Har jag några rättigheter innan diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Aspie15 » 2015-11-04 18:14:36

Hej.

Jag har varit inlagd på psyket de senaste 3 veckorna, och efter 10 min säger sköterskan att jag med STOR sannolikhet har aspbergers. Jag väntar på en utredning men det är nästan 1 år väntetid kvar.

Nu till själva frågan: Har jag några som helst rättigheter till stödboende, habiletering, LSS? Eller måste jag vänta tills jag fått utredningen klar innan jag kan få hjälp?

Tack för du tog dig tid att läsa! :-)Happy :-)154
Aspie15
Ny medlem

Anslöt: 2015-10-24

Inläggav Alien » 2015-11-04 18:23:44

Misstänker att du inte kan få något stöd från habiliteringen förrän du har en formell diagnos. Och tror samma sak gäller LSS-insatser också.

Men t ex boendestöd och kontaktperson kanske man kan få via kommunen ändå?

Om din kommun har PO kan du vände dig till dem om du tycker att du inte får någon hjälp: http://www.personligtombud.se/
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav marxisten » 2015-11-04 18:24:51

Aspie15 skrev:Nu till själva frågan: Har jag några som helst rättigheter till stödboende, habiletering, LSS? Eller måste jag vänta tills jag fått utredningen klar innan jag kan få hjälp?

För det första heter det aspergers, inte aspbergers (en vanlig felstavning).

Men nu över till frågan om stöd.

Det stöd i hemmet man företrädesvis har rätt till om man inte har en diagnos är boendestöd. Detta ges nämligen via Socialtjänstlagen 4 kap 1§, och är således ett stöd som alla kan få. Detta ansöker man om hos kommunen och många gånger hos samma handläggare som handläggare LSS-insatser.

Du kan även om du har behov av det har rätt till god man. Lagstödet för god man finns i Föräldrabalken 11 kap 4§. Detta stöd är om du har problem med att bevaka din rätt eller ekonomin och behöver hjälp med ex. räkningar eller kontakt med myndigheter. För att få god man krävs tingsrättsbeslut och du ansöker om det hos kommunens överförmyndarenhet. Detta är kanske inte det stöd du mest tänker på (skulle gissa du menar mer stöd i hemmet) men nämner det då det kan vara bra att veta om du har problem med myndighetskontakter eller ekonomin.

LSS-insatser kan du tyvärr inte få utan en diagnos inom autismspektrum.

Så företrädesvis skulle jag säga boendestöd är det som kan vara mest aktuellt i ditt fall.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Återgå till Aspergare och vården

Logga in