredning
Klart att de gjorde det. De måste ju utesluta en massa diagnoser som kan likna autism. För att se om det är det som är det huvudsakliga problemet eller om autism kan ligga till i grunden.
slackern skrev:Klart att de gjorde det. De måste ju utesluta en massa diagnoser som kan likna autism. För att se om det är det som är det huvudsakliga problemet eller om autism kan ligga till i grunden.
ok jo jag förstår är bara så trött på det hela nu, var det svåra frågor?
slackern skrev:Klart att de gjorde det. De måste ju utesluta en massa diagnoser som kan likna autism. För att se om det är det som är det huvudsakliga problemet eller om autism kan ligga till i grunden.
vad kan likna autism?
mumsisen skrev:slackern skrev:Klart att de gjorde det. De måste ju utesluta en massa diagnoser som kan likna autism. För att se om det är det som är det huvudsakliga problemet eller om autism kan ligga till i grunden.
Nej inte direkt frågor om jag gillade att klä mej i färglada kläder som gav uppmärksamhet, Om jag hade vanföreställningar, Om jag gillade eller hade plågat djur eller människor, om jag hade utsatt någon för sexuella övergrepp. Lite sånna grejer kommer inte ihåg alla frågor.
mumsisen skrev:slackern skrev:Klart att de gjorde det. De måste ju utesluta en massa diagnoser som kan likna autism. För att se om det är det som är det huvudsakliga problemet eller om autism kan ligga till i grunden.
vad kan likna autism?
Det är väll depression, personlighetsstörningar, psykoser och Schizofreni. Kommer inte ihåg och orkar inte googla så om det är något som inte stämmer i det jag har skrivit nu är för att jag inte orkar kolla exakt. Så finns det väll ett gäng till.
slackern skrev:mumsisen skrev:slackern skrev:Klart att de gjorde det. De måste ju utesluta en massa diagnoser som kan likna autism. För att se om det är det som är det huvudsakliga problemet eller om autism kan ligga till i grunden.
Nej inte direkt frågor om jag gillade att klä mej i färglada kläder som gav uppmärksamhet, Om jag hade vanföreställningar, Om jag gillade eller hade plågat djur eller människor, om jag hade utsatt någon för sexuella övergrepp. Lite sånna grejer kommer inte ihåg alla frågor.
ja det har ju inte jag plågat någon osv usch är väl mest rädd att de ska tro att man är helt koko... nu kommer jag inte kunna sova
mumsisen skrev:slackern skrev:mumsisen skrev:e]
ja det har ju inte jag plågat någon osv usch är väl mest rädd att de ska tro att man är helt koko... nu kommer jag inte kunna sova
Ähe ta det lugnt men förstår att du är nervös hade såna tankar med när jag gjorde min utredning. Men troligtvis har de träffat folk som är hundra gånger värre än du och de är vana. Varför skulle man söka sej till psykiatrin pm man inte hade problem?
är bara rädd att de ska tro att man har schitzo eller borderline vilket jag VET att jag inte har, jag har tre barn får sånna negativa tankar att de tar barnen ifrån en fast jag har en underbar man som hjälper mig... behöver bara coola ner mig, därför jag ville veta frågorna men där borde de väl se att man har empati osv
mumsisen skrev:de ska jag göra för att de ska avgöra vad som är "vanliga sociala problem & vad som är autism problem" ska få svara på massa frågor sen ska psykologen intervjuva mig... nån som gjort liknande? Gillar inte sånt här är så trött nu på alla tester
Enklast är väl att du tackar nej till fortsatt utredning. Då slipper du garanterat alla hemska tester.
Det är väl inte så att någon tvingat dig att göra utredningen?
Gjorde tester för olika personlighetsstörningar när jag utreddes iaf.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Selma skrev:mumsisen skrev:de ska jag göra för att de ska avgöra vad som är "vanliga sociala problem & vad som är autism problem" ska få svara på massa frågor sen ska psykologen intervjuva mig... nån som gjort liknande? Gillar inte sånt här är så trött nu på alla tester
Enklast är väl att du tackar nej till fortsatt utredning. Då slipper du garanterat alla hemska tester.
Det är väl inte så att någon tvingat dig att göra utredningen?
ja det kan jag ju göra men sätter de något de tror själva utefter det de har då? eller lägger de bara ner hela utredningen?
KaosPrinsessa skrev:Gjorde tester för olika personlighetsstörningar när jag utreddes iaf.
ok men hur vet man vad som är vad liksom, på testerna menar jag?
mumsisen skrev:KaosPrinsessa skrev:Gjorde tester för olika personlighetsstörningar när jag utreddes iaf.
Det märker man väl när det dyker upp sjuka frågor om man gillar att tortera djur och dylikt. Själv kunde jag inte låta bli att garva åt dem när jag satt och kryssade i "stämmer inte alls", de kändes så absurda.
Du behöver nog inte oroa dig, det är ingen risk att man missförstår dem och "blir" psykopat av misstag.
Xzirie skrev:Du behöver nog inte oroa dig, det är ingen risk att man missförstår dem och "blir" psykopat av misstag.
Jag instämmer. Jag fick fylla i ett väldigt ingående formulär med minst 100 frågor, kanske hundratals. Det märktes tydligt att det var en bred ingång där, att man även kollade om man var bipolär, psykotisk, narcissistisk, antisocial, hade OCD, etc. Jag oroade mig dock inte det minsta. Det var snarare väldigt komiskt. Du kommer nog att bli häpen över vilka människor de tydligen råkar på, eftersom frågorna anses relevanta. En fråga var om jag brukade ställa mig i vägen för någon som ville göra något, inte för att jag behövde det, utan för principens skull.
Det blev aldrig tal om någon personlighetsstörning överhuvudtaget, och ingen ifrågasatte mig som mamma.
Det är väl bra att man kollar så att det inte är andra saker som ställer till det - både för att människor skall få adekvat hjälp och för att olika syndrom inte skall blandas ihop (jag slipper gärna bli sammanblandad med psykopater). det gör ju också det svårare att "fejka" en diagnos, eftersom det inte står vad som hör till vad. Det höjer trovärdigheten på utredningen, och det gagnar oss som får diagnos (det blir svårare att beskylla oss för bidragsfusk, t.ex.).
Svara ärligt på allt bara, så tror jag inte att du behöver oroa dig.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Xzirie skrev:mumsisen skrev:KaosPrinsessa skrev:Gjorde tester för olika personlighetsstörningar när jag utreddes iaf.
Det märker man väl när det dyker upp sjuka frågor om man gillar att tortera djur och dylikt. Själv kunde jag inte låta bli att garva åt dem när jag satt och kryssade i "stämmer inte alls", de kändes så absurda.
Du behöver nog inte oroa dig, det är ingen risk att man missförstår dem och "blir" psykopat av misstag.
nej ja vet kan själv skratta åt min noja & ja är det sånna frågor så är det ju lätt att svara NEJ jag gillar inte tortera djur... tänkte närmast på schizoid? har lästa att vissa fått det istället för asperger men det är väl inte samma som att man hör röster mm för det gör jag verkligen inte
Tintomara Ariadne skrev:Xzirie skrev:Du behöver nog inte oroa dig, det är ingen risk att man missförstår dem och "blir" psykopat av misstag.
Jag instämmer. Jag fick fylla i ett väldigt ingående formulär med minst 100 frågor, kanske hundratals. Det märktes tydligt att det var en bred ingång där, att man även kollade om man var bipolär, psykotisk, narcissistisk, antisocial, hade OCD, etc. Jag oroade mig dock inte det minsta. Det var snarare väldigt komiskt. Du kommer nog att bli häpen över vilka människor de tydligen råkar på, eftersom frågorna anses relevanta. En fråga var om jag brukade ställa mig i vägen för någon som ville göra något, inte för att jag behövde det, utan för principens skull.
Det blev aldrig tal om någon personlighetsstörning överhuvudtaget, och ingen ifrågasatte mig som mamma.
Det är väl bra att man kollar så att det inte är andra saker som ställer till det - både för att människor skall få adekvat hjälp och för att olika syndrom inte skall blandas ihop (jag slipper gärna bli sammanblandad med psykopater). det gör ju också det svårare att "fejka" en diagnos, eftersom det inte står vad som hör till vad. Det höjer trovärdigheten på utredningen, och det gagnar oss som får diagnos (det blir svårare att beskylla oss för bidragsfusk, t.ex.).
Svara ärligt på allt bara, så tror jag inte att du behöver oroa dig.
ja tack för ditt långa svar nä vem vill bli ihopkopplad med en psykopat liksom nej ska försöka sluta oroa mig... men man är ju lite så när man har barn... Jag har boendestödjare från soc men hon tycker inte heller jag ska oroa mig... skönt när detta är över men psykologen sa att det är vanligt att man oroar sig under testningar osv
Enligt min läkare får man inte schizoid om man inte är känslolös (alltså inte hur vida du visar känslor utan om du känner några), om du inte har nått behov av att träffa folk öht (alltså inte bara mindre behov) och om man totalt avsaknar sexlust.
- KaosPrinsessa
KaosPrinsessa skrev:Enligt min läkare får man inte schizoid om man inte är känslolös (alltså inte hur vida du visar känslor utan om du känner några), om du inte har nått behov av att träffa folk öht (alltså inte bara mindre behov) och om man totalt avsaknar sexlust.
ok tack ja men då kan jag inte ha det
KaosPrinsessa skrev:Enligt min läkare får man inte schizoid om man inte är känslolös (alltså inte hur vida du visar känslor utan om du känner några), om du inte har nått behov av att träffa folk öht (alltså inte bara mindre behov) och om man totalt avsaknar sexlust.
Jag fick först schizoid ps-diagnos och det där stämmer inte alls in på mig...
Det var nog den diagnosen som gjorde att jag fick NP-utredning, eftersom schizoid ps liknar aspergers. Jag antar att de tagit bort den diagnosen nu då jag fått AS-diagnos.
Enligt ICD-10 karaktäriseras schizoid personlighetsstörning av minst tre av följande:
Känslomässig kyla, likgiltighet eller reducerad känslosamhet.
Begränsad kapacitet att uttrycka antingen positiva eller negativa känslor mot andra.
Föredrar ihärdigt ensamma aktiviteter.
Väldigt få (om några) nära vänner eller relationer och en avsaknad av lust att ha sådana.
Oberörd av antingen beröm eller kritik.
Känner glädje av få, om några, aktiviteter.
Oberörd av sociala normer.
Upptagen med fantasier och själviakttagelser.
Avsaknad för lust av att ha sex med andra personer.
Enligt DSM-IV-TR karaktäriseras schizoid personlighetsstörning av följande symptom:
Varken längtar efter eller gillar nära relationer, inklusive familje-relationer
väljer nästan alltid ensamma aktiviteter
har lite, om några, intressen för sex med andra personer
finner nöje i få, om några, aktiviteter
saknar nära vänner eller bekanta förutom närastående familj
verkar likgilting mot beröm eller kritik från andra
uppvisar känslomässig kyla, avtrubbning eller begränsad känslomässig påverkan av andras känslor
Så din läkare har inte helt rätt.
Re: har någon gjort personlighetstest under Autismutredning?
Zima33 skrev:Så din läkare har inte helt rätt.
Jo jag vet vad kriterierna säger. Det jag menade var att de AS tendenser som gör att en del får schizoid ps istället är på ett annat sätt hos schizoida men att folk som inte vet skillnaden kan ge fel diagnoser.
- KaosPrinsessa
KaosPrinsessa skrev:Zima33 skrev:Så din läkare har inte helt rätt.
Jo jag vet vad kriterierna säger. Det jag menade var att de AS tendenser som gör att en del får schizoid ps istället är på ett annat sätt hos schizoida men att folk som inte vet skillnaden kan ge fel diagnoser.
Nu förstår jag inte riktigt, det beror väl lite på vad man utreder också? Blir man utredd för personlighetsstörningar och uppfyller kriterierna för någon sån diagnos så får man ju en sån diagnos. Blir man utredd för NPF och uppfyller kriterierna för en sån diagnos så får man en NPF-diagnos.
Och jag tycker fortfarande din läkare har lite fel.
Zima33 skrev:Nu förstår jag inte riktigt, det beror väl lite på vad man utreder också? Blir man utredd för personlighetsstörningar och uppfyller kriterierna för någon sån diagnos så får man ju en sån diagnos. Blir man utredd för NPF och uppfyller kriterierna för en sån diagnos så får man en NPF-diagnos.
Man ska bli testat för båda om man gör en npf utredning för att inte se om det är nått annat som verkar se ut som en npf diagnos eller om man har nått mer än bara en npf diagnos. Man ska alltid bli kollad för personlighetsstörningar vid en npf utredning. De vänner jag har som också gjort npf utreningar har också fått kolla om de har personlighetsstörningar när de utreds. Och nu är det ju så att vissa personlighetsstörningar är väldigt lika vissa npf men om då andra test visar på npf så anser de oftast att man inte har den personlighetsstörning man kunde uppfylla eftersom de kriterierna bättre stämmer in med den npf diagnos man verkar ha.
- KaosPrinsessa
KaosPrinsessa skrev:Zima33 skrev:Nu förstår jag inte riktigt, det beror väl lite på vad man utreder också? Blir man utredd för personlighetsstörningar och uppfyller kriterierna för någon sån diagnos så får man ju en sån diagnos. Blir man utredd för NPF och uppfyller kriterierna för en sån diagnos så får man en NPF-diagnos.
Man ska bli testat för båda om man gör en npf utredning för att inte se om det är nått annat som verkar se ut som en npf diagnos eller om man har nått mer än bara en npf diagnos. Man ska alltid bli kollad för personlighetsstörningar vid en npf utredning. De vänner jag har som också gjort npf utreningar har också fått kolla om de har personlighetsstörningar när de utreds. Och nu är det ju så att vissa personlighetsstörningar är väldigt lika vissa npf men om då andra test visar på npf så anser de oftast att man inte har den personlighetsstörning man kunde uppfylla eftersom de kriterierna bättre stämmer in med den npf diagnos man verkar ha.
Aha. Visste inte att de brukar utreda ps samtidigt. Jag gjorde ps-utredning rätt långt innan NPF-utredningen så de tyckte väl inte jag behövde göra den igen då...
Så som du beskriver det verkar det ju vara lite av ett lotteri.
Återgå till Aspergare och vården